
Is deze Volkswagen ID.X de Golf GTI van de toekomst?
Je kunt van alles vinden van de Golf GTI, maar het is wel een icoon onder de hot hatches. Door hun jarenlange ervaring weet Volkswagen keer op keer een geslaagde hot hatch neer te zetten die ook nog eens goed verkoopt. De Duitsers hebben zich nu echter vol overgave gestort op EV’s. Wat betekent dat voor de toekomst van de Volkswagen hot hatch?
GTX
Nou, Volkswagen is zeker niet van plan te stoppen met sportieve modellen. Alhoewel ‘sportief’ misschien wel een iets andere betekenis krijgt. Maar van de ID-modellen komen hoe dan ook snellere varianten, die GTX gaan heten in plaats van GTI.
ID.4 GTX
De eerste GTX hebben we vorige maand al gezien, dat was de ID.4 GTX. Deze heeft 299 pk en sprint van 0-100 km/u in 6,2 seconden, maar zal verder niet bijster sportief zijn. De ID.3 leent zich beter voor een sportieve variant, met zijn lagere gewicht, lagere zwaartepunt en compactere afmetingen. In vergelijking met een Golf is het natuurlijk nog steeds een vrij log ding, maar je moet roeien met de riemen die je hebt.
ID.X Concept
Hoe zo’n sportieve ID.3 er uit kan komen te zien toont Volkswagen nu alvast met de ID.X Concept. Opmerkelijk genoeg wordt deze auto niet gepresenteerd met de gebruikelijke bombarie, maar met een zooitje amateurfoto’s op de LinkedIn-pagina van CEO Ralf Brandstätter. Is ook een manier om een concept te presenteren.

Make-over
Het is duidelijk dat Ralf hier niet naast een gewone ID.3 staat te poseren. De ietwat suffe ID.3 heeft namelijk een make-over gekregen met een matgrijze basiskleur en kekke groengele accenten. Als klap op de vuurpijl zitten er dikke velgen onder, waar menig Golf GTI-rijder jaloers van zal worden.
Interieur
Of er ook nog wat gedaan is met de voorbumper krijgen we helaas niet te zien. Waarschijnlijk niet dus. We krijgen wel een blik op het interieur van de ID.X. Dat is eveneens opgeleukt met groengele accenten en er zijn met alcantara beklede sportstoelen geïnstalleerd.
Specificaties
De specificaties verklapt Ralf Brandstätter ook alvast. Deze ID.X beschikt over 328 pk en doet 0-100 km/u in 5,3 seconden. Een stuk sneller dan een Golf 8 GTI dus. Dat is onder andere mogelijk omdat er ergens 200 kg van het gewicht is afgesnoept. Driften kan trouwens ook met deze vierwielaangedreven ID.X. Net als de nieuwe Golf R beschikt deze elektrische hot hatch namelijk over een driftmodus.
Productie
De grote vraag is: gaat deze auto ook in productie? Uit de woorden van Brandstätter valt op te maken dat de ID.X niet op deze manier in productie gaat, maar Volkswagen heeft volgens hem wel veel ideeën opgedaan. Dat er een ID.3 GTX gaat komen is in ieder geval vrij voor de hand liggend. Ralf Brandstätter heeft zelf in het prototype gereden en is naar eigen zeggen ‘begeistert’, dus dat is wellicht een goed teken.
met trommel remmen vanachter ?
Kan prima in combinatie Re-Gen, heb je bijna geen remmen nodig.
Rij nu de M3P, auto voelt vederlicht omdat hij zichzelf in 3,3 seconden naar de honderd slingert.
Maar dat de auto verre van vederlicht is merk je als op hogere snelheid moet gaan remmen.
De remmen zijn extreem belangrijk bij sportieve EV’s …
Rij je gewoon normaal, dan zijn de remmen inderdaad niet eens nodig.
@david-e30: Doe mij maar een dikke set rode Brembo trommels.
Ja, dit gaat in productie, er gaan al langer geruchten over de komst van een snelle ID-3 R met 2 motoren.
Een beetje fatsoenlijke velgen doen de auto ook al veel goeds.
@HZW: wat is je bron? (Oprechte vraag). Ik had juist gelezen dat die sportieve variant van de ID3 er bij deze generatie juist niet kwam.
VW, doe eens gek. Sla een nieuwe weg in, de huidige generatie is uit “gepoloot” of uit “gegolfd”. Nieuwe namen, nieuwe elan, verfrissend. De Kever was ooit ook “out of date” weet je nog?
-200 kg! Minder batterijen? Range? Vaag hoor, deze “stunt “🥱
Ziet eruit als een sportschoen
Dat zal precies de bedoeling zijn, want sportschoenen worden vooral gekocht door dikke mensen met veel geld die zich daardoor sportief en jeugdig voelen. Precies dat wat je wilt bereiken met een “sportieve” auto.
Ik dacht dat die allemmal dood waren aan Covid.
Topsnelheid 160 km/u 🤭
Heb je nog altijd 60 km/h over.
Nou nou, poeh poeh, matgrijs met wat neon dingetjes vind ik niet echt flitsend, de auto is dat ook niet.
5.3s naar 100 🙈 Als je snel wil accelereren en toch veel range, neem dan een Model 3..
@lekkerdwars: m’n Leon kan dat 10x (en meer) na elkaar. Lukt een Model3 dat ook? Of schiet de batterij dan in noodloop vanwege te warm
@saxoke: als een Model 3 maar even snel als jouw Leon moet accelereren geraakt de batterij niet eens opgewarmd.
@saxoke: met inderdaad een 0 tot 100 tijd van een kwartier. Maar dan wel 10x achter elkaar….
@scheurijzer12 @poeperman succes😂🤣😂🤣
In drie, drie naar de honderd en dan de begrenzer die ingrijpt.
Leuk?
Of leuk!
Ik krijg het er al helemaal warm van…
Ze hadden deze wagen perfect ID.3 GTE kunnen noemen maar kiezen voor ID.X?
Dat zou zo maar kunnen als hij productie gaat, nu nog met X om het even niet in te hoeven vullen.
Wat een zaaddodende auto🤮🤮
@Cuprafan123: t heeft ook voordelen. De eigenaar zal z’n buurvrouw niet zwanger kunnen maken🤣😂
Hahaha dat wel ja…
Mooi begin.
Dat is toch wel baanbrekend nieuws zeg!
Tja wat kan je tegenwoordig nog met een snelle auto in NL, snel invoegen? Op de autobahn rijdt mijn audi a4 stage 1 dieseltje deze gepimpte sneaker er keihard uit. Een porsche taycan rwd ook overigens, daarom ben ik niet zo heel erg gek op elektrische auto’s (veel duitse kilometers)
200 kilo er af, dat is een goed begin. Maar waar zijn die kilo’s dan bespaard? Zo op het oog ontbreekt er niks substantieels aan de auto dus dan moet het wel een lichter batterijpakket zijn. Zou daar het echte nieuws zitten en heeft VW een lichter soort batterij ontwikkeld of is dit een beetje volksverlakkerij en heeft het ding maar 100km range?
Ralf Brandstätter is ‘begeistert’. Naja zeg, het is me toch wat.
Op de vraag: “gaat deze ook in productie”? eehm neen.
Dus vooralsnog moeten ID.3 hokken nog 6x p/mnd afgesleept worden. Kortom dit is slechts ter afleiding van Ralf Brandstätter vandaar ook via (a-sociale media) dit marketing gewauwel.
Is iemand uitgegleden met een fluostift op de ontwerpschetsen? 🙈
Ha ha me Corsa A is nog sneller 😂😂
Maar kan hij uitlaatscheetjes laten? Anders hoort niemand dat je een proleet bent.