Onze overheid is maar wat blij met de BPM-regeling in ons land. De boevenbelasting op auto’s is een lekkere cashcow. Anno 2016 blijkt de BPM lucratiever dan ooit, aldus BNR dat cijfers opvroeg bij de VWE. De regels werden aangescherpt waardoor alleen volledige elektrische auto’s nog genieten van een vrijstelling.
De aanpassing van het BPM-stelsel en het afschaffen van subsidies heeft op financieel gebied gunstig uitgepakt voor onze overheid (duh). Volgens de cijfers werd er in het eerste helft van dit jaar maar liefst 100 miljoen euro meer verdiend in vergelijking met dezelfde periode een jaar geleden.
Volgens Paul de Waal van BOVAG kiezen mensen nu sneller voor een auto die bij hen past, omdat er toch BPM over moet worden betaald. In de basis werkt het systeem nog steeds hetzelfde. Hoe meer uitstoot, hoe meer je mag lappen. Onze zuiderburen hebben het wat dat betreft een stuk leuker. Zo knallen ze in België met een Mustang 5.0 vanaf 42.000 euro, wij ‘Ollanders mogen bukken en 115.200 euro lappen.
Foto-credit: Autojunk.nl
62 reacties
Zie hoe Duitsland dat doet bijvoorbeeld. Hier wordt leuk autorijden zo hard gestraft.
Heb in de jaren 90 in Seedorf gezeten als militair 5 jaar lang, non stop waren ze toen al aan verbeteren van de wegen.
We zijn hier in NL gewoon gewend geraakt aan auto’s met mini motorisering omdat we daar al op uitgemolken worden…. Als je iets meer wilt word je nog harder gemolken!
Schijnt dat bpm te maken heeft met het doel co2 uitstoot te verminderen. Als het daarvoor ook gebruikt wordt.. dan zouden auto’s bijna co2 neutraal rijden. 1ton co2 (terug) de grond ib pompen kost ongeveer €30. Als je op een auto €3.000 euro bpm heft, kun je dus 100ton co2 de grond in pompen. 100.000kg dus, met een uitstoot co2 van 100gram/km is die €3K bpm dus goed genoeg.. om voor 1.000.000aan kilometers rijden te compenseren, 3x de afstand die een auto gemiddeld aflegt in haar leven.
Maargoed… co2 reductie of neutralisatie lijkt helemaal geen doel van de overheid.. want bijna geen geld gaat naar die co2 naturalisatie.
Kortom, mede doordat iedereen die een auto nodig heeft, toch wel rijdt… en het geld niet voor co2 reductie besteedt wordt.. lijkt mij bpm een van de meest ondoelmatige belastingen van Nederland.
Dan spaar je nog altijd eur 62200 bij aanschaf. De belasting is 2504 p.j hoger. Dan moet je de auto al 25 jaar rijden, voordat je in België even duur uit bent. En dan is nog geen rekening gehouden met de veel lagere benzineprijs, wat ook aantikt bij een Mustang. En na die 25 jaar is er een oldtimer regeling, in NL pas na 40 jaar.
Ik ben het er mee eens dat de automobilist onnodig hard gestraft wordt. Maar 9 van 10 Nederlanders geeft hier geen sier om. Als je het nu via je auto betaald betaal je het niet ergens anders. En door de auto op deze manier te belasten geef je mensen de keuze hoeveel ze bereid zijn te betalen door een andere auto te kopen.
Als ze het niet bij de auto’s halen waar dan wel? Alle loon belasting 2% omhoog? Dan wordt dus alles duurder. En ook echt alles. Inclusief de auto.
Nederland heeft nauwelijks nog natuurlijke hulpbronnen. We hebben wat gas in Groningen. Maar dat kunnen we niet op hoog tempo uit de grond pompen want dan zakt de halve provincie in. Dus waar moeten wij het van hebben? Inderdaad, Handel. Zoals we altijd hebben gedaan. Dit gebeurd ook op grote schaal in de haven van Rotterdam en op Schiphol. Maar als dat niet genoeg is?
Ik heb dan liever de keuze hoeveel ik aan belasting betaal. En ja dat betekend dat een leuke auto duurder is. Maar ik als liefhebber heb het er voor over. Terwijl de overige mensen nu de keuze hebben in wat ze willen bijdragen.
Ja het Nederlands wagenpark wordt er niet leuker op. Maar dat maakt het des te leuker om ineens een speciale auto te zien rijden.
Ik wil daar wel graag aan toevoegen dat de overheid wel wat efficiënter en minder corrupt (lees: wachtgeld, etc.) met ons geld mag omgaan. Wat mij betreft.
Ja, in opstand komen tegen milieuvervuilende auto’s, klinkt logisch man.
Zijn touran (2.0 tdi) 10.000e goedkoper in aanschaf en wegenbelasting 1600e per jaar goedkoper…
MAAR WIJ WONEN IN NL…. ja ? ? ?
Daarom rijd ik prive enkel nog oldtimers. Met het geld dat ik uitspaar huur ik mij wel een echt dikke wagen op vakantie buiten de EU.