• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Hybrides gooien geen hoge ogen bij NCAP-test

Auteur: machielvdd, gepost 26 november 2020 om 16:57 – 7 Reacties

De auto’s kwamen wel nog volledig intact uit de test.

Bij het horen van de letters NCAP denk je waarschijnlijk aan Euro NCAP. Deze organisatie houdt zich vooral bezig met auto’s de muur in rammen. Afhankelijk van de toestand van de auto en de dienstdoende dummies krijgt een auto vervolgens nul tot vijf sterren. Naast Euro NCAP zijn er ook nog diverse andere NCAP’s – zoals Global NCAP – die een ander werkterrein hebben. Ze hebben echter een en hetzelfde doel: inzichtelijk maken hoe veilig een auto is.

Green NCAP

Sinds vorig jaar is er ook nog een ander soort NCAP, namelijk Green NCAP. Dit is evenals Euro NCAP een organisatie die samenwerkt met Europese overheden. Green NCAP deelt alleen geen gele sterren uit, maar groene sterren. Die moeten inzicht geven in de ‘groenheid’ van de auto. Dat is geen gek idee, aangezien dat niet altijd even duidelijk is.

Rating Green NCAP

Green NCAP bestaat nog niet lang maar ze hebben al een beginnetje gemaakt. Er zijn nu 24 auto’s getest. Voordat we naar de resultaten gaan is het wellicht goed om eerst te weten hoe de rating tot stand komt. Het idee is hetzelfde als bij Euro NCAP: de schaal loopt van nul tot vijf sterren. Om de rating iets preciezer te maken worden er ook halve sterren uitgedeeld. Bij de beoordeling wordt er gekeken hoe efficient de auto met zijn energie omgaat, wat de auto uitstoot qua broeikasgassen en hoe schoon de lucht is die de auto uitstoot.

EV’s

  • Hyundai Kona Electric: 5 Green NCAP sterren
  • Renault Zoe: 5 Green NCAP sterren

Bij de 24 geteste auto’s zaten twee EV’s. Niet geheel verrassend zijn dat ook meteen de best scorende auto’s. Zowel de Hyundai Kona Electric als de Renault Zoe krijgen vijf sterren. Deze auto’s zijn dus zo groen als gras volgens deze rating. Goed om te weten: de beoordeling wordt jaarlijks aangepast, aangezien de ontwikkelingen nogal hard gaan. Het zou dus goed kunnen dat de EV’s van nu over een paar jaar geen vijf sterren meer scoren. Het is de bedoeling dat straks ook de productie en de energiebron wordt meegenomen in de beoordeling. Dan krijgen we pas echt het complete plaatje te zien.

Hybrides

  • Toyota C-HR Hybrid: 3,5 Green NCAP sterren
  • Honda CR-V Hybrid: 2,5 Green NCAP sterren

Aan PHEV’s is Green NCAP nog niet toegekomen, maar ze hebben al wel twee normale hybrides aan een test onderworpen. De eerste was de Toyota C-HR Hybrid, die drieëneenhalve ster scoorde. De tweede was de Honda CR-V Hybrid, die niet verder kwam dan tweeëneenhalve ster. Dat is geen indrukwekkende score aangezien veel non-hybrides, waaronder de Mercedes C220d en de Renault Captur 1.3 TCE, drie sterren in de wacht sleepten.

Laagste score

De laagst scorende auto was voor de Kia Sportage 1.6 CRDI. Die mocht naar huis met anderhalve ster. De combinatie SUV en diesel werd niet beloond met een hoge score. Dat geldt evenmin voor aardgas: de A4 g-tron kreeg maar twee sterren toebedeeld.

Maatstaf

Om echte conclusies te trekken zijn er nog te weinig auto’s getest. Daarvoor moeten we Green NCAP dus nog wat meer tijd geven. Wellicht kan de rating van Green NCAP tegen die tijd een bruikbare maatstaf worden, zoals de Euro NCAP dat nu is voor veiligheid. Dat geldt zeker als straks ook zaken als het productieproces daarin meegenomen worden.

Voor de geïnteresseerden: alle resultaten zijn te bekijken op de website van Green NCAP.

Ook interessant!

  • Video: Duitser test nieuw asfalt uit
    Video: Duitser test nieuw asfalt uit
  • Dacia Spring Electric
    Houdt Euro NCAP vast aan 5-sterrensysteem?
  • Dit zijn de veiligste auto's van 2021, volgens Euro NCAP
  • elektrisch rijden duurder
    Elektrisch rijden duurder vanwege hoge stroomprijzen

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

c-hr, Hybride, Toyota

Vorig bericht: « Zo zorgt BMW ervoor dat je de 530e optimaal benut
Volgend bericht: Audi presenteert de nieuwe Formule E-bolide voor 2021 »

Lees Interacties

Reacties

  1. frank2b zegt

    26 november 2020 om 17:33

    Dus de Toyota C-HR Hybrid scoort de hoogste ogen van alle totnogtoe geteste brandstofauto’s?

    Wat is daar slecht aan ook al weer?

    Login om te reageren
    • florisje zegt

      26 november 2020 om 17:53

      @frank2b: Misschien dat het eigenlijk niet veel beter is dan conventionele brandstofautos? Weet het zelf eigenlijk ook niet zo goed.

      Login om te reageren
      • mastemaker zegt

        27 november 2020 om 06:25

        @florisje: en jet productieproces is nog niet meegenomen

        Login om te reageren
  2. lekkerlinksrijden zegt

    26 november 2020 om 18:31

    Misschien dat ze een “agenda” hebben

    Login om te reageren
  3. moveyourmind zegt

    26 november 2020 om 19:29

    Ben benieuwd hoe het sprookje van Greenncapje en de grote boze Haagse geldwolf af gaat lopen.

    Login om te reageren
  4. azuli zegt

    26 november 2020 om 19:49

    Ondanks alles staat een Toyota toch weer op nr 1. Er worden door de jaren heen nieuwe testregels verzonnen. Maar toch scoort de CH-R het best. Misschien iets minder dan onder oude testmaatstaven. Maar toen deze auto’s werden ontwikkeld bestonden deze testen niet eens.

    Login om te reageren
  5. rob5nismo zegt

    27 november 2020 om 07:02

    Waar het met een hybride mis gaat is dat de beoogde besparing te niet wordt gedaan door het extra gewicht van de accu’s

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North