• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Hybride volgens Lotus – Range Extender Engine

Auteur: Alwood, gepost 7 september 2009 om 23:15 – 16 Reacties

Lotus Range Extender

Naast dat ze ontzettend leuke auto’s bouwen, speelt Lotus ook een belangrijke rol als ‘denktank‘. Lotus Engineering is een consultancy voor innovatieve dingen, zoals hybridetechnieken. Het laatste pronkstukje is de Range Extender (opklik voor groter exemplaar). Ze koppelen een verbrandings-motor aan een elektromotor, maar gebruiken de verbrandingsmotor in dit geval puur als aggregaat.

Deze generator levert een maximum vermogen van 35kW (47bhp) en dient als backup bij lege accu’s. Voertuigen die dit systeem moeten gebruiken, zullen standaard op elektriciteit rijden.

Door het hele systeem van de grond af op te bouwen heeft Lotus een veel hoger rendement weten te realiseren dan bij huidige systemen mogelijk is. Bovendien kan het blok op zowel benzine, ethanol en methanol draaien. De motor heeft een ‘monoblock-design’, wat in dit geval betekent dat het blok, uitlaatspruitstuk en de cilinderkop allemaal één zijn. Zo is er geen koppakking nodig. Ook zit de katalysator dichter tegen het motorblok, waardoor er minder warmteverlies plaatsvindt. De motor is zo gemaakt dat deze als generator op een specifiek toerental het hoogst mogelijke rendement geeft. Het resultaat is een 35kW 107Nm (bij 2500tpm) 1.2L allesverbrander die slechts 56kg weegt (zonder vloeistoffen). Door het simpele ontwerp moeten ook productiekosten tot een minimum beperkt blijven.

Al met al een leuk blokje voor in een toekomstige elektrische Lotus Elise Club Racer. Daar zal deze waarschijnlijk nooit in terecht komen, maar het zou niet misstaan. Als onderdeel van het Limo-Green project in Groot-Brittannië doen overigens ook Jaguar Cars Ltd, MIRA Ltd en Caparo Vehicle Technologies mee aan de ontwikkeling. Er wordt al gesproken over een grote executive sedan met een uitstoot van slechts 120 CO2’s. Misschien zien we het blok wel terug in de nieuwe XJ.

Ook interessant!

  • Lotus Emira wordt de laatste der Mohikanen
  • Elektrische Lotus SUV
    Nee!!! Elektrische Lotus SUV aangekondigd (en bijna klaar)
  • Lotus Emira
    Nederland loopt warm voor Lotus Emira
  • Gespot - Nieuwe Lotus Emira

Nieuwste artikelen

  • Video: Automobilist schrikt zich het apezuur
  • Gespot – De enige echte Rimac op Nederlands kenteken
  • Ford maakt standaard onderdeel een betaalde optie (en met een goede reden)
  • Automerk maakt revven bewust onmogelijk in deze sportcoupé met verbrandingsmotor
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, Hybride, Lotus, milieu, plug-in, Techniek

Vorig bericht: « Artega GT video’s
Volgend bericht: Alfa Romeo MiTo Multiair, alle details en foto’s [video] »

Lees Interacties

Reacties

  1. Duidelijk zegt

    7 september 2009 om 23:19

    Eindelijk een fabrikant die van nul is begonnen over het hybride systeem en niet simpelweg verbrandingsmotor+elektromotor deden.

    Deze motor verdiend zeker de naam hybride.

    Login om te reageren
  2. Jim zegt

    7 september 2009 om 23:23

    Vraag me toch af waarom ze dan geen diesel gebruiken, dat is toch efficienter?

    Login om te reageren
  3. robbie zegt

    7 september 2009 om 23:45

    Zo’n EREV (Extended Range Electric Vehicle) systeem wordt ook al toegepast in onder andere de Chevrolet Volt, Fisker Karma en Mercedes E-Cell PLUS.

    Alleen is Lotus zo slim geweest om een speciale motor te ontwikkelen. Van Mercedes weet ik het niet zeker, maar Chevrolet en Fisker gebruiken bestaande verbrandingsmotoren. Die natuurlijk een stuk minder geschikt zijn.

    Login om te reageren
  4. Mtyn zegt

    7 september 2009 om 23:47

    Geen speceficaties van de elektromotor? Dat lijkt me net zo interessant gezien die de auto uiteindelijk aandrijft. :)

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      7 september 2009 om 23:52

      @Mtyn: The three-cylinder 1.2 litre Range Extender engine is optimised between two power generation points, giving 15 kW of electrical power at 1,500 rpm and 35 kW at 3,500 rpm via the integrated electrical generator.

      Het maakt Lotus denk ik niet zoveel uit aan welke elektromotor deze verbrandingsmotor wordt gekoppeld. Ze hebben deze motor alleen maar ontwikkeld als onderdeel om aan te leveren aan andere fabrikanten.

      Login om te reageren
  5. Mtyn zegt

    7 september 2009 om 23:48

    *specificaties uiteraard.

    Login om te reageren
  6. Mtyn zegt

    7 september 2009 om 23:58

    Bedankt, ik las het bericht verkeerd. Het is in ieder geval een slim ontworpen systeem. Een elektromotor eraan met een lekker koppel, in de XJ lepelen, en de eerste limo met een 1.2L motor is een feit. ;)

    Login om te reageren
  7. cardesigner@USA zegt

    8 september 2009 om 07:35

    @Robbie, inderdaad, ik herkende dit systeem ook al ergens van.

    DIt is misschien wel een idee voor de T25?

    Login om te reageren
  8. lincoln zegt

    8 september 2009 om 08:02

    paar lepels erop en je hebt een heftruck ..

    Login om te reageren
  9. Bert zegt

    8 september 2009 om 08:28

    …of – als je dan toch alles van de grond af herbekijkt – een straalmotor :

    http://www.amt.nl/web/Nieuws/Autotechniek/Tonen-Nieuws-Autotechniek/Komt-de-turbine-auto-toch-nog2.htm

    Login om te reageren
  10. bimmerfahrer zegt

    8 september 2009 om 08:30

    Of in de nieuwe smart…

    Login om te reageren
  11. Simpson zegt

    8 september 2009 om 12:38

    zou dat blokje ook kunnen lopen om de accu’s weer op te laden?

    Als ik aan het werk ben en mijn auto op een parkeerplaats staat, kan dat blokje best draaien. Hoeft ook niet veel vermogen te hebben, als hij maar genoeg energie kan leveren om binnen de tijd dat ik werk (oid) de accus bij te laden.

    combineer dat met plugin zodat het opladen ook binnen in een garage kan plaatsvinden (daar zullen ze een draaiende motor wel niet op prijs stellen) en voilahopsekee, plugin, pour-in, elektrische wagen.

    Login om te reageren
  12. rene zegt

    8 september 2009 om 17:36

    Die verdoken BMW advertentie misstaat hier wel.

    Login om te reageren
  13. Tommy2 zegt

    8 september 2009 om 19:41

    Een ‘monoblock-design’? Hoe wil je hem dan uitelkaar halen als je bij de kleppen wilt bv? Lijkt me een losse cilinderkop met koppakking toch handiger als iets stuk gaat…

    Login om te reageren
  14. Laurens zegt

    8 september 2009 om 19:52

    Jaren geleden verkocht Fiat een stationaire motor op gas die zowel stroom als warmte leverde. Daarvoor werd een heel antiek 900 cc motortje gebruikt, ook qua nokkenassen e.d. geoptimaliseerd voor constant toerental. Zoiets kan natuurlijk ook wel range extenden.

    Rendement van het motortje hoeft niet eens zo hoog te zijn, om in combinatie met een oplaadbare accu toch heel goed te scoren in de NEDC. Of je dan een beetje een redelijk gebruik hebt in normale omstandigheden, lijkt met alle CO2 labels en belastingkortingen, helemaal niet meer interessant te zijn (zie Priusachtigen).

    Als zo’n blokje maar heel goedkoop is, en daardoor de auto relatief ook.

    Login om te reageren
  15. GerreLekker zegt

    11 september 2009 om 13:15

    Vraag me af of een motor constant op dezelfde toeren laten draaien wel zo gezond is…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North