
Een klein nadeeltje van de MINI Cooper S is dat deze zijn vermogen niet altijd op de weg kwijt kan. Met een zwaar gasvoetje kun je bakken langdurige wielspin oproepen. Het optioneel leverbare sperdifferentieel zal daar iets in helpen, maar wellicht nog niet genoeg.
De meest voor de hand liggende oplossing is om meer wielen te gaan aandrijven. Nu schijnt MINI voor de langere Traveller al een vierwielaandrijfsysteem (Scrabble alert) te hebben ontwikkeld. Het lijkt dan logisch dat vierwielaandrijving ook voor de overige MINI modellen beschikbaar komt. Motoringfile is er overigens nog niet helemaal uit of de MINI 4×4 inderdaad voor deze generatie MINI (R56) beschikbaar komt, ze gokken zelf op de volgende generatie (R58).
(foto door Matthijs van der Vinne)





het zou wel lekker zijn, dan hoef je de bandjes niet zo vaak te wisselen…
zo, dan is hij echt niet meer van de weg te krijgen denk ik.
maar dan kan je ook niet meer driften in je cooper of cooper s
Mini is toch van BMW? Gewoon RWD maken dus. Dan wordt het helemaal een lekker gooi en smijt wagentje.
een lichte 4×4 systeem of inderdaad RWD van maken.
Één woord: LSD
“Het optioneel leverbare sperdifferentieel zal daar iets in helpen, maar wellicht nog niet genoeg.” Daarom willen ze dus wat verder gaan dan LSD om het vermogen op de weg te krijgen.
Wat zit daar nou voor pannenkoek achter het stuur?
Gewoon kappen met die achterlijke wapenwedloop en de auto niet meer vermogen geven dan ‘ie aankan. Vierwielaandrijving maakt zo’n auto nog zwaarder. Zwaarder is trager. Oh nee, zwaarder is ‘nu kunnen we er nog meer vermogen in proppen’.
Waar zijn we nou helemaal mee bezig?
Als je een echt sportieve tweezitter wil koop dan (bijvoorbeeld) een Elise. En kom me niet met ‘ja, maar de MINI heeft een achterbank’. Wil jij daar langer dan vijf minuten zitten? Nou dan!
Zo, da’s er uit! ;)
@ tdj, ken je klassiekers. De oude mini had als één van de eerste autotjes in zijn tijdperk voorwielaandrijving. Het zou een soort heiligschennis zijn om er RDW in te zetten.
4×4 is wel het meest logische, maar doet ook af aan de historie.
Klassiekerrally heeft gelijk. De oppervlakkigen geloven dat meer altijd beter is. Meer vermogen, meer aangedreven wielen, meer toeters & bellen, meer gewicht, meer alles.
Maar wie even wat hersencellen bijschakelt (alleen mogelijk indien aanwezig, natuurlijk) snapt al gauw dat in veel gevallen minder juist beter is. Dat had Sir Alec Issigonis (de ontwerper van de oer-Mini) begrepen en Colin Chapman, de grondlegger van Lotus, was er helemaal een meester in. Hun auto’s waren daardoor echt vernieuwend en significant beter dan wat de rest van de markt op dat moment te bieden had.
Jammer dat de meeste consumenten van vandaag die hersencellen ofwel ontberen of te belazerd zijn om ze te gebruiken. Maar weer niet jammer voor de marketingjongens (m/v) die op die manier meer, meer, meer kunnen verkopen als beter.
@ Sacha: :-)
De meest logische keuze lijkt mij ook 4X4, dan plakt hij echt aan het asfalt!
@klassiekerrally
je hoeft toch niet die mini te nemen… neem jij lekker een basis 1.6 met voorwielaandrijving ;) , maar zo’n vierwiel aangedreven mini met lekker veel vermogen lijkt me prachtig!
Het word het systeem wat getrag voor de mini heeft ontworpen, dus de rwd vragers niet geklaagd. het word een achterwiel aangedreven auto (bij bmw weten ze hoe je auto’s moet maken ;) ) waarbij de voorwielen worden ingeschakeld bij gripverlies. Het schijnt dat mini eigenaren er al een tijdje om vragen. ik vind dit dan ook geweldig nieuws, dit maakt voor mij een mini in ieder geval een stuk aantrekkelijker.
@klassiekerrally
Je ziet een ding over het hoofd: dit is ook een auto voor vrouwen, en als je die achterwielaandrijving geeft en hij begint te driften in de regen…. meeste vrouwen kunnen niet driften. De 4×4 is ook voor de veiligheid, omdat vierwielaandrijving een zeer stabiele aandrijving is bij veel motorvermogen.
@ Roy: ik zie niks over het hoofd. Standaard is de MINI voorwielaangedreven. Kan je niet met het vermogen van de Cooper S overweg, koop dan de Cooper. Is ook dat nog te heftig, koop dan de One.
Wat mij stoort is het feit dat de fabrikant een motor monteert waarvan het vermogen niet meer fatsoenlijk op de weg gebracht kan worden.
Is niet alleen bij de MINI een probleem. Hoeveel moderne auto’s worden op de weg gehouden door drieletterige afkortingen? Naar mijn mening is men dan het doel voorbijgeschoten.
Kijk, eindelijk beginnen ze het te snappen.
ik denk niet dat de auto niet de nadruk op achterwielaandrijving kan/mag/moet krijgen. De hele auto is ontworpen voor voorwielaandrijving en de wielbasis is te kort voor achterwielaandrijving. Het ding gaat dan veel te snel in de rondte….. Ik ga er vanuit dat het een 60/40 voor/achter verdeling wordt.
ehm één keer niet teveel n die tekst
@ Roy
De meeste mannen kunnen ook niet driften, dus wat wil je nou zeggen? :P
http://www.leftlanenews.com/2007/02/08/report-bmw-to-offer-all-wheel-drive-mini-in-2008/
4WD is duurder, zwaarder, verbruik is hoger, evenals het reparatie-risico. Behoorlijk wat nadelen.
4WD op een MINI?! Zijn ze nou helemaal gek geworden? Een MINI hoort 2WD op de voorwielen te hebben! Klaar!
En mensen maken ook de fout dat 4wd veiliger is oid.
Evenveel auto’s met 4wd crashen hoor. Je hebt ook niet meer grip met 4WD, tenzij je in de modder vaststaat ofzo, een plek die de mini niet vaak tegenkomt lijkt me.
Maar dan alsnog heb je weinig aan je 4wd mits je het niet kan sperren.
Maar Klassiekerally, inderdaad zijn vrijwel alle auto’s aan hun doel voorbij geschoten.
Achterwielaandrijving en niets anders!!!!
4-wielaandrijving in een mini, da’s niks
voor 4wd en pk’s: koop een Audi Quatro of een andere Groep A / B / N wagen en ga rally rijden.
een Mini hoort voorwielaangedreven te zijn. De Monte Carlo is gewonnen met een voorwielaangedreven Mini. Meer pk’s zijn overbodig, lichter is beter
Ja wat een onzin, RWD Mini’s dat is bovendien technisch niet echt goed te doen volgens mij.
De motor staat namelijk dwars voorin met de versnellingsbak daaraan waaruit de steekassen komen. Met de nadruk erop dat die dwars staat. Ofwel een heleboel techniek waar je niet zomaar mee kan gaan draaien.
Zien degenen die over RWD praten genoeg ruimte om het blok een kwartslag te draaien en om de gewichtsverdeling redelijk te houden de versnellingsbak onder de achterbank te plaatsen.
Nou nee dacht het ook niet, dus beetje realistisch worden misschien wordt het AWD waarbij de achterwielen middels een Viscokoppeling bijgeschakeld worden bij gripverlies.
Dat heeft Getrag trouwens al laten zien op het vorige model Mini, daar hadden ze het trouwens ook nog over retrofit.