• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Hoezee! Kabinet wil toch verlaging accijnzen op benzine

Auteur: Loek, gepost 10 maart 2022 om 18:38 – 63 Reacties

prijzenoorlog pomphouders

Je auto volgooien bij de pomp gaat toch een stukje voordeliger worden: het kabinet wil een tijdelijke verlaging van accijnzen en btw op benzine en energie invoeren.

Dat was snel: eerder vandaag nog berichtten we dat de ANWB het kabinet heeft gevraagd om ons iets tegemoet te komen qua accijnzen op benzine. Het wordt namelijk allemaal wel erg duur door de huidige stand van zaken. De grootste problemen vinden we bij energie en benzine. Daar is het door de wereldmarkt al duur om stroom en benzine te kopen en leveren, waarna Nederland ook nog een gigantische lading accijnzen (benzine) en btw (energie) van je vraagt. Voor beide is dat 21 procent.

Verlaging accijnzen

Het smeekschrift van de ANWB kwam nadat het kabinet meermaals aangaf niks te zien in een verlaging van die accijnzen en de btw. Nu alles zo’n impact heeft op onze koopkracht, komen er toch geluiden vanuit Den Haag dat er wat aan gedaan wordt. Het kabinet zal aankondigen dat ze een verlaging van die accijnzen op benzine en de btw op energie gaan realiseren, zo meldt Nu.nl.

Tijdelijk

Addertjes onder het gras? Het zou gaan om een tijdelijke verlaging van de accijnzen naar negen procent. Dat wil zeggen dat we in stabielere tijden toch weer 21 procent gaan zien. Voor dit jaar nog daalt de staatskasbonus naar negen procent. De verlaging gaat in op 1 juli 2022, wanneer ze weer omhoog gaan zien we later wel. Onder de streep moeten we dus nog wel even wat heftigere tijden tegemoet voor het beter wordt. De prijs zal nog even flink omhoog gaan vóór 1 juli.

Maar goed, verder is het een flinke daling. Dankzij de verlaging wordt de consument toch een beetje tegemoet gekomen. Toch fijn!

Ook interessant!

  • Hoezee, Bugatti gaat gewoon door met de ICE
  • Goedkoopste benzine van Nederland
    Goedkoopste benzine van Nederland
  • ANWB: verlaag accijns en btw op benzine
  • Noorwegen haat benzine- en dieselauto nu echt
    Noorwegen haat benzine- en dieselauto nu echt

Nieuwste artikelen

  • Koop deze puike Aston Martin voordat het te laat is
  • Superschattig Kevertje heeft een geweldenaar onder de kap
  • Kijk, deze moderne auto heeft geen verblindende koplampen
  • Meest ongepaste auto voor vleugje F1 krijgt een vleugje F1
FacebookTweetPinLinkedIn

accijns, benzine, btw, geld

Vorig bericht: « De Ferrari Roma volgens Mansory doet één ding goed
Volgend bericht: F1 testdag 1: hoe verging het de nieuwe auto’s in Bahrein? »

Lees Interacties

Reacties

  1. Robert zegt

    10 maart 2022 om 18:43

    Als die accijns- en btw-verlaging nu net zo tijdelijk is als dat kwartje van Kok, dan kan m’n dag bijna niet meer stuk.

    Dat gezegd hebbende, ik moest toevallig gisteren een jonge collega (twintiger) nog uitleggen wat dat kwartje van Kok nou precies inhield…

    Login om te reageren
    • dedon zegt

      10 maart 2022 om 20:12

      @RRRobert: En heb je het toen zelf even opgezocht? Want aan je populistische opmerking te horen weet je het zelf ook niet helemaal…

      Login om te reageren
    • jelmer zegt

      10 maart 2022 om 22:00

      Je weet dat het kwartje van kok er al dertig jaar niet meer is, toch?

      Login om te reageren
      • Robert zegt

        10 maart 2022 om 23:31

        @dedon: @jelmer: ik heb het even voor jullie opgezocht en Wikipedia is er vrij helder over. Het ‘Kwartje van Kok‘ is in 1991 ingevoerd om tekorten in de begrotingsbalans op te vangen, die nadelig zou uitpakken voor het OV; om de balans t.o.v. het autogebruik niet te veel in het nadeel van het OV te laten uitvallen, heeft men destijds voor een ’tijdelijke verhoging’ van de accijnzen op brandstof te verhogen. Dit plan is naar Wim Kok vernoemd omdat die toen Minister van Financiën was in kabinet Lubbers III, en de uitvoering was in handen van de Staatssecretaris van Financiën Marius van Amelsvoort. Alhoewel dit plan aan Wim Kok is blijven kleven als hardnekkige poep onder de schoen, kwam zowel het idee als de uitvoering van dit plan uit de burelen van het CDA

        Die ’tijdelijke’ verhoging is formeel nooit terug gegeven. Wel stelde de overheid dat [quote:] “door bevriezing van de accijns voor de eerste drie jaren na de invoering van het kwartje van Kok, is het volgens de overheid reeds aan de weggebruiker teruggegeven.”, maar dit is feitelijk onjuist. Geert Wilders stelde in juni 2012, dat het kwartje van Kok nooit was teruggegeven. [De fact checkers van] NRC.next beoordeelde deze bewering als waar (bron – betaalde link, helaas).

        En nou niet meer janken over populisme o.i.d., dit is gewoon een lesje Staatsinrichting.

        Login om te reageren
        • hans75 zegt

          11 maart 2022 om 07:48

          waarschijnllijk moet je @jelmer ook nog uitleggen wat een kwartje is… ;-)

          Login om te reageren
        • dedon zegt

          11 maart 2022 om 09:36

          @RRRobert: Haha. Je bent grappig. Zeggen dat we over populisme janken, en er dan een quote van Wilders bijhalen. I rest my case. Haha En als je even verder in dat wiki artikel kijkt, dan zie je een overzicht waarin duidelijk te zien is dat het bevriezen van de accijns daadwerkelijk is gebeurd. Dus die zgn. factcheck van NRC gaat waarschijnlijk alleen over het feitelijke teruggeven. Niet wat er uiteindelijk gebeurd is. Conclusie: Om bij zijn eigen woorden te blijven: Robert is een populistische jankert

          Login om te reageren
          • Robert zegt

            11 maart 2022 om 13:43

            @dedon: begrijpend lezen is niet jouw ding hè? Als je nou eens goed deed, dan was je erachter gekomen dat die Wilders quote er niet door mij is bijgehaald, maar uit het Wikipedia artikel afkomstig is.

            Weet je wat pas echt populistisch is: als je het argumenten niet kunt winnen, dan maar gaan schelden en belasteren. Precies zoals Wilders, Baudet en de FVD kliek dat ook doen. Sneu hoor.

            Login om te reageren
            • dedon zegt

              1 april 2022 om 14:09

              Als je het zo sneu vind, waarom doe je het dan?

              En begrijpend lezen kan ik heel goed. Verdraaien kan jij dan weer heel goed.

              Login om te reageren
    • Towel986 zegt

      10 maart 2022 om 23:40

      Dacht die jonge collega bij het kwartje van kok aan iets met festivals?

      Login om te reageren
  2. simonferrari zegt

    10 maart 2022 om 19:00

    Wat een onzin. Vanaf 1 juli… hoe is de gemiddelde Nederlander daar mee geholpen?

    De relatief koude maanden en de enorme stijging van tarieven door o.a. de oorlog moeten we dus nog maar een aantal maanden uitzingen?

    Login om te reageren
    • faalhaas zegt

      10 maart 2022 om 19:33

      @simonferrari: Dan zijn we de giga prijzen al gewend, is de olieprijs al wat gezakt en dan “hoeft die verlaging toch niet meer”.

      Login om te reageren
    • karhengst zegt

      11 maart 2022 om 07:04

      Een cynisch mens zal denken dat het zo wel erg praktisch uitkomt. De vakantie staat immers voor de boeg met minder woon-werk verkeer, dus minder verkochte liters, ergo minder verlies. Als de spanningen voor die tijd niet reeds zijn opgelost en men de regeling sowieso niet voortijdig schrapt.

      Login om te reageren
  3. towi1989 zegt

    10 maart 2022 om 19:03

    Zeker met de hoop dat deze maatregel tegen die tijd niet meer nodig wordt geacht.

    Login om te reageren
  4. steephh zegt

    10 maart 2022 om 19:10

    Hahaha, wat ver gezocht! Wat hebben accijns nou te maken met gemeenteraadsverkiezingen!!

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      10 maart 2022 om 19:33

      Helemaal niks, maar posities in de gemeenteraad voor VVD, CDA, D66 en CU laten de Haagse politici gekke dansjes doen (of zelfs met hun ijdele snufferd op het verkiezingsplakaat verschijnen).

      Login om te reageren
  5. iphonistvongates zegt

    10 maart 2022 om 19:11

    De verpakking (incl. de extra extra extra kleine lettertjes) blijkt vaak belangrijker dan het product. Het Kabinet gaat de vloeibare variant van The Zero-Sum-Game met ons spelen. De houdbaarheidsdatum is een korte want de BV Nederland heeft een hele hoge staatsschuld na alle COVID19/20/21 sponsoring.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      11 maart 2022 om 06:08

      De staatsschuld was al heel erg hoog. Na de krediet crisis ging de rente naar 0 en kon de staatsschuld goed geherfinancierd worden waardoor een verhoging van de staatsschuld door het gratis geld uitdelen aan ondernemers eigenlijk niet eens zo veel uitmaakt.

      Login om te reageren
  6. Dutchdriftking zegt

    10 maart 2022 om 19:15

    Doen ze zeker weer niet op diesel….

    Login om te reageren
    • 1985 zegt

      10 maart 2022 om 19:22

      @dutchdriftking: natuurlijk niet op diesel, de transportsector is veel te groot. Die kunnen het wel leiden.

      Zolang er geen acceptabele accu’s zijn voor bedrijfsauto’s om fatsoenlijk 500 km te rijden, blijven de ‘ vieze’ diesels de pineut.

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        10 maart 2022 om 19:45

        @jlvanleeuwen: tja de consument gaat gewoon meer transportkosten betalen

        Login om te reageren
        • golf1985 zegt

          10 maart 2022 om 20:55

          @dutchdriftking: wij moeten de de verhoogde dieselprijs ook gaan doorrekenen aan de klant. We hebben twee vrachtwagens rijden om spullen te bezorgen. Word een dure aangelegenheid zo

          Login om te reageren
          • karhengst zegt

            11 maart 2022 om 07:09

            Ach die verhoogde kosten zijn natuurlijk centenwerk op een pak suiker. Kan het de transportsector echt niet aanrekenen. Echter verderop in de keten…

            Supermarkt logica: inkoopkosten zijn met 5 cent gestegen, dat is 25%. Het pak suiker kost voortaan 1,25€. Winst met 20% verhoogd.

            Login om te reageren
            • Dutchdriftking zegt

              11 maart 2022 om 08:30

              @karhengst: Oorlog is niet fijn, maar een prijzenoorlog tussen supermarkten, dat is veel te lang geleden. Die mogen snel weer komen.

              Login om te reageren
      • MrHyde zegt

        10 maart 2022 om 22:19

        @jlvanleeuwen, transportsector betaald geen BTW. Dus heeft geen enkel voor/nadeel van en BTW verlaging op Diesel.

        Login om te reageren
  7. 1985 zegt

    10 maart 2022 om 19:18

    Maar natuurlijk gaat het nog even duren. Eerst keihard cashen om de staatskas goed te vullen en daarna een maandje of 2 verlagen.
    We kunnen in ieder geval zeggen dat Nederland er financieel goed voor staan en genoeg geld in kas, behalve bij de burger dat maakt geen kl*te uit.

    Applaus voor dit wanbeleid✋🏻

    Login om te reageren
  8. martinus.tussengas zegt

    10 maart 2022 om 19:20

    1 juli, gewoon morgen… pfff

    Login om te reageren
  9. jaso013 zegt

    10 maart 2022 om 19:23

    Ja het scheelt iets inderdaad. Ong 30 cent per liter. Maar dan nog ist heul veul geld. Ik denk ook dat de prijzen nooit meer gaan zakken naar prijzen die gelijk zijn aan voor de oorlog. Want waarom zouden ze… we rijden toch wel.

    Login om te reageren
  10. vaakbenjetebang zegt

    10 maart 2022 om 19:24

    Op zich is het fijn om minder te betalen, uiteraard. Maar toch wringt dit. Want de Shells van deze wereld zullen met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid recordwinsten gaan boeken die vervolgens naar de aandelhouders gaan. Daar is op zich weinig mis mee, zo werkt een vrije markt. In dit geval wordt dat dan echter gesponsord door ons allemaal. Niet echt een gezonde situatie. Dit zal vast gene populair standpunt zijn, maar ik kan het niet anders zien dan een verplaatsing van algemene middelen naar het grootkapitaal. Volgens mij was dat nou net iets wat we niet meer wilden faciliteren met zijn allen. Want geld wat niet via de accijnzen en BTW binnenkomt, kan bijvoorbeeld niet naar de zorg. En geloof maar niet dat de oliemaatschappijen daar substantieel aan gaan bijdragen als ze ineens miljarden extra winst maken…

    Login om te reageren
    • fanboy zegt

      10 maart 2022 om 20:46

      @vaakbenjetebang: Ja mee eens. Een beetje zoals hypotheekrenteaftrek, het lijkt goedkoper maar uiteindelijk gaat er alleen maar meer geld naar commerciële banken. Dat is het indirecte resultaat.

      Maar het is al jaren dat de OPEC (en vrinden) de kraan wat verder open draaien of toch weer wat minder. De prijs is altijd al te beinvloeden.
      Voor mij dus extra reden om elektrisch te gaan rijden. Zonnepanelen op het dak. Dat kan nu een stuk eerder uit. Maar daarnaast vind ik het ook mooi als de auto direct op de zonnepanelen laadt.

      Login om te reageren
      • vaakbenjetebang zegt

        10 maart 2022 om 21:18

        @fanboy: Die optie is natuurlijk niet voor iedereen beschikbaar. Leuk als je een huis hebt waar dat kan en zeker de moeite waard, onhandig als je in een appartementencomplex woont zonder eigen dak. Wel is het een feit dat fossiele energie alleen maar duurder zal worden en dat alternatieven dus steeds sneller interessant worden.

        Eigenlijk zou dan ook het veel zinniger zijn als de extra accijnzen en aanverwante inkomsten voor de overheid (voor zo ver die netto bestaan, want ook de overheid heeft natuurlijk met de inflatie te maken) weer terug zouden vloeien naar de mensen die nu het hardst geraakt worden door de stijgende energieprijzen in bredere zin. Mensen die in een verouderd huurhuis wonen waar ze tegen de klippen op moeten stoken, bijvoorbeeld. En dan niet door die mensen domweg wat geld te geven, maar door die woningen structureel aan te pakken. Dan snijdt het mes aan meerdere kanten, want die woningen hebben daarna dan minder energie nodig wat niet alleen de bewoners helpt, maar ook de afhankelijkheid van (import)gas woning voor woning vermindert. Natuurlijk, dat kan niet van de ene op de andere dag en dus is ook op korte rermijn tegemoetkoming nodig, maar je snapt wat ik bedoel: een beetje een plan voor de wat langere termijn is geen overbodige luxe. Een volgende energiecrisis kun je nu al wel haast voorspellen. IS het niet over drie jaar, dan wel over vijf. Bereid je daar dan ook op voor. Wat de overheid nu doet is op semi-korte termijn (3 maanden is ook niet bepaald morgen hè) een symptoom aanpakken maar niet de kwaal zelf proberen te behandelen. De energiesector, inclusief de oliemaatschappijen, wordt zo op geen enkele manier aangespoord om te innoveren. En geen enkele consument is nu of straks netto minder duur uit dan hij was. Best wel een slecht verhaal. Het cliché “never waste a good crisis” lijkt even vergeten in het Haagse.

        Login om te reageren
        • fanboy zegt

          10 maart 2022 om 22:21

          @vaakbenjetebang: Ja mee eens.

          Voor sommige mensen is het allemaal niet mogelijk. Maar voor genoeg wel, hebben nog wat geld op de bank staan ook, en toch zeuren. Dan denk ik, denk toch in mogelijkheden. We leven eindelijk in een tijd waarin we hier zelf wat meer controle kunnen pakken, dat was voorheen nooit mogelijk.

          Verder ben ik van mening dat we al de hele tijd in een energiecrisis zitten, maar schijnbaar de rest het nu pas door heeft.

          Login om te reageren
          • steephh zegt

            10 maart 2022 om 23:45

            @fanboy @vaakbenjetebang

            Mooi gesproken beide. Ik zie zelf wel iets in wetgeving, welke verhuurders verplicht een woning te voorzien van een bepaald energielabel. Prima als je er aan het verhuren van woningen verdient, maar zorg er dan wel voor dat je huurders er warmpjes bij zitten. Ook in de vrije sector!

            Eigenlijk is het vrij eenvoudig: wat de woning aan warmte niet verliest, hoef je niet bij te stoken.

            Login om te reageren
  11. Johanneke zegt

    10 maart 2022 om 19:25

    Ik rij echt als een oud vrouwtje nu, deze prijzen zijn knettergek. Als ik de tijd heb, geen haast, zit ik met 90 op de rechterbaan. Volle tank e5 is 160 euro, dat is echt niet lang vol te houden.

    Login om te reageren
    • dedon zegt

      10 maart 2022 om 20:17

      @Johanneke: Dan kan je ook rustig e10 gaan tanken. Scheelt weer wat, en e5 voegt nu toch niets toe. Ben ik nu ook gaan doen…

      Login om te reageren
      • Johanneke zegt

        10 maart 2022 om 20:59

        Heb een Galant uit 1998. Die mag geen e10.

        Login om te reageren
    • gilettelubbers zegt

      10 maart 2022 om 20:32

      @Johanneke: haha dit herken ik wel! Ik heb vandaag voor het eerst in twee jaar tijd de eco-knop eens aangedrukt van m’n auto. Geen doen zo

      Login om te reageren
      • fanboy zegt

        10 maart 2022 om 21:00

        @gilettelubbers: Tja daar had je altijd al geld mee kunnen besparen.

        Login om te reageren
        • gilettelubbers zegt

          10 maart 2022 om 23:45

          @fanboy: Tja maar die noodzaak was nooit zo hoog als nu. Waarom zou ik het dan doen terwijl het ten koste gaat van de rij beleving?

          Login om te reageren
          • vaakbenjetebang zegt

            11 maart 2022 om 18:00

            @gilettelubbers: Waarom zou je het dan nu doen, als het tòch al hartstikke duur is? Goedkoop rijden ga je niet meer. Laat het dan leuk zijn. Met je rijbeleving. :D

            Login om te reageren
    • fanboy zegt

      10 maart 2022 om 21:01

      @Johanneke: Ja gelijk heb je. Ik zie alleen velen voorbij jakkeren alsof het niks is.

      Bij velen komt nu pas bewustzijn wat je zelf kunt doen om te besparen. En bij anderen nog steeds niet.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        11 maart 2022 om 10:43

        Vanaf welke prijs ga je met 20 km/h onder de maximum snelheid lopen treuzelen en wanneer ga je gewoon de maximum snelheid rijden? Is dat niet voor iedereen zelf te bepalen?
        Je ziet het effect trouwens wel, ik reed gisteren na 19:00 met 134 km/h naar Enschede en was de snelste op de weg, dat overkomt me eigenlijk nooit.

        Login om te reageren
  12. Henkie zegt

    10 maart 2022 om 19:41

    Dan ben je niet afgelopen dagen in Duitsland geweest. Het scheelt nu bijna niks meer.
    Hooguit een paar cent.

    Login om te reageren
    • T5Power zegt

      10 maart 2022 om 19:58

      Ik woon in Duitsland (vlakbij Sittard) en heb voor het eerst in járen al twee keer in Nederland getankt. De diesel kostte vanochtend 2.449 bij ‘mijn’ Shell in het dorp. Mij niet gezien.

      Login om te reageren
      • Henkie zegt

        10 maart 2022 om 20:23

        Klopt. Maar de Diesel is afgelopen jaren altijd al aardig duur geweest in Duitsland vergeleken met Nederland.
        Maar nu is de Diesel in Duitsland op sommige plekken zelfs duurder dan de benzine.

        Login om te reageren
        • T5Power zegt

          10 maart 2022 om 20:53

          Ja E5 was vanochtend 2.379 en E10 2.319. Goedkoper dus dan diesel.
          V-power Racing overigens 2.629.

          Ik heb er een foto van gemaakt omdat ik verwacht dat dit zo ongeveer de top van de gekte is :-)

          Login om te reageren
        • Robert zegt

          10 maart 2022 om 23:35

          @Henkie: ik heb er vandaag eens op gelet, maar ook in Nederland is de prijs van diesel nog veel harder gestegen dan die van de benzine. Het verschil tussen de diesel en de E10 bij ons (in de regio Arnhem, Liemers en Achterhoek) schommelt nu zo tussen de 7 en 13 cent per liter, waar dit voor drie weken terug nog ca. 30 cent per liter was.

          Login om te reageren
  13. jupke zegt

    10 maart 2022 om 20:04

    Het kwartje van Kok was ook tijdelijk!

    Login om te reageren
  14. 6speed zegt

    10 maart 2022 om 20:15

    Hoorde ook geluiden dat ze het percentage ethanol naar beneden willen drukken vanwege de hoge grondstofprijzen. Of dat de prijs ten goede komt weet ik eigenlijk ook niet, maar minder ethanol vindt de auto natuurlijk wel lekker.

    Login om te reageren
  15. joos straetmans zegt

    10 maart 2022 om 20:15

    Het levert voor de consument het meeste op als de overheid de accijns op benzine en andere brandstoffen helemaal schrapt, want die accijns maakt bij euro95 liefst 32% uit van de prijs aan de pomp. En over die accijns heft de overheid ook nog eens doodleuk btw ad 21%. Volgens United Consumers zijn de exploitatiekosten voor 1 liter euro 95 44% van de pompprijs en neemt de pomphouder 7% marge. Zou de accijns helemaal wegvallen en zou je alleen btw moeten betalen, dan betaal je voor 1 liter euro95 1,21 x 51% = 61,71% van de pompprijs. Dat zou nu een literprijs opleveren van € 1,5439. Maar dat gaat natuurlijk nooit gebeuren.

    Login om te reageren
    • fanboy zegt

      10 maart 2022 om 20:57

      @joosstra: Je stelt heel simpel dat ze maar minder accijns moeten heffen. Je kan ook heel simpel stellen dat Shell/BP/etc ook maar gewoon wat minder marge moet pakken.
      Het runnen van het tankstation kost ook wat ja, maar is natuurlijk niet de bepalende factor.

      Login om te reageren
      • mpc007 zegt

        10 maart 2022 om 23:26

        Marge van de pomphouder kan je al grotendeels in je zak houden door de goedkoopste onbemande zaak in je regio te zoeken. De kortste klap zijn, zeker in Nederland, toch de belastingen.

        Login om te reageren
  16. Richmond zegt

    10 maart 2022 om 20:45

    Schijnt dat de prijzen morgen 1,4 cent zakken

    Login om te reageren
  17. gilettelubbers zegt

    10 maart 2022 om 21:07

    Opzich is dit natuurlijk wat we graag wilden zien. Maar 1 juli is wel écht heel laat. Stel dat de benzineprijs op hetzelfde tempo zal stijgen als het afgelopen halfjaar, dan betalen we rond die tijd bijna €3,- per liter.

    Login om te reageren
  18. e36thuglife zegt

    10 maart 2022 om 21:52

    Ja ik wil graag benz op de pof kopen ik betaal wel na 1 juli OK????

    Login om te reageren
  19. jelmer zegt

    10 maart 2022 om 22:03

    Slecht besluit. Het is “geld van iedereen voor iedereen”, om een bekende econoom te citeren.
    Vervelend, maar wie het kan dragen zou gewoon een tegenvaller moeten incasseren. De lage en lagere middeninkomens moeten natuurlijk wél gesteund worden, met een hoger (minimum)loon en hogere uitkeringen en lagere belastingen.

    Login om te reageren
    • mpc007 zegt

      10 maart 2022 om 23:29

      Nou, die steun je toch ook enorm met lagere accijns? Je buurman met Tesla of A4 met tankpas had er geen last van, en profiteert hier ook niet van. Dus imo komt dit juist bij de goede groep terecht: particulieren met eigen auto waarbij tanken een significante kostenpost op het besteedbaar inkomen is.

      Login om te reageren
      • jelmer zegt

        10 maart 2022 om 23:51

        Ook, ja – maar op een ondoelmatige manier. De groep die gewoon een tegenvaller kan dragen én alternatieven heeft krijgt ook korting. Waar is dat voor nodig? Sterker: ik absolute zin krijgen hoge inkomens meer dan lage. Dat geld kun je beter gebruiken om lagere inkomens echt te helpen en vooral minder kwetsbaar maken voor hoge energiekosten.

        De VVD heeft haar achterban weer goed bediend, en een maatschappelijk probleem laten dooretteren.

        Login om te reageren
    • mashell zegt

      11 maart 2022 om 06:52

      Na de zorgtoeslag, huursubsidie, de kinderopvangtoeslag, de voedselbank wil je de lagere en middeninkomens nou nog meer spekken? Die houden door alle toeslagen netto meer over dan de hogere inkomens!

      Login om te reageren
      • jelmer zegt

        11 maart 2022 om 09:55

        Sorry hoor, maar de voedselbank is voor wie écht níks te besteden heeft, wie er gebruik van maakt vindt dat vaak gênant en kunt niet eens kiezen wat je eet. Dat kun je toch niet noemen als voorbeeld van wat de hogere inkomens moeten missen?

        Login om te reageren
    • karhengst zegt

      11 maart 2022 om 07:18

      Principieel mee eens. Praktisch zie je het effect wat Mashell beschrijft al. Daarnaast spekken automobilisten massaal de algemene middelen. Als we daar hetzelfde principe op toe zouden passen waren de belastingen op mobiliteit nooit zo hoog geworden als ze nu zijn. Niet meer dan terecht eigenlijk dat hen nu dus een tegemoetkoming wordt gedaan.

      Dat gezegd hebbende, het is zeker krom hoe bedrijven hier mogelijk nog het meeste van profiteren, want van evenredig bijdragen aan de staatskas is er nogal een scheefgroei tussen burgers en bedrijven (lees: multinationals)

      Login om te reageren
  20. 3246cm252kw zegt

    11 maart 2022 om 02:09

    Tuurlijk kan de btw omlaag 😂 op 2 euro is 9 procent bijna net zo veel als 21 op een euro…

    Ze moeten wel omlaag anders kan geen bedrijf functioneren… energieprijzen moeten ook wel omlaag… speculaties moeten ophouden want maken alles kapot!

    Login om te reageren
  21. p993 zegt

    11 maart 2022 om 03:56

    Rekenvoorbeeld had mij wel geholpen…klopt het dat bij 2,4 euro de prijsdaling maar ca 20 ct is door deze maatregel?
    Dat snijdt toch nog geen hout?

    Login om te reageren
  22. jelmer zegt

    11 maart 2022 om 08:21

    @ RRRobert:
    Het was een vooruit gehaalde inflatiecorrectie, waardoor na verloop van tijd de accijns weer hetzelfde was als in een situatie waarin de maatregel niet was ingevoerd. Het “kwartje’ is er dus niet meer.

    Daar verandert de uitspraak van de fascistenleider en de zeperd van de NRC niets aan. Maar goed, dat is voor types zoals jij – die zich meteen verraden door hun taalgebruik zoals “janken” en het verkeerd gebruiken van het woord “Staatsinrichting” – te hoog gegrepen. Blijf lekker hangen in je giftige mix van slachtofferschap, egoïsme en dommigheid.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North