
De nieuwe Santa Fe zagen we in Los Angeles al als opgepompte zevenzitter, nu is hij er ook als Eurovariant. Met ‘Grand’ in de naam, want dat klinkt groot.
De zevenzitter komt met een 2.2 CRDi R-dieselmotor (197 pk), momenteel de enige motorisering voor ons, in tegenstelling tot de VS waar men hem met 3.3-liter GDI V6 kan krijgen. De EU-versie is verder aangepast om de rijeigenschappen en het weggedrag op de wensen van Europeanen af te stemmen. Iets met bochten.
In lengte is de Grand Santa (Ca)Fe 225 mm langer dan de gewone variant, en groeide de wielbasis met 100 mm. Hij is ook hoger (+ 10 mm) en breder (+ 5 mm). Daarnaast kregen de grille, mistlampen, de voorbumper en de achterkant een paar wijzigingen te verduren.
Prijzen zijn nog niet bekend, maar wel een ander belangrijk detail voor grootgezinde automobilisten: de bagageruimte bedraagt 607 liter. In het voorjaar staat hij bij de dealers, 5 maart onthult Hyundai hem in Genève. En ja, dit betekent dat de Veracruz (of iX55) met pensioen kan.
het zal niks worden met die wagen vanwege maar 1 reden: wegenbelasting..
@bigcar: denk dat dit wel wat wordt, misschien niet zo verfijnd als de Duitsers maar dat krijg je ookniet voor dat geld.
@zender: mee eens, want voor de prijs die je hiervoor betaald krijg je een pracht wagen.
los van of de wagen lekker rijdt, of het interieur er pico bello uitziet, kunnen de Duitsers nog iets heel erg goed: de auto’s licht maken. hetgeen wat volgens mij roet in het eten zou kunnen gooien bij deze Hyundai..
@bigcar:
whoehahaha, duitsers en het licht maken van auto’s….realy….
Het enige waar wij duitsers goed in zijn is het lichter maken van je portemonee en zand strooien in je ogen door slimme marketing.
@jrk68: Voor t zelfde geld rijdt je een Polo. (en dat doe ik dan ook)
@audicoupe84:
Minimaal 40k voor een Polo?
Dan heb jij je flink van achter laten nemen, hoop dat je het lekker vond….
@zender: welk geld? Er word geen bedrag genoemd, zullen we dat eerst afwachten? Iets met CO2 tax en zo…
@awesome: Afwachten…
Ziet er stoer uit!
Ongetwijfeld goed en betrouwbaar vervoer van a naar b maar dan heb je het ook wel gehad.
Ik heb liever een gebruikte GLK voor dit geld.
@bofkont: moet je nog wel wat extra marge houden. Je GLK onderhoud is duurder en de Mercedes dealers heeft ook niet naam goedkoop te zijn.
@mashell: Hyundai dealers hanteren ook al een uur tarief van 85 euro, dus dat is bijna net zo duur als Mercedes. Onderdelen van Aziaten zijn doorgaans stervensduur, zo is mijn ervaring met de Honda van mijn vriendin. Onderdelen van Mercedes zijn gek genoeg niet eens zo duur.
Ik heb zelf een Slk. hiervoor een Bmw en daar waren de onderdelen beduidend duurder van.
@bofkont: Honda is van Japan en Hyundai van Zuid-Korea… En dat verschilt wel hoor…
@mashell: onzin. Een ‘normale’ Mercedes heeft normaal onderhoud nodig. Als je je auto vervolgens goed onderhoud zijn ze betrouwbaar en niet duurder in onderhoud. Onderdelen zijn kwalitatief goed, kwaliteit heeft misschien zijn prijs maar gaat vaak ook langer mee. Mensen die bezuinigen op onderhoud, materiaal of geschoolde monteurs zijn vaak duurder uit.
Eens kijken of ik hem hier op grijs kenteken kan krijgen, mooi ding en zal wel weer uistekend zijn.
@norge: Plus een t ergens….
@norge: waar dan?
@roquez: uistekend ;)
Deze ziet er gewoon duur uit.
Hyundai is goed bezig!
Mooi! Hij heeft nu wat extra oempf gekregen en is er aanzienlijk op vooruitgegaan! Goed zo, zoals altijd Hyundai!
Inclusief vastzittend gaspedaal?
Ziet er echt goed uit, maar dat zal duur komen te staan
Knap hoor, 7 jaar na dato met een mislukte kopie van de eerste Q7 komen.. Ontzettend zielig bordkartonnen nep-suv’tje voor losers dit..
@flippert:
Dus je bent helemaal om…,in wat voor kleurtje heb je hem besteld…?
@jrk68: kanariegeel..
@flippert:
Zo, zo, doe maar wild…, een kanariegele SantaFé….
@jrk68: hij wilt koste wat kost afschrijven.
Ziet er behoorlijk Amerikaans uit zo met die (US)-sidemarkers.
Je bent ervoor of niet maar je kunt niet ontkennen dat het een mooie machiene geworden is,plus vijf jaar garantie das zeker niet slecht.
Strakke auto, grote bagageruimte. Helaas qua motorisering niet echt aansprekend. Pk’s ok, maar de keuze hebben van een lekker 5 of 6 cyclinder blok had beter geweest. Na ja, dat zie je bij de directe concurentie vaak ook. Milieu enzo.
Ziet er niet verkeerd uit.. Alleen is het een “ik-wil-wel-maar-kan-niet” SUV.. El cheapo
@solmatje: die vlieger gaat allang niet meer op! Ook de prijs is vast wel SUV.
@jippie: nee een q7, cayenne of x5 vind ik een suv
@solmatje:
Wat jij vindt moet je naar het politiebureau brengen….
@jrk68: ok omdat jij dat vind doe ik dat
De vorige santa fe ging sneller door de slalom dan een x5m. Als deze ook zo’n goede wegligging heeft dan is er weinig op aan te merken en is het een prima (rationele ) keuze voor mensen die graag een grote SUV willen. De “kleine ” santa fe ziet er goed uit en deze eigenlijk ook wel. Zal een dik succes worden (alleen niet in het premium geile blijf).
@w0o0dy: sneller dooe de slaom dan een X5… Mja… En daarom stappen alle X5 rijders ineens over op een hiejoendaai van plastic..
@flippert: nee, je leest niet goed “Sneller door de Slalom dan de x5M… die geweldige supersport SUV van BMW-M dus….
Dat mensen die badge-geil zijn liever een BMW kopen weten we wel.. dat zo’n Santa Fe best een aardige aanbieding in het segment is, dat weten (te) weinig mensen. Waarom tobben met de oerlelijke x3? Waarom je laten naaien bij Audi voor een Q5? Dit is een serieus goede SUV., that;s all. Dat iemand zoals jij niet verder komt dan vooroordelen over plastic, ach… gelukkig zijn er genoeg mensen die wel de feiten bekijken en niet zo oeverloos dom blaten.
@w0o0dy: Een X5M weegt twee-en-een-have ton. En die Sante Fe die is gebruikt?
@w0o0dy: quatsch, de vergelijking hiejoendaaj van bordkarton versus X5 gaat volledig mank.
dat een honda zo duur is met onderdelen dat is ook maar een verhaaltje wat in de wereld is geholpen…
ja het is wat duurder, maar veel duurder valt mee, maar men vergeet dat deze onderdelen duurder zijn omdat deze ook langer meegaan vanwege de betere kwaliteit.
ja leuk zo goedkoper onderdeel maar als de een 70.000 km meegaat en de ander 200.000km dan weet ik wel wat duurder is….
@sir_ smokalot: die weegt minder maar ten eerste maakt dat voor een slalom minder uit en ten tweede is de santa fe geen sportieve uitvoering, derde is dat laag gewicht natuurlijk geen disqualificatie dat had BMW ook beter kunnen doen….
@w0o0dy: Maakt voor een slalom minder uit?? Al die kilo’s die naar buiten willen slingeren lijken me toch wel degelijk relevant? Dat zijn een hoop meer krachten op je veren en bandjes,
@sir_smokalot: als de koets niet teveel gaat overhangen dan maakt het niet zoveel uit… oftewel bij goede body- control zorgen dempers, veren en stabilisatorstangen dat het gewicht zoveel mogelijk boven de assen blijft. Dan is het hogere gewicht nauwelijks een issu. Feit blijft dat de Santa fe dat kennelijk heel goed voor elkaar heeft en die eigenschap maakt dat de auto een aangenaam weggedrag heeft bij normaal gebruik. Geen lomp zwalkend schip dus.