We gaan nog even door met de Hot Hatch diesels.
Vorige keer behandelden we de hete diesel hatches. Een vrij ambivalent autotype. Want het heeft helemaal geen nut om een puike GTI te voorzien van een zware diesel die nauwelijks toeren wil maken. En toch hè, in sommige gevallen levert de bijzondere combinatie een geslaagde auto op.
Aanvankelijk zou je denken dat je met 7-8 auto’s de hoogtepunten wel zou kunnen behandelen. Maar nee hoor, er waren er nog veel meer. Daarom hebben we er hier nog eens acht die uitstekend op de lijst passen. Uiteraard hebben we ook de krochten van de jaarboeken door gespit op zoek naar bijzondere versies van Hot Hatch diesels. Komen ze:
Seat Leon Cupra TDI 4 (1M)
2001
De dikste Golf in 2001 was een Seat Leon. De petrolhead die veel kilometers maakte koos of een 156, of deze Leon. Je kon sowieso de Seat Leon in heel veel smaakjes krijgen. Op een gegeven moment verwisselde Seat de namen van de snelle Leons sneller dan Prince. Vanaf 2001 (tot 2002) kon je de TDI bestellen als Cupra 4. Dan had je alles: vierwielaandrijving, een sportinterieur, strakker onderstel, 17” velgen en een heel dikke bodykit.
Bij voorkeur had je een gele, want dan was de TDI badge goed te zien met een rode T, rode D én rode I. Bij de watertap was je helemaal het mannetje c.q. vrouwtje. Ze maakten een enorme herrie en konden roeten als geen ander. Maar de 150 pk sterke diesels waren bijzonder potent én zuinig.
Renault Megane Renault Sport dCi 175 Cup
2007
Misschien wel de meest serieuze in deze overzichten van Hot Hatch diesels. Kijk, in de meeste gevallen wordt het ruige randje er ietsje afgehaald. Op zich ook wel logisch. Je wilt immers niet constant je vullingen eruit rijden. Maar als je er goed voor gaat zitten en potje wil boenderen op een B-weg, dan merk je dat er geen opties meer zijn dan rollen en onderstuur. Zo niet met deze Mégane. Je kon de R.S.-versie namelijk als dCi bestellen.
De auto was niet overal leverbaar, dus sowieso niet in ons kikkerlandje. Maar in Engeland, Frankrijk en Zwitserland werd de Renault Sport dCi geleverd. Je kon ook kiezen voor een vijfdeurs of driedeurs. Die laatste was uitgerust met de Recaro-kuipstoelen. Daarnaast kon je ook kiezen voor het Cup-chassis met strakkere veren en straffere dempers. Je kan de Cup-modellen herkennen aan de antraciet-zwarte spiegelkappen en 18 inch wielen, ook antraciet.
Citroen C2 VTS HDI
2008
We kunnen het wel de hele tijd hebben over C-segment hatchbacks, maar er waren ook leuke B-segment Hot Hatch diesels. Vorige keer benoemden we de Peugeot 205 en Skoda Fabia al. De Citroen C2 VTS (Voiture Trés Sportive) is een veel minder bekende hatchback. Het is in feite een motor die je ook kunt vinden in een Volvo S80 en Ford Mondeo. De 1.6 diesel is in dit geval goed voor 110 pk.
Omdat de C2 iets meer dan 1.000 kilogram weegt, is het nog altijd een bovengemiddeld vlotte auto. Dat niet alleen, je kreeg alle goodies mee die je ook kreeg als je een benzine VTS (of VTR) bestelde. Dus een lekker dikke bodykit met 16” wielen en sportstoeltjes in het interieur.
Alfa Romeo 147 JTD Q2 (937)
2008
Deze werd een tijdje geleden al genoemd. Het sportmodel van de Alfa 147 was natuurlijk de GTA. Die kwam er niet als diesel, gelukkig. De GTA kreeg de facelift niet die de gewone modellen wel kregen. Uiteindelijk ging de GTA eruit en konden we nog jarenlang genieten van de aangepaste 147. Een beetje als doekje voor het bloeden kwam de 147 Q2.
Hierbij staat Q2 voor het aanwezige sperdifferentieel. Veel 147 GTA-eigenaren bestelden dit onderdeel om hun über-hatch beter te maken. Stiekem was de 147 Q2 een heel erg fijne auto. Het onderstel verdient nog altijd een pluim: veel scherpte zonder dat je comfort te kort komt. Ook de besturing is geweldig: snel, accuraat en met veel gevoel. Beter dan een 1 Serie uit dezelfde periode.
Ford Focus ST TDCI (DYB)
2017
Ah, de Focus ‘ST D’. Haha. Alsof Ford de auto in nederland Focus SOA zou noemen. Het is de meest directe concurrent voor de Golf GTD. Qua specificaties was dat duidelijk, want de 2.0 ‘Duratorq’-dieselmotor deed zijn naam eer aan. Qua koppel leverde de Focus ST TDCI 400 Nm vanaf 1.750 toeren.
Het maximum vermogen van deze Hot Hatch diesel was met 185 pk 1 pk méér dan de Golf. Hoppatee!! Het mooie was dat de auto er ook uit zag als een ST. Dus niet een ST-Line, maar echt een ST met dikke Recaro’s, bumpers en velgen. En natuurlijk een sportief onderstel zoals alleen Ford die lijkt te kunnen afstellen.
Opel Astra GTC Biturbo (J)
2015
Een auto die iedereen lijkt te vergeten is deze Opel Astra. Hot Hatch diesels en Opel zijn lang een no-go geweest. Terwijl aartsrivaal snelle Golfjes met zelfontbranders maakte, richtte Opel zich meer op fijne benzinemotoren. Dankzij de samenwerking met Fiat had Opel ineens ook fijne dieselmotoren. De 2.0 biturbo diesel is een overblijfsel van die samenwerking.
De 2.0 diesel met twee turbo’s is gebaseerd op een Fiat JTD-motor, maar is door de GM Powertrain-divisie helemaal aangepast. Het resultaat was een motor met maar liefst 195 pk, een zeer hoog specifiek vermogen voor een diesel. De Astra GTC eromheen mocht er ook zijn. De auto was een tikkeltje zwaar voor een Hot Hatch, maar het hoge koppel (400 Nm) maakte dat allemaal goed. Bijzonder fijne en onderschatte auto’s, deze generatie Astra’s.
MINI Cooper SD (F56)
2020
Een Mini diesel is een beetje vreemd. Van de eerste generatie was er ook een diesel. Die werd niet in Nederland geleverd en was er alleen als ‘One D’. Pas een generatie later kwamen er Cooper D en Cooper SD-modellen bij. Bij de derde generatie kon je ook een Cooper SD bestellen, nu met wel 170 pk.
Het koppel is misschien wel indrukwekkender: 360 Nm! Standaard heeft deze Hot Hatch diesel een achttraps automaat waardoor je constant op die golf van koppel kunt wegsprinten. Het leukste is misschien wel de wegligging. Zo hard als de eerste generatie is deze niet, maar in zijn klasse is de wegligging nog altijd bovengemiddeld vermakelijk.
Volkswagen Golf GTD
2021
We begonnen met de Golf GTD, de eerste diesel Hot Hatch. We eindigen dit lijstje met Hot Hatch diesels wederom met een Volkswagen Golf GTD. Waarschijnlijk wordt het ook de laatste diesel GTI. Ondanks een hoogtepuntje rond 2010, stortte de markt compleet in. Nu was het een kleine niche, maar zelfs in de niche heeft het weinig zin meer.
Waarschijnlijk is de Golf GTD de fijnste reisauto met 200 pk, 400 Nm en een snel schakelde DSG-bak. Als de auto ook maar een hint van de wegligging heeft van de GTI, zit het wel snor. We zijn benieuwd hoe lang de auto nog verkocht gaat worden. Diverse merken hebben de potente diesels al uit het gamma gehaald.
atrak zegt
Standaard kwam de 2015 F56 Mini Cooper SD met handbak. Die werd later pas geschrapt.
atrak zegt
@atrak: De handbak werd later geschrapt.
SpiderIV zegt
t zusje van de 147 JTD Q2 zijnde de GT JTD Q2 enkele jaren gereden en dat was zeker geen straf.
Zonder enig probleem bijna 200.000km op de teller.
Die Q2 velgen waren wel erg schadegevoelig (staken gewoon uit)
knapzuur zegt
Dat van die velgen die uitsteken klopt niet helemaal maar vaak werd er het verkeerde type band gemonteerd of geadviseerd, ik ben even de naam kwijt maar je hebt ze met een dikkere wang dan zit je eerst met je band tegen de stoep voor je je velg krom rijd. Je kan ook gewoon ruim parkeren..
Edit: en 200.000km voor een JTD is natuurlijk net ingelopen niet zo gek dat je daar geen problemen mee had, mechanisch heb je waars. wel de nodige rekeningen onder “reguliere slijtage” geschaard óf je hebt écht als een oud omaatje gereden! ;)
SpiderIV zegt
Snap je punt wat die banden betreft. Waren dan kennelijk af fabriek (importeur) vaak verkeerde banden gemonteerd want bijna alle Q2 hadden er last van. NB krasjes betekent niet dat velg krom is.
Eens dat blok veel meer aan kan. Wat onderhoudskosten niet eens. Groepje van kleine 10 man/vrouw met qua prijsklasse vergelijkbare auto’s en daar sprong ik qua onderhoudskosten goed uit. De “premium”Duits rijders en zeker de Volvo rijders waren duurder uit. Toyota rijder een stuk goedkoper.
Oude omaatjes rijden zelden Alfa ;-)
dufornee zegt
Ik rij zelf een Seat Leon ST 184, met hetzelfde blok dus als de Golf GTD. Inderdaad in combinatie met de DSG bak een heerlijke reisgenoot die dankzij een chip nog even wat lekkerder presteert. En hoe gek je ook trapt, echt veel hoger dan 7/100 heb ik het nooit gekregen op een lang stuk snelweg. Probleemloos blok en de ideale combi tussen kracht en verbruik voor mij.
Ot92 zegt
@dufornee De 184pk TDI is idd een erg fijne motor, vooral nadat ie gekieteld is. Een bekende van mij heeft de 190pk TDI in zijn Passat. Die heeft wel een andere turbo, maar qua prestaties zijn ze gelijk aan elkaar. Na een kietelsessie bij JD doet ie nu bijna 240pk en zo’n 500nm koppel.
Ikzelf rijd in een 150pk TDI, gekieteld naar ruim 200pk en 450nm door JD, dit rijd ook niet verkeerd, maar zo’n gekietelde 184pk TDI rijd toch net iets beter. Soms jeukt het wel om de turbo van een 184pk TDI erop te schroeven voor iets meer vermogen en koppel.
Heb je ooit de topsnelheid uitgeprobeerd en de 100-200km/h (op GPS) gemeten?
dufornee zegt
@Ot92: goedemorgen! Ja de topsnelheid heb ik op 242 (op de teller hoor) gehad. 100-200 zou ik eens moeten meten, welke app is daar het meest geschikt voor? Het is vooral het koppel wat het fijn maakt. Altijd vermogen, altijd acceleratie.
S zegt
Ik mis in dit rijtje de Peugeot 308 GT 2.0hdi 180pk.
mattr zegt
Bij de Mini was de tweede generatie als diesel leverbaar, niet de eerste ;)
willeme zegt
@mattr: de eerste generatie was op sommige markten leverbaar met een 1.4 D4-D van Toyota ;-)
saxoke zegt
De eerste Leon was er ook als 163pk TDI.
Thomas20vt zegt
@saxoke: dat was een 150pk met een powerbox. Was een Marc Duez uitvoering, deze auto’s werden achteraf aangepast.
saxoke zegt
@thomas20vt: dat was idd de Marc Duez uitvoering, maar die was zo door Seat geleverd, dus de sterkste Leon diesel op dat moment was de 163pk Duez versie. De Nederlandse Pon 310 versie van de 2e Leon wordt ook vaak benoemd als “sterkste Cupra”, de Duez versie was in verschillende landen leverbaar, dus in mijn ogen wel een “echte”.
Thomas20vt zegt
@saxoke: nou ok vooruit 😉
kennone zegt
@saxoke: er was wel een Ibiza met 160pk TDI. Raar dat deze niet genoemd werd
saxoke zegt
@kennone: inderdaad, die was er ook nog. K geloof dat een kameraad van m’n broer er zo eentje gehad heeft (of was die van hem een gechipte 130pk🤔 dat durf k even niet te zeggen, het liep in elk geval heel erg goed).
Groninger zegt
Jammer dat de potente diesels er uit gaan. Ik blijf een liefhebber van diesel en zal zo lang mogelijk diesel blijven rijden, in ieder geval zolang de overheid benzine rijden niet meer stimuleert.
dirkiii zegt
Nog 1tje vergeten de audi a3 2.0tdi 184pk quatro. Ook een fijne hatchback.
En de 147 was er ook als ducati corse uitvoering. 170 pk en de q2 difrentieel. Met alleen een chip is hij op 225pk en 470nm koppel te tunen.
https://www.autoblog.nl/alfa-romeo-147-ducati-met-170-pk-mjet
karhengst zegt
De GTD en Leon zijn reeds genoemd, om dan ook nog dezelfde auto met Audi of Skoda skin te noemen, is wat overbodig. Daardoor echter geen minder fijne auto. Flink rap maar compleet vrij van petjesopsmuk zoals op de VW.
azuli zegt
Mis de BMW 123d in dit rijtje;) Die had een 204pk dikke 2liter diesel onder de kap. Meen binnen in 6,8s naar de 100km/u. De topsnelheid was 238 km/u. Best hot voor een auto uit 2007!
6speed zegt
@azuli: Of de 125d van de f20.
willeme zegt
@6speed: die stond in het vorige lijstje ;-)
karhengst zegt
Ik blijf me er altijd wel over verbazen hoe in feite de eindbaas in dit segment wordt vergeten wanneer men het heeft over puike blokken en hoog specifiek vermogen. De 123d en 125d blokken waren altijd de sterkste blokken op de markt, Ford, VW en Opel hebben eigenlijk altijd het nakijken gehad in dit segment, ook de GTD dus die eigenlijk als norm wordt genomen maar eerder op imago leunt dan op prestaties.
Overigens is het ooit wel eens bekend geworden waarom VW nooit hun biTDI in de Golf hebben gelepeld? Problemen met de warmtehuishouding wellicht? Daarmee hadden ze BMW namelijk wel van de troon kunnen stoten.
willeme zegt
@karhengst: er waren ooit plannen om de BiTDI in de Golf te lepelen en een speciale 400 pk sterke benzineversie. Beide zijn er nooit gekomen, vanwege dieselgate. VW moest alle fun-projecten stoppen en zo snel mogelijk een ID-lijn opzetten. Daarbij zijn best veel leuke auto’s verloren gegaan. Mede daardoor is de Golf 8 gewoon een gefacelifte 7.5. Qua warmte moet het geen probleem zijn, de Passat en Golf hebben dezelfde architectuur en staan allebei overdwars. Dus dat lijkt mij het probleem niet. Sommige tuners hebben het overigens wel gedaan ;-)
Dutchdriftking zegt
Lekker hoor. De beste van de VAG stal mis je nog. De Ibiza Cupra TDI met 160pk. Met een klein chipje maak je het hele dikke BMW’s erg vervelend.
kareljansen zegt
@dutchdriftking: Als ik me niet vergis was daar zelfs een complete raceklasse van.
Thomas20vt zegt
De Megane RS 2.0 dCi is in Nederland gewoon leverbaar geweest. Deze kon je op speciaal verzoek bij Van Kerkhof en Visscher bestellen.
willeme zegt
@thomas20vt: Zoals je zegt, niet ‘gewoon;’ leverbaar. Er was één dealer die ‘m op speciaal verzoek voor je ging ophalen. De auto is door de Nederlandse importeur nooit officieel geleverd. Parallelimport (ook door een dealer) verandert daar niets aan ;-)
fconderkantlat zegt
rode t, rode d, rode i, alle lettertjes rood. dan maakte je inderdaad echt onderscheid tussen alle sdi’tjes en de modellen met geen, 1 of 2 rode lettertjes
Robert zegt
Voor deze generatie Leon heb ik altijd al een zwak gehad en ook nu vind ik dat -ie erg mooi oud geworden is. Zo’n TDI met 150 pk met een hot hatch van nu vergelijken is het ‘appels en peren’ feitelijk zelfs voorbij, want ‘niet meer van deze tijd’ is dan het understatement van de dag. Maar hij blijft gaaf.
Ot92 zegt
@willeme De Golf 8 GTD beschikt over 200pk en 400nm. De Golf 7(.5) GTD beschikt over 184pk en 380nm.
Ik snap overigens nog steeds niet hoe de Golf 8 GTD even snel is als een stage 1 getunede Golf 7 GTD met 220pk en 470nm op 100-200km/h. Voorlopig weet ik enkel dat de Golf 8 GTD een iets grotere turbo heeft gekregen.
saxoke zegt
@Ot92: bij de GTI is het ook zo. Met slechts 20pk extra is die veel sneller geworden tov de Golf7.5. De golf8 is zelfs zo snel dat ie “makkelijk” een 100pk sterkere A45s kan volgen
mpgc zegt
@saxoke: de gewone GTI? Lijkt me sterk. Die legt het namelijk al af tegen een 128ti.
saxoke zegt
@mpgc: ik bedoel natuurlijk de R. Het is idd niet de GTI.
saxoke zegt
@mpgc: de 8R heeft een andere turbo dan de 7.5R. De GTI is ook niet sterker geworden, die blijft 245pk hebben.
volvo480gtt zegt
En de Volvo C30 (S40 & V50 ook) D5. Eerst alleen als automaat, later ook als handbak. 180/185pk standaard, met een chip makkelijk over de 200pk heen. Reed erg lekker met z’n 5 cilinder.
En later de V40 D4 190pk. Wij kregen een eco versie die begrensd was op 190 km/h. Maar het juiste adres perst er zo 254pk uit.
karhengst zegt
Wat mij juist opvalt bij de combinatie van diesel + automaat is dat de automaat juist nooit er voor zorgt dat je lekker op koppel rijdt. Daar heb je een handbak voor nodig. Automaten worden altijd zo geprogrammeerd om voor vermogen te gaan en zullen dus altijd terugschakelen, ook wanneer je niet doordrukt tot de kickdown. Om dus die echt lekkere dieselduw te beleven ben je het beste af met een handbak.
HelldogBE zegt
De rijbelevingschakelaar die alle merken tegenwoordig toepassing biedt wel oplossing als je hem op eco zet.
In de normale stand lijkt het inderdaad alsof mijn auto in lagere versnellingen steeds wat marge houdt zodat je op elk moment vermogensoverschot hebt moest je willen versnellen. In eco kan je hem echt laten werken tussen 900-1700rpm en schakelt hij pas terug als het echt niet anders kan…
karhengst zegt
Ik zal het eens proberen met eco, de stand die ik eigenlijk echt nooit gebruik. In de regel valt het overigens met een goed beheerste voet ook nog wel voor elkaar te krijgen. Maar proberen dit kantelpunt te benaderen is toch wat anders dan met een handbak je voet te kunnen vloeren. Ik vraag me inderdaad ook altijd af of ik dus met 100% koppel rijd, of slechts 80%.
Matc zegt
Volvo V40 D4? 190 pk biturbo. Gechipt 255 pk en 550NM, die verslindt ze allemaal
allesmetturbo zegt
Vroeger ook een 147/156 gechipte jtd en intercooler enz enz gehad met sper. Heerlijke auto alleen de overhang wat lang zodat je altijd heel rustig over drempels moest.
Nu een 1 serie 123D met chipje enz, de fijnste auto die ik tot nu toe heb gehad. Redelijk vlot en 1 op 17 rijden bij stevig doortrappen. Goede combi. Mis alleen nog een os giken sper om het af te maken
spollie zegt
Ik mis de Toyota Auris 2.2 D-CAT in dit lijstje, de ultieme bejaardenmobiel maar dan met 177pk en 400Nm op de voorwielen en een handbak.
willeme zegt
@spollie:
Die stond al in het eerste lijstje ;-)
https://www.autoblog.nl/nieuws/hete-diesel-hatches-dit-zijn-8-rappe-zelfontbranders-891393
Roskampies zegt
Ah mn oude zwarte Leon TS 150pk diesel. Geen 4×4 alleen fwd maar wat was die leuk. Veel plezier van gehad. De rode TDi.
superturbodiesel zegt
Leuk artikeltje en ook leuke comments. Vind het overigens wel erg jammer dat Autoblog minder artikels over diesel doet. Ik hoop iig nog op een wonder dat de mogelijkheid om diesel te rijden nog wat wordt uitgerekt.
@autoblog, kunnen jullie nog een leuk artikeltje doen over hot diesel sedans? Zou mooi zijn..