• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

ANWB: verlaag accijns en btw op benzine

Auteur: machielvdd, gepost 10 maart 2022 om 15:04 – 25 Reacties

De ANWB heeft een smeekschrift ingediend bij minister Kaag.

In vergelijking met Oekraïne hebben we het nog prima hier in Nederland, laten we dat even vooropstellen. Toch zijn er in ons land ook wat kleine probleempjes als gevolg van de situatie in Oekraïne. De benzine is bijvoorbeeld schreeuwend duur. Tenzij je toevallig eerder deze week bij TinQ hebt getankt.

Voor de mensen die krap bij kas zitten is dit toch wel een dingetje. ANWB heeft deze week haar leden bevraagd en daaruit blijkt dat maar liefst 29% in de knel komt door de torenhoge brandstofprijzen. Op een andere manier naar je werk gaan is ook niet altijd een optie. 34% van de ANWB-leden zegt geen alternatief te hebben.

Vanwege deze nijpende situatie heeft de ANWB een ‘smeekschrift’ ingediend bij minister Kaag. Daarbij lieten ze zich niet afschrikken door de uitspraken die de minister bij WNL op Zondag had gedaan. Daar had ze namelijk gezegd niks te voelen voor verlaging van de accijns.

Toch roept de ANWB de minister alsnog op om de accijns te verlagen. Ze wijzen daarbij even op het feit dat Nederland de hoogste accijns heeft van heel Europa. Ook verwijzen ze naar andere landen (België bijvoorbeeld) die wél overwegen de accijnzen te verlagen.

Daarnaast roept de ANWB op om de btw te bevriezen. Ze vragen de minister concreet om boven de €1,711 geen btw te rekenen. Bij een benzineprijs van €2,27 scheelt dat toch weer €0,14 per liter.

Minister Kaag liet eerder weten “deze weken” met concrete plannen te komen om de lasten te verlagen. We gaan het zien.

Gespot: BMW M3 bij de pomp, gespot door @jobjobben

Ook interessant!

  • Straks nog voordeliger benzine tanken in België
    Straks nog voordeliger benzine tanken in België
  • Goedkoopste benzine van Nederland
  • Noorwegen haat benzine- en dieselauto nu echt
    Noorwegen haat benzine- en dieselauto nu echt
  • Record: een liter benzine was nog nooit zo duur

Nieuwste artikelen

  • Buitenkansje: koop deze unieke AMG op Marktplaats!
  • Gespot – De nieuwe Vanquish in het kwadraat
  • R8-bestuurder wordt bijna gespiest bij crash in Hendrik-Ido-Ambacht
  • Politiehelikopter stopt dronken automobilist bij Lelystad
FacebookTweetPinLinkedIn

anwb, benzine, geld, tanken

Vorig bericht: « Lewis Hamilton krijgt eigen documentaire op Apple TV+
Volgend bericht: Porsche Taycan vs Tesla Model 3, wie wint? »

Lees Interacties

Reacties

  1. jarnobakker zegt

    10 maart 2022 om 15:15

    Zoals altijd bij onze regering : het duurt een eeuwigheid voordat ze eens knopen doorhakken na 100 keer vergaderen en debateren…

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      10 maart 2022 om 17:03

      @jarnobakker: klopt. Zit geen tempo in. Nooit. Het lijken wel ambtenaren.

      Login om te reageren
      • bernoulli zegt

        10 maart 2022 om 18:16

        Valt allemaal wel weer mee. Accijns gaat omlaag.

        Login om te reageren
    • Stefje zegt

      11 maart 2022 om 14:58

      @jarnobakker: volgens mij is het vlot zat gegaan, ouwe pessimist.

      Login om te reageren
  2. berlinetta zegt

    10 maart 2022 om 15:17

    Zou een mooie eerste stap zijn. Maar ik zou nog liever zien dat de EU komt met regelgeving om de marktwerking op de energiemarkt aan te pakken. Energie is een eerste levensbehoefte. Door het helemaal vrij te laten, hebben we nu te maken met serieuze problemen. Daar wordt niemand beter van, op een paar energiebedrijven na.

    Login om te reageren
    • vaakbenjetebang zegt

      10 maart 2022 om 15:50

      @berlinetta: Inderdaad. Laat dit voor de EU en de diverse regeringen een voorwaarschuwing zijn: als we op enig moment van de fossiele brandstoffen af willen (moeten), dan zal dat niet met ‘groen wensdenken’ en met op hol geslagen beprijzing opgelost gaan worden. Daar hoort een gedegen plan bij, want energie is inderdaad een eerste levensbehoefte.

      Login om te reageren
  3. e36thuglife zegt

    10 maart 2022 om 15:18

    Si-greedy Kaag heb zelf een lease auto met chofeur en tank pas dus die lacht ons allemaal kapot hard uit zo van:
    Hahahaa ik zit hier lekker achter in me bullet proof Audi A8L W12 kijk dan hoe die crisis paupers hun nieren verkopen voor benzine! Hadden ze ook maar minister van ¢€$h monn¥ moeten worden!

    Login om te reageren
  4. autogeak zegt

    10 maart 2022 om 15:18

    Hahahahahaha Kaag heeft schijt aan de automobilisten, zij gaat er helemaal niets aan doen om de kosten te verlagen.

    Login om te reageren
  5. fransananas zegt

    10 maart 2022 om 15:42

    Niet verlagen, over naar elektrisch of minder ver rijden. De inflatie is toch niet te remmen

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      10 maart 2022 om 15:45

      Tuurlijk valt inflatie af te remmen, alleen heb je daar wel de hele wereldbevolking voor nodig. Inflatie is niet iets wat zomaar ontstaat als een of ander natuurverschijnsel. Dat veroorzaken we zelf. En wat we zelf veroorzaken, kunnen we ook met z’n allen oplossen.

      Login om te reageren
    • toniominestrone zegt

      10 maart 2022 om 16:47

      @fransananas: hoe naïef kan zijn door te denken dat de overheid het elektronisch rijden ongemoeid laat.

      Login om te reageren
    • Webreactor.nl zegt

      10 maart 2022 om 16:57

      Beetje kort door de bocht vind je niet?

      Login om te reageren
    • bernoulli zegt

      10 maart 2022 om 18:17

      Moeten elektrische auto’s wel leverbaar zijn.

      Login om te reageren
  6. Rudy zegt

    10 maart 2022 om 15:58

    Waarschijnlijk compenseren ze de minima en heeft de rest gewoon vette pech. De overheid kan zijn staatskas nog even lekker spekken zo!

    Login om te reageren
    • ghini zegt

      10 maart 2022 om 16:12

      @Rudy: dit ws idd, de massa draagt altijd de economie

      Login om te reageren
  7. petroldrinker zegt

    10 maart 2022 om 15:59

    “Daar had ze namelijk gezegd niks te voelen voor verlaging van de accijns.” duhh onze overheid is er alleen maar om ons uit te knijpen, laten we heel eerlijk zijn, wanneer hebben ze voor het laatst ooit een verlaging ingevoerd van kosten voor de mensen? de btw was ook een aantal jaar terug nog 19% ipv de 21% om maar iets te noemen, nee liever hebben ze dat wij er allemaal aan kapot gaan

    Login om te reageren
  8. kevertje zegt

    10 maart 2022 om 16:09

    Wie de mechanismen blootlegt waarom de prijzen zo stijgen, zou wel eens versteld kunnen staan. Het is niet alleen deze oorlog, maar de absurde groene saus die overal overligt, die nu plots in ons gezicht ontploft. Diesel moest duurder worden dan benzine, de green deal ging brandstof extra duur maken enz. – wel ziehier het resultaat. We mogen Timmermans en zijn groene Euro-elite een dankbrief sturen bij deze.

    Login om te reageren
  9. rulefollower zegt

    10 maart 2022 om 16:35

    Accijns zou kunnen, maar de BTW hebben we niet zo veel over te zeggen.
    Weinig mensen realiseren zich dat de BTW gelinkt is aan ons EU-avontuur en deze niet veel met de binnenlandse begroting te maken heeft.

    Login om te reageren
    • tysson zegt

      10 maart 2022 om 18:13

      @rulefollower: maar we betalen in NL BTW over de accijns! Belasting over belasting, snap jij hem nog?

      Login om te reageren
    • DeWitteCondor zegt

      10 maart 2022 om 19:02

      @rulefollower: dat klopt, maar volgens mij is er wel een optie om van hoog naar laag tarief (9%) te gaan.

      Daarbij denk ik dat dit niet meteen een gat in de begroting slaat want die was (ga ik vanuit) gebaseerd op lagere brandstofprijzen en dus minder accijnzen. Het zou mooi en fair zijn als er een constructie wordt bedacht waarmee we effectief qua accijns en BTW een belastingbedrag betalen dat is gebaseerd op een literprijs van ca. 1,85. Dat zou al aanzienlijk schelen en zou geen noodzaak creeren om de begroting aan te passen denk ik.

      Login om te reageren
  10. Webreactor.nl zegt

    10 maart 2022 om 17:03

    Volgens het nieuws zit de regering er echt niet aan te denken om dit te verlagen. Volgens hun moeten ze dan beknibbelen op andere vlakken omdat er een groot tekort ontstaat. Vergeten ze alleen dat ze al jaren de burger leegzuigen met die torenhoge accijnzen. Misschien is het een idee dat men in Den Haag eens stil gaat staan waar al dat geld aan opgemaakt wordt, minder debatteren, meer constructieve beslissingen, minder geknuffel en daadkrachtiger optreden.

    Login om te reageren
  11. hans75 zegt

    10 maart 2022 om 17:14

    dat krijg je er van als je op die idiote partijen stemt… kaag lacht de ballen uit haar broek en neemt nog een keer een vliegtuig… het woord salonsocialiste is speciaal voor haar uitgevonden..

    Login om te reageren
  12. tysson zegt

    10 maart 2022 om 18:12

    Zit 60% accijns en btw op benzine. Als benzine dubbel zo duur wordt kunnen ze toch gewoon de helft van die 60% belasten? Dan komt er evenveel in de staatskas als voorheen. Het komt ze wel lekker uit in Den Haag na al die Coronasteun heb ik het idee.

    Login om te reageren
  13. scott zegt

    10 maart 2022 om 18:19

    Kunnen we rustig vergeten. Knaag is zo’n klimaatdramster. Ze laat dit nog wel een tijdje zo. Misschien wel tot de eerst komende Tweede Kamer verkiezingen.

    Login om te reageren
  14. eimert zegt

    11 maart 2022 om 15:35

    Wordt de benzine eindelijk noemswaardig duurder om elektrisch rijden aantrekkelijk te maken, gaan ze weer de accijns verlagen. Wat wil de politiek nou

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North