Alternatieve titel: Hyundai plaatst appel op het hoofd van KIA…
…en legt vervolgens aan met pijl en boog. Misschien wat zwaar aangezet, maar toch. Nadat onlangs geruchten opborrelden dat Apple met Hyundai in zee wil voor de ontwikkeling van hun autonome auto, probeert Hyundai als merk naar verluidt nu opeens een beetje hard to get te spelen. Carbuzz rapporteert namelijk op basis van berichten in de Koreaanse media dat Hyundai Apple wil ‘afschepen’ met het merk KIA. Klinkt een beetje als een semantisch dingetje, daar KIA wel deel uitmaakt van het Hyundai concern. Maar er schijnt toch net wat meer achter te zitten.
Volgens de nieuwe plannen zou Apple’s aanval op Tesla en de andere autofabrikanten gebouwd kunnen worden in KIA’s fabriek in de Amerikaanse staat Georgia. Maar los van logistieke overwegingen, speelt kennelijk ook mee dat Hyundai Apple niet in de eigen fabrieken wil hebben. Men is kennelijk bang dat het Amerikaanse bedrijf het hele project overneemt en Hyundai alleen gebruikt als maakfabriek. Hyundai heeft er zelf echter meer oren naar om hun eigen EV submerk Ioniq op te zetten en uit te bouwen. Klinkt ons in de oren als vroege relatieproblemen.
Behalve het maken van de auto’s zelf, hoopt Apple overigens ook dat Hyundai/KIA de batterijen voor de auto kan fabriceren. Of de rol van Apple zelf als bona fide autofabrikant dan nog serieus genomen kan worden, mag je voor jezelf invullen. Wat denk jij, wordt dit nog wat tussen de Koreanen en Amerikanen? En komt die Apple Car/iCar überhaupt van de grond? En zwelt jouw mond eigenlijk op na het eten van een groene appel? Laat het weten, in de comments!
Dank Flyer Bunch voor de tip!
ericd zegt
If Apple makes an autonomous car, will a worm take over?
koeberg zegt
Apple, was dat niet dat bedrijf van de verticale integratie?
(nu nog even de batterijen produceren bij Hyundai en een Hyundai-logo erop, dan zijn we er)
Gulli zegt
Is Apple dan nog autofabrikant?
Is Alpina dat? Die laten ook alles in de BMW fabriek bouwen en passen aan wat ze aan willen passen. Ja, die weten meer van de onderhuidse techniek, maar in de nieuwe generatie auto’s is die steeds meer van ondergeschikt belang en zijn het bijna smartphones op wielen. En wie weet er momenteel meer van smartphones, Kia of Apple?
stationcar zegt
Appel gaat nooit succesvol worden in de autohandel, dat past gewoon niet bij het merk. Ze zijn goed in electronische gadgets maar weten niks van auto ontwerp, en Hyundai (of wie dan ook) zou wel gek zijn om Appel als concurrent in het zadel te helpen, maar zonder hulp van een echte autofabrikant gaat het Appel sowieso niet lukken, dan waren ze er namelijk al lang geweest. Bovendien heeft Appel de pech zichzelf in de telefoonhandel te positioneren als premium, daarmee maken ze het zichzelf niet makkelijk in de autoindustrie, dan is samenwerken met een mainstream merk als Hyundai eigenlijk niet te verkopen, laat staan een ander massamerk.