
Zit je laadkabel vast? Dan ben je niet de eerste.
Naarmate je meer rijdt met een elektrische of plug-in hybride auto, krijg je vanzelf meer handigheid in het stekkeren. Je weet immers na wat koppelen en ontkoppelen hoeveel kracht je moet zetten om de kabel eruit te krijgen. Maar wat als de kabel niet los wil van het oplaadpunt van je auto? Het overkwam iemand in Duitsland [foto ter illustratie].
Extra vervelend voor deze persoon: de EV is een huurauto en moest op tijd weer terug zijn bij het verhuurbedrijf. De auto stond op te laden aan een type 2 AC-laadpunt zonder vaste kabel in een parkeergarage. Na een dagje shoppen is de huurder van plan huiswaarts te keren. Hij stopt het laadproces via een app die aangeeft dat de batterij weer vol zit. De EV-rijder wil de kabel uit zijn huur-EV trekken. Dat laatste lukt niet.
Wat nu? De auto een aantal keer starten dan maar? Werkt niet. Drukken op de ontgrendelknop van de oplader? Ook geen verandering. Intussen blijft de kabel de accu laden terwijl de batterij al vol is. Een belletje naar de helpdesk wordt niet geantwoord.
Wat moet je doen als de EV-laadkabel niet loskomt?
Gelukkig pakt een nutsbedrijf in de buurt wel de telefoon op en stuurt een monteur. Ook de expert weet niet hoe hij de kabel los moet krijgen. Er zit niets anders op dan de stroom van de hele parkeergarage uitzetten om de kabel los te krijgen. Na een korte onderbreking van de stroom laat de stekker eindelijk los.
Wat er precies misging kan het regionale nutsbedrijf ook niet precies vertellen. Volgens de kenners komt dit zelden voor. Gelukkig zijn er wel nog wat tips voor als de laadkabel van je EV niet loskomt.
Tips
- Ver- en ontgrendel de auto eens. Vlak naast het laadpunt op je auto zit een ontgrendelingsknop. Deze heeft soms dezelfde kleur als de auto en valt daardoor niet meteen op. Druk op deze knop en voel of de kabel losser zit.
- Zoek naar de noodontgrendelingsknop. In de handleiding van je auto kun je erachterkomen waar deze knop zich in jouw EV bevindt.
- Bel de netbeheerder. Hij kan op afstand de oplader uitschakelen om het laadproces te stoppen waardoor de laadkabel automatisch loskomt.
- Wat je ook doet, probeer NOOIT de kabel met brute kracht los te trekken van het laadpunt. Er kan nog steeds stroom op staan. Een plotseling contactverlies kan zorgen voor vonken en zelfs tot explosies leiden waardoor je auto schade oploopt. Oftewel: dan ben je nog verder van huis.
Bron: AutoBild





“Bel de netbeheerder. Hij kan op afstand de oplader uitschakelen om het laadproces te stoppen waardoor de laadkabel automatisch loskomt.” – Het zijn echt laptops geworden. Dit wil je toch niet op een auto.
jawel. ner zoals ik toch liever een laptop heb dan een typemachine.
Je moet toch niet de netbeheerders bellen maar de exploitant van de laadpaal?
Precies dat.
Precies, bel het nummer dat op de paal of één van de omliggende palen staat. Ben je binnen 5 minuten weer “los”.
precies, klopt niet in het artikel. de netbeheerder gaat echt niks doen
In de fik steken ?
Doorknippen
Pas zoiets gehad in Duitsland. Paar keer kabel van de auto en zo. Niets hielp. Vervolgens gebeld met de exploitant, binnen een minuut was de kabel bevrijd op afstand.
Beetje verwarrend verhaal. De auto vergrendelt de laadkabel langs de kant van de auto. De laadpaal langs de andere kant. Als de auto niet wilt loslaten, ligt het dus aan de auto. Meestal heb je noodontgrendelingen voor de laadkabel toch los te maken langs de kant van de auto. De andere kant ligt effectief aan de laadpaal maar dan had hij wel zijn auto kunnen losmaken en desnoods zonder laadkabel kunnen wegrijden. Bij ac laders kiest de auto of er effectief opgeladen wordt want de interne omvormer van de auto wordt gebruikt, de laadpaal kan dus niet “beslissen om te blijven laden” als de batterij vol zit. Wel zal de laadpaal natuurlijk toestaan of er geladen kan worden met een intern relais. Het klinkt wat alsof bij Autobild iemand het artikel heeft geschreven die het allemaal zelf niet 100% begreep.
Inderdaad. De laadsessie was op de laadpaal gestopt en toch laadde hij door, terwijl de accu vol zat. Dat kan toch helemaal niet?
De monteur van de netbeheerder kon er ook niks mee, met bij de tips staat dat je de netbeheerder moet bellen, omdat dit de kapel op afstand kan uitzetten. Blijkbaar niet toch, dat schreven jullie juist?
De tip over het nummer op de laadpaal zelf, van de exploitant, ga ik onthouden. Zo te lezen werkt dat wel een nog snel ook. Die tip had ik onderaan het artikel verwacht.
Het hele verhaal klinkt meer als een laadkabel die vast blijft zitten aan de laadpaal? Een laadkabel die vastzit in de auto krijg je meestal wel ontkoppeld met een keertje ver- en ontgrendelen, of als de boel storing heeft, even in het instructieboekje kijken waar de noodontgrendeling zit en die gebruiken.
Laadkabel vast in de laadpaal is lastiger, maar als de exploitant een goede helpdesk heeft is dat ook in 2 minuten gefikst, even bellen met die exploitant.
Pas 1 keer gehad dat het lastiger was, jaren geleden in Frankrijk. Toen ruim een uur moeten wachten omdat letterlijk niets op afstand werkte om de laadkabel te bevrijden.
9 van de 10 keer zit er wel ergens een ‘noodontgrendelingskabeletje’ om de stekker los van je auto te kunnen halen. Zal even zoeken zijn maar zit er ongetwijfeld om het slotje te doen openen.
Artikel klopt niet. het gaat de ene keer om een kabel vast in de laadpaal, dan weer in de auto..
En de netbeheerder doet echt niks hier… exploitant van de laadpaal wel.
In alle EVs kun je de laadkabel ontgrendelen vanuit de auto. Het kan soms voorkomen dat de laadkabel ook vast blijft zitten aan de laadpaal. In dat geval volstaat een telefoontje aan de exploitant (bijvoorbeeld Allego). Die kunnen op afstand de boel ontgrendelen. Is mij in de afgelopen jaren 1x gebeurd en was binnen 2 minuten opgelost.