• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Huilen, BMW is nu echt gestopt met de V12

Auteur: RubenPriest, gepost 8 juli 2022 om 11:01 – 14 Reacties

Huilen, BMW is nu echt gestopt met de V12

Een V12 in een nieuwe BMW. Dat behoort nu tot de historie van het automerk.

De vraag was niet of BMW ging stoppen met de twaalfcilinder, maar wanneer. Dezelfde boodschap is natuurlijk van kracht voor de merken Audi en Mercedes. Met de langzame overgang naar volledig elektrisch zijn het de motoren met de meeste uitstoot die als eerste verdwijnen.

Van twaalfcilinders naar achtcilinders, van acht naar zes en van zes naar vier of zelfs nog kleiner. Het is een bekend patroon in de autowereld. BMW is inmiddels gestopt met de productie van de V12. Dat zegt BMW M-baas Frank van Meel in De Nationale Autoshow van BNR.

Sinds 1987 is een V12 een gegeven in een BMW. Na 35 jaar komt er een einde aan het bestaan van de motor. De afgelopen jaren was de twaalfcilinder verkrijgbaar in slechts één model, namelijk de BMW M760Li xDrive.

De allerlaatste V12 van BMW werd afgelopen maand geproduceerd, aldus van Meel. Het einde van de twaalfcilinder bij BMW was al enkele jaren in zicht. De vraag naar dit soort grote motoren neemt af. En de flinke uitstoot van een twaalfcilinder helpt ook niet mee te voldoen aan de strenge CO2-eisen vanuit de EU.

De focus op de lange termijn bij BMW is elektrisch, al kiest de Duitse autofabrikant momenteel voor een gemixt gamma. Denk aan een 4 Serie, die zowel met een verbrandingsmotor als volledig elektrisch te verkrijgen is. Idem dito voor de X3 en iX3. Zo probeert BMW zo veel mogelijk klanten te bedienen. Shoppen voor een V12 bij BMW is helaas niet langer mogelijk.

Ook interessant!

  • BMW maakt de M4 nu écht Individual
  • BMW bepaalt of jij een M760i xDrive Final V12 mag kopen
    BMW bepaalt of jij een M760i xDrive Final V12 mag kopen
  • BMW i4 productie
    Model 3 opgepast, de BMW i4 komt er nu echt aan!
  • unieke M projecten
    BMW M laat unieke M-projecten zien, twee met V12

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, bnr-autoshow, frank-van-meel, V12

Vorig bericht: « Breek: Lamborghini Huracán is uitverkocht
Volgend bericht: Nóg een Max Verstappen documentaire, met dank aan Viaplay »

Lees Interacties

Reacties

  1. kennone zegt

    8 juli 2022 om 11:31

    Hier in Europa of over de hele aardbol gestopt?

    Login om te reageren
  2. Jozo zegt

    8 juli 2022 om 11:32

    De V12 uit de 7 serie gaan maar weinig mensen missen, de 6 cilinders daarentegen!

    Verder is BMW wel lekker bezig de laatste tijd. Een goeie mix van ICE en BEV.
    Alleen nog een electrische variant van de 3 serie (touring).

    Login om te reageren
  3. densk zegt

    8 juli 2022 om 11:53

    Gelukkig heeft BMW er genoeg gemaakt de afgelopen decennia dus er valt in de toekomst nog genoeg te swappen. Maar toch zonde, blijft een juweel van een motor.

    Login om te reageren
  4. ra-smit zegt

    8 juli 2022 om 12:03

    Geniet dan nog maar even van deze straight piped BMW 760! https://youtu.be/G0wLafGlJqQ?t=230

    Login om te reageren
    • pa045 zegt

      8 juli 2022 om 19:43

      Leuk filmpje. De Paria’s van dit moment. Dikke motor en koeien. Het moet niet gekker worden..

      Login om te reageren
  5. kniesoor zegt

    8 juli 2022 om 12:26

    • snif • 😢

    Login om te reageren
  6. Wolflow zegt

    8 juli 2022 om 12:43

    BMW maakt toch al even geen auto’s meer en is volledig over gestapt op productie van voor grillen

    Login om te reageren
  7. b00st zegt

    8 juli 2022 om 13:04

    “En de flinke uitstoot van een twaalfcilinder helpt ook niet mee te voldoen aan de strenge CO2-eisen vanuit de EU.”

    Ik neem aan dat het aantal verkochte M760Li’s procentueel verwaarloosbaar zijn tov de totale verkoop. Dan kan het toch ook niet veel bijdragen aan de totale CO2 uitstoot? Of wordt elk model even zwaar gewogen, los van het aantal verkopen?

    Login om te reageren
  8. paulvanwersch zegt

    8 juli 2022 om 13:08

    Ik neem aan dat ze er voor Rolls Royce nog even mee doorgaan toch?

    Login om te reageren
  9. Dutchdriftking zegt

    8 juli 2022 om 13:41

    Deze motor is geniaal en dit is dan ook doodzonde, maar dat het vrijwel onmogelijk is een 6 in lijn in een andere BMW te krijgen is misschien nog wel erger.

    Login om te reageren
    • Richmond zegt

      8 juli 2022 om 21:10

      Terwijl het hoofd kantoor vsn BMW een 4 cilinder is, associeert iedereen BMW met een 6 in lijn

      Login om te reageren
      • e38ossie zegt

        9 juli 2022 om 00:14

        Eerste BMW personenauto: 4-cilinder. Wereldkampioen F1 BMW: 4-cilinder. Legendarische E30 M3: 4-cilinder. Niks mis met 4 potten.

        Login om te reageren
  10. mijosu zegt

    8 juli 2022 om 16:12

    Inderdaad wat een gejank allemaal, get real, get ready for the future! BMW moet afstappen van dat halfslachtige gedoe en de toekomst omarmen, anders maakt ze er straks geen deel van uit.

    Login om te reageren
    • DaveB zegt

      8 juli 2022 om 20:50

      Vermoeiend.
      Aangezien je er moeite mee hebt geef ik je alvast een zetje in de goede richting:

      https://www.squla.nl/begrijpend-lezen?gclid=EAIaIQobChMIkoHY1Prp-AIVDY9oCR2CjwTBEAAYASAAEgIh7fD_BwE&gclsrc=aw.ds

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North