Horner: “Mercedes en Ferrari-motoren blijven domineren”

Auteur: , 20 Reacties

De teambaas van Red Bull Racing ziet het somber in.

In 2021 gaat het motorenreglement in de Formule 1 op de schop. Afscheid wordt genomen van de V6 met enkele turbo en een hoop elektrogoodies en in plaats daarvan krijgen we atmosferische 3.0 V12’s naar alle waarschijnlijkheid V6-motoren met dubbele turbo en minder elektronische hulpjes.

Heden ten dage zijn het Ferrari en Mercedes die de sport domineren en dat komt voor een (aanzienlijk) deel door de motoren van de Italianen en Duitsers. Met name Mercedes had het turboverhaal van meet af aan het beste onder de knie en nog steeds zijn de Silberpfeilen dominant als het op pk’s aankomt. Ferrari volgt op gepaste afstand en pas daarna komen teams met Renault-motoren aan bod. Honda gaat steeds beter, al hebben de Japanners hier en daar nog wat betrouwbaarheidsissues.

Red Bull-teambaas Christian Horner verwacht niet dat de onderlinge verhoudingen drastisch zullen wijzigen totdat de nieuwe motoren worden gebruikt. Daarbij komt natuurlijk dat Red Bull afhankelijk is van motorenleverancier Renault, en zoals bekend hebben de twee een nogal wisselvallige relatie met elkaar. Dit is wat Horner erover te zeggen had tegen Sky Sports:

“We’ll never accept that we can’t be competitive so we’ll keep pushing and keep developing and try and make up whatever horsepower deficit there is on the chassis side, but the reality is, those two manufacturers [Ferrari and Mercedes] have such a march, such committed investment, it’s difficult to see how the others will catch up in the intervening period between now and 2021.”

Desalniettemin ziet Horner de toekomst met vertrouwen tegemoet. Porsche heeft mogelijk interesse om na jaren van afwezigheid terug te keren in de Formule 1 als motorenleverancier en volgens de teambaas zijn ook Aston Martin en Lamborghini wellicht te porren voor een avontuur op het hoogste niveau.

Over één ding is de baas van Max en Daniel echter heel duidelijk: het huidige motorenreglement heeft weinig goeds voor de sport betekend. Denk alleen al aan de fikse hoeveelheid gridstraffen in Monza en het (zeer) matige geluid.



20 reacties

Open deur intrappen was nog nooit zo makkelijk geweest.
@viezefreddyw: maar het helemaal is geen open deur. Ferrari was tot dit seizoen helemaal niet dominant. Die doen pas na veel jaren hard werken weer mee om de prijzen. Ferrari of Mercedes kan zomaar terugvallen bij reglementswijzigingen.
@mashell: Het is wel open deur. Het gaat niet om de teams, maar om de motoren van deze teams. De motoren van Mercedes en Ferrari blijven domineren totdat het motorreglement op de schop gaat.

Dat de gehele auto van Ferrari jarenlang niet top was zoals de Mercedes, dat is inderdaad bekend. Maar de motor van de Ferrari was en is de sterkste samen met die van Mercedes.
@mashell: Maar dat is nou het punt van Horner, hij verwacht dat er pas enige vorm van terugval plaats zal vinden als de regels weer op de schop gaan. Neemt niet weg dat het eerste gedeelte van je reactie gewoon klopt. Ferrari heeft een enorme inhaalslag gemaakt en daarmee aangetoond dat het met voldoende kennis en middelen prima te doen is om bij Mercedes in de buurt te komen.
@edge: Of er terugval/vooruitgang is met de nieuwe motoren in 2021 is maar de vraag; het blijft een V6 met 1 of 2 Turbo’s en minder elektrische meuk. Die elektrische meuk is volgens mij voor de teams (vrijwel) hetzelfde; het verschil zit ‘m dus in de verbrandingsmotor. De wet van de remmende voorsprong zegt dat het waarschijnlijk is dat andere teams dichterbij komen; maar aan de andere kant; dit is F1 en kent vele lange periodes van sterk dominante teams ….
@dawwg:

lees dit maar eens, dat weet je beetje het probleem van de motoren van nu en het probleem van honda:

https://drivetribe.com/p/why-the-honda-f1-engines-dont-work-KoaasvPrSsSbgUo45P8ARg?iid=T4OknMrnSeqPJ0XU7bidPw
@viezefreddyw: en als er bericht komt dat max naar Mercedes zou willen over twee jaar roepen dat ‘het dan allemaal anders kan zijn’. Dus toch niet zo open deur…
Tekst knippen en plakken van 2013 naar 2014 naar 2015 naar 2016 naar 2017 naar 2018 naar 2019 naar 2020 naar 2021…… oeps foutje…..
Als de F1 de kraamkamer van technologie voor straatauto’s moet zijn heeft de hybride set up zijn langste tijd wel gehad. De huidige hypercars doen volgens mij meer voor het imago dan de F1.
Formule E kan de taak op zich nemen om kraamkamer te worden voor de techniek van volledig elektrische auto’s. Niet voor niets dat grote merken in deze klasse stappen.
Dat maakt dat de F1 verder los komt te staan van normale productie auto’s en daardoor meer een eigen technologische richting kan kiezen. De vraag is wel hoe lang het houdbaar is om de F1 puur als reclameklasse te laten opereren.
@RutgerK: @RutgerK: Dit vind ik een hele goede analyse. De toekomst van de gewone auto is zeker weten elektrisch. Dus op het gebied van motoren gaat de link tussen F1 en normale auto’s steeds verder verloren. Denk wel dat op andere gebieden (carbon technieken, regeneratie van remenergie, aerodynamica, computer designed construction, e.d.) er wel een link blijft met de auto-industrie.
Geluid is onderdeel van de kick van F1 voor de coureurs en de toeschouwers. Misschien moeten we van de mindset af dan F1 motoren iets te maken moeten hebben met gewone auto’s. Dan die dingen super simpel maken met veel herrie en vermogen zoals alle fans willen. En het budget gebruiken om op die andere gebieden de absolute top van de industrie en sport te zijn.
Goh dit zijn veel open deuren in 1 artikel, en idd deze motor is een grote flop voor de F1, alles wat belangrijk is voor de meeste toeschouwers heeft het niet meer, namelijk geluid!
@spykerboy: geluid is belangrijk voor de toeschouwers van een rockband. Maar dit is Formule 1, de toeschouwer waar het om gaat zit voor de TV. De TV die sowieso maar een beperkte frequentie range heeft en dan kletst Olaf Mol er ook nog eens doorheen. Geluid is totaal onbelangrijk voor de Formule 1.
@mashell: Nou ik ging in het verleden anders vaak genoeg naar de F1 toe, en dat doe je niet omdat je de race dan zogoed kan volgen, maar puur om van het geluid te genieten, eerste jaar met de turbo motoren geweest, daarna niet meer, geluid is om te huilen helaas en dat was juist de reden waarom ik er heen ging!
gevalletje ´copy > paste´?
Huidige problemen bij de F1 zijn een gebrek aan beleving op motorisch gebied en een teveel aan performance op aerodynamisch gebied. Minder aero meer power is de weg voorwaarts. Terug naar eind jaren ’80 dus!
Ik zou het volgende willen voorstellen :

– Een zgn Halo verplicht stellen omdat daar nog meer sponsor stickertjes opgeplakt kunnen worden.
– Een soort van gele trui instellen voor de rijder die de meeste bergetappes wint, toch ?
@erik2907: Slim van Hamilton. Vorig jaar had hij er geen trek in, terwijl Vettel elke kans om banden te testen met beide handen aangreep. Vervolgens zie je in het begin van 2018 dat Mercedes het lastig heeft met de banden en Ferrari en Vettel precies weten hoe ze het maximale eruit moeten halen. Hoewel je ze blind test, steek je er dus kennelijk als team en coureur genoeg van op.
@Edge: bovendien leert Hamilton het circuit kennen wat hij, volgens andere bronnen, nog nooit gereden heeft.
@Edge: Wat ik mij dan afvraag: wat als er tijdens die test een onderdeel de geest geeft zoals de versnellingsbak, turbo of de motor wordt opgeblazen.

Heeft dit dan invloed op de races ivm gridstraffen of mogen de teams dan vrij wisselen of vervangen?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).