Honda NSX en Civic Type-R doen hun kunstje

Auteur: , 29 Reacties

Bij Honda zitten ze nu met de handen in het haar. Nu hun beide sportieve auto's in productievorm zijn onthuld, waarmee moeten ze het journaille dan gaan plaagteaseren?

Honda NSX Geneve

Nou, da’s niet zo moeilijk. Met een NSX Type R, en de definitieve specs van de – made in AmericaNSX bijvoorbeeld. Voor nu wil Honda alleen kwijt dat zijn sportwagen ‘meer dan 550 pk’ heeft. ’t zal wel, maar feit is dat de auto zijn wereldprimeur met een Honda-badge beleeft op de Autosalon.

CIVIC

De Civic Type-R is al iets concreter, met zijn 310 pk en verpletterend knappe Nürburgringtijd van 7:50 minuten (in een ontwikkelingsmodel, deze zomer gaat Honda het nog eens proberen met een productie-Type-R). Maar misschien kan Honda er nog een speciaaltje van maken, een Type-RS met een sub-7:50-pack ofzo. Mogelijkheden zat.

Ondanks zijn verbluffende prestaties ben ik zelf niet bepaald laaiend over zijn uiterlijk, maar smaak is uiteraard subjectief.



29 reacties

De auto die de tijd geeft gezet was standaard op het weghalen van airco en bijrijdersstoel na en een rolkooi.. Tja noemen we dat nog een productiemodel? De banden waren overigens op dat moment nog niet definitief die van de productie auto maar Honda gaf aan dat ze wel de stsndaard banden worden.
Honda hamert er wel op: de rolkooi zou puur voor de veiligheid zijn, en ter compensatie van het gewicht waren de door jou genoemde zaken weggehaald.
De vraag is eigenlijk hoeveel stijver de auto van zo’n kooi wordt. Maar als gezegd, als t weer beter wordt gaan ze nog een rondje doen, het tricky met dat soort zaken vind ik altijd dat het moet geen mogelijkheid te controleren is of de turbodruk niet flink opgeschroefd is bijvoorbeeld.
@sir_smokalot: veel rolkooien die gebruikt worden door testrijders op de Ring dragen express niet bij aan de stijfheid van de auto, maar zijn een kooi als get wate los in het interieur. Puur voor de veiligheid in geval van een crash, maar wel dat de chauffeur de auto aanvoelt zoals ie is.

Dat auto’s geprept worden is logisch: dat gebeurt al jaren. Ik weet nog bij vroegere productpresentaties dat de auto’s compleet andere dempers, betere banden etc hadden dan de gewone productieexemplaren.
@w0o0dy: kijk dan waarmee Renault aan komt zetten
@mrrallycross: die auto kun je gewoon kopen 275 throphy R toch?
@w0o0dy: een Civic type r met rollkooi toch ook?
NSX ziet er gewoon top uit op de plaatjes. Al mogen die US-stock knipperlichten wel gewoon gecleaned worden aub. Ben zo benieuwd naar de rij-impressie met chris harris.

De civic moet ik in het echt denk ik zien. De concepts waren wauw! De productieversie vind ik een meer ingetogen wauw..
Ik ben al lang blij dag Honda de NSX weer nieuw leven heeft ingeblazen. Zelfse geldt voor de CTR. Ik ben wel benieuwd of er inderdaad een NSX Type-R komt. De vorige twee waren bijkans legendarisch.

Trouwens, staat op de Honda stand ook niet de nieuwe Jazz en de HR-V?
Jep, die staan er allebei!
@gtwillem: ik ben alleen bang dat de nieuwe nsx type-r meer een supercar gaat worden, de oude nsx had een “bescheiden” 270 pk maar was door zn sublieme wegligging zo legendarisch! Ik hoop zo erg dat deze 550pk niet de hoofd rol pakt maar dat net als bij de oude de wegligging centraal staat!
@boogieman: de 1992 NSX Type R had 276pk, maar in werkelijkheid waren dit er al vaak 285 . De blokken van de R waren de eerste uit de mallen.

De geblueprinte 3.2 met gesmede poorten en half open uitlaat had dik 315pk. Maar op papier allemaal braaf 276pk ;-). Ter vergelijking, een 996.2 GT3 RS deed 381pk, een E46 M3 CSL 360pk, een C6 Corvette Z06 405pk.
@gtwillem:
Misschien moet je er voor de volledigheid even bij vermelden dat er een herenakkoord was (onder dwang van de overheid), dat bepaalde dat het vermogen niet meer dan 280 pk mocht zijn.

Ook hadden (hebben?) zij een wet die bepaald dat een auto niet harder mag kunnen dan 160.
De GTR was voorzien van software die op basis van GPS gegevens wist of hij op een circuit was. Dan ging die begrenzing eraf.

Anders heb je straks weer types die gaan roepen dat ze bij Honda geen sterkere V6 konden bouwen..
@tupperware: het was geen herenakkoord. Zoals je aangeeft was het wettelijk bepaald dat Japanse auto’s niet meer dan 276bhp.

De maximumsnelheid van Japanse auto’s was inderdaad ook wettelijk bepaald, namelijk 180 km/h.

Halverwege 2006 is de wet opgeheven aangezien Japanse auto’s vooral voor de exportmarkt een slechtere concurrentiepositie hierdoor kregen.

Dit is precies de reden waarom Japanners met allerlei andere middelen kwamen om hun auto’s toch sneller te maken (verfijnde dubbelturbo’s (Legacy B4 RSK), korte versnellingsbakverhoudingen (Impreza 22B), lager gewicht (Type-R), aparte 4wd systemen (Skyline GT-R), active aero (3000GT), lagere zwaartepunten (RX-7, Impreza, NSX) ed. Het heeft wel mooie wagens opgeleverd.
@gtwillem: bedankt voor de correcte en uitgebreide specificaties :)!

Maar mijn punt was meer dat de pk’s bij de oude nsxjes niet zo extreem hoog zijn, maar door zijn perfecte balans zo goed is! Meer pk’s zou er voor kunnen zorgen dat deze balans niet meer hetzelfde is waardoor de auto niet de legende van de nsx voort zet. Wat eeuwig zonde zou zijn.
Geen van beiden is mooi. Maar daar zijn ze ook niet voor.
Die NSX is echt heel dik!
Moet wel zeggen dat de honda wel heel snel de 271km aantikt op de ring.

Hij boven de 100 wel heel erg snel
A hit and a miss van Honda in één topic…

Als ze de NSX in de 911 prijscategorie kunnen plaatsen waarom zou je dan nog een R8 willen hebben?
Enige wat ik minder vind aan de NSX is het interieur. Het is weer zo typisch Japans. Het ziet er zo cheap uit. Neem daar nou ook eens de tijd voor!
En waarom altijd in godsnaam die ene stengel achter het stuur met een draaiknop waarmee je je verlichting, ruitenwissers, claxon, radio, internet, turbodruk, telefoon en wat al dan niet meer mee bedient? Dat was in de jaren ’80 al niet mooi of handig en dat is het nu nog steeds niet.

Over die Civic zal ik maar niks zeggen…
@Rick-dos: de bovenste is de NSX. Dat interieur vind ik er vooral Italiaans uitzien, niet handig maar wel mooi.
@mashell: Ik vind het juist een mix tussen Japans en Amerikaans. Gebruiken ze leer en alcantara op het dashboard maar zit je naar zo’n typisch Japans plastic stuur aan te kijken. Dan ook nog de stengels achter het stuur dat er goedkoop uitziet en dan ook de knopjes langs het klokkenspel….het zijn voor mij dat soort details die een interieur maken of kraken, maar hier word ik niet echt blij van.
@Rick-dos:
licht aanzetten met stengel is bij alle japanse autos zo (ook bijv lexus), net als het een draai knop is bij alle duitse autos, gewoon een kwestie van andere ideeen over ergonomie, of historisch zo gegroeid oid. Persoonlijk vind ik het makkelijker om licht aan te zetten met zo’n stengel dan met zo’n draaiknop omdat zo’n stengel makkelijker te vinden is.
@super:
Zelfs bij mijn Duitse auto is dat zo, eigenlijk zijn het vooral Duitse merken die het nodig vinden om.de lichtknop achter het stuur onderin het dashboard te verstoppen.
Zelfs Fransen en Italianen snappen dat, dat niet ergonomisch is.
Bij mijn Italiaanse auto’s ging 20 jaar geleden trouwens het licht al automatisch uit als je de sleutel uit het contact haalde, niks geen gejengel met toeters en bellen..
Ik ben nooit zo van de Japanners, maar die NSX vind ik zo ongelofelijk gaaf! Echt een mooi auto om te zien!
Wat zijn we toch heerlijk verwend de laatste dagen, nieuwe McLaren 675, Audi R8, 911 GT3 RS, Honda NSX, Ferrari 488 de een is nog lekkerder dan de ander.
Het leuke van Topgear is dat zij het voor elkaar krijgen om al deze auto’s samen te testen.
Dit ding lijkt zo erg op de “Dinka Jester” uit GTA V.. Of lijkt die uit GTA op dit ding?
Maakt niet uit, allebei sexy auto’s.

https://www.google.nl/search?q=GTA+5+DINKA+JESTER&rlz=1C1CHFX_nlNL545NL545&espv=2&biw=1366&bih=653&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=6Of2VI7nC8qxUaeJgYAG&ved=0CAYQ_AUoAQ
Vrouw bij NSX heeft een uitstekende kont.
Wat is het een sexy wagen geworden zeg, de NSX! Ik mis alleen nog een spoiler. En de Civic Type-R is heerlijk dik!
Weer relatief rustig bij die nsx?
De Honda NSX is een van mijn droomauto’s kan niet wachten om de auto in het echt te zien.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).