
De laadkosten in buitenland zijn niet mals, en één land steekt er met kop en schouders bovenuit.
Als je met een benzineauto op vakantie gaat sta je fluitend aan de pomp, omdat je vrijwel overal goedkoper tankt dan in Nederland. Met een elektrische auto is het echter een ander verhaal. Als je gaat laden, ben je bijna overal duurder uit dan in Nederland.
De ANWB heeft uitgezocht wat een gemiddelde (AC-)laadsessie kost in de populairste Europese bestemmingen. In Oostenrijk was dat maar liefst €0,99 per kWh. Dat is bijna het dubbele van wat een gemiddelde laadsessie in Nederland kost, namelijk €0,50 per kWh. Vorig jaar lag het Oostenrijkse gemiddelde nog maar op €0,75, dus het laden is €0,24 duurder geworden in een jaar tijd.
In onze directe buurlanden zijn de prijzen ook flink gestegen. België ging van €0,54 naar €0,64 en Duitsland van €0,73 naar €0,84. Zwitserland was vorig jaar het duurste land, maar zit nu op hetzelfde niveau met €0,88.
Oostenrijk staat dus met stip op nummer één. Let wel: €0,99 is het gemiddelde, dus je kunt nog duurder uit zijn. Maar liefst 21,3% van de laadsessies kost meer dan €1 per kWh. Je moet dus echt even goed opletten waar je de stekker insteekt.
Hieronder de volledige lijst:
- Oostenrijk: €0,99/kWh
- Zwitserland: €0,89/kWh
- Duitsland: €0,84/kWh
- Italië: €0,80/kWh
- Frankrijk: €0,67/kWh
- België: €0,64/kWh
- Luxemburg: €0,57/kWh
- Denemarken: €0,53/kWh
- Spanje: €0,50/kWh
- Nederland: €0,50/kWh
De ANWB waarschuwt verder dat je de auto niet moet laten staan aan de laadpaal. Dan wordt het pas echt vervelend. We hebben het al eens eerder behandeld, maar onoplettende Nederlanders worden soms geconfronteerd met torenhoge rekeningen.
Een leuk voorbeeld: iemand liet in zijn 4,5 dag aan een lader staan in een Oostenrijks skidorp en kreeg een rekening van €731. Ouch. Iemand anders was €525 kwijt na 6,5 dag aan de laadpaal te hebben gestaan bij een hotel in Düsseldorf. Heel zuur, maar ja, dat is je straf als je gaat laadpaalkleven.
Bron: ANWB





Dus in Oostenrijk is de elektriciteit per km even duur als de benzine per km. Laadkosten per km zijn ongeveer de helft in vergelijking met de benzine kosten, is mijn ervaring met de Nederlandse prijzen.
De benzine is in Oostenrijk een hoop schappelijker geprijst dus als je er woont ben je op benzine go
Joepie, we horen een keer bij de goedkopere landen :-) Hoop niet dat ze nu hier denken: kan wel wat bij de prijs..
Die prijzen van Oostenrijk kunnen niet kloppen. Wij verblijven een gedeelte van het jaar in Oostenrijk en ik laad met mijn Porsche pas tegen een laag tarief. Maar als je je Shell pas gebruikt betaal je afhankelijk van de laadpaal aanbieder tussen de 0,52 en 0,71 ct/kWh. Zelfs snelladen kost tussen de 0,73 en 0,81 ct/kWh. Dus het is mij een raadsel hoe men aan dat gemiddelde van 0,99 ct voor AC laden komt?
Oftewel : don’t stick your plug in crazy 🙂
Lekker laden bij de Tesla Superchargers in Oostenrijk. Meeste superchargers zijn daar €0,29 tot 60kw opladen. Laad je meer dan 60kw dan wordt het een stuk duurder maar nog steeds ‘slechts’ €0,60.
Bij Tesla in Oostenrijk betaal je niet per kW maar per minuut dat je aan de paal staat. Hoe hoger de laadsnelheid hoe meer je betaald per minuut. Uiteindelijk ben je daar dan vaak duurder uit. Veel Tesla eigenaars zijn het met die bedrijfsvoering dan ook niet eens. Tesla heeft al maanden geleden toegezegd dit terug te gaan draaien maar is tot op heden nog niet gebeurd.
Het voordeel van hybride rijden: je kunt berekenen of iets meer of juist iets minder op stroom rijden aantrekkelijk is. Met bv in Duitsland de hoge electriciteitsprijzen enerzijds en relatief gunstige benzineprijs valt het sommetje anders dan in Nederland.
Vakantie = rekenen geblazen!
Accountant ben je nou eenmaal ook op vakantie…
Tip, ga in Frankrijk van de Peage af en laad dan bij. scheelt je veel geld, ook benzine is veel goedkoper
Het is toch grappig dat men ’thuis’ in Oostenrijk ook gewoon voor 30ct laadt.
Maar als je naar de publieke lader gaat als toerist, je snel naar 60-80ct gaat; of in het geval van ANWB dus eentje vindt voor 100ct.
Dat lijkt dus een beetje op gebrek aan concurrentie. Want anders zou je gelijk op kunnen doeken met een prijs van 60ct; want t lijk me toch dat een ‘ meerprijs van 30ct / kWh’ tov een commerciele aanbieder van normale stroom, toch echt al winstgevend moet zijn.
Doordat de tarieven voor laden zo ondoorzichtig zijn zijn er cowboys die daar misbruik van maken. Hier zou de EU echt dringend moeten ingrijpen.
NPC accu gelul net als op verjaardagen tegenwoordig
Voor de laders in het binnenland, uit eigen ervaring is, als je moet snelladen, het snelladen bij Tesla Superchargers het goedkoopste, als je met een vreemd merk komt betaal je alsnog slechts 40-50ct per kWh, terwijl Fastned of Shell prima 80 cent kunnen vragen.
4,5 dag en 6,5 dag aan een laadpaal kleven?! Wat voor egoïst ben je dan?
Maar goed, we zullen deze mensen vanzelf voorbij zien huilen in de socials
De gedachte zal wel zijn “Thuis laat je auto toch ook aan de lader staan tot je deze weer nodig hebt?”
Net terug van puglia en het viel me op dat overal (zelfs in Zwitserland) de tesla supercharger’s goedkoper waren dan in België. Het maximum dat we betaalde was 42 cent per kw. In mulhouse 1 keer aan een gewone lader gehangen en voor de rest voor een kleine 100€ de bijna 2000km kunnen afleggen. (Uiteraard wel thuis vol vertrokken)
In t rijtje komt Portugal niet voor.. Ze zouden ook even een rijtje met goedkoopste landen moeten maken en dan begrijp je dat iedereen in Portugal elektrisch wil rijden..
Hier kun je laden voor vaak onder de 20cent. Bij snelladers(DC)! Bij TESLA in daluren 0.17 en piek 0.33-0.35. Ga je naar “AC” kaders dan kan je vaak tussen de 2 en 10 cent laden. Dus t kan nog goedkoper..
Benzine en diesel liggen beetje op t niveau van NL dus tel uit je winst. Gemiddeld betaal ik 1-2 euro per 100km.. Probeer daar maar is aan te komen met je diesel of benzine. Hybride is hier dus ook populair. Lange afstand diesel of benzine en alles onder de 40-50km op elektriciteit..
Is het laadpaalkleven van minimaal een halve dag meegenomen met die gemiddelde prijzen?
Want er lijkt echt helemaal niets van te kloppen of Tesla wordt standaard vergeten mee te nemen in de prijzen en we vergeten 1 seconden na te denken over welke pas handog is om te gebruiken.