
Wat overigens wel betekent dat je deze Mercedes EQE voor een prikkie kan meenemen op Marktplaats.
Het is alweer vier jaar geleden dat Mercedes met hun eerste baanbrekende EV op de markt kwam: de EQS. Het volledig elektrische alternatief voor de S-Klasse wist de meningen te verdelen, maar voor een EV kreeg je prima specs. Vrij snel, een jaar later: kwam er ook eentje voor een klasse lager. Dat werd voorspelbaar genoeg de Mercedes EQE. Ruim 600 kilometer actieradius en een hypermodern Mercedes-interieur. Mooi, dan kunnen de gebruikelijke zakelijke Mercedes-rijders (kuch taxichauffeurs) nu ook volledig elektrisch.
Zeer ervaren Mercedes EQE
En of dat is gebeurd. Op Marktplaats duikt nu een Mercedes EQE op uit 2022. Die heeft zeker wel een markering als taxi op het kenteken staan. Waarvan akte: de auto heeft een kilometerstand die bij dat leven past.

De grijze sedan heeft in zijn iets minder dan drie jaar namelijk 322.305 kilometer afgelegd. Aangezien de auto twee jaar en negen maanden oud is, zit je dan op meer dan 110.000 kilometer per jaar. Die heeft het druk gehad. Overigens zit de EQE niet meer op zijn eerste accu. Deze is bij 225.986 kilometer vervangen. Heel eerlijk: dat valt iets tegen. Of het kan zijn dat de eigenaar de range toch vond tegenvallen na een tijdje. Volgens de verkoper is de realistische range momenteel zo’n 522 kilometer. Dat is ruim 100 minder dan de originele fabrieksopgave van Mercedes.

De Mercedes EQE voelt alsof ‘ie nog gloednieuw is, maar drie jaar is dan ook nog niet zo oud. Alle toeters en bellen zitten er dus op, behalve de toeter (of bel) die je het liefst wil: het MBUX Hyperscreen. Ach, deze setup met twee schermen werkt ook. Het gaat overigens om een EQE 350+ met de 91 kWh-accu. Goed voor 292 pk.



Kopen
Wat dan wel weer een voordeel is van deze Mercedes EQE op Marktplaats: je haalt er een relatief koopje uit. De 320.000 kilometer ervaren EV moet nog 29.945 euro kosten. Wetende dat deze versie 81.000 euro nieuw kostte, is dat niet veel meer. 17.000 euro afschrijving per jaar, da’s wel een taaie. Maar goed, dat is de prijs van een druk leventje hebben.

Het is altijd maar de vraag wie nou de ideale koper is voor zo’n ex-taxi Mercedes EQE. Mocht jij het zijn, dan moet je uiteraard een kijkje nemen op Marktplaats.





Vind de afschrijving niet eens zo gek voor deze kilometerstand. Laten we zeggen 50K op 320K kilometers, ongeveer 15 cent per kilometer. Ken auto’s die harder afschrijven. Vind het overigens nog steeds een bijzondere auto waarvan ik de vorm niet perse mooi vind maar ook weer niet heel lelijk.. bijzonder vooral.
Tja , kilometerstanden even in perspectief. Zijn weliswaar dieselbussen maar in de consessie Fryslan van Qbuzz is er sinds half december 2024 met sommige bussen 90k gereden. Reken dat maar door met een concessie-duur van 10 jaar.
Voordeel van een EV is ook dat de SOC makkelijk te controleren is. die gaat wel achteruit, maar wel geleidelijk.
Andermaal denk ik: over 20 jaar durft iedereen de conclusie aan dat elektrische auto’s in niets duurzamer zijn dan ICE’s.idee was toch dat accu’s eindeloos mee zouden gaan….
Nee dat was idee helemaal niet, dat gezegd hebbende is er verder ook niet duidelijk waarom deze accu vervangen is.
Een defect lijkt aannemelijker dan slijtage, iets wat met ICE ook zou kunnen gebeuren natuurlijk.
Je moet eens in de cijfers duiken. Een EV is een stuk duurzamer. Plus die accu is te recyclen.
Mensen tellen de kosten voor het milieu van het winnen van olie, kraken tot benzine, en transport niet mee. Alsof benzine bij de benzinepomp spawned.
Gewoon de realiteit inzien. EV’ zijn nog in ontwikkeling. Over 20 jaar rijdt 4 op de 5 mensen een EV. Is het doodnormaal.
Nog altijd minder uitstoot dan een ice dus dat maakt het sowieso duurzaam. Geen vloeistoffen die je moet afvoeren, geen filters (op pollen filter na) die je moet weggooien. Remmen die langer mee gaan etc scheelt allemaal
Ohja en die accu kunnen we gewoon in de grond planten en dan groeit er weer een nieuwe..
Niet in de grond maar ze kunnen wel ingezet worden voor andere doeleinden. Net als dat wanneer een accu in een ICE auto niet meer sterk genoeg kunnen die accu’s vaak nog jaren mee in bijvoorbeeld een caravan voor de verlichting.
De Johan Cruijff Arena heeft bijvoorbeeld een heel groot energieopslagsysteem opgebouwd door middel van oude Nissan leaf accupakketten.
Juist met het oog op hergebruik en recyclen wordt het verhaal van duurzaamheid voor een EV nog een stuk sterker t.o.v een ICE.
Het feit dat ze nog eenmaal een waardeloze deugbestemming hebben, maakt ze niet direct recyclebaar. Recyclebaar betekent cradle to cradle, een pakket in een nieuwe EQE.
Het hergebruik van Leaf-accu’s in de Johan Cruijff Arena afdoen als een “waardeloze deugbestemming” is echt te kort door de bocht.
Die accu’s zijn misschien niet fris genoeg meer voor in een auto, maar ze zijn nog uitstekend te gebruiken voor energieopslag. In de Arena slaan ze zonne-energie op, vangen piekverbruik op en helpen het net stabiel te houden. Geen PR-stunt, maar slimme techniek die gewoon werkt – én geld en CO₂ bespaart.
En mocht hergebruik niet meer lukken? Dan kunnen de grondstoffen uit zo’n accu – zoals lithium, kobalt en nikkel – gewoon gerecycled worden. Dus zelfs aan het einde van hun leven zijn die accu’s nog wat waard.
Kortom: niet “deugen”, maar gewoon doen wat technisch kan én logisch is.
Er gaan verschillende verhalen rond over het recyclen van de accu’s/batterijen van EV’s.
De een zegt ruim 60% wordt hergebruikt (artikel uit mei 2025) en anderen geven aan ruim 73% in 2023 en ruim 85% in 2024… denk dat dit te maken heeft met de type accu’s.
Feit is wel dat men steeds verder gaat met hoe recyclebaar de accu’s zijn dus die percentages zullen nog verder oplopen (ook voor oudere bestaande accu’s) Dat spul is geld waard dus is er geld mee te verdienen.
Met deze kilometers zal het aandeel snelladen hoog zijn wat minder voor de accus is dan lekker thuisladen
Je wilt helemaal geen hyperscreen, die glasplaat met daarachter drie losse schermen ziet er bijzonder goedkoop uit. Deze setup heeft nog iets van vormgeving.
Een EQE als Taxi zonder getinte ramen?! Ik vrees dat het geen taxi auto geweest is. Alle taxi’s met een premium auto, hebben getinte ramen.
Zie de antenne en de auto heeft zosls in t artikel staat een Taxi markering.
Dit is ook een taxi geweest, van het zelfde bedrijf als de zilveren mercedes E300de station die er ruim een jaar geleden op autoblog kwam met het zelfde km stand verhaal. Gereden in
het rotterdamse haven gebied.
Slim om de “uithalers” met een elektrische taxi naar de haven sturen in plaats van met een luidruchtige gehuurde AMG…
Ik heb een keer in z’n EQE gezeten , achterin naar Schiphol , Mercedes onwaardig , man wat zit je slecht achterin , de bank is absoluut oncomfortabel