
De Nissan Twingo is officieel aangekondigd.
Renault en Nissan wisselen al meer dan 20 jaar techniek uit, maar er is altijd wel duidelijk onderscheid geweest tussen de modellen. Dat gaat veranderen met de nieuwe Micra. Dit wordt gewoon een Renault 5 met een Nissan-neus, die ook gebouwd wordt door Renault. Vorige week kregen we het eerste beeld te zien van deze auto.
De R5 is niet de enige Renault waar Nissan mee aan de haal gaat. Er gaat ook een Nissan Twingo komen. In oktober schreven we al dat Nissan hier interesse in had, maar nu is het officieel bevestigd door de Japanners.




Er komt dus definitief een Nissan-variant van de nieuwe Twingo. Deze zal net als de Micra gebouwd worden door Renault. Nissan zegt dat ze de auto wel zelf ontwerpen. Bij de Micra is het totaal niet gelukt om het Renault-DNA te verhullen, maar de R5 heeft natuurlijk een hele karakteristieke vorm. Wellicht is het Twingo-design iets makkelijker te kneden tot een Nissan, al is de nieuwe Twingo ook heel herkenbaar.
Renault moet zelf de productieversie van de Twingo nog onthullen, dus de specificaties zijn nog niet bekend. We weten wel dat de elektrische Twingo goedkoop in de markt wordt gezet, met een vanafprijs van minder dan €20k. Hoe de Nissan-versie gaat heten is nog niet bekend. De vorige A-segment Nissan was de Pixo, maar dat is nou niet direct een iconische naam.

De Nissan Twingo zal niet veel later komen dan de echte Twingo. De Renault komt namelijk in 2026 en de Nissan komt eveneens in 2026. En dat is nog niet alles: er is ook nog een Dacia-variant op komst.





Ja die R5 heeft een heel karakteristieke vorm. Maar dat is natuurlijk niet een verklaring voor het feit dat Nissan er zo’n beetje alleen een ander logo op plakt. Vergelijk ook even de eerste Smart Fourfour met Mitsubishi Carisma en Volvo S40 die op hetzelfde platform stonden. Of een VW Beetle op het platform van de Golf. Dat het ene model heel karakteristiek ontworpen is, zegt niks over een ander model op hetzelfde platform.
Bij de op de Clio gebaseerde Micra kon je wel zien dat ze een familieband hadden, maar daar had Nissan toch heel wat meer moeite voor gedaan. Vermoedelijk werd die moeite niet beloond door renderende verkoopcijfers?
Ze hebben dus bij de 5 gekeken naar de wtingo om vervolgens de echte twingo te rebadgen. Kan maaakt het haast X,
Hopelijk maken ze zich het met de Nissan versie van de Twingo er wat minder makkelijk vanaf dan met de nieuwe Micra.
Ik kan er naast zitten, maar ik denk dat de nieuwe Micra Nissan niet gaat helpen maar Renault ook niet. Die makeover is zo slecht dat hij het sympathieke en authentieke voorkomen van de Renault 5 eerder onderuit haalt. Erg jammer.
Zou Nissan de merknaam Sunny nog in het portfolio hebben? Dat was niet echt een a-segmenter, maar wel een iconische naam voor zover je daarvan kan spreken.
En inderdaad, die Micra op basis van de R5 vind ik ook niet bijster goed gelukt. Het oogt een beetje alsof iemand een R5 heeft genomen en vervolgens met de dagrijverlichting van de Fiat 600 is gaan knutselen om er een soort wannabe Mini Cooper van te maken.
Dat duidelijk onderscheid in het verleden met de gedeelde techniek, was alleen weggelegd voor de personenauto’s, onze bus in het wagenpark hier thuis is toch wel een, een hele slechte als Nissan Interstar, vermomde Renault Master, op wens van Opel schroefde de Fransen er dan nog wel typische Opel metertje in, op het dashboard wat betreft de Movano.
Bij de Interstar was het echt niets meer dan een rebadge-ing.
Gebruikt gekocht, ging meer om wat het is qua bus dan het merk.