• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Waar worden in Europa de meeste EV’s verkocht?

Auteur: sir_smokalot, gepost 28 september 2011 om 19:39 – 17 Reacties

Renault Fluence Z.E.- verkrijgbaar v.a. december


Elektrische auto’s: iedereen heeft er de mond vol van, en op de grote autobeurzen zijn ze (al dan niet in conceptvorm) niet weg te slaan. Maar hoeveel EV’s gaan er in Europa eigenlijk over de toonbank?

We zouden dit zelf uit kunnen zoeken, maar dat zou dubbel werk zijn. Ons bewuste zusje Groen7 heeft namelijk een mooie ranglijst gepubliceerd, waaruit een aantal zaken duidelijk worden. Ten eerste: slechts 0,07 procent van de verkochte auto’s is een EV en ten tweede: de koploper is Duitsland. U weet wel, het land waar volgens velen de meest vieze auto’s vandaan komen en dat nou niet bepaald bekend staat om zijn voortrekkersrol op het vlak van de EV.

Een ander opmerkelijk feit is dat Duitsland nauwelijks subsidie verleent aan EV’s (met dank aan hun eigen hippies), maar dat ze toch goed verkocht worden. Een bewijs voor de stelling dat milieusubsidie maar beter afgeschaft kan worden?

Welke plaats neemt Nederland in de Europese rangschikking in? En wat voor gigantisch bedrag trekken de fjordenne*kers Noren uit voor EV-soepsiedie? Check!

Ook interessant!

  • Nog goedkopere Hyundai EV
    Nog goedkopere Hyundai EV is eindelijk op komst
  • Lezersvraag: welke autofabrikant heeft volgens jou de beste EV?
  • goedkoopste EV van Europa
    Zoveel kost de goedkoopste EV van Europa in Nederland
  • EV subsidie: dit verandert er wel en niet in 2022

Nieuwste artikelen

  • Deze geveilde filmauto’s brachten serieus geld in het laatje
  • Mercedes CLA is stiekem minder Europees dan je denkt (of hoopt)
  • Tóch ondersteuning voor Fisker Ocean ondanks faillissement
  • Europese autofabrikanten zijn toch niet blij met het afschaffen van het verbod op de verbrandingsmotor
FacebookTweetPinLinkedIn

autoverkoop, Elektrisch, milieu

Vorig bericht: « LG wil verbod op verkoop BMW en Audi in Z-Korea
Volgend bericht: Toyota Aqua: nieuwe hybride doet 1 op 40? »

Lees Interacties

Reacties

  1. trisx zegt

    28 september 2011 om 19:49

    Het is nog niet echt een hype in nederland

    Login om te reageren
    • mattraket zegt

      29 september 2011 om 13:50

      @trisx: gelukkig maar, want het woord ‘hype’ heeft een negatieve lading, het betekent zoiets als gebakken lucht. Ik vind het eigenlijk wel goed dat het langzaam maar zeker opbouwt, in plaats van dat het ineens piekt en vervolgens weer wegebt (zoals zo vaak bij lpg).

      Dat er nog zo weinig elektrische auto’s zijn verkocht, al dan niet met range-extender, is natuurlijk niet zo vreemd. Hoeveel keus is er eigenlijk? Verder dan een onpraktische Tesla en een paar suffe electrowagies komen we niet. Wacht maar tot de Fisker Karma, de vier modellen van Renault, de Opel Ampera, de Ford Focus plug-in, de Volvo V60 plug-in, De Toyota Prius plug-in, etc. etc, op de markt zijn (leveringen pas net begonnen of voor volgend jaar gepland), dan gaat het ineens snel.

      Login om te reageren
  2. bigcar zegt

    28 september 2011 om 19:52

    maar waarom staat dit nu op autoblog? dit hoor volgens mij echt thuis bij groen 7.

    is dit artikel hier geplaatst als promotie voor krijgen groen 7?

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      28 september 2011 om 22:50

      @bigcar: Omdat het over auto’s gaat, en sommige mensen vinden dit wel interessant. Het probleem met Groen7 is dat het een niche-site is. Ik ben er 1 keer geweest, heb een reactie’tje gedropt, en nooit meer terug gekeerd. Ik denk gewoon niet aan Groen7 als ik op het internet ga. Maar ik ben wel geïnteresseerd in EV-nieuws. Van mij mag het gerust hier blijven…

      Login om te reageren
      • autogedrocht zegt

        29 september 2011 om 00:04

        @Esprit_de_Flandre: Agree!

        Waarom een aparte site daarvoor? Als over 10 jaar bijna geen benzinemotor meer verkocht word dan stopt autoblog?

        Login om te reageren
        • bigcar zegt

          29 september 2011 om 15:55

          @autogedrocht: dan word het dieselblog :)

          Login om te reageren
  3. Benz65 zegt

    28 september 2011 om 19:55

    Waar blijven die vliegende auto’s nou, ben het wachten bijna zat, autoindustrie graag wat meer vaart erin.

    Login om te reageren
  4. mrbones zegt

    28 september 2011 om 19:59

    Reclame voor Groen 7. Niets aan de hand mensen, doorlopen

    Login om te reageren
    • bigcar zegt

      28 september 2011 om 20:41

      @mrbones: denk niet echt dat veel mensen zulke groen 7 artikels op autoblog willen lezen, vandaar ook dat er <8 reacties zijn

      Login om te reageren
      • sir_smokalot zegt

        28 september 2011 om 20:44

        Kennelijk vind je het zelf wel interessant, het merendeel van de reacties is van jou.

        Login om te reageren
        • bigcar zegt

          3 oktober 2011 om 17:55

          @sir_smokalot: … daar heb je me wel een punt… ik zal erop gaan letten ;)

          Login om te reageren
  5. TimoBac zegt

    28 september 2011 om 20:30

    Shit Denemarken is gul.

    Login om te reageren
  6. maxx1 zegt

    28 september 2011 om 20:42

    dat is pech, mijn reactie is weg?

    Login om te reageren
  7. jippie zegt

    28 september 2011 om 21:07

    Vreemd die Duitsers. En dan te bedenken dat die electriciteit dan ook vooral niet uit een kerncentrale mag komen.

    Login om te reageren
  8. kaasboerin zegt

    28 september 2011 om 21:09

    Haha, dat verbaasd me.. DLD.. Zou je inderdaad niet 123 denken van die Deutschers. Maarja, ook daar steken ze je bolide in de fik dus aan de andere kant.

    Login om te reageren
  9. Citrofiel zegt

    28 september 2011 om 21:18

    Totale verkopen per land in 2010:

    – Duitsland 2,9 mln
    – Frankrijk 2,2 mln
    – Groot Brittannië 2,0 mln
    – Italië 2,0 mln
    – Spanje 1,0 mln
    – België 550k
    – Nederland 480k
    – Oostenrijk 330k
    – Zwitserland 290k
    – Zweden 290k
    – …
    – Denemarken 150k
    – Noorwegen 130k

    Je moet dit natuurlijk relatief bekijken, anders heb je er niets aan. Dat Duitsland hoog eindigt is geen verrassing. Maar dan doen de landen met de hoge subsidies, Noorwegen en Denemarken, het opeens wel heel goed. België valt dan juist weer tegen, gezien de subsidie.

    Login om te reageren
  10. Erikkiee zegt

    28 september 2011 om 21:26

    Tja, Duitsland met 5x zoveel inwoners.. 5x 269 is 1345. Relatief gezien doet Nederland het dus gewoon goed.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North