Hoeveel betaal je voor een originele 911 Carrera RS 2.7?

Auteur: , 26 Reacties

Hint: vrij veel.

De Porsche 911. Een icoon dat geen introductie meer nodig heeft. Dus doen we dat niet: we vallen gelijk met de deur in huis. Want uit al die jaren 911, al die versies, al die legendarische auto’s, wat is nou de aller, allermeest iconische? Volgens vrij veel mensen is dat de originele Carrera 2.7 RS. De luftgekühlt 2.7 liter grote boxer-6 perst er een door de huidige maatstaven beschreven luttele 210 pk uit, maar dat is de kracht van de Carrera RS. De auto is volledig gestript waardoor er bijna geen onderdeel meer over blijft. Dus moet je doen wat de Carrera RS graag wil dat je doet: rijden. Met 210 pk op minder dan 1.100 kg gewicht is het een enorm lichtvoetige en vlotte auto. Het is eigenlijk een soort GT3 RS avant la lettre. Alleen is er in tegenstelling tot deze huidige versie van de 911 een gebrek aan hedendaagse tech – de Carrera RS komt immers uit 1973 – en moet je alles zelf doen.

Van de RS 2.7 zijn uiteindelijk maar 500 stuks gemaakt. Combineer dat met zijn iconische status en het feit dat het misschien wel de best sturende 911 ooit is, en je hebt een pareltje in handen. Het is het soort auto waarvan je je gaat afvragen: wat doet dat op de occasionmarkt? In de tijd dat de auto uitgegeven werd kostte het ding niet eens belachelijk veel, dus je hebt een flink investeringsobject. Hét bewijs daarvan is een originele Carrera RS 2.7 uit 1973 die op Bring A Trailer aangeboden werd.

Porsche 911 Carrera RS

Het betreft een grotendeels compleet originele auto. Dat valt te zien aan de Fuchs-velgen, die meegespoten zijn met de secundaire kleur van de auto. Dat is in dit geval rood, maar kon ook groen, geel, oranje, blauw en nog meer kleuren zijn. Die kleur wordt meegenomen in de streep op de zijkant, waar ‘Carrera’ in staat. Verder helemaal niks, behalve een ducktail-spoiler omdat dat zo lekker staat. Back to basic, in het geval van alles.

Zo zie je in het interieur ook geen extreem groot dashboard, alleen vijf tellers zoals Porsche nog steeds doet. Pook, handrem, drie pedalen, twee stoelen en een stuur. Ook de deuren zijn simpel: alleen een greep om te openen en een grote lus om te sluiten. Niet alleen klopt dit allemaal met het origineel, het is mooi dat ze zo nog bestaan. Goed, er zitten wat gebruikerssporen op maar dat mag. Verder is er één ding aan de auto wat niet 100 procent origineel meer is: bemoeienis van RUF. Deze tuner heeft een paar motorische upgrades uitgevoerd, één daarvan is de motor uitboren tot 2.8 liter. Oei, het is dus niet exact meer een 2.7! Hoeveel pk dit precies heeft opgeleverd is niet bekend. Ten slotte is een RUF-upgrade de rolkooi. Net even iets veiliger in een auto waar uiteraard nog geen airbags in zitten.

Carrera RS 2.7

Dat de gek er extreem veel geld voor geeft, dat weten we. Toch lijkt dit niet helemaal originele, goed gebruikte exemplaar niet zo veel op te leveren als bovenstaande. Toch is de auto verkocht voor 455.000 dollar: een flinke smak extra geld vergeleken met de huidige ‘elfers. Voor dat geld kun je ook in de restomod-wereld shoppen. Maar het is een extra bevestiging op wat we stiekem al wisten: de 911 in een dergelijke uitvoering is een icoon.

Carrera RS 2.7



26 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Op één of andere manier verwachtte ik toch een hoger bedrag na het lezen van het artikel…
@luckyluck: ik had ook iets richting de 8-900.000 verwacht maar dit valt dan nog mee eigenlijk.
@luckyluck: een Toyota Supra van 96 gaat al even veel!
Ik zal wel raar zijn. Maar ik zie liever een ‘gewone’ 911 van die tijd dan deze. Ik vind de details nou niet echt iets toevoegen. En de kleurstelling kan wat mij betreft ook beter. Wil niet zeggen dat ik hem niet wil hebben. Ik zou ‘gewoon’ al blij zijn met een ‘normale’ 911 uit die tijd.
Kopen, wegzetten en over tien jaar weer de markt opgooien. Levert meer op dan het geld op de bank laten staan maar dat is tegenwoordig ook niet zo moeilijk meer.
@chriscross: Nog even en je mag zelfs gaan betalen om je geld op de bank te mogen zetten…
@rollingstoned: Ik heb nieuws voor je, daar betaal je al voor.
@porsche911991: Ik doel op spaarrekeningen, waar je straks rente mag betalen i.p.v. ontvangen…
@rollingstoned: reken voor de lol inflatie eens mee en dan heb je je antwoord eigenlijk al…
@davelepeef: dat is allemaal kunstmatig, net als al die renteverlagingen van de ecb.
@chriscross: Kopen, en het ding gebruiken. Trackdays bezoeken, het ding warm rijden, en hem dan zo goed als je maar kunt en durft uitwringen. Als je weer thuis bent, de techniek goed nakijken en verzorgen en het ding weer klaarzetten voor de volgende keer. Enzovoort. En als je hem dan beu bent, weer verkopen – en wat je er dan nog voor krijgt, wat maakt het uit? Als je hem kunt betalen, heb je sowieso al geld genoeg. Maar ja, ik kan er zo naar kijken omdat ik zelf geen stuiver heb. Makkelijk praten heb je dan…
@chriscross: Dat is geen garantie een jaar of 3 terug gingen ze nog voor 1 miljoen is er in die paar jaar toch al een heel stuk verdampt en wie weer waar de val eindigt
Weldra zal de bank u betalen als je geld leent ( negatieve rente )
Kopen jullie maar een Singer of weet ik niet wat voor ongebouwde bak. Dit is mooier. Nu en over tig jaar.
Das de Porsche bij uitstek voor me. Alhoewel een 911 s van 1968 ook wel een goede belegging is. Voor de freaks, motoromhulsul verluchting in rode kleur en bij de toerentellerbegrenzer stond het rode streepje wat hoger …
Wat doet een originele Leightbau nog tegenwoordig? Meen me te herinneren dat die nog een stukje zeldzamer zijn
Er staan er 2 in Gelderland te koop, voor ook niet weinig:
https://voorraad.porschecentrumgelderland.nl/occasion/porsche/911/27-rs-touring/porsche-centrum-gelderland/occ3247933

https://voorraad.porschecentrumgelderland.nl/occasion/porsche/911/27-rs/porsche-centrum-gelderland/occ3247934
@porschefan64: Idd. is zowat de richtprijs. Op car and classic staan er wat, maar veel met POA ( price on asking of price on application ) https://www.carandclassic.co.uk/list/35/911+2.7+rs/
@dwfc: mooi he dit. Zeldzame auto en in een poep en een scheet heb je er al 5 gevonden…
Mijn auto heeft ook 210 pk
En weegt minder dan 1100 kg
En heeft ook rode stickers
@supertjeduc: rijden met die banaan? Mijn ex was 230pk, 1200kg en ook een boxer. Nog steeds leukste auto ooit die ik heb gereden, al is mijn ervaring enigszinds beperkt.
@720s 500 stuks gemaakt?? Dat was de eerst productierun inderdaad, toen het een verkoopsucces bleek zijn ze nog even doorgegaan. Er zijn er bijna 1600 geproduceerd. Graag iets meer research voordat je een artikel plaatst, er staat al genoeg onzin online.
Toen ik opgroeide had mijn buurman een veld verder eentje. Wist het gaspedaal ook goed te vinden en je kon niet missen dat ie nu thuis was. Samen met een familievriend die een Golf 1 GTI en later een E30 M3 had, de auto’s die mijn autopassie aanwakkerden. De latere Gallardo van de buur naast ons hoorde daar niet bij overigens, dat was opeens ordinair. Vreemd hé?
ergens valt het bedrag mij nog mee. Maar voor bijna een half miljoen zou ik persoonlijk naar Singer gaan.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).