Ik zag de Bugatti Chiron en het deed me minder dan niks

Auteur: , 78 Reacties

Op het Goodwood Festival of Speed zag ik een Bugatti Chiron in actie. En raad eens? Er was niks aan.

Bugatti Chiron

Op de jaarlijkse viering van verbrand rubber, die Goodwood Festival of Speed heet, waren geweldige auto’s te zien. Naast de kneusjes, want die waren er ook; zou iemand zijn afgereisd naar het landgoed van lord March om een Toyota Mirai of Subaru Levorg in actie te zien? En een Dacia Stepway? Go home Dacia, you’re drunk. Maar er was dus ook meer dan genoeg moois te zien, en toen McLaren ons een auto induwde voor een passagiersritje móesten we de Supercar Paddock wel bekijken. Dat ritje was in een 570S. Die kende ik al; ik was erbij toen Wouter met die auto reed in Portugal en hoewel ik er minstens zo enthousiast over ben als hij, maakte ik nu vooral van de gelegenheid gebruik om eens goed te kijken naar al die fantastische auto’s die gelijktijdig op de baan reden.

McLaren P1 GTR

Vlak achter me reed Freddie Hunt in een McLaren P1 GTR. Een speciale James Hunt-editie, want dit jaar is het 40 jaar geleden dat de grootste playboy in de F1-geschiedenis wereldkampioen werd. En ja, Freddie is zijn zoon.

Vlak voor me reed de splinternieuwe Mercedes-AMG GT R, nog cooler dan ik verwacht had. Eveneens vlak voor mijn neus: de Porsche 911 R. Zo lekker dat ik in staat was om ‘m te stelen. Aston Martin had de oneindig geile Vanquish Zagato gek genoeg thuisgelaten, maar de aanwezigheid van de DB11 maakte veel goed, en anders de GT12 Roadster wel.

Het leek niet op te houden met die optocht van auto’s die je stuk voor stuk zou willen hebben. En dat hele veld werd aangevoerd door die ene grote tegenvaller: de Bugatti Chiron. Zoals je in een onboard video al hebt kunnen zien, reed de Chiron nog niet op een kwart van zijn kunnen. Geeft niet, het was immers een demonstratieritje. Dus zag je allerlei auto’s strepen trekken op het asfalt, bochten dwars nemen en meer van dat. Zo niet de Bugatti, die straalde het rijplezier uit van een Suzuki Alto op weg naar de supermarkt.
Ik heb nooit met een Chiron gereden. Bijna niemand trouwens, want Lord March – de Brit die Goodwood in zijn achtertuin organiseert – was bijna de eerste die niet bij Bugatti werkt en ermee mocht rijden. Wie weet zit ik er dus wel volledig naast en is het een briljante auto om mee te rijden. Maar dat is niet mijn bezwaar tegen moderne Bugatti’s. Wat dat wel is: niemand gebruikt ze om ermee te doen waarvoor ze gemaakt zijn. Nog niet een kwart van de Veyron-bezitters reed er ooit de topsnelheid mee. Bugatti weet dat precies, want als je op topsnelheid wilt rijden, moet je vooraf Bugatti bellen. Het is geen kwestie van een leeg stuk Autobahn en gasgeven, je moet het zorgvuldig plannen.
En wat is de laatste keer dat je een Bugatti zag bij een trackday of bij de Touristenfahrten op de Nürburgring? In mijn geval is dat nul keer gebeurd in ieder geval. Natuurlijk kun je zeggen dat dat aan de eigenaren ligt. Misschien zijn dat wel poseurs die het goed genoeg vinden om te weten dat hun auto het kán. Ik denk alleen dat dat niet zo is, of dat het in ieder geval niet de enige oorzaak is. Als je een sportauto ontwerpt en niemand gebruikt het ding om ermee te sporten, klopt er iets niet aan het ontwerp. We weten allemaal dat er genoeg oliesjeiks en internetmiljonairs zijn om dit soort auto’s te kopen en er vervolgens Dakar of Le Mans mee te rijden, maar je ziet het met moderne Bugatti’s nooit gebeuren.

Met klassieke Bugatti’s wel. Die zie je middenin de winter tijdens nachtritten als de 100 Miles of Amsterdam, maar ook bij de Historic Grand Prix, bij de Goodwood Revival, bij de AvD Oldtimer Grand Prix en bij nog veel meer evenementen. En die prachtige Bugatti Type 43 die laatst in The Clutch te zien was? Een van de coolste auto’s waar ik ooit in heb gezeten. Denk dus niet dat ik een hekel heb aan Bugatti ofzo; integendeel, ik vind het een geweldig merk. Maar de Veyron en ook de Chiron zijn belachelijke auto’s. Het zijn sportauto’s die je nooit in wat voor vorm van autosport dan ook ziet. Dat maakt ze even belachelijk als voetbalschoenen die je alleen in een winkelstraat zou kunnen dragen of een paar ski’s die je voor de sier mee neemt naar Ibiza. Je loopt voor gek, alleen je weet het zelf niet.



78 reacties

Mooi geschreven! En de spijker op zn kop geslagen!
@moatie: Ondanks dat ik met je eens ben, en het niet eens in mn droom voor zou komen om een Veyron te bezitten heb ik ze wel degelijk in het wild gezien. Welliswaar niet de open TF maar wel op een gesloten trackday op de ring. Het waren er zelfs 2 van een groepje die een toer ritje deden van hotel naar hotel en ook een paar rondjes ring deden….. Uiteraard buiten het gepeupel om… dat dan weer wel
Ik zie de Veyron en Chiron meer als hyper-GT’s dan hypersportwagens. Pijlsnel en comfortabel!
@jochempie: Ik zie de Veyron en Chiron net als Perry het liefst helemaal niet.
@Dizono: nou nou, je hoeft niet zo gemeen te doen tegen Perry.
@dizono: Ja, het zijn alledrie lelijke dingen.
@jochempie: Precies. Die koop je niet om keihard te hoeken. Eigenlijk zijn bijna alle supercars niet boeiend , want bijna niemand rijdt er eccht mee. Dus kon ook prima 500pk in. Alleen sommige journo’s zoals Chris Harris testen ‘m echt uit.
@Jochempie: Precies! De Chiron is gewoon engineering uitgespeeld in een niet al te mooi jasje (dat is persoonlijk natuurlijk hehe). Maar de engineering is niets anders dan respect waard. Ik vind het goed dat je ze eerst moet opbellen als je de topsnelheid gaat bereiken. Er kunnen zo veel dingen misgaan, en je hebt de kinetische energie van een kruisraket op volle snelheid. Dus als het misgaat kan je nog een rolkooi van unobtanium hebben, maar het zal niet altijd voldoende zijn. Je hebt zoveel randdebielen die toch hun handen op een of andere manier aan zo’n machine kunnen krijgen.
@noreplacementfordisplacement: het gaat erom dat alle passie uit zo’n auto geslagen is. De techniek is fantastisch, maar het swingt niet. Het had net zo goed de hoogste hijskraan ter wereld kunnen zijn. Uiteindelijk draait autorijden voor velen om gevoel en emotie, niet om de onderliggende techniek die dat mogelijk maakt. Daar waar de techniek die emotie ondersteunt zal deze meer gewaardeerd en gezien worden. Wanneer je eerst even moet bellen om de topsnelheid te rijden, maak je alles heel Duits, emotieloos en kunstmatig en zaag je daarmee aan de beleving.
Volgens mij worden 98% van dergelijke ‘supercars’ vooral gebruikt als, zoals @lincoln dat altijd zo mooi noemt; ‘handtasjes’

Zo kan ik zelf ook zomaar minimaal 5 dingen in mijn interieur aanwijzen waar ik ook zonder kan..

Kapitalism, forward!
@lekkaah: de familie Perridon gaat er anders behoorlijk ruig mee om in R’dam. Je ziet ze ermee driften je ziet ze volop launch controls ermee doen. Je hebt een filmpje waar er zelfs een donuts mee word gemaakt. En dan te bedenken dat ze dat met alle 3 hun exemplaren doen, vind ik dat de Veyron’s in ieder geval bij die eigenaar tot hun recht komen..
@brabusrocket: de kids trappen er wel mee ja. Die snappen het soort van ;)
@lekkaah: Ik minimaal tien dingen toen ik mijn auto net kreeg.

Alle tien kan ik nu niet meer zonder mee. (elektrische stoel beweging/verwarming, keyless entry/go, bluetooth verbinding, ingebouwde navi, etc)
@lekkaah: Sorry hoor maar ik ga niet met mijn f430 volop het circuit rijden dat vind ik gewoon te veel risico en zonde.En launch control al helemaal niet zelfs de Ferrari dealer had het afgeraden om te doen.
@bartjeeh: uhm fotos?
@trident: ferrari dealer?
@trident: kijk mijn autojunk account
is de schuld van Brexit ..

En iedereen die daar anders over denkt is een populistische schreeuwer ..
Could not agree more!
Het is ook een draak van een auto. Te luxe en log voor een diehard sportwagen. Maar te sportief voor een luxe-roller.

Doe mij voor de prijs van een Chiron maar een GT3 RS en een Rolls-Royce en een… en een etc., best of both worlds. Natuurlijk hebben eigenaars van Chiron’s deze auto’s al in de garage staan, maar toch. Is het dan puur een auto om je (olie) buurman de ogen mee uit te steken? Liefhebbers kiezen een Agera of Huayra, showers een Bugatti.

Daar lijkt het op.
Als je iets wilt dat het art deco tijdperk van de (Franse) automobielindustrie enigszins doet laten herleven, moet je óf daadwerkelijk een auto uit die tijd hebben. Of een creatie van DECORIDES kopen. Of je moet een Chiron halen. Meer keus heb je eigenlijk niet.

Maar, inderdaad, als je een liefhebber bent van piepende bandjes en een hoop kabaal is een Mercedes AMG inderdaad geschikter.
@Rob:
Hé, die reactie moest niet @str8six…..
@Rob: no worries mate ;-)
@Rob:

http://www.delahayeusa.com ..
@lincoln:
Yes! Terry Cook, wat je noemt een echte autoliefhebber:
https://www.youtube.com/watch?v=wTieBftH29A

Is ook de man achter het Decorides dat ik al noemde.
@lincoln: Gaaf, kende het niet dank voor de link.
Volgens mij worden 98% van dergelijke ‘supercars’ vooral gebruikt als, zoals @lincoln dat altijd zo mooi noemt; ‘handtasjes’

Zo kan ik zelf ook zomaar minimaal 5 dingen in mijn interieur aanwijzen waar ik ook zonder kan..

Kapitalism, forward!
@lekkaah:

Met 60 peekaa kan elke auto de 130 km/u aantikken ..

er werken ook mensen bij Bugatti ..
Niet dat ze echt 68 weken met een paintjob bezig zijn ..
Maar zijn zeker weten hard bezig om een mooi product op de markt te zetten ..
Vind dat ze het prima doen iig ..
@lincoln: een mooi/prima product… daar zeg je precies datgene wat ik NIET zoek in een sportwagen. (Overigens bewijst Mazda met de mx5 dat prima product en leuke sportwagen heel goed samen kunnen gaan).
Een (Super) sportwagen moet toch iets aan de bestuurder geven dat een “gewone auto” niet doet? Moet toch een grijns op je gezicht toveren zelfs als jij er niet in rijdt als doorgeroest petrolhead? Gewoon omdat de bestuurder gas geeft en je gereduceerd wordt tot een kind van 8?
De Bugatti’s zijn een geavanceerde magnetron met stoomfunctie en grill… het kan van alles maar het niet me geen reet.
@w0o0dy:
De enige “productie”auto die vervolgen tijden, enigszins, laat herleven. Want of je het mooi vind of niet, of het je reduceert tot een kind van 8 of niet, of je VAG nu leuk vind of niet; het is een ode aan het spul wat je hier staat:
http://www.mullinautomotivemuseum.com

Extravagante styling, indrukwekkende engineering, luxe en weelde, extreem prijskaartje, enkel voor de gene die alles eigenlijk al hebben. Een heel geslaagde ode wat mij betreft. Hulde voor VAG! (en dat meen ik!)
Doet mij ook niks
Beetje jammer “het doet me niks”, een aygo doet je niks idd.. Dat je bijv. Een p1 boven een chiron kiest is kwestie van smaak, 16 cilinders zullen er misschien nooit meer komen en als geld geen rol speelt is chiron de koning der cruisers (persoonlijk)
Technisch gezien is de Bugatti te perfect, waardoor hij juist minder interessant is als poster pin-up. Een lambo bijv. Is niet de absoluut in technische mogelijkheden, maar gaat wel gepaard met een visuele en audiovisuele beleving die bij een dergelijke auto hoort. Zowel de Veyron en Chiron zijn niet spannend genoeg voor oor en oog. Kunnen ze wel 410+, maar stats vervelen snel.
@perry_snijders Ik denk dat je je wat meer moet plaatsen in bugatti (veyron) eigenaren. Deze mensen zwemmen meestal zodanig in het geld dat ze ook nog andere dingen met hun geld doen en waarschijnlijk nog een tiental andere sportwagens in de garage hebben staan. Je kan niet verwachten dat menig veyron eigenaar wekelijks de tijd heeft en/of neemt om ff met de veyron eens op zijn maximum te testen. Neem mee dat ze waarschijnlijk bijna elke week wel in een privejet voor zakelijke of plezier doeleinden op reis gaan. Als je dat meeneemt, is het een hele karwei als je je veyron ook steeds op en neer mee wilt nemen, wat nauwelijks meerwaarde geeft als je dat afweegt met kosten en gedoe om je veyron wekelijks/maandelijks overzees mee te laten transporteren

Een uitzondering is dan perridon die de veyrons tevens voor commerciele doeleinden laat gebruiken ter behoefte van inkomsten, dus dat is niet zo gek dat daarmee flink mee word gereisd
Goed verhaal, Perry. Auto is niet relevant anders dan als poseurauto en trophy car naast een trophy wife. Maar goed, een diamant van €5M is ook niet functioneel of nuttig. Of een fles wijn van €50K. Financieel succes kan de eigenaren echter niet ontzegd worden.
Een bugatti is niet voor autoliefhebbers maar voor liefhebbers van zichzelf
Ik vind het ook maar een lelijk hok!
Mogen lezers voortaan stukjes insturen?
@Corrado16v: jep, dat mag al sinds jaar en dag. Maar we kijken er op de redactie wel kritisch naar, alvorens we het plaatsen.
http://www.autoblog.nl/archive/tag/gastbijdragen
@CasperH: ik kan helaas nog geen zin foutloos schrijven… Voor mij geen kans :( haha
@CasperH: Oh, tof! Leuk, dat de lezer zo een bijdrage kan leveren.
Ach, zolang voetbalschoenen als de Sportages en Tucsons van deze wereld als warme broodjes over de toonbank gaan en ook alleen maar in een winkelstraat rijden maak ik me niet druk over die Chiron..
Ach, ik vind de wagen geniaal. En de auto kan er niets aan doen dat de eigenaren deze niet durven te gebruiken. Ik denk dat wanneer je de auto een dagje mee krijgt en een locatie hebt waar je deze echt kan gebruiken je de rest van je leven droomt van deze wagen. Maar dat zal wel mijn idee zijn.
@dutchdriftking: Ik vind dat Bugatti het zekere voor het onzekere moet nemen en me een dagje een Chiron mee moet geven. Ik ben tevreden met Zandvoort, een goed stuk Autobahn of desnoods iedere Alpenpas ;-)
@perry_snijders: dat lijkt me sowieso een goed idee. Neem je een camera mee? Dan kunnen wij er ook van genieten??
Je hebt gelijk.. ik was er zondag en de voorkant was wel mooi, maar de rest deed me vrij weinig inderdaad.. Ik kreeg het veel warmer van de Espada van harry metcalfe
Freddie Hunt: een van de 500 zonen van James Hunt
Simpel: serieus rijke, beschaafde mensen met klasse en stijl gaan gewoon niet met hun Veyron naar petjes- en tokkie-festivals.
Iedereen kan blijven janken over de Veyron of de Chiron, maar ik vind het 2 fantastische apparaten.
Kan je standpunt begrijpen maar dit soort auto’s bestaan puur “omdat het kan”. En datzelfde gaat op voor de eigenaren, die kopen ‘m “omdat het kan”. Ik geloof echter wel dat VW de techniek van Bugatti’s doorontwikkelt voor hun andere modellen (ook al kan ik zo geen voorbeeld bedenken) en alleen al daardoor is het een mooie technologische proefcase.
Laten we eerlijk zijn, elke auto met een prijskaartje van meer dan een 2x modaal jaarsalaris is voor poseurs…
@vroaaar: Uh nee, een beetje c klasse kost al close to 70k dus gewoon nee. Autos zijn duur en daar is niets mis mee.
@noreplacementfordisplacement: 2x modaal is 73.000 ekkermannen en daar kun je in principe een heel bruikbare auto voor kopen. Dus ook die C-klasse. Alles wat je meer uitgeeft is dikdoenerij.
Moet zeggen dat ik de Chiron qua uiterlijk een verbetering vind tov z’n voorganger. Echter vallen ze allebei in het niet bij een P1 (en dan vooral de GTR), LaFerrari en 918. Van die auto’s word ik echt hebberig. Dat ze geen 400+ km/u kunnen halen kan me gestolen worden…
Amen
@perry_snijders is mijn held ..

Als hij wil dat jij de Chiron een kutding vindt ..
Dan vind jij het een kutding ..

Wil hij dat jij de Porsche 996 down syndroom koplamp geweldig vindt ..
Dan loop jij em geweldig ..

Well done sir ..
Ik wil er wel 1. Omdat ik hem mooi vind.
De absurde running costs moet je er wel bijnemen.
Ach dan moet dat nieuwe jacht maar een paar maand wachten.
Niet dat ik het (helaas) niet weet, maar als je je zo’n Chiron kunt betalen, dan is dat toch ook het enige wat je nog kunt kopen. Ik denk altijd zo, als je miljardair bent, dan begeef je je in alleen maar kringen waar alle anderen ook rijk zijn. Je kunt je alleen nog maar onderscheiden door de ‘allerduurste’ of ‘allersnelste’ auto te kopen. Dan is er niet veel keuze. Al het andere heb je namelijk ook al, of gehad. Ik denk zelfs dat zó rijk zijn eigenlijk zelfs zielig is. Opscheppen tegen ‘vrienden’ die ook al alles hebben ons, de plebs.
@sleurs: Als je echt geld hebt, doe je wat James Glickenhaus deed: je eigen auto laten bouwen. Lees vooral het geweldige boek Inside SCG 003 daarover!
@perry_snijders: Daar had ik nog niet over nagedacht, dat is inderdaad de overtreffende trap.
Die Nederlander die samen met Afrojas een Choron kocht zat laatst bij de BNR Autoshow te vertellen dat niemand nog met de Chiron op topsnelheid heeft gereden omdat er 9km rechte snelweg met vangrails nodig is, en dat zou nergens (?) zijn….
Dussssss das ook jammer hè, kan je alsnog nooit 400km/h rijden…
@stationcar: het rechte stuk op hun eigen testcircuit is 8.7km.dus de chiron topsnelheid zal ook maar een estimated guess zijn
@stationcar: Van turijn naar cherasco. 25km aan een recht stuk asfalt.
Op topsnelheid is rijden is wat anders dan niet mogen/kunnen trappen met dat ding mensen. Met de “normale” topsnelheid zal je nog 97% van alle auto’s ter wereld zoek rijden.
Je moet de Chiron zien in wat t is en dat is dat er doelstellingen waren gegeven door de directie en dat vervolgens er een engineering meesterstukje uitgerold is. En bij deze auto was denk ik de vorm afhankelijk van de techniek wat er onder zit. Deze superauto rijd je denk ik makkelijker dan een lambo of ferrari en dat was ook doelstelling. Tuurlijk kan je er veel herrie mee maken maar daar zit je ook niet op te wachten als je lang rijd met een auto. En waarschijnlijk is dit een van de weinige superautos die zonder truukjes door alle certificering is gekomen ?
Het uiterlijk van de Veyron heeft mij nooit aangesproken, de Chiron vind ik al een stuk mooier.
Maar het mooiste vind ik niet zozeer de topsnelheid maar meer de manier waarop dat bereikt kan worden.
Vergelijk de Bugatti’s maar eens met een 9ff GT9, SSC Ultimatum Aero of een Hennessey Venom GT.
Die merken doen zo hun best om de Bugatti’s te verslaan maar het punt van de Bugatti’s is niet alleen topsnelheid, maar ook de luxe en comfort.
En op die manier hebben ze echt een unieke positie vind ik.
Dat filmpje van de Super Sport waar deze 246.4 mph haalt bij de 2014 sun valley road rally is ook geweldig! Klinkt als een straaljager.

Welke auto mij niets doet, nee, waar ik eigenlijk zelfs een hekel aan heb is de Lykan Hypersport.
$3.4 miljoen vragen voor een auto van een nieuw en onbekend merk die niet eens getest is door de internationale autopers en er totaal niet origineel en/of mooi uitziet.
Dat lijkt me een interessant artikel voor op autoblog: is er iemand zo dronken geweest dat ze er een besteld hebben?
Wat wel knap is van de Bugatti (of je hem nou mooi vindt of niet) dat het zijn eigen klasse heeft. Je kan het niet echt ergens mee vergelijken. Het is als het ware een comfortabele hotel kamer die gigantisch hard gaat. Ik kan me goed voorstellen dat er mensen zijn die het geweldig vinden, maar ik hoef hem niet.
De eerste keer dat ik de Veyron zag was bij de Nürburgring Nordschleife, op de baan aan het knallen en niet misselijk ook!
Vermakelijk stukje tekst, maar ik ben een Veyron fanboy, ik zou hem graag willen hebben… En idd, heb hem nog nooit op een circuit gezien!
Ik heb niet zo heel veel met super/mega/hyper of zeer snelle GT’s, maar de Chiron vind ik geniaal.
Chapeau Perry..
Een prijskaartje van 2 miljoen maakt een gedrocht niet ineens een interessante auto..
One trick pony dus..
@alibombali:
Acceleratie tot 200, topsnelheid, luxe en een giga prijskaartje= 4 trucjes in 1.
@macready:
Yep, zijn enige asset is dat hij heel hard rechtuit kan, de rest van jouw lijstje vind je in heel veel auto’s terug.
Het is dus een hele dure dildo, meer is het niet.
Tenzij je een VAG fanboy bent, dan sta je te soppen in je pamper.
geweldig stukje tekst!
en helemaal mee eens, echt gedrochten om te zien die veyron en chiron.
waar zijn de plaatjes hehehe
Ik vind de veyron en chiron qua vorm zoveel minder dan vijvoorbeeld de mc laren p1 of de porsche 918. Ik heb liever een auto met minder vermogen( alles boven de 600 lijkt me ook meer dan genoeg) en dan een beter uiterlijk.
Gelijk heb je Perry. Ik heb die nieuwe Bugatti nog nooit gezien, maar snap niet waarom mensen daar zoveel voor neertellen. Uiterlijk behoorlijk saai en dat aantal pk’s? Ach wie rijd er nu constant 300+.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).