• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ideale caravantrekker wordt flink duurder

Auteur: Michel, gepost 11 september 2024 om 14:56 – 10 Reacties

Mazda cx-5 duurder

Alle boomers en caravanlovers opgelet! Jullie favoriete trekauto is een flinke klap duurder geworden!

Als je wel eens op een camping komt dan is het statistisch onmogelijk om geen Mazda CX-5 te spotten. Maar liefst 9,1 procent van alle caravantrekkers in Nederland is namelijk volgens de ACSI (Auto Camper Service Internationaal) een Mazda CX-5.

Ter referentie, nummer twee is de Volkswagen Tiguan met 5 procent en nummer drie is de Ford Kuga met 4,5 procent. Het Japanse trekpaard steekt er dus met kop en schouders bovenuit. Maar er is slecht nieuws.

Mazda cx-5 duurder

Mazda CX-5 flink duurder

Het Japanse merk schrapt namelijk één van de twee motoriseringen. De auto was er namelijk als 165 pk sterke e-SkyActiv G (vanaf 39.690 euro) en de 194 pk sterke e-SkyActiv-G (vanaf 48.500 euro). Die laatste gaat verdwijnen.

Who cares zou je zeggen, dat is de krachtigste en dus duurste versie. Op zich klopt dat, alleen heeft Mazda tegelijkertijd besloten om van de 165 pk versie de instapper te schrappen.

Mazda cx-5 duurder

Handbak en automaat

Die instapversie heette bij de Mazda CX-5 Centre-Line en was er dus voor minder dan 40 mille. Nu is het eerste instapniveau de Advantage en die kost minimaal 45.140 euro. Een flinke klap duurder dus. Wil je een automaat, en dat wil je, dan ben je minimaal 48.140 euro kwijt.

In ieder geval ben je dus een stuk meer centjes kwijt dan voorheen als je in de markt bent voor een CX-5. Mag je wel altijd een caravan trekken van maximaal 1.800 kilogram met de handbak en 2.000 kilogram met de automaat.

Concurrenten duurdere Mazda CX-5

Hoe zit het dan met de vanafprijs van de andere populaire trekauto’s uit het lijstje van de ACSI? Nou dat hebben we speciaal voor jullie hieronder even op een rijtje gezet:

AutoVanafprijsTrekgewicht instapper
Mazda CX-5 (9,1 %)45.140 euro1.800 kilogram
Volkswagen Tiguan (5,0 %)46.990 euro1.600 kilogram
Ford Kuga (4,5 %)39.350 euro2.100 kilogram
Volvo XC60 (3,5 %)59.995 euro2.250 kilogram
Toyota RAV4 (3,3 %)47.295 euro800 kilogram
Nissan Qashqai (2,9 %)39.440 euro1.400 kilogram
Hyundai Tucson (2,7 %)43.995 euro1.360 kilogram
Trekauto’s momenteel in bezit Nederlandse caravaneigenaren. (percentage totaal)

Positie

Waar de Mazda CX-5 dus eerst dus in de top 3 stond qua vanafprijs van dit ACSI lijstje, moet hij wat prijs betreft nu wel wat inleveren. Eerst was hij ongeveer even duur als de Ford Kuga en de Nissan Qasqai, nu moet hij ook de Hyundai Tucson voor zich dulden en komt hij dicht in de buurt van de prijs van de Volkswagen Tiguan.

Wat betreft de Toyota RAV4, die lijkt in dezelfde prijscategorie te zitten. Maar wil je echt een caravan trekken, dan heb je natuurlijk niets aan 800 kilogram trekgewicht. Was er vroeger nog een niet-hybride 2.0 liter met een hoog trekgewicht, nu zit je vast aan de AWD versie van de RAV4 die maximaal 1.650 kilogram mag trekken. Die is dan wel meteen 55.495 euro.

Nadeel van zo’n populaire auto is dat de auto ook populair is onder het dievengilde.

Ook interessant!

  • Mazda CX-80 voor zeven personen is één brok verwarring
  • Weg met de Mazda 6, leve de cross-over!
  • Mazda Arata
    Mazda Arata heeft geen eens een nummertje
  • Mazda 6 MPS
    Mazda 6 MPS occasion is de ideale buget wintersportknaller

Nieuwste artikelen

  • Citroën komt met een eigenwijze, kleine versie van de ID Buzz
  • Kia EV4, GEWAAGD uiterlijk maakt het een gedurfde keuze #test
  • Bugatti krijgt een keiharde primeur van Rimac
  • Volvo XC60 Executive Edition
    Volvo maakt van de XC60 een heerlijke dikzak
FacebookTweetPinLinkedIn

caravan, cx-5, Mazda, trekhaak

Vorig bericht: « BREEK! Tom Coronel wordt de nieuwe Jos Verstappen!
Volgend bericht: Rijden met een moderne klassieker: de BMW 1M [Video] »

Lees Interacties

Reacties

  1. Johanneke zegt

    11 september 2024 om 15:28

    Waarom kan zo’n rav4 maar 800kg trekken? Ding heeft wat, 220pk en 280nm koppel of iets in die richting.

    Login om te reageren
    • Michel zegt

      11 september 2024 om 17:35

      Dat komt door de hybride configuratie. De instapper heeft alleen een elektromotor op de vooras. De AWD versie heeft er ook één op de achteras. Beiden samen zorgen er kennelijk voor dat het trekgewicht enorm omhoog gaat.

      Het hybride systeem zorgt er bijvoorbeeld voor dat als je achteruit rijdt, de auto altijd volledig elektrisch wordt aangedreven. Met een aanhanger is één elektromotor kennelijk maar goed voor 800 kilogram. Voor zover ik weet komt het mede hierdoor.

      Login om te reageren
    • anthwan zegt

      11 september 2024 om 19:38

      280nm? Daarmee trek je nog geen kikker van de kant.
      Het zal wel 400+ moeten wezen mijn oude A6 2.5 tdi van ’98 had al 380nm.
      En dat had je al nodig met 2 motoren op een aanhanger

      Login om te reageren
      • okdoei zegt

        12 september 2024 om 01:12

        Overdrijven is ook een vak. ANWB vuistregel voor caravans “even gegoogled”: 150 pk / 230 nm. Doeiiii

        Login om te reageren
  2. volt zegt

    11 september 2024 om 20:10

    De Hyundai Ioniq 5 84kWh is ook een prima caravantrekker! Deze heeft een trekgewicht van 1600 kg en is verkrijgbaar vanaf € 46.995 rijklaar.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      11 september 2024 om 23:00

      Die is elektrisch. Dan kom je bij een snellader en dan kun je niet laden omdat er geen plek is voor de caravan.
      Er zal vast wel een app zijn of komen met caravan vriendelijke snelladers maar het is niet gegarandeerd dat je daarmee dan ook op je gewenste bestemming kunt aankomen. Elektrisch rijden is in de praktijk gewoon afscheid nemen van de caravan.

      Login om te reageren
    • Svda zegt

      12 september 2024 om 11:34

      Tja maar dan rij je wel electrisch en lage instap. Daarbij kan je aansluiten bij de rest als je onderweg wilt laden ( wat ik ondervind als ik met de vouwwagen op stap ben ) en beetje 200 KM rijden kan je weer aan de lader. Dat is een reden waarom velen ( met caravan/vouwwagen ) niet over willen stappen.

      Login om te reageren
  3. denniyo zegt

    12 september 2024 om 06:45

    Wat een geld voor zo’n hopeloos verouderde auto met een 6-traps automaat die zo traag is als dikke stroop in de winter, kun je net zo goed ff doorsparen voor een CX60, als het dan toch en Mazda moet worden.

    Login om te reageren
  4. Variomatic zegt

    12 september 2024 om 07:17

    Vreselijke drollenbakken voor mannen met snor, Gaastra jas en ruitjesoverhemd met korte mouwen..

    Login om te reageren
  5. schuimbekje3 zegt

    12 september 2024 om 14:18

    de anwb vind ook dat een ioniq5 een trekauto is… nou, ik kan je vertellen dat als je naar oslo of rome rijdt je ioniq 5 niet handig is.. 7 keer laden en afkoppelen omdat alleen in scandinavie er rekening gehouden wordt met aanhangers..

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North