• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Hyperpole Le Mans 2023: Ferrari aan top

Auteur: willeme, gepost 9 juni 2023 om 08:58 – 7 Reacties

hyperpole

De uitslag van de hyperpole op Le Mans 2023 was erg spannend, zeker in de hypercarklasse.

We mogen het eigenlijk niet zeggen, maar in sommige gevallen is Le Mans best saai geworden. Alsof de fabrikanten elkaar hun overwinningen gunden. In 1999 hadden we nog een enorm gevarieerd startveld met veel fabrieksteams die voor de overwinning streden. Daarna werd het toch een beetje één fabrieksteam tegen een paar privateers. Ja, top van Audi dat ze meerdere malen een Pescarolo-Courage hebben verslagen, maar daarvoor hoefde ze alleen ‘niet uit te vallen’.

hyperpole

Uitslag Hyperpole Le Mans 2023

Dit jaar is echter alles anders. In de hypercar-klasse is het namelijk drukker en voller dan ooit met serieuze fabrieksteams die niet meedoen voor spek en bonen: Cadillac, Ferrari, Peugeot, Porsche en Toyota sturen een fabrieksteam. De grote vraag alleen is: waar gaan ze starten?

hyperpole

De kwalificatie van de 24 uur van Le Mans 2023 was twee dagen geleden al. De snelste 8 per klasse gaan door voor de hyperpole-sessie. Dat is zeg maar het tweede gedeelte van de kwalificatie om deze week nog eventjes wat spannender te maken. Dit is de uitslag ervan:

Uitslag Hyperpole Hypercars

AutoCoureurTijd
1Ferrari 499PAntonio Fuoco3:22.982
2Ferrari 499PAlessandro Pier Guidi3:23.755
3Toyota GR010 HybridBrendon Hartley3:24.451
4Porsche 963Felipe Nasr3:24.531
5Toyota GR010 HybridKamui Kobayashi3:24.933
6Cadillac V-Series.REarl Bamber3:25.170
7Porsche 963Dane Cameron3:25.176
8Cadillac V-Series.RSébastien Bourdais3:25.521

Uitslag hyperpole LMP

hyperpole
AutoCoureurTijd
1Oreca 07Paul-Loup Chatin3:32.923
2Oreca 07Pietro Fittipaldi3:33.035
3Oreca 07Louis Delétraz3:33.240
4Oreca 07Reshad de Gérus3:33.580
5Oreca 07Mirko Bortolotti3:33.983
6Oreca 07Ben Hanley3:34.021
7Oreca 07Bent Viscaal3:34.658
8Oreca 07Gabriel Aubry3:35.091

GTE Am-Klasse

AutoCoureurTijd
1Chevrolet Corvette C8.RBen Keating3:52.376
2Aston Martin Vantage AMRAhmad Al Harthy3:53.905
3Ferrari 488 GTE EvoThomas Flohr3:54.582
4Ferrari 488 GTE EvoSimon Mann3:54.744
5Ferrari 488 GTE EvoLuís Pérez Companc3:55.033
6Ferrari 488 GTE EvoTakeshi Kimura3:55.637
7Aston Martin Vantage AMRJens Reno Mølle3:57.240
8Ferrari 488 GTE EvoYorikatsu Tsujiko3:59.648

Meer lezen? Check hier alles dat je moet weten over de 24 uur van Le Mans 2023!

Ook interessant!

  • kwalificatie Le Mans 2023
    24 uur van Le Mans 2023: uitslag kwalificatie
  • Le Mans 2023
    24 uur van Le Mans 2023: tijden en wat je moet weten
  • Uitslag WEC: de 24 uur van Le Mans 2022
  • Max Verstappen staakt geïrriteerd de 24 uur van Le Mans

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

le-mans, le-mans-2023, Racing

Vorig bericht: « Nieuwe Lexus GX mag maar liefst 3.649 kg trekken!
Volgend bericht: Koop de laatste originele Golf VR6 voor 28 mille »

Lees Interacties

Reacties

  1. Rick-dos zegt

    9 juni 2023 om 09:19

    En volgend jaar wordt het veld van de hyperklasse nog uitgebreider met BMW en Lamborghini er bij. Le Mans en WEC begint echt weer interessant te worden. Wellicht herleven de glorietijden van Group C racen weer.

    Login om te reageren
  2. leaper035t zegt

    9 juni 2023 om 10:07

    Via welke sites kunnen we gratis volgen?

    Login om te reageren
    • gwnbmw zegt

      9 juni 2023 om 15:10

      Rtl7 en s’avonds switchen die naar rtl 5 (en s’nachts weer terug)

      Login om te reageren
  3. ericc zegt

    9 juni 2023 om 10:17

    Ferrari doet het beter dan in de F1. Ontwerpers eens wisselen van verdiep in Maranello?

    Login om te reageren
  4. dees zegt

    9 juni 2023 om 13:08

    Klein detail, Toyota heeft laatst nog 36 kilo (ofzo) extra gewicht gekregen. Omdat ze dit seizoen te dominant zijn.

    Login om te reageren
  5. antoonniels zegt

    9 juni 2023 om 13:56

    Het geruzie over de BOP regels heeft het voor mij alweer verpest. Met de nieuwe regels zou het allemaal weer leuk worden en een vol veld opleveren. Nu wordt Toyota alvast gestraft ( +37 kg oftewel +1,2 sec per ronde volgens eigen zeggen ). Ferrari krijgt ook strafgewicht ( 24kg ), maar het voordeel van de bandenwarmers ( de 499p is heel slecht op koude banden ). Porsche en metname Peugeot komen er dan weer goed vanaf. In het verleden is al aangetoond dat je met de BOP races compleet kapot kan maken ( Porsche 911 RSR een paar jaar geleden opeens compleet oncompetitief ). Waarom de FIA en de ACO er zo mee omgaan is echt een raadsel. DIt is namelijk aan de casual kijker niet uit te leggen.

    Login om te reageren
  6. ArnoldH zegt

    9 juni 2023 om 21:23

    Ik ben het helemaal met je eens. Ik ben van mening dat ze te hard hebben ingegrepen met het strafgewicht in een poging het gelijk te trekken.

    In de basis vind ik de BoP wel erg goed. Vooral in combinatie met de regelgeving omtrent pk/gewicht en drag/cw waarde wat binnen bepaalde waardes moet zijn.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North