• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

In dit aspect is de Renault Twingo E-Tech verrassend snel

Auteur: Loek, gepost 12 oktober 2025 om 10:08 – 11 Reacties

Het volgende hoofdstuk van een elektrische goedkope auto van Renault is bijna hier met de Twingo en er is een reden dat dit al zo snel is.

Er ging een tijdje geleden een verhaal rond over de oorsprong van de Renault 5 E-Tech. Dat het merk helemaal niet van plan was om lekker retro te gaan doen, maar het eerste kleimodel van de R5 ‘per abuis’ gezien werd door CEO Luca de Meo. En die was fan, zo erg dat deze auto zo snel mogelijk in productie moest. Dat is gebeurd en het heeft Renault geen windeieren gelegd. Tot het punt dat ze nu een stapje verder gaan, want onder de R5 is nog ruimte. En die wordt opgevuld door een andere topper uit het verleden.

Renault Twingo E-Tech

Daar beginnen we steeds meer over te zien, maar de belangrijkste ‘feature’ is natuurlijk wederom het uiterlijk. Het hele uiterlijk en zelfs het gros van het interieur kijkt heel goed terug naar de oude Twingo, die met de kennis van nu iconisch gebleken is. Kijk, ergens zou je zeggen dat al dit retro-gedoe ervoor zorgt dat er geen progressie meer zit in de designtaal, maar daarvoor heeft Renault hun SUV’s en bijvoorbeeld de Clio. De elektrische modellen moeten je aandacht trekken door prima specs en je charmeren door leuke designs. En dat lukt aardig. Op basis van het concept van de Twingo komt een nagenoeg identieke productieversie en daar hebben we nu al zin in.

Snelheid

Maar eh, is dat niet gevoelsmatig nogal snel? De Renault 5 is nog maar net los of de Twingo is al voor te bestellen in oktober met een onthulling in november. Het betekent dat de Renault Twingo in totaal in 100 weken, net geen twee jaar, van plan naar productie gaat. En dat is, helemaal in de huidige tijd, erg snel. Sneller dan eigenlijk elke Renault ooit. Hoe doe je dat?

De eerste twee redenen zijn vrij simpel. Nou willen we niet bagatelliseren hoe makkelijk het werk van een designer is, maar ze hebben natuurlijk niet jaren marktonderzoek moeten doen over de vormgeving van de Twingo. Als je de voorganger leuk vindt, vindt je deze ook leuk. En dus hoef je niet helemaal vanaf de eerste potloodstreep te beginnen. Een tweede detail is dat de Twingo gebruik gaat maken van hetzelfde AmpR Small-platform als de R5, maar dan met licht gewijzigde specs. Die basis is al lang en breed in productie, dus het enige wat moet gebeuren is het nieuwe koetswerk van de Twingo prepareren. Daarnaast heeft Renault veel geïnvesteerd in het stroomlijnen van elk proces, om zo min mogelijk tijd te verliezen. Klinkt logisch, maar sommige merken zijn vastberaden om hun tijd ervoor te nemen.

Voordelen van snelheid

Waarom Renault niet? Omdat Renault wil profiteren van de snelle switch die je moet kunnen maken qua auto’s bouwen. Er bestaat een reële kans dat een auto achterhaald is al voor zijn onthulling als je er te lang over doet. In deze tijd dat (voornamelijk Chinese) automerken enorm snel kunnen groeien, moet je mee kunnen buigen. Volgens Cedric Combemorel, manager van technologie bij Renault tegen Autocar, zou de utopie zijn om per dag te kunnen besluiten wat er de dag erna gebouwd wordt. Dat is natuurlijk onmogelijk, maar een productieproces stroomlijnen naar minder dan twee jaar is al een hele stap. En een hele belangrijke, volgens Combemorel.

AI

Eén van de zaken waar Renault tijd wint is het efficiënt gebruiken van automatisering en dus AI. Maar Combemorel wil wel duidelijk hebben dat ChatGPT de Twingo niet heeft ontworpen. Dat zou namelijk kunnen als je het hebt over een design met historische knipogen, want vooral iets compleet nieuws verzinnen is nog een uitdaging wat betreft AI. Toch is de Twingo volledig met de hand en uit de geest van een designer ontstaan, want AI moet helpen, niet overnemen in dit geval. Zo kan bijvoorbeeld aerodynamica goed ingevuld worden door AI, zodat designers op basis daarvan het ontwerp weer kunnen aanpassen.

Kortom: veel in korte tijd, het kan dus wel. En dat is waarom de Twingo sneller verschijnt dan je wellicht dacht. Medio 2026 is de kans vrij groot dat je al een Twingo kan bemachtigen en hij gaat dus nog een prijsklasse onder de R5 zitten. Leuk!

Ook interessant!

  • Renault onthult interieur Twingo voor minder dan 20k
    Renault onthult interieur van de nieuwe Twingo
  • Renault schrapt lullige instapper met Megane E-Tech
  • De onthulling van Renault's nieuwe bestseller is nabij!
  • Na de Renault 5 gaat Nissan ook aan de haal met de Twingo

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

Renault, twingo

Vorig bericht: « 450 pk in een Polo?! De ziekste VW Polo R WRC van Nederland #MijnAuto
Volgend bericht: Koop deze grote woonboerderij van een échte autoliefhebber »

Lees Interacties

Reacties

  1. Gele Koplamp zegt

    12 oktober 2025 om 10:32

    Renault is echt heel erg lekker bezig.

    Als je heel cynisch bent zou je kunnen beargumenteren dat het armoe is dat er continu wordt voortborduurt op oude modellen, maar waar de Mini, 500 en Kever in de vorige decennia leuke auto’s waren om te zien in het straatbeeld, heb ik dat zeker met de R4, R5 en deze Twingo. Het is voor het eerst dat ik bij een moderne auto/EV blij kan worden en nog een keer omkijk als ik zo’n felgroene of -gele R5 zie staan.

    Ik ben geloof ik ook een beetje verliefd aan het worden op deze Twingo. Zoveel leuker dan de zoveelste blob op wielen.

    Login om te reageren
    • ejpotter zegt

      12 oktober 2025 om 16:53

      Ik vind de R4 net niet genoeg op de originele lijken. Maar inderdaad een leuk idee.

      Login om te reageren
  2. Tom zegt

    12 oktober 2025 om 10:39

    Renault is goed bezig. Hoop zo dat merken als Fiat, Alfa, Bmw (e21/e30) en bijvoorbeeld Porsche (914/924/944) volgen.

    Login om te reageren
    • rwdftw zegt

      12 oktober 2025 om 12:52

      Renault speelt vooral in op de betaalbare kleine EVs. Nu heb ik als kind heel wat kilometers afgelegd op de achterbank van een viertje, vijfje of mini. Dus ik vind het gaaf wat ze doen.

      Porsche zelf zit in zwaar weer. Zo erg dat ze stoppen met het WEC. Nu zal de BOP daar ook wel wat mee te maken hebben maar de verkopen zakten in als een souffle uit de oven. Hoewel ontzettend gaaf zie ik ze niet snel komen met een nieuwe interpretatie van de 944. Dat apparaat wordt te duur en de markt voor sportcoupes is tanende.

      Login om te reageren
  3. JanJansen zegt

    12 oktober 2025 om 11:13

    Bewonderenswaardig hoe Renault zichzelf aanpast aan de nieuwe situatie.
    Eerst al met Dacia, hun uitbreiding naar India en nu met hun visie op de toekomst.
    Hoop niet dat Nissan of Mitsubishi hen zullen remmen.

    Login om te reageren
  4. utregcity zegt

    12 oktober 2025 om 11:21

    En: ‘De ontwikkeling vindt mede plaats in China, hoewel de productie in Europa zal gebeuren. Het Chinese bedrijf is niet specifiek genoemd, maar is waarschijnlijk een engineeringpartner die de ontwikkelingstijd en -kosten verkort.’

    Login om te reageren
  5. luckyluke zegt

    12 oktober 2025 om 11:48

    De ontwikkelingstijd verkorten was ook een van de stokpaardjes van De Meo als ik het goed heb

    Login om te reageren
  6. cdlop01 zegt

    12 oktober 2025 om 12:01

    Ook Volvo ontwikkelt binnen 24 maanden……dat heeft sofar zeer onbetrouwbare auto’s opgeleverd…. . Maar Ai is helaas de toekomst. Deze Clio ziet er top uit, evenals r4 en 5. De rest van Renault lineup totaal inwisselbaar maar vwb afwerking zeer fraai….daar kunnen de Duitsers inmiddels veel van leren.

    Login om te reageren
  7. pignon zegt

    12 oktober 2025 om 12:03

    Ik vermoed maar zo dat hier in Duitsland met bewondering en frustratie naar gekeken wordt

    Login om te reageren
    • JanJansen zegt

      12 oktober 2025 om 12:21

      Het staat ze natuurlijk vrij om hetzelfde te doen.

      Login om te reageren
  8. rbou zegt

    12 oktober 2025 om 18:54

    Wellicht heb ik het gemist; maar weten we iets over de accu’s/range van deze auto.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North