Boemklatsch! De nieuwe TVR Griffith is officieel

Auteur: , 94 Reacties

Atmosferische V8, 1.250 kg, Gordon Murray, heritage; dit wordt een feestje!

Na een behoorlijk lange periode van teasers en brokjes informatie is ‘ie dan eindelijk onthuld: de nieuwe TVR Griffith. Deze Brit heeft een perfecte gewichtsverdeling van 50:50 en zoeft in minder dan vier tellen naar 100 km/u. De topsnelheid ligt boven de 320 km/u. Het chassis werd opgetrokken uit koolstofvezel en we moeten toegeven: de vormgeving is modern en toch is het onmiskenbaar een TVR. De atsmoferische 5.0 V8 komt van Cosworth en is gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak van Tremec.

Zoals het hoort bij een TVR vind je niet al teveel elektronische hulpmiddelen om de auto binnen de lijnen te houden. In plaats daarvan claimen de mannen achter het merk dat de auto zich door perfecte engineering netjes gedraagt, ook op hoge snelheden. Het zogeheten ground-effect doet in aerodynamisch opzicht een duit in het zakje. Bovendien werd het gewicht laag gehouden door de iStream architectuur uit de koker van Gordon Murray, die de wereld onder meer verblijdde met de McLaren F1.

Interieur

Naast heftige prestaties belooft TVR afdoende rijcomfort en praktische inzetbaarheid. Zo is het interieur ruim en kun je genoeg spullen kwijt in de kofferbak. Ook zorgt de elektronische stuurbekrachtiging ervoor dat je je niet het leplazarus hoeft te draaien bij in- en uitparkeren zonder dat dat ten koste gaat van de stabiliteit en het gevoel.

Nog even terugkomend op die elektronische hulpmiddelen. De nieuwe Griffith is namelijk wel uitgerust met ABS wat verplicht is in het kader van de typegoedkeuring. U bent enthousiast? Dat vindt TVR vast heel mooi. Er komen 500 Griffith Launch Editions die vanaf eind 2018 worden geleverd. Deze editie heeft een vanafprijs van 90.000 GBP, omgerekend naar euro’s een kleine ton.



94 reacties

Eerst maar is kijken of ie bij de dealer niet uit elkaar valt en dan praten we wel verder…
@goodolddays: als ie uit elkaar valt praat je verder? Zoals in de goodolddays?
@thijsj: wow goeie grap
@goodolddays: Ooit TVR gereden?
@goodolddays: Eerst maar “eens” bedoel je vast!!
Man wat een gaaf ding, kolere zeg! Echt heel erg bruut zoals TVR hoort te zijn. Dit is nou een auto waar ik graag even een blokje mee om zou willen.
@viezefreddyw: had wat mij betreft nog wel wat extremer gemogen, maar ’t is wel typisch TVR…
Supra concept zie ik erin :)
@87sandyd: FT-1
@87sandyd: beetje Rimac voorkant ook
@87sandyd: ik zie er F-type, een beetje amg gt en een beetje f12. Geen idee waarom
@nvn1993: Ondanks dat ik onwijs veel respect heb voor Gordon Murray, moet ik helaas zeggen dat dit een totale rip-off is van de Bertone Mantide!
@nvn1993: en de nieuwe supra hebben ze duidelijk ook goed bekeken.
@87sandyd: MX5 met SLS lampen
Hier word ik nu eens echt gelukkig van! Tekenend voor de bouwkwaliteit is wel het kleurverschil van de bestuurdersdeur t.o.v. de rest van de carrosserie. Maar ja, dat hoort bij de charme zeker? ;)
En als ze bij TVR nu ook nog eens de tegenwoordigheid van geest hebben om een LHD uitvoering te maken, dan hebben ze een markt verdubbelaar te pakken !

Nu nog even een paar dooddoeners :
– Voormannenmetborsthaar
– Voormannenmetsnorren
– Voormannendieopbijenkauwen
@desjonnies: Tsja, hoe moet je dan de eigenaar van een TVR Taimar Turbo omschrijven?
@willeme: Als een man met goede smaak? Prachtig interieur heeft zo’n ding.
@desjonnies: Ja, die kans hebben ze bij de T350C mooi gemist helaas…
Gaaf ding zeg! Lekker ouderwetse bak, zoals een sportwagen hoort te zijn!
Onze sissende Brit Shmee150 heeft er een besteld in ieder geval…
Er zal trouwens ook wel ESP opzitten, is namelijk ook verplicht sinds een paar jaar. (of geldt dat niet voor kleine oplages?)
@trustmeiamanengineer: normaal ESP verplicht in EU inderdaad. Zet graag ESP uit op een leuk ritje, maar op de snelweg, beetje moe, beetje gladder dan verwacht en dan een voorligger die zonder reden plots je rijstrook inneemt… dan is het wel aangenaam met ESP…..

Overigens, uitlaten opzij zijn ook niet toegelaten lijkt me.
@onehp: de Mercedes SLR Mclaren had ook al dergelijke uitlaten
@Onehp: in Engeland zijn ze niet zo streng.
@sr20det: ah juist, Brexit. Nu nog zien of ie in de EU mag verkocht worden…
@trustmeiamanengineer: Dat Shmee150 er een heeft gekocht is niet meer dan marketing lijkt mij. Hij rijd er waarschijnlijk een paar keer mee en dan gaat hij binnen het jaar weer van de hand.

Zoals hij “ineens” een FocusRS “Kocht” een paar weken voor zijn FordGT brief kwam.

Ik geloof er niet meer in.
Leeeipe car dikke duim voor TVR
Vet ding, maar ik hoop dat de naden iets netter zijn bij het productiemodel
@turboz: Die zien ze toch niet als je als een kanon voorbij raast :)
@turboz: Je mist het punt van een TVR volledig.
@viezefreddyw: ik zou teleurgesteld zijn als de naden op Audi niveau zijn. Een TVR hoort een rauw randje te hebben.
@tvklarenbosch: een rauw randje of een scherp randje maakt nogal verschil..
@Dizono: beiden horen bij TVR. Als de bodydelen niet teveel gekrompen zijn in de mal, hoef ik ‘m niet!
En hoeveel omgerekend naar Nederlandsche euro’s zal dit ongeveer worden?
@banaan7: Onbetaalbaar door zijn atmosferische V8.
Wat een bak!!!!!!!!!!!!11!!!!!!!!1!!
Over 2 maanden is GBP-Euro 1-1, dus lekker goedkoop.
@cjdg: vergeet niet de bergen aan BPM die er nog bovenop komen
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: Hey, er lezen ook Belgen mee hé 😜
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: het is een TVR, je kan m nieuw al als wrak invoeren.
Anders als bouwpakket.
Geen elektro hybrid muesli meuk! Very nice
Gaaf. Meer van dit, graag.

“Deze editie heeft een vanafprijs van 90.000 GBP, omgerekend naar euro’s een kleine ton.”
Omgerekend naar Nederlandse Euro’s, >150k. Want atmosferische V8 en kilo’s horror CO2 des doods.
yeahhh eindelijk een bedrijf wat niet aan het millieu denkt, alleen daarom al is het een van mn favo auto’s van het jaar! niks geen hybrid shit of van die simpele turbo’s om power te behalen, gewoon een grote N/A <3
SLS iemand?
@kenner: 1700kg minimaal (zonder bestuurder)
Wat een vreselijke intro kleur. Het model komt daardoor totaal niet lekker over op de foto’s. Ook niet geholpen door de matige foto’s zelf.

Anyway, wel bruut ding hoor. Iets minder extreem dan de laatste ‘echte’ TVR’s, maar wellicht was dat ook een beetje to much.
@poes: De foto’s zijn werkelijk om te janken zo slecht.
Ah, even op de knietjes richting de bank.
Pas je er ook in als je groter bent dan Tyrion Lannyster?
@ghost: Dat is wel te hopen inderdaad. Vorig jaar een kort ritje mogen maken in een Sagaris in Kroatië. Wellicht de meest bijzondere rit die ik ooit heb gemaakt maar ook echt de slechtste zitpositie die ik ooit heb meegemaakt in een auto. En ik heb de pech gehad om nooit te 1.80 meter te halen in lengte…
Ik ben verliefd, als ik de centen had kwam er een. Op en top speelgoed!
@racerx: Het ziet er in ieder geval wel uit als een speelgoedauto op deze foto’s
Ja, dit is gaaf!
Zeer dikke bak en vooral een fun en stuurmansauto.
Hij doet me denken aan een Mix van een Bristol Fighter en een Gt86.

Doe mij maar een van de vorige generaties tvr afgaande van deze foto’s, maar misschien met andere foto’s dat ik verander van mening.
Ik heb van de Honda-honcho’s die de S2000 hebben ontworpen geleerd dat je beter een 49:51 balans kunt hebben. Iets meer gewicht op de achteras. Als je dan hard aanremt verschuift het zwaartepunt naar voren en heb je op het moment dat je grip nodig hebt een 50:50 verdeling.
@gulli:
Wat begrijp je niet aan de woorden Gordon Murray en ontworpen ?
@desjonnies: zie hieronder, de McLaren F1 heeft een gewichtsverdeling van 41/59
Gordon Murray weet ook wel dat 50/50 marketingtaal is en niet hoe je een goed sturende auto moet ontwerpen.
@gulli: het is ongelooflijk hoe hardnekkig journalisten blijven geloven in de mythe van de 50:50 gewichtsverdeling.
De best rijdende auto’s hebben allemaal rond de 42:58.
Een lijstje:
911 40/60
McLaren F1 41/59
Lotus Esprit 42/58
Lamborghini Gallardo 42/58
Ford GT 43/57
Deze gewichtsverdeling heeft 2 voordelen.
1) Tijdens acceleratie wil je meer gewicht op de achterwielen voor meer tractie.
2) Bij remmen heb je gewichtsverplaatsing naar voren. Deze 40/60 gewichtsverdeling zorgt dat de rembalans weer meer naar achteren wordt verplaatst. Nu werken opeens alle wielen mee met remmen ipv alleen de voorwielen. Dat is een van de redenen waarom een 911 zo hard kan remmen: de achterwielen doen ook mee.
@gulli: dat is een erg vereenvoudigde statische illustratie voor een complex dynamisch gebeuren waar heel veel verschillende aspecten aan zitten. Ik probeerde je te antwoorden maar kwam als snel tot de conclusie dat je waarschijnlijk nauwelijks zelf weet wat je bedoelt ;)
@Onehp: gulli heeft gelijk. Staat in elk auto ontwerp boek. Dit is dus geen mening maar wetenschap. Zie ook mijn korte uitleg hierboven.
@janjansen: jij hebt gelijk als we het over pakweg 40:60 hebben op een rwd, maar Gulli had het over 49:51 van een S2000 en dat is natuurlijk onzin dat dat veel beter is dan 50:50 :)
@Onehp: die ene procent gaat misschien niet het verschil maken maar het is beter dan 50/50.
Naar mijn weten is de S2000 ook rwd, dus daar geldt de vuistregel 42/58 ook voor.
@janjansen: er zijn meer factoren die een verschil maken he. Ok de S2000 is beetje beter, maar heeft ook maar een 4 cyl in de neus, de TVR met een V8 en hetzelfde totaalgewicht is in mijn boekje dan ‘beter’ met 50:50, want moeilijker te bereiken. En waar men dus trots op mag zijn.
Gewichtsverdeling is ook maar één factor van velen wat een goed sturende auto maakt…
@Onehp: ik zou om te beginnen dit hoofdstuk even lezen.
https://he.palgrave.com/resources/sample-chapters/9781137030146_sample.pdf
Het gehele boek is trouwens een aanrader.
@janjansen: is vriendelijk, maar dit is basiskennis voor een voertuigingenieur ;)
@Onehp: klopt, het boek van Milliken is wat meer diepgaand. Maar misschien om te beginnen wat te veel van het goede.
@janjansen: lees ook eens over het belang van een juiste spoorinstelling, je auto heeft wat teveel toe out, vermoed ik zo. Ik stel zelf altijd wat toe out voor op mijn rwd wagens, maar je moet niet overdrijven he.
@Onehp: wat heeft dat met gewichtsverdeling te maken?
@janjansen: ben je echt zo droog? Ok leg het even uit. Jij geeft ‘advies’ aan een voertuigingenieur, ik geef je wat gratis ‘advies’ terug. Leuke avatar die je hebt trouwens. Grapje dus over die toe out. Doei.
@Onehp: ja de verhoudingen weet ik niet meer uit mijn hoofd, maar het kwam er iig op neer dat er meer gewicht op de achteras lag en dat dat de grip bij het remmen ten goede komt. Als je het nog wil uitleggen ga je gang, ik snap er meer van dan je denkt, ken alleen de nummers niet uit m’n hoofd :)
@gulli: is goed, sorry voor de ‘aanval’ ;) Ik ben niet zo religieus wat betreft gewichtsverdeling, je kan een auto met wat mindere toch nog goed laten rijden, en omgekeerd. Ook kan je de rijstijl aanpassen uiteraard. 50:50 is misschien niet iedeaal voor een rwd voor maximale prestaties, maar het is wel leuker. En midden in een bocht blijft een 50:50 in principe het meest voorspelbare, dan heb je de meeste kans da de gripcoefficienten gelijk zijn onafgezien van andere effecten. Vanaf dat je gas bijgeeft op de gripgrens weet je ook dat je met de achterkant kan spelen, een auto die meer gewicht achter geeft kan daar verraderlijker in zijn, eerst wil ie puur qua balans ondersturen en bij te veel gas gaat ie plots oversturen. Het klassieke 911 scenario eigenlijk, in verschillende, ja bijna oneindige, gradaties afhankelijk van alle andere factoren die het dynamisch gedrag van een auto in verschillende scenarios beinvloedt. Je kunt er oneindig over doorgaan eigenlijk, belangrijker is het gedrag van je auto te leren en er veilig plezier mee te hebben.
@janjansen: of met andere woorden, beter met middenmotor achter de cockpit. Al heeft een Superfast ook meer gewicht achter dankzij de vooras voor de V12 en de transaxle.
Wat een vette bak! Heerlijk. Nu nog een met een strakker en harder onderstel, een plexiglas lip achterop en her en der wat met een bijl geslagen gaten in de carrosserie en we hebben een nieuwe Sagaris!
@tenaci: die gaat er zeker komen.
Cosworth altijd goed!. Wel een hoop geld voor een Kit-car.
@sracert:

Yep .. tis naar alle waarschijnlijkheid een lichtere Mustang variant ..
@lincoln: 500kg lichter en serieus kleiner, leuk recept…
Elke andere autofabrikant zou een fotograaf hebben ingehuurd en de wagen op een mooie locatie hebben gefotografeerd, maar bij TVR fotograferen ze hem in de garage en photoshoppen ze de rommelige achtergrond eruit. Van elk ander merk zou ik het kansloos vinden, maar bij TVR past het dan wel weer.

Prachtige wagen overigens! Zouden ze hiervoor een nieuw platform voor hebben ontwikkeld of is deze Griffith gebouwd op het platform van een bestaande supercar? Als je naar de zijkant kijkt zou een AMG GT bijvoorbeeld zomaar kunnen.
@Edge: Hahaha die foto’s ja, je ziet gewoon de tl-bakken weerspiegeld in de lak. Heerlijk!
Eerste reactie:
– Ziet er bruut uit.
– Geen deurgrepen: Check!
– Andere kleur graag.
– Mooier dan een Sagaris of een Tuscan: NEE!
Leuk dat ze er weer zijn.
Het lijkt erop dat als je een SLS en een Lexus een avondje alleen laat in een garage bij kaarslicht dat je een paar maanden later een TVR Griffith kunt verwachten.
Super vet dat dit nog gemaakt wordt, atmosferische FTW!
Hier heb ik heel erg lang naar uitgekeken. Altijd een zwak gehad voor TVR’s. Qua uiterlijk kan deze mij zeer bekoren. Ik vind de laatste serie TVR’s overdreven (Tuscan, Tamora, Sagaris) lelijk. Bijzonder, zeker. Maar het was gek doen om het gek doen. De TVR T350C is eigenlijk de enige echt mooie late TVR.

De TVR’s van de jaren ’90 waren geweldig. De Griffith 500, Cerbera en Chimeara waren bijzonder geslaagde auto’s. Waanzinnige performance, veel sensaties, briljante looks en een geweldig geluid. En laten we niet vergeten: zeer gunstig geprijsd. Een TVR Cerbera boodt was sneller dan een 911 Turbo, maar goedkoper dan een 911 Carrera. Dat was een bijzonder goede propositie. Daarom verkochten TVR in de jaren ’90 heel aardig.

Ik denk dat dat nog altijd de markt is waar TVR op moet mikken. Dit is een veel te serieuze auto. 480 pk op 1250 Kg is knap. Technisch gezien hoogwaardiger dan ooit. 90.000 ponden is heel erg veel geld. Dat komt heel erg dicht in de buurt van de 500 pk sterke 911 GT3. Ja, saaie keuze misschien. Maar nu is TVR een bijna rechtstreekse concurrent.

Geweldige auto, bijzonder gewaardeerd initiatief en hopelijk ook een verkoopsucces. Maar niet echt waar TVR in mijn ogen voor staat.
@willeme: 400bhp/tonne is minstens 500pk he. De vermogens waren ook vroeger best veel, dus minder was vandaag de dag niet echt een optie. En een GT3 weegt ook iets meer (1420kg zonder piloot) en heeft een ‘volumeproductie’ stalen carosserie, deze heeft toch heel wat carbon delen. Dus op sommige nummer sneller dan een turbo. En een beetje 991 carrera met opties kost meer als deze (in de UK). Een GT3 kost in de praktijk dubbel zoveel omdat ie in de UK gelimiteerd is. Dus zie het probleem niet :)
@Onehp: nee, precies andersom. Omdat de waardevastheid bij de Porsche hoger is, is de TVR aanzienlijk duurder. Het voordeel dat TVR normaliter had, zijn ze kwijt. Met name de prijs is ridicuul. 90K in ponden. Een 911 GT3 is 110.000. Dat zit veel te dicht bij elkaar. Als ze de prijs tussen die van een een Cayman/Boxster en een 911 konden houden heb je een kans. Dit is bijzonder ambitieus. Niets mis mee, maar niet wat TVR traditioneel goed deed.
@willeme: niet eens, het voorstel is hetzelfde als vroeger, Porsche was waardevaster toen ook. En veeeel betrouwbaarder. De referenties blijven gelijk, kost praktisch minder dan een nieuwe basis 991 opties meegeteld en zoals gezegd, de britse GT3 prijs is enkel teoretisch, tenzij je een oude goede klant bent, ben je aangewezen om eentje te kopen bij een flipper en minstens 200k ofzo.
@onehp: Ik begrijp je punt, absoluut. En ik hoop dat ze het gaan redden, want het is een fantastisch initiatief. Maar qua prijs denk ik dat het te ver af staat van wat TVR voorheen deed in bijvoorbeeld de jaren ’90. Tussen de 30 en 45k (in ponden) had je de meest geweldige TVR’s die 2 keer zo dure Porsches bij konden houden.

In rond 2000 was dat wederom het geval. Een Tamora had je voor het geld van een Boxster, maar was bijna net zo snel als een 911 Turbo. Natuurlijk, je kon wel zien waar je het geld op bespaarde ten opzichte van de Porsche. Betrouwbaarheid, bouwkwaliteit, handling, finesse. Maar het was wel spektakel!
Dit is een beste comeback zeg!
Kijk, zo kan het ook na al die BMW SUV ellende waar je tranen van in je ogen krijgt, ouderwets brute RTV, kom maar door …
Het interieur voelt meteen vertrouwd! Met al die onderdelen die ik ook in m’n Fiësta heb.
Kwa idee doet het een beetje denken aan de Marcos TSO, Panoz Avezzano en Ronart Lightning. Probleem bij dat soort altijd is altijd: Chevrolet Corvette.

Ik hoop dat ze der wat van verkocht krijgen. Tis namelijk wel een truukje dat men vaker probeert, met wisselend succes. Da naam en faam hebben ze in ieder geval mee. De hype ook. Murray, Cosworth; de juiste namen. Ongetwijfeld prima uitgevoerde wagen, maar om er nu heel lyrisch van te worden…, mwah, daar is de Corvette ondertussen te goed voor geworden.
Mooi, TVR vult een alsmaar groter worden niche: een atmosferische V8! Prachtig!
Ik ken mezelf op autovlak, ik ben de perfectionist.
Dat houd in dat ik uren kan mijmeren op mooi passende naden tussen portieren, een motorkap die naadloos aansluit op de zijfenders, een knopje dat mooi klikt, en tapijt dat goed afgewerkt is en goed aansluit op interieurdelen. Zeg maar Lexus type auto’s.

Afschuwelijk hoe miserabel Citroën zijn, dus hoe en wat zal ik doen met TVR?
RWD, 500pk en 6-speed manual. Als je dit wil bij een ander europees merk betaal je 3x zoveel. Bij Porsche heb je dan een 911R of een 911 GT3 nodig en betaal je 200 000+.
Een koopje…..
Op de duitse site van automotorundsport weten ze te melden dat de motor afkomstig is van de Mustang en door Cosworth onder handen genomen. (maar dat doet niet afbreuk aan deze prachtige wagen)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).