Een V12 in een nieuwe BMW. Dat behoort nu tot de historie van het automerk.
De vraag was niet of BMW ging stoppen met de twaalfcilinder, maar wanneer. Dezelfde boodschap is natuurlijk van kracht voor de merken Audi en Mercedes. Met de langzame overgang naar volledig elektrisch zijn het de motoren met de meeste uitstoot die als eerste verdwijnen.
Van twaalfcilinders naar achtcilinders, van acht naar zes en van zes naar vier of zelfs nog kleiner. Het is een bekend patroon in de autowereld. BMW is inmiddels gestopt met de productie van de V12. Dat zegt BMW M-baas Frank van Meel in De Nationale Autoshow van BNR.
Sinds 1987 is een V12 een gegeven in een BMW. Na 35 jaar komt er een einde aan het bestaan van de motor. De afgelopen jaren was de twaalfcilinder verkrijgbaar in slechts één model, namelijk de BMW M760Li xDrive.
De allerlaatste V12 van BMW werd afgelopen maand geproduceerd, aldus van Meel. Het einde van de twaalfcilinder bij BMW was al enkele jaren in zicht. De vraag naar dit soort grote motoren neemt af. En de flinke uitstoot van een twaalfcilinder helpt ook niet mee te voldoen aan de strenge CO2-eisen vanuit de EU.
De focus op de lange termijn bij BMW is elektrisch, al kiest de Duitse autofabrikant momenteel voor een gemixt gamma. Denk aan een 4 Serie, die zowel met een verbrandingsmotor als volledig elektrisch te verkrijgen is. Idem dito voor de X3 en iX3. Zo probeert BMW zo veel mogelijk klanten te bedienen. Shoppen voor een V12 bij BMW is helaas niet langer mogelijk.
kennone zegt
Hier in Europa of over de hele aardbol gestopt?
Jozo zegt
De V12 uit de 7 serie gaan maar weinig mensen missen, de 6 cilinders daarentegen!
Verder is BMW wel lekker bezig de laatste tijd. Een goeie mix van ICE en BEV.
Alleen nog een electrische variant van de 3 serie (touring).
densk zegt
Gelukkig heeft BMW er genoeg gemaakt de afgelopen decennia dus er valt in de toekomst nog genoeg te swappen. Maar toch zonde, blijft een juweel van een motor.
ra-smit zegt
Geniet dan nog maar even van deze straight piped BMW 760! https://youtu.be/G0wLafGlJqQ?t=230
pa045 zegt
Leuk filmpje. De Paria’s van dit moment. Dikke motor en koeien. Het moet niet gekker worden..
kniesoor zegt
• snif • 😢
Wolflow zegt
BMW maakt toch al even geen auto’s meer en is volledig over gestapt op productie van voor grillen
b00st zegt
“En de flinke uitstoot van een twaalfcilinder helpt ook niet mee te voldoen aan de strenge CO2-eisen vanuit de EU.”
Ik neem aan dat het aantal verkochte M760Li’s procentueel verwaarloosbaar zijn tov de totale verkoop. Dan kan het toch ook niet veel bijdragen aan de totale CO2 uitstoot? Of wordt elk model even zwaar gewogen, los van het aantal verkopen?
paulvanwersch zegt
Ik neem aan dat ze er voor Rolls Royce nog even mee doorgaan toch?
Dutchdriftking zegt
Deze motor is geniaal en dit is dan ook doodzonde, maar dat het vrijwel onmogelijk is een 6 in lijn in een andere BMW te krijgen is misschien nog wel erger.
Richmond zegt
Terwijl het hoofd kantoor vsn BMW een 4 cilinder is, associeert iedereen BMW met een 6 in lijn
e38ossie zegt
Eerste BMW personenauto: 4-cilinder. Wereldkampioen F1 BMW: 4-cilinder. Legendarische E30 M3: 4-cilinder. Niks mis met 4 potten.
mijosu zegt
Inderdaad wat een gejank allemaal, get real, get ready for the future! BMW moet afstappen van dat halfslachtige gedoe en de toekomst omarmen, anders maakt ze er straks geen deel van uit.
DaveB zegt
Vermoeiend.
Aangezien je er moeite mee hebt geef ik je alvast een zetje in de goede richting:
https://www.squla.nl/begrijpend-lezen?gclid=EAIaIQobChMIkoHY1Prp-AIVDY9oCR2CjwTBEAAYASAAEgIh7fD_BwE&gclsrc=aw.ds