Hyundai i30 N Line stuurt als een hot hatch, is het niet

Auteur: , 22 Reacties

En hij lijkt ook nog op de i30 N!

Met de introductie van de Hyundai i30 N kregen performance-enthousiasten eindelijk een nieuw alternatief om te overwegen. En wanneer je ervoor in de markt bent, is de auto het overwegen zeker waard, als we onze eigen rijtest (klik!) mogen geloven. Hoewel de i30 N zeker niet de duurste hot hatch in het segment is, kan niet iedereen meer dan 45.000 euro uitgeven aan een hete i30. De nieuwe N Line biedt uitkomst.

Waar de i30 de eerste Hyundai was die het N-label dragen mocht, is ook de i30 de eerste auto van de Koreanen die de N Line-logo’s op zijn huid geplakt krijgt. Het blijft overigens niet alleen bij logo’s, want zoals je kunt zien, heeft de i30 N Line praktisch dezelfde buitenzijde als zijn werkelijk sportieve broer. Hyundai stopt het N Line-pakket vol met visueel lekkers, zodat zelfs de alledaagse i30 herkent kan worden als een pittige auto. Naast de voor- en achterbumper, worden ook de dubbele demper en het interieur van de i30 bijgepunt.

Het N Line-pakket omvat overigens niet alleen visuele aanpassingen. Dit zul je merken wanneer je de auto in de rondte stuurt. Hyundai paste onder andere de ophanging, vering, remmen en het gasrespons aan, om ook van de normale i30 een dynamische auto te maken. “Hot like chilli sauce,” zo omschrijft Hyundai de auto zelf. (video)

Goed, dit gaat misschien iets te ver. Hyundai levert het N Line-pakket namelijk op twee verschillende motoren die niet per se tot de verbeelding spreken. De eerste hiervan, de 1,4-liter T-GDI benzinemotor, heeft als vanouds 140 pk. De dieselmotor, de 1,6-liter CRDi, heeft met 136 pk nog minder vermogen. Zelfs die 16″ schrijfremmen kunnen ons niet doen geloven dat de auto nu daadwerkelijk vergelijkbaar is met de fenomenale i30 N. Dat gezegd hebbende zijn we blij dat het meer dan alleen visuele aanpassingen betreft.

De i30 met het N Line-pakket komt deze zomer naar de Europese markt.



22 reacties

Nog steeds een strakke wagen. Ook in deze trim is hij zeer te pruimen. Wel jammer dat een grijze of zwarte gelijk weer zo’n grijze muis is, want rood staat hem goed.
In deze uitvoering vind ik het echt een bijzonder fraaie hatchback. Ziet er allemaal netjes uit zonder overdreven te zijn. Alleen de 140 pk vind ik dan aan de lage kant, zeker gezien het feit dat de volgende stap 250 pk is. Een motor met ongeveer 180 pk zou mooi zijn.
@berlinetta: Een soort GTD concurrent lijkt mij een mooi begin.
@viezefreddyw: ik denk niet dat hyundai zich daar aan gaat branden aangezien de dieselmarkt zo goed als dood is.
@viezefreddyw: Dat zie ik niet meer zo snel gebeuren eigenlijk. Ik zou zelf ook niet meer zo snel een diesel aanschaffen uit vrees voor de restwaarde.
@berlinetta: hier idem dito. In de markt vor een diesel qua kilometers per jaar, maar aangezien er steeds meer ‘milieu’ zones komen en de restwaarde waarschijnlijk lager wordt, wordt de volgende gezinsbak toch een bezine.
@berlinetta: @miata93: Ja dat denk ik ook, helaas. Ik ben liefhebber van het spul.
Nog steeds een keurig ding, zeker voor Hyundai begrippen.
Al draagt een aap een gouden ring…
Blijft een hyundai hoeveel spoilers en sportvelgen je er ook op plakt.
@airc: een goede auto bedoel je toch?
De liefdesbaby van een trio tussen een Audi A5, Mazda 6 en een BMW 1-serie.
Met 140pk is het absoluut geen hot hatch, maar vlot zat om leuk mee te spelen!
Ziet er lekker uit zo in het rood. Toch wel knap van de Koreanen, eerst veel ekkermannen verdienen door goede aanbiedingen te brengen en met het verdiende geld de top designers weg te kopen.
Maar wat kost het…..
Zelf sinds kort ook een i30 (wagon) met de genoemde 140 pk. Valt me moet ik zeggen niet tegen qua power. Is niet meer de goedkoopste in zijn segment, maar zeer compleet qua uitrusting.
@bobastic: Hopen dat je genoeg garantie hebt.
Wij hebben er een 6-tal rijden op het werk van nog géén anderhalf jaar oud allemaal.
Bij 3 is de aircosysteem (pomp) kapot gegaan.
Dit ligt meer aan het nieuwe Airco systeem want dit gaat véél kapot bij vele merken.
@johnhert: ik heb hem in de lease en pas sinds 2 maanden. Dus we gaan het meemaken.
Die i30N Thierry Neuville Limited Edition is echt fantastisch.
Deze is ook leuk. En toch beter dan wat BMW doet met de M-pakketten bijvoorbeeld.
16” schrijf-remmen!?
@shaw: Dat zit inderdaad amper onder een Porsche. Je moet wat om die 140pk te beteugelen
Best wel nice, niet alleen bumperpakketje maar een degelijk compleet pakket voor de enthausiasteling

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).