• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Wat moet je doen als je de laadkabel niet uit je EV krijgt?

Auteur: Bas Leesberg, gepost 8 juli 2025 om 07:58 – 15 Reacties

Zit je laadkabel vast? Dan ben je niet de eerste.

Naarmate je meer rijdt met een elektrische of plug-in hybride auto, krijg je vanzelf meer handigheid in het stekkeren. Je weet immers na wat koppelen en ontkoppelen hoeveel kracht je moet zetten om de kabel eruit te krijgen. Maar wat als de kabel niet los wil van het oplaadpunt van je auto? Het overkwam iemand in Duitsland [foto ter illustratie].

Extra vervelend voor deze persoon: de EV is een huurauto en moest op tijd weer terug zijn bij het verhuurbedrijf. De auto stond op te laden aan een type 2 AC-laadpunt zonder vaste kabel in een parkeergarage. Na een dagje shoppen is de huurder van plan huiswaarts te keren. Hij stopt het laadproces via een app die aangeeft dat de batterij weer vol zit. De EV-rijder wil de kabel uit zijn huur-EV trekken. Dat laatste lukt niet.

Wat nu? De auto een aantal keer starten dan maar? Werkt niet. Drukken op de ontgrendelknop van de oplader? Ook geen verandering. Intussen blijft de kabel de accu laden terwijl de batterij al vol is. Een belletje naar de helpdesk wordt niet geantwoord.

Wat moet je doen als de EV-laadkabel niet loskomt?

Gelukkig pakt een nutsbedrijf in de buurt wel de telefoon op en stuurt een monteur. Ook de expert weet niet hoe hij de kabel los moet krijgen. Er zit niets anders op dan de stroom van de hele parkeergarage uitzetten om de kabel los te krijgen. Na een korte onderbreking van de stroom laat de stekker eindelijk los.

Wat er precies misging kan het regionale nutsbedrijf ook niet precies vertellen. Volgens de kenners komt dit zelden voor. Gelukkig zijn er wel nog wat tips voor als de laadkabel van je EV niet loskomt.

Tips

  • Ver- en ontgrendel de auto eens. Vlak naast het laadpunt op je auto zit een ontgrendelingsknop. Deze heeft soms dezelfde kleur als de auto en valt daardoor niet meteen op. Druk op deze knop en voel of de kabel losser zit.
  • Zoek naar de noodontgrendelingsknop. In de handleiding van je auto kun je erachterkomen waar deze knop zich in jouw EV bevindt.
  • Bel de netbeheerder. Hij kan op afstand de oplader uitschakelen om het laadproces te stoppen waardoor de laadkabel automatisch loskomt.
  • Wat je ook doet, probeer NOOIT de kabel met brute kracht los te trekken van het laadpunt. Er kan nog steeds stroom op staan. Een plotseling contactverlies kan zorgen voor vonken en zelfs tot explosies leiden waardoor je auto schade oploopt. Oftewel: dan ben je nog verder van huis.

Bron: AutoBild

Ook interessant!

  • EV 10 Daagse 2024
  • Drie keer raden wat Bentley's eerste EV voor auto wordt
  • Ervaar de nieuwste EV's tijdens de EV Experience op Zandvoort
  • Hier, een auto die als EV wél mag

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, opladen

Vorig bericht: « Had jij je geld maar op Nico Hülkenberg gezet
Volgend bericht: Scanauto’s in Rotterdam gaan NOG MEER parkeerboetes uitschrijven »

Lees Interacties

Reacties

  1. smokin zegt

    8 juli 2025 om 08:03

    “Bel de netbeheerder. Hij kan op afstand de oplader uitschakelen om het laadproces te stoppen waardoor de laadkabel automatisch loskomt.” – Het zijn echt laptops geworden. Dit wil je toch niet op een auto.

    Login om te reageren
    • kas_par zegt

      9 juli 2025 om 08:41

      jawel. ner zoals ik toch liever een laptop heb dan een typemachine.

      Login om te reageren
  2. mashell zegt

    8 juli 2025 om 08:34

    Je moet toch niet de netbeheerders bellen maar de exploitant van de laadpaal?

    Login om te reageren
    • utregcity zegt

      8 juli 2025 om 08:54

      Precies dat.

      Login om te reageren
    • potjak zegt

      8 juli 2025 om 14:10

      Precies, bel het nummer dat op de paal of één van de omliggende palen staat. Ben je binnen 5 minuten weer “los”.

      Login om te reageren
    • kas_par zegt

      9 juli 2025 om 08:42

      precies, klopt niet in het artikel. de netbeheerder gaat echt niks doen

      Login om te reageren
  3. mjpamsterdam zegt

    8 juli 2025 om 08:55

    In de fik steken ?

    Login om te reageren
  4. lekkerlinksrijden zegt

    8 juli 2025 om 09:42

    Doorknippen

    Login om te reageren
  5. eaudi zegt

    8 juli 2025 om 10:05

    Pas zoiets gehad in Duitsland. Paar keer kabel van de auto en zo. Niets hielp. Vervolgens gebeld met de exploitant, binnen een minuut was de kabel bevrijd op afstand.

    Login om te reageren
  6. ty5550 zegt

    8 juli 2025 om 10:10

    Beetje verwarrend verhaal. De auto vergrendelt de laadkabel langs de kant van de auto. De laadpaal langs de andere kant. Als de auto niet wilt loslaten, ligt het dus aan de auto. Meestal heb je noodontgrendelingen voor de laadkabel toch los te maken langs de kant van de auto. De andere kant ligt effectief aan de laadpaal maar dan had hij wel zijn auto kunnen losmaken en desnoods zonder laadkabel kunnen wegrijden. Bij ac laders kiest de auto of er effectief opgeladen wordt want de interne omvormer van de auto wordt gebruikt, de laadpaal kan dus niet “beslissen om te blijven laden” als de batterij vol zit. Wel zal de laadpaal natuurlijk toestaan of er geladen kan worden met een intern relais. Het klinkt wat alsof bij Autobild iemand het artikel heeft geschreven die het allemaal zelf niet 100% begreep.

    Login om te reageren
    • grrrrrene zegt

      9 juli 2025 om 07:07

      Inderdaad. De laadsessie was op de laadpaal gestopt en toch laadde hij door, terwijl de accu vol zat. Dat kan toch helemaal niet?
      De monteur van de netbeheerder kon er ook niks mee, met bij de tips staat dat je de netbeheerder moet bellen, omdat dit de kapel op afstand kan uitzetten. Blijkbaar niet toch, dat schreven jullie juist?

      De tip over het nummer op de laadpaal zelf, van de exploitant, ga ik onthouden. Zo te lezen werkt dat wel een nog snel ook. Die tip had ik onderaan het artikel verwacht.

      Login om te reageren
  7. degrotemuis zegt

    8 juli 2025 om 16:45

    Het hele verhaal klinkt meer als een laadkabel die vast blijft zitten aan de laadpaal? Een laadkabel die vastzit in de auto krijg je meestal wel ontkoppeld met een keertje ver- en ontgrendelen, of als de boel storing heeft, even in het instructieboekje kijken waar de noodontgrendeling zit en die gebruiken.

    Laadkabel vast in de laadpaal is lastiger, maar als de exploitant een goede helpdesk heeft is dat ook in 2 minuten gefikst, even bellen met die exploitant.

    Pas 1 keer gehad dat het lastiger was, jaren geleden in Frankrijk. Toen ruim een uur moeten wachten omdat letterlijk niets op afstand werkte om de laadkabel te bevrijden.

    Login om te reageren
  8. sr20det zegt

    8 juli 2025 om 22:05

    9 van de 10 keer zit er wel ergens een ‘noodontgrendelingskabeletje’ om de stekker los van je auto te kunnen halen. Zal even zoeken zijn maar zit er ongetwijfeld om het slotje te doen openen.

    Login om te reageren
  9. kas_par zegt

    9 juli 2025 om 08:44

    Artikel klopt niet. het gaat de ene keer om een kabel vast in de laadpaal, dan weer in de auto..
    En de netbeheerder doet echt niks hier… exploitant van de laadpaal wel.

    Login om te reageren
  10. Rustaagh zegt

    9 juli 2025 om 11:48

    In alle EVs kun je de laadkabel ontgrendelen vanuit de auto. Het kan soms voorkomen dat de laadkabel ook vast blijft zitten aan de laadpaal. In dat geval volstaat een telefoontje aan de exploitant (bijvoorbeeld Allego). Die kunnen op afstand de boel ontgrendelen. Is mij in de afgelopen jaren 1x gebeurd en was binnen 2 minuten opgelost.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North