Stiekem een Nissan Navara, maar dan met een Frans sausje.
Het wordt opeens druk in het pickup-segment. Jarenlang hadden de Japanse merken en de Ford Ranger het rijk alleen, maar de laatste jaren komen steeds meer Europese merken met een pickup. Eerst Volkswagen, met de in eigen huis ontwikkelde Amarok. Later volgde Fiat met de op de Mitsubishi L200 gebaseerde Fullback en nu verschijnt Renault ten tonele met de Alaskan, waarvan we eerder al een concept zagen. Net als een op handen zijnde Mercedes-pickup deelt deze zijn genen met de Nissan Navara. Overigens werken ze bij PSA ook aan een Citroën- en Peugeot pickup, beide op basis van de Toyota Hilux.
Maar even terug naar de Alaskan, want die auto is zojuist door Laurens van den Acker in Colombia gepresenteerd. Dat is zeker niet toevallig, want Renault wil met de Alaskan vooral in Latijns-Amerika en Afrika haar marktaandeel gaan vergroten. De auto komt in een later stadium ook naar Europa, maar over welke termijn we dan spreken wil Renault nog niet kwijt.
Onder de kap een 2.3 dCi met twee turbo’s, goed voor 160 of 190 pk. Krachtig genoeg om 1000 kilo aan troep in de laadbak te gooien of een aanhanger van 3500 kilo te trekken. Renault meldt trouwens in haar persbericht dat de naam van de pickup is afgeleid van Alaska, Inuït voor ‘groot land’ No shit, Sherlock…
UPDATE: check nu ook deze ietwat gekke intro-video
jrsmoke zegt
Een 2.3 of een 3.0…
Dan toch maar een Amarok
granlusso zegt
@jrsmoke: De 2.0 TDI uit de Amarok is vervangen door eveneens een 3.0 (TDI), dus niet zo gek. Al is de Renault een viercilinder.
remcott zegt
@granlusso: je kunt nog steeds de 2.0 TDI bestellen tocg?
smadb zegt
@remcott: ja tocgggg G.
Breinstein zegt
Ohw ik dacht dat hij alles kan
henkp1 zegt
@Breinstein: kan ie ook. De Alaskan die alles kan.
Dutchdriftking zegt
De concept zag er een stuk beter uit…
roppp zegt
@dutchdriftking: de IS houdt niet van zoveel uitbundigheid.
janmetdelangeachternaam zegt
Wat een gedrocht
purepet9229 zegt
Staat wel errug dik rubber.
parttimeautospotter zegt
Wat een linkjes
robert110 zegt
Dit zal waarschijnlijk net zo’n succes worden als de Koleos.
mercedesclk350 zegt
@robert110: Denk niet dat Nederland de grootste afzetmarkt wordt voor dit model. Net zoals de Koleos, die elder nog wel eens is verkocht.
Dat gezegd hebbende, de Kadjar doet het nog redelijk in Nederland.
berlinetta zegt
@mercedesclk350: Uiteraard doet de Kadjar het goed in NL. Het Nederlandse volk gaat massaal voor die crossover/SUV-achtige dingen.
En hij is verwant aan de Qashqai. Dat ding is echt een ware cashcow.
denniss00 zegt
Je kan er alles van zeggen, maar ik vind m gaaf. Niet echt mooi, maar lijkt me toch superleuk!
lincoln zegt
Vermoeiende meuk ..
Straalt op geen enkel punt rust uit ..
Naar ding om naar te kijken iig ..
mashell zegt
Een auto voor de Zuid Amerikaanse markt Alaskan noemen, dat kan alleen als je er een heel goede airco in hebt zitten en het dus heel koud kan worden in het voertuig.
henrie zegt
@mashell: Dan kan de naam Hyundai Tucson zeker alleen als er een enorme kachel in zit?
noreplacementfordisplacement zegt
Renault is mn nieuwe favoriete “Normale” merk. Geweldig apparaat!
bruinbeer zegt
Hij ziet er lief uit met al die rondingen. Al denk ik niet dat dat de bedoeling is. Nee, geef mij dan maar de Amarok
dutchcorvette zegt
Zo ver ik weet kunnen alleen Amerikanen mooie pick-ups maken.
sjonnie82 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
viezefreddyw zegt
Lelijk ding, kan er niks anders over zeggen.
misterdrogba zegt
Amarok, want V6 Diesel!
sanderm3 zegt
Toen ik eerst vlug keek. Dacht ik het ING bank logo te zien staan.. maar het was 4wd
reistje zegt
Niet mooi maar prima. Alleen zie ik niet zo goed in wat het nut is om een verklede Nissan Navara te verkopen. Zelfde geldt voor de PSA Hilux varianten overigens.
Zo dat die 3 Fransen die een pick-up willen kopen die van “hun” merk kopen?
oemplus zegt
En wederom geen gezicht, zoals we van Renault gewend zijn.
henkp1 zegt
@oemplus: “We”?? Joh, praat voor jezelf. Ik vind de meeste Renaults er zeer goed uitzien.
alibombali zegt
@henkp1:
Kind leeft nog in de waan dat alles Duits superieur is.
Lijden hier opvallend veel kinderen aan.
Had 80 jaar eerder geboren moeten worden.
noreplacementfordisplacement zegt
@alibombali: hij moet een keer met een garagist over 1.4 tsi’s praten en vw versnellingsbakken ;)
oemplus zegt
@noreplacementfordisplacement: Scheelt dat ik zelf 1e Autotechnicus ben, en regelmatig aan zowel Renault als Vag werk.
michaelcorleone zegt
Ooit komt er een op de oprit, een grote pick-up of een grote full-size SUV of terreinwagen. Heb gelukkig de tijd om rustig na te denken.
Met respect maar Europeanen moeten geen pick-ups bouwen, dat is iets voor Japanners en Amerikanen. Komt denk ik ook dat ik een zwak heb voor Japanse en Amerikaanse auto’s.
Veel en veel liever een Ford F-150, Cadillac Escalade EXT, Chevrolet Silverado en de Toyota Tundra en Nissan Titan.
toyotafortuner zegt
@michaelcorleone: eensch… helaas leeft de Escalade EXT niet meer
berlinetta zegt
@michaelcorleone: Ford F-150 Raptor. Als ik ooit teveel geld heb, komt die in mijn garage. Wat een machine.
toyotafortuner zegt
Nah…. Japanners bieden leukere alternatieven.
henkp1 zegt
@toyotafortuner: huh? Dit is toch voor 90% een Japanner?!
henkp1 zegt
Mooi en stoer ding. Zou best weleens bij mij op de oprit kunnen komen te staan. Effe afwachten of ie inderdaad naar Nederland komt.
In ieder geval vind ik hem er beter uitzien dan een Amarok. Ik begrijp sowieso niet dat er nog mensen zijn die spullen van die maffiaclub aanschaffen.
naamloos3 zegt
alleen staan Fransen niet echt bekend om het maken van degelijke en betrouwbare spullen
doe maar lekker een Toyota