• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Huh? Halo op straatauto’s in het verschiet

Auteur: Loek, gepost 15 december 2019 om 11:06 – 11 Reacties

Halo straatauto


De veelbesproken stalen wichelroede is kennelijk rijp voor de straat.

De Formule 1 staat op sommige fronten vooraan wat betreft technologie. Logisch dat een deel daarvan doorgezet wordt naar straatauto’s. Denk aan dingen als actieve aerodynamica, motortechniek (compacte motoren met veel power) en zo zijn er nog meer voorbeelden te bedenken. Iets wat op papier niet in deze categorie lijkt te vallen is de halo. Wel is het een innovatie ter bevordering van de veiligheid, maar het heeft ook nadelen. De hoofdreden dat de halo op straatauto’s niet ‘nodig’ is, is het feit dat het een soort dakje is. Zo’n 99 procent van de auto’s heeft een voorruit dan wel een compleet dak. Bij de F1 is de halo juist om nog een beetje open lucht aan de mix toe te voegen.

Recente patenten lijken echter aan te geven dat de halo zijn weg toch gaat vinden naar straatauto’s. Degene die met dit idee aan de haal gaat is een merk wat ook met een fabrieksteam in de F1 zit: Ferrari. We snappen dat het leuk is om een connectie te hebben tussen Formule 1 en straatauto’s, maar is dit zo’n goed idee?

Ferrari halo patent

Overigens is bovenstaande fotoshop (knullig en snel in elkaar geflanst, fotosoepmeester @jaapiyo is nog niet aanwezig op de redactie) niet precies wat Ferrari in gedachten had. De SP2 Monza klinkt als de ideale auto voor een teenslipper, maar het zou gaan om een auto met een vast dak. De hele middenzuil zou een versteviging zijn om het dak en de voorruit te dragen. Qua structurele sterkte een goed idee. Maar je creëert wel een ander probleem.

Ferrari halo patent

Zo’n zuil heeft namelijk de nodige impact op je gezichtsveld. Alsof je neus de helft van beide oogbollen blokkeert. Er is wel omheen te werken, maar in een auto kan je beter te veel overzicht hebben dan te weinig. Ook daar zou een oplossing voor zijn. Door middel van projecties zou de middelste zuil opgevuld worden door een camerabeeld. Daar is vervolgens precies op te zien wat je door de voorruit zou zien. Een beetje wat Jaguar ooit wilde doen met de A-stijlen.

Door stevige constructies is het de vraag hoe nodig het is. Maar Ferrari’s halen natuurlijk dermate hoge snelheden dat bij een crash zelfs de sterkste monocoques geplet worden als een blikje Fanta. Interessant! (via Auto Guide)

Ook interessant!

  • Charles Leclerc beroofd van peperduur horloge
    Het is wéér feest bij team Ferrari
  • Ferrari SP48 Unica wordt een unieke Ferrari
  • Ferrari Roma vast in nauw straatje
  • Red Bull vindt snelheid nieuwe Mercedes motor alarmerend

Nieuwste artikelen

  • Dit Italiaanse bedrijf is niet langer in handen van Audi
  • Aankoopadvies: elektrische stadsauto voor 15.000 euro
  • Geen hond koopt een Nissan Ariya, dus flinke prijsverlaging
  • Is de EV nu echt dood? Mensen kiezen aantoonbaar liever voor verbrandingsmotoren
FacebookTweetPinLinkedIn

Ferrari, Formule 1, halo, patent

Vorig bericht: « Ford ziet brood in heidense Mustang Coupe
Volgend bericht: Aston Martin Valkyrie: winterbanden en F1-snelheid »

Lees Interacties

Reacties

  1. apos zegt

    15 december 2019 om 11:15

    De welbespraakte????? De vaak besproken, bedoel je denk ik.

    Login om te reageren
    • jules713 zegt

      15 december 2019 om 11:32

      @apos: Stalen????? Titanium, bedoel je denk ik.

      Login om te reageren
  2. bernoulli zegt

    15 december 2019 om 11:54

    Morris Minor-look.

    Login om te reageren
  3. drdre1 zegt

    15 december 2019 om 11:56

    Lijkt me qua zicht idd allesbehalve ideaal. Op die Monza ziet ’t er wel erg cool uit. Goede reden om ze toch in ’t museum te houden. ? ??

    Login om te reageren
  4. moveyourmind zegt

    15 december 2019 om 11:56

    Lijkt me een stuk veiliger…

    Zeker als je op je nieuwe Ferrari de optie Geenkoplampen kiest zou ik de optie Halo er altijd bij nemen.

    Login om te reageren
  5. faalhaas zegt

    15 december 2019 om 12:30

    Een beetje als sandalen met sportsokken, een beetje vreemd en het oogt niet lekker.

    Login om te reageren
  6. galverink zegt

    15 december 2019 om 13:19

    Slecht zicht? ALS de beugel op de tekeningen de enige versterkte constructie is, dan is het zicht rondom juist geweldig. De voorruitstijlen zijn dan namelijk niet meer nodig. Alleen een lichte voorruit.

    Login om te reageren
  7. nicolasr zegt

    15 december 2019 om 13:25

    Goed gesprek gehad met een halo laatst. Een stuk meer eloquent dan de vierpuntsgordel en de valhelm die ik daarna had. #welbespraakt

    Login om te reageren
  8. flyerbunch zegt

    15 december 2019 om 13:39

    @720S Dit probleem werd recent nog door een 14j opgelost. Had deze tip gemeld in november. ?

    Zie link:

    https://www.geeky-gadgets.com/car-blind-spot-problem-solved-alaina-gassler-04-11-2019/

    Login om te reageren
    • Loek zegt

      16 december 2019 om 14:06

      @flyerbunch: ja, en dus in 2014 door Jaguar. Zoals in het artikel staat.

      Login om te reageren
  9. Dutchdriftking zegt

    16 december 2019 om 09:45

    Dit is toch niets nieuws? Volkswagen busjes hadden 60 jaar geleden al een gespleten voorruit door de Halo : [url=https://imgbb.com/][img]https://i.ibb.co/k0tWV2X/11181-rd.jpg[/img][/url]

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North