• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

In 2008 vierwielaandrijving voor MINI?

Auteur: Wouter, gepost 10 februari 2007 om 19:50 – 28 Reacties

MINI wielspin demo


Een klein nadeeltje van de MINI Cooper S is dat deze zijn vermogen niet altijd op de weg kwijt kan. Met een zwaar gasvoetje kun je bakken langdurige wielspin oproepen. Het optioneel leverbare sperdifferentieel zal daar iets in helpen, maar wellicht nog niet genoeg.

De meest voor de hand liggende oplossing is om meer wielen te gaan aandrijven. Nu schijnt MINI voor de langere Traveller al een vierwielaandrijfsysteem (Scrabble alert) te hebben ontwikkeld. Het lijkt dan logisch dat vierwielaandrijving ook voor de overige MINI modellen beschikbaar komt. Motoringfile is er overigens nog niet helemaal uit of de MINI 4×4 inderdaad voor deze generatie MINI (R56) beschikbaar komt, ze gokken zelf op de volgende generatie (R58).

(foto door Matthijs van der Vinne)

Ook interessant!

  • Er klopt iets niet aan deze MINI Cooper
  • Nederlandse prijs MINI Rockingham GT bekendgemaakt
    Nederlandse prijs MINI Rockingham GT bekendgemaakt
  • En daar is de vernieuwde MINI John Cooper Works
  • MINI Cooper SE met daktent ideaal voor Hollandse vakantie

Nieuwste artikelen

  • Citroën komt met een eigenwijze, kleine versie van de ID Buzz
  • Kia EV4, GEWAAGD uiterlijk maakt het een gedurfde keuze #test
  • Bugatti krijgt een keiharde primeur van Rimac
  • Volvo XC60 Executive Edition
    Volvo maakt van de XC60 een heerlijke dikzak
FacebookTweetPinLinkedIn

MINI

Vorig bericht: « Ford Mondeo informatie
Volgend bericht: Lamborghini Murciélago LP640 Versace roadster »

Lees Interacties

Reacties

  1. Tim zegt

    10 februari 2007 om 19:56

    het zou wel lekker zijn, dan hoef je de bandjes niet zo vaak te wisselen…

    Login om te reageren
  2. Lexus zegt

    10 februari 2007 om 20:03

    zo, dan is hij echt niet meer van de weg te krijgen denk ik.

    Login om te reageren
  3. gerrit zegt

    10 februari 2007 om 20:07

    maar dan kan je ook niet meer driften in je cooper of cooper s

    Login om te reageren
  4. tdj zegt

    10 februari 2007 om 20:18

    Mini is toch van BMW? Gewoon RWD maken dus. Dan wordt het helemaal een lekker gooi en smijt wagentje.

    Login om te reageren
  5. CSL zegt

    10 februari 2007 om 20:44

    een lichte 4×4 systeem of inderdaad RWD van maken.

    Login om te reageren
  6. Nick zegt

    10 februari 2007 om 20:49

    Één woord: LSD

    Login om te reageren
  7. RMC zegt

    10 februari 2007 om 21:20

    “Het optioneel leverbare sperdifferentieel zal daar iets in helpen, maar wellicht nog niet genoeg.” Daarom willen ze dus wat verder gaan dan LSD om het vermogen op de weg te krijgen.

    Login om te reageren
  8. sacha zegt

    10 februari 2007 om 21:36

    Wat zit daar nou voor pannenkoek achter het stuur?

    Login om te reageren
  9. Klassiekerrally zegt

    10 februari 2007 om 22:00

    Gewoon kappen met die achterlijke wapenwedloop en de auto niet meer vermogen geven dan ‘ie aankan. Vierwielaandrijving maakt zo’n auto nog zwaarder. Zwaarder is trager. Oh nee, zwaarder is ‘nu kunnen we er nog meer vermogen in proppen’.
    Waar zijn we nou helemaal mee bezig?

    Als je een echt sportieve tweezitter wil koop dan (bijvoorbeeld) een Elise. En kom me niet met ‘ja, maar de MINI heeft een achterbank’. Wil jij daar langer dan vijf minuten zitten? Nou dan!

    Zo, da’s er uit! ;)

    Login om te reageren
  10. Ejay zegt

    10 februari 2007 om 22:14

    @ tdj, ken je klassiekers. De oude mini had als één van de eerste autotjes in zijn tijdperk voorwielaandrijving. Het zou een soort heiligschennis zijn om er RDW in te zetten.

    4×4 is wel het meest logische, maar doet ook af aan de historie.

    Login om te reageren
  11. Y. zegt

    10 februari 2007 om 23:04

    Klassiekerrally heeft gelijk. De oppervlakkigen geloven dat meer altijd beter is. Meer vermogen, meer aangedreven wielen, meer toeters & bellen, meer gewicht, meer alles.
    Maar wie even wat hersencellen bijschakelt (alleen mogelijk indien aanwezig, natuurlijk) snapt al gauw dat in veel gevallen minder juist beter is. Dat had Sir Alec Issigonis (de ontwerper van de oer-Mini) begrepen en Colin Chapman, de grondlegger van Lotus, was er helemaal een meester in. Hun auto’s waren daardoor echt vernieuwend en significant beter dan wat de rest van de markt op dat moment te bieden had.

    Jammer dat de meeste consumenten van vandaag die hersencellen ofwel ontberen of te belazerd zijn om ze te gebruiken. Maar weer niet jammer voor de marketingjongens (m/v) die op die manier meer, meer, meer kunnen verkopen als beter.

    Login om te reageren
  12. relax zegt

    11 februari 2007 om 00:21

    @ Sacha: :-)

    Login om te reageren
  13. Jappy zegt

    11 februari 2007 om 09:41

    De meest logische keuze lijkt mij ook 4X4, dan plakt hij echt aan het asfalt!

    Login om te reageren
  14. slk55 amg zegt

    11 februari 2007 om 11:30

    @klassiekerrally

    je hoeft toch niet die mini te nemen… neem jij lekker een basis 1.6 met voorwielaandrijving ;) , maar zo’n vierwiel aangedreven mini met lekker veel vermogen lijkt me prachtig!

    Login om te reageren
  15. Jurrian zegt

    11 februari 2007 om 12:15

    Het word het systeem wat getrag voor de mini heeft ontworpen, dus de rwd vragers niet geklaagd. het word een achterwiel aangedreven auto (bij bmw weten ze hoe je auto’s moet maken ;) ) waarbij de voorwielen worden ingeschakeld bij gripverlies. Het schijnt dat mini eigenaren er al een tijdje om vragen. ik vind dit dan ook geweldig nieuws, dit maakt voor mij een mini in ieder geval een stuk aantrekkelijker.

    Login om te reageren
  16. Roy zegt

    11 februari 2007 om 12:17

    @klassiekerrally

    Je ziet een ding over het hoofd: dit is ook een auto voor vrouwen, en als je die achterwielaandrijving geeft en hij begint te driften in de regen…. meeste vrouwen kunnen niet driften. De 4×4 is ook voor de veiligheid, omdat vierwielaandrijving een zeer stabiele aandrijving is bij veel motorvermogen.

    Login om te reageren
  17. Klassiekerrally zegt

    11 februari 2007 om 12:31

    @ Roy: ik zie niks over het hoofd. Standaard is de MINI voorwielaangedreven. Kan je niet met het vermogen van de Cooper S overweg, koop dan de Cooper. Is ook dat nog te heftig, koop dan de One.
    Wat mij stoort is het feit dat de fabrikant een motor monteert waarvan het vermogen niet meer fatsoenlijk op de weg gebracht kan worden.
    Is niet alleen bij de MINI een probleem. Hoeveel moderne auto’s worden op de weg gehouden door drieletterige afkortingen? Naar mijn mening is men dan het doel voorbijgeschoten.

    Login om te reageren
  18. Armada zegt

    11 februari 2007 om 12:39

    Kijk, eindelijk beginnen ze het te snappen.

    Login om te reageren
  19. w0o0dy zegt

    11 februari 2007 om 12:39

    ik denk niet dat de auto niet de nadruk op achterwielaandrijving kan/mag/moet krijgen. De hele auto is ontworpen voor voorwielaandrijving en de wielbasis is te kort voor achterwielaandrijving. Het ding gaat dan veel te snel in de rondte….. Ik ga er vanuit dat het een 60/40 voor/achter verdeling wordt.

    Login om te reageren
  20. w0o0dy zegt

    11 februari 2007 om 12:49

    ehm één keer niet teveel n die tekst

    Login om te reageren
  21. Deon zegt

    11 februari 2007 om 13:02

    @ Roy
    De meeste mannen kunnen ook niet driften, dus wat wil je nou zeggen? :P

    Login om te reageren
  22. Jurrian zegt

    11 februari 2007 om 13:53

    http://www.leftlanenews.com/2007/02/08/report-bmw-to-offer-all-wheel-drive-mini-in-2008/

    Login om te reageren
  23. d_vdm zegt

    11 februari 2007 om 14:04

    4WD is duurder, zwaarder, verbruik is hoger, evenals het reparatie-risico. Behoorlijk wat nadelen.

    Login om te reageren
  24. Citrofiel zegt

    11 februari 2007 om 15:38

    4WD op een MINI?! Zijn ze nou helemaal gek geworden? Een MINI hoort 2WD op de voorwielen te hebben! Klaar!

    Login om te reageren
  25. Stephan zegt

    11 februari 2007 om 21:03

    En mensen maken ook de fout dat 4wd veiliger is oid.

    Evenveel auto’s met 4wd crashen hoor. Je hebt ook niet meer grip met 4WD, tenzij je in de modder vaststaat ofzo, een plek die de mini niet vaak tegenkomt lijkt me.

    Maar dan alsnog heb je weinig aan je 4wd mits je het niet kan sperren.

    Maar Klassiekerally, inderdaad zijn vrijwel alle auto’s aan hun doel voorbij geschoten.

    Login om te reageren
  26. Eric(the good) zegt

    12 februari 2007 om 07:51

    Achterwielaandrijving en niets anders!!!!

    Login om te reageren
  27. Edwin zegt

    12 februari 2007 om 09:26

    4-wielaandrijving in een mini, da’s niks

    voor 4wd en pk’s: koop een Audi Quatro of een andere Groep A / B / N wagen en ga rally rijden.

    een Mini hoort voorwielaangedreven te zijn. De Monte Carlo is gewonnen met een voorwielaangedreven Mini. Meer pk’s zijn overbodig, lichter is beter

    Login om te reageren
  28. Remco B zegt

    22 maart 2007 om 14:13

    Ja wat een onzin, RWD Mini’s dat is bovendien technisch niet echt goed te doen volgens mij.
    De motor staat namelijk dwars voorin met de versnellingsbak daaraan waaruit de steekassen komen. Met de nadruk erop dat die dwars staat. Ofwel een heleboel techniek waar je niet zomaar mee kan gaan draaien.
    Zien degenen die over RWD praten genoeg ruimte om het blok een kwartslag te draaien en om de gewichtsverdeling redelijk te houden de versnellingsbak onder de achterbank te plaatsen.
    Nou nee dacht het ook niet, dus beetje realistisch worden misschien wordt het AWD waarbij de achterwielen middels een Viscokoppeling bijgeschakeld worden bij gripverlies.
    Dat heeft Getrag trouwens al laten zien op het vorige model Mini, daar hadden ze het trouwens ook nog over retrofit.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North