• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Hyundai verzint oplossing voor gedoe met laadkabel

Auteur: RubenPriest, gepost 21 maart 2023 om 19:02 – 20 Reacties

Hyundai verzint oplossing voor gedoe met laadkabel

Geen vieze handen, geen zware kabel. Deze laadrobot van Hyundai helpt je een handje op weg.

Het laden van een elektrische auto verloopt nu eenmaal net wat anders dan een brandstofslang in je tank steken. Een AC-kabel is makkelijk beet te pakken, maar een dikke DC-kabel voor snelladen vergt toch wel vaak twee handen. Om nog maar te zwijgen dat je hiermee aan het klooien bent op een onoverdekte plaats. Zeg, kan dat niet makkelijker?

Jazeker, zeggen ze bij Hyundai. Het Koreaanse merk heeft een oplossing gevonden voor de luie automobilist. Of automobilisten met een beperking, die helemaal niet zo goed overweg kunnen met het bedienen van een laadkabel. Hyundai heeft een slimme laadrobot bedacht en voor het eerst is de kabel nu ook in actie te zien. Een Hyundai IONIQ 6 fungeert als voorbeeld.

De slimme laadrobot werkt zo simpel als het klinkt. Je parkeert je elektrische auto bij het laadstation en de robot zorgt dat de kabel in het laadcontact geprikt wordt. De robot is uitgerust met allerlei slimme sensoren om onder andere obstakels om zich heen te kunnen zien.

Het is geen fata morgana. De laadrobot van Hyundai bestaat echt en zal over een paar dagen live te zien zijn tijdens de Seoul Mobility Show 2023 in Zuid-Korea. Wanneer we deze robots ook in de praktijk gaan meemaken is nog niet bekend. Hyundai komt niet verder dan een vage ‘binnenkort’.

Hyundai is niet het enige merk dat werkt aan slimme laadoplossingen. In 2019 presenteerde Volkswagen een laadrobot om EV’s op te kunnen laden.

Ook interessant!

  • Een abonnement op een Hyundai, het kan vanaf nu
  • Meer versies Ioniq 6
    Meer versies Hyundai Ioniq 6 op komst
  • Hyundai doet wat VVD
    Hyundai doet wat VVD niet kan
  • Hyundai bevestigt: bloedserieuze supercar stond op de planning

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

Hyundai, opladen, robot, Video

Vorig bericht: « Hoe goed verkocht de BMW M2 eigenlijk?
Volgend bericht: Yippie: we mogen toch blijven tanken na 2035! We hoeven niet 100% elektrisch »

Lees Interacties

Reacties

  1. sanderkomnogeensergens zegt

    21 maart 2023 om 19:20

    Ik vind het toch een armoede dat electrisch laden. Zag net een tesla gaan laden bij een van de weinige publieke palen in mijn wijk. En mama kwam met een andere benzine auto de kindjes en papa ophalen. Pffff wat een ellende.

    Login om te reageren
    • MarcoM zegt

      21 maart 2023 om 19:36

      Tesla is leasebak, kan het heerschap ook niets aan doen, moet van zijn wekgever.

      Login om te reageren
    • audirs3 zegt

      21 maart 2023 om 22:21

      Wat een pauper wijk heb je dan. Alleen al in mijn straatje hier in Den Haag zijn er 10 laadplekken. De armoede is juist de brandstof auto’s die rondjes moeten rijden om een schaarse parkeerplaats te vinden.

      Login om te reageren
      • steephh zegt

        21 maart 2023 om 23:41

        @audirs3

        Een laadplek is geen parkeerplaats. Juist omdat ze nu nog relatief schaars zijn.

        Login om te reageren
      • cloverleaf zegt

        22 maart 2023 om 04:25

        Wat een pauper wijk heb jij dan. Alleen al op mijn oprit hier thuis zijn er 10 parkeerplekken. Je zult wel heel veel rondjes moeten vinden om een laadpaal te vinden. Heb wel een stopcontact voor je.

        Login om te reageren
    • steephh zegt

      21 maart 2023 om 23:41

      @sanderkomnogeensergens maar dan 100 jaar geleden:

      “Ik vind het toch een armoede die brandstofauto. Zag net een man in de rij staan bij de drogist/apotheek om blikken benzine te halen. En mama kon met de kindjes op het paard lekker doorlopen, die eet zelf gewoon wanneer ie honger heeft. Pfff wat een ellende”

      Toen er meer auto’s kwamen, verschenen er steeds meer plekken waar je brandstof kon halen in de vorm van tankstations. Zo gaat het ook met elektrische auto’s en laadpalen. Straks plug je overal in en hoeft je er niet meer over na te denken.

      Login om te reageren
    • papa zegt

      22 maart 2023 om 06:22

      Wat een armoede… Wonen in een wijk

      Login om te reageren
  2. Jeroen zegt

    21 maart 2023 om 19:42

    Ik vind het toch maar een armoede, die benzinerijders. Twee keer per week bij een tankstation moeten tanken, terwijl ik thuis of op kantoor laad….

    Oftewel, hoezo armoede? Beiden moeten ergens tanken.

    Login om te reageren
    • cloverleaf zegt

      22 maart 2023 om 04:29

      Ik vinde het toch maar een armoede, op kantoor werken….

      Login om te reageren
      • Gulli zegt

        22 maart 2023 om 07:16

        Werken?

        Login om te reageren
    • monsieurleloure zegt

      22 maart 2023 om 08:11

      @Jeroen,

      Rijd jij 1600km per week?
      Knap!

      Eerder eens in de 2 weken tanken.

      Login om te reageren
      • Jeroen zegt

        22 maart 2023 om 12:21

        Mijn vorige Passat reed +/- 1000 op de tank. Daarmee moest ik dus 3 keer per 2 weken in ieder geval aan de pomp staan, als ik prive niet teveel kilometers maakte.
        En dan nog, 1 keer per 2 weken bij een benzinestation. Dat is vele malen meer dan dat ik met mijn EV moet laden buiten mijn eigen oprit of kantoor. Zelfs op vakantie bij een SuC sta ik niet naast mijn auto, maar zit ik gewoon in een cafe/restaurant te eten of te drinken.
        Iedereen moet lekker rijden wat hij wil, benzine, diesel, elektrisch, waterstof. Maar zonder enige fundering voordoen dat EV rijders gestrand in wijken zijn om te laden is absurd. Vandaar mijn vergelijk. Maar zoals vaker vermeld op dit forum, blijkbaar vinden mensen het cool om zich af te zetten tegen EV’s zonder ook maar enige kennis van zaken te hebben.

        Login om te reageren
  3. marinepower zegt

    21 maart 2023 om 20:14

    Een oplaad robot, die geven ze vast ook niet kado. Wordt het niet eens tijd voor fatsoenlijk inductie laden?

    Login om te reageren
    • flatsix010 zegt

      22 maart 2023 om 08:46

      Is niet efficiënt en er is nu al te weinig energie, dus daar kunnen we beter nog even mee wachten.

      Login om te reageren
  4. bierbuik zegt

    21 maart 2023 om 20:49

    Kunnen ze niet een oprolbaar snoer inclusief stekker inbouwen in de auto, net als een stofzuiger?

    Login om te reageren
    • William zegt

      22 maart 2023 om 06:20

      Net als bij een stofzuiger kan alles kapot gaan indien de gebruiker die kabel niet 100% uitrolt. Zeer risicovol gezien de warmteontwikkeling. En de dikte van de kabel zal het ook lastig maken.

      Login om te reageren
  5. 2scan zegt

    21 maart 2023 om 22:08

    Wat een gezeur, je kan met 1 hand makkelijk die kabel van een supercharger uit het station halen en in je auto prikken. Letterlijk 2 seconde werk. Dit is echt een oplossing zoeken voor problemen die er niet zijn…

    Login om te reageren
  6. William zegt

    22 maart 2023 om 06:19

    Tesla had jaren terug al zo’n laadrobot, maar dat ding is niet in productie gegaan. Blijkbaar te duur / onbetrouwbaar oid.

    Login om te reageren
  7. flatsix010 zegt

    22 maart 2023 om 08:48

    Inderdaad een beetje een non-probleem. Maar wel lekker comfortabel natuurlijk. Behalve als je auto geen automatische laadklep heeft, dan moet je alsnog uitstappen.

    Login om te reageren
  8. dree16v zegt

    22 maart 2023 om 08:48

    Ik hoop nog steeds op inductieladen. Gewoon auto parkeren en laden aanzetten. Oja en werkt alleen als auto netjes in het vak staat. Straatbeeld wordt in mijn ogen vervuild door al die lelijke palen en kabels

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North