
Je slaat steil achterover als je hoort wat er voor deze 997 betaald is. Echt.
Goedkoop is een Porsche 997 nooit, maar een standaard Carrera is nog enigszins bereikbaar. De prijzen beginnen bij zo’n 30 mille. Vervolgens loopt het op tot €250.000 à €300.000 voor de speciale uitvoeringen, zoals de Speedster. Er is nu echter een 997 geveild waar nog véél meer voor betaald is.
Hou je vast: iemand heeft op veilingplatform Pcarmarket €882.929 (!) betaald voor een Porsche 997. In Amerikaanse dollars heeft deze veiling zelfs de magische grens van de miljoen doorbroken. Dat is een recordbedrag.




Kenners hadden natuurlijk al gezien dat dit een GT3 RS is, én de echte kenners hadden ook gezien dat dit niet zomaar een GT3 RS is. Het betreft de 4.0, het uitzwaaimodel met meer cilinderinhoud. Waar de standaard GT3 RS 450 pk levert met zijn 3.8, is de 4.0 goed voor 500 pk. Dit was de zwanenzang van het befaamde Mezger-blok.
Ondanks de grotere motor weegt de 4.0 toch 10 kg minder dan de reguliere GT3 RS, dankzij een carbon voorklep en voorschermen. Qua uiterlijk is de 4.0 vrijwel identiek aan de reguliere GT3 RS, maar je kunt ‘m herkennen aan de canards aan weerszijden van de voorbumper en de zilverkleurige accenten. Qua uitvoeringen is er verder weinig variatie, want je kon ‘m alleen bestellen in zwart of wit.



Is de 997 GT3 RS 4.0 een ontzettend gaaf model? Absoluut. Is het een heel bijzonder model? Zeker weten. Is het de ultieme 997? Misschien wel. Is deze auto ZES TON meer waard dan een GT3 RS een 0,2 liter kleinere cilinderinhoud? Nee.
De crux zit ‘m natuurlijk in het feit dat de GT3 RS 4.0 gelimiteerd is op 600 exemplaren. Daarmee is het onvermijdelijk een investeringsobject geworden. En deze specifieke auto had slechts 513 kilometer op de teller. Dan krijg je dus zulke gestoorde prijzen. Al is de vraag of die €880k nou een goede investering was. Daar ga je voorlopig geen winst op maken, lijkt ons. Maar ja, wij zijn geen waarde-experts.





Ruilmiddel voor de rijken zonder belastingafdracht. Net als horloges, tasjes of kunst.
In de USA worden al jaren krankzinnige prijzen betaald voor ‘oudere’ modellen van Porsche. Het gaat echt helemaal nergens over. Voor een nette 930 die in Europa misschien 169K euro zou kosten, vragen ze daar met droge ogen 280K dollar, soms echt 150% meer dan bij ons gangbaar zou zijn.
Wel hele gave bak dit, dat wel.
Het schijnt wel dat de 4.0 door allerlei subtiele verbeteringen aan de ophanging echt beter rijdt dan de 3.8. Kenners zetten de 4.0 op dezelfde hoogte als de Carrera GT en wellicht de moderne S/T. Dat verklaart wel deels de hoge prijs, hoewel de koper er waarschijnlijk niet veel mee gaat rijden helaas.
Vooral de handbak laat de prijs door het dak gaan. Laatste RS waar op dit leverbaar was.
Als je een oto koopt om er geld op te verdienen, o.a. door er niet of nauwelijks mee te rijden, ben je kennelijk niet rijk genoeg. Anders zou dat geld je niet boeien en zou je gewoon flink aan de boemel gaan met zo’n ding.
Overigens is de ‘geld-verdien-missie’ in dit geval goed geslaagd, dat dan weer wel.
Porsche 911 prijzen in het algemeen gaan helemaal nergens over. Compleet overgewaardeerd.
Soms is winst maken niet het primaire doel, maar moet of wil je gewoon wat geld parkeren. Dan is een auto (of goud, kunst etc..) een goede optie.
Erg gaaf model. Staat perfect in mijn droomgarage.. (naast o.a. de 2.7 RS, 964 RS, 991 R, Sport Classics, Speedsters en S/T)
De 997 generatie 911 is voor mij de mooiste en dit is vervolgens wel de beste versie daarvan.
Maar blijft jammer dat er zoveel verzamelaars zijn, want dit gaat nergens over. Zoveel geld wegleggen voor de best rijdende 997 om er vervolgens nooit mee te rijden.
« Alleen zwart of wit », nee hoor. Met PT$ of $onderwunsch en goeie connecties was alles mogelijk. Ik weet er een mooie blauwe (miami blue?) staan
Het is wel en fantastische auto. Voor mij mooier dan alles wat er aan RS na kwam.