Nu de Audi R8 officieel verleden tijd is, nemen we even officieel afscheid van de eerste en tot nu toe enige supercar van Audi.
Het is officieel: als we het hebben over de Audi R8, moeten we in de verleden tijd spreken. Audi bouwde het laatste exemplaar van hun eerste en vooralsnog enige supercar, waarmee de productiespanne officieel begon in 2007 en eindigde in 2024. Twee generaties en zeventien jaar, en 44.418 gebouwde exemplaren.
Afscheid Audi R8
De Audi R8 is een beetje de allemansvriend van de supercar-wereld. Dus als een echte allemansvriend willen we toch even een gepast afscheid schrijven voor de auto, door even de levensloop door te nemen.
Successen
De Audi R8 is eigenlijk een optelsom van twee factoren. De eerste is de Audi R8. Ehm, juist. R8 was namelijk zowel de naam voor de productieauto, als de serie raceauto’s met V8 die Audi inzette voor de felbegeerde 24 uur van Le Mans.
Dat bleek succesvol. Audi schreef de 24 uur van Le Mans vijf keer op naam van de R8 tussen 2000 en 2005. Alleen 2003 moesten ze afstaan aan Bentley met de Speed 8. Ironisch genoeg was 2003 wel het jaar waarin het idee voor een Audi supercar voor de straat concreet werd voor het publiek.
Audi wilde namelijk het Le Mans-succes van de R8 vieren na de hattrick van 2000, 2001 en 2002. Dat deden ze door in 2003 de Audi Le Mans Concept te presenteren op de IAA van Frankfurt. Een tamelijk baanbrekend design voor 2003 dat bovendien vol zat met hypermoderne features. Niet alleen zaken als LED-koplampen en achterlichten, maar ook een aluminium spaceframe en veelvuldig gebruik van zowel aluminium als koolstofvezel voor de carrosserie. Overigens lag achterin de Le Mans Concept een 5.0 liter V10 met 610 pk. Wat een perfect bruggetje is naar de tweede factor die meespeelde in de geboorte van de R8.
Lamborghini
Namelijk niet geheel onbelangrijk: Audi was de kersverse eigenaar van Lamborghini. Het eerste project van Audi voor het Italiaanse merk was de baby Lambo, de Gallardo die onder de Murciélago kwam. Met een volledig nieuw op maat gemaakt aluminium chassis en spaceframe en een V10 achterin. Audi had op zich alles in huis om een soort ge-rebadgede Gallardo uit te brengen als Audi-supercar. Dat is dan ook min of meer gebeurd.
Eerste R8: 2006
In 2006 verscheen de productieversie van de Le Mans Concept. Waar de concept vernoemd was naar de race die Audi racesucces opleverde, werd de auto uiteindelijk vernoemd naar de auto die het verzorgde: R8. Wat ook nog eens een mooie referentie is naar het aantal cilinders dat de motor telt. De styling van de Le Mans Concept werd ietsje meer naar productie-specificatie gebracht. Zo durfde Audi de bizarre LED-kermis die doet denken aan hun moderne LED Matrix-lampen nog niet aan, maar wel een wat simpelere LED-koplamp met een lichtstrip in een bijzondere vorm die altijd aan stond. Zo zijn de daytime running lights of dagrijverlichting ten tonele getreden, wat in 2009 zelfs verplicht werd in Europa.
Een ander designdingetje wat Audi tot en met de laatste R8 heeft meegenomen: de koelsleuven aan de zijkant zaten achter een stuk contrasterend plaatwerk wat van de raampartij tot de bumper liep. Deze ‘sideblades’ werden kenmerkend voor het profiel van de Audi R8. Je kan ze in een contrasterende kleur bestellen, maar ook mee laten spuiten.
V8
Je zou namelijk verwachten dat de auto de voetsporen van de concept volgt. Qua basis doet hij dat ook: de auto is technisch vrijwel identiek aan de Lamborghini Gallardo. Net als de Gallardo had ook de R8 vierwielaandrijving, de motor achterin en een aluminium spaceframe. De motor werd echter Audi’s eigen 4.2 liter V8 FSI. De cijfers maken het eigenlijk een perfecte junior voor de Gallardo, wat dan ook de insteek lijkt. Twee cilinders minder en 420 pk in plaats van 500. Deze motor is bekend uit de Audi RS4, wat klinkt alsof Audi een beetje eieren voor hun geld heeft gekozen. Toch zegt dat meer over hoe briljant de motor van de RS4 is, omdat de motor eigenlijk beter op zijn plek lag in een supercar.
Nu snelle automaten helemaal een ding werden, niet in de laatste plaats doordat Audi dankbaar gebruik maakte van de eerste generatie DSG, wilde Audi ook voor de R8 de nadruk leggen op de e-Gear transmissie van Lamborghini. Deze kon je in de R8 krijgen als ‘R-Tronic’, een gerobotiseerde handbak en dus geen DSG-praktijken met dubbele koppelingen. Over de R-Tronic zijn de meningen verdeeld qua beleving en betrouwbaarheid, helemaal omdat het alternatief een handgeschakelde zesbak met H-patroon is. Eenvoudiger wordt het niet.
Topmotor
In het debuutjaar scoorde de Audi R8 zoals je van een middenmotor supercar verwacht, met ietsje meer dan 4.000 verkochte exemplaren. Tot en met 2009 was de 4.2 FSI de enige motor die je kon krijgen, maar Audi liet al doorschemeren dat het daar niet bij bleef. Neem de Audi R8 V12 TDI Concept. Die liet zien hoe het zou werken als Audi de 5.5 liter V12 diesel(!)motor achterin kreeg met meer dan 500 pk en meer dan 1.000 Nm. Dit werd een lastige voor de paarse broeken, omdat Audi de R8 op heel veel fronten moest herzien om de gargantueske dieselbeuker erin te proppen. De motor vond zijn weg overigens wel in de Audi Q7 V12 TDI.
Nee, Audi dacht makkelijker. Lamborghini zou de geüpdatete Gallardo genaamd LP560-4 presenteren, met een 5.2 liter grote versie van zijn V10. Aangezien de Gallardo en R8 toch al het gros van hun techniek delen, wist je zeker dat die wel makkelijk ging passen. Zo werd de Audi R8 5.2 FSI quattro geboren in 2009. Dan verwacht je kannibalisering met de Gallardo, maar het bleek dat de twee perfect in harmonie konden leven. Overigens ging de V8 niet in de prullenbak: je kon de eerste R8 zijn hele levensspanne in beide motorvariaties krijgen.
Spyder
Sterker nog: Audi ging zelfs de andere versie van de Gallardo naar de R8 brengen door in 2010 de Spyder te introduceren. Al het moois van de R8 V10, maar dan zonder dak. Ook hier mocht je kiezen tussen de V8 en de V10. Die keuze moet je waarschijnlijk vooral met je portemonnee maken, want beide motoren passen de R8 goed. Dat geldt ook voor de Coupé, overigens.
e-tron
Zonder te veel in te gaan op de individuele versies –dat hebben we namelijk al een keer gedaan– heeft de eerste R8 een levensspanne gehad van 2007 tot en met 2015. Daarin is hij een keer is gefacelift: van meer pk voorzien en de automaat werd nu de S-Tronic, toch een DCT. Ook trad de GT ten tonele (later LMX). Op de achtergrond was Audi bezig met een versie van de R8 die de benzinemotoren zou wegkieperen. Deze e-tron, voorgesteld als concept met een soort moderne insteek op het R8-lijnenspel, zou een volledig elektrische R8 tonen.
Er zijn zelfs prototypes op basis van het standaardmodel. Audi kon echter geen manier vinden om de e-tron een commercieel succes te maken, dus bleef het bij testmodellen en concepts.
2016: tweede Audi R8
De tweede generatie Audi R8 deed alles hetzelfde, en toch veel anders. Zo verdween de optie voor de V8 en de handbak. Dat werd nu enkel de S-Tronic. Veranderingen die wederom parallel lopen aan de in 2014 gepresenteerde Lamborghini Huracán, de opvolger van de Lamborghini Gallardo. De R8 kwam beschikbaar als 540 pk sterke V10 quattro en 610 pk sterke V10 quattro Plus.
e-tron 2.0
De meest bizarre wending is dat Audi pardoes ineens hun e-tron-versie concreet maakte met een productieversie op basis van de nieuwe R8. Ook al hadden ze gelijk over het niet worden van een commercieel succes. Door ‘slechts’ 460 pk te kunnen bieden, loodzwaar te zijn, nog bij lange na niet snel te kunnen opladen en een miljoen euro te kosten, passeerde de teller voor de R8 e-tron nog niet eens een klein tiental exemplaren.
Doorgaan
Des te leuker werd het dat de Audi R8 de tand des tijds doorstond. Wederom kun je alle varianten teruglezen in ons artikel daarover, maar Audi bleef tot en met 2024 doorploeteren met hun supercar met 5.2 liter V10. Uiteindelijk goed voor 620 pk, optioneel met achterwielaandrijving en nog steeds als coupé of Spyder.
De kracht van de R8? Hij is zo lekker gewoon gebleven. Je zegt eigenlijk als Audi R8-koper dat een Lamborghini je te flitsend is en je gewoon wil genieten van een MR-supercar met V8 of V10. Toch is de R8 absoluut geen neppe supercar en verwachten we dat het zeker een klassieker wordt. Sommige mensen beweren dat al, terwijl de prijzen nu juist lekker laag liggen. Mocht je dus nu eentje kopen of al hebben: houd ‘m netjes, en over een tijdje zit je misschien wel met de beste Audi aller tijden in je bezit.
Helemaal nu ze officieel niet meer gebouwd worden. De teller stopt dus op meer dan 44.000 exemplaren, waarvan 666 de eerste R8 GT (333 coupés en 333 Spyders), 99 R8 LMX’en en 333 nieuwe R8 GT’s. Audi heeft wel eens gesproken van een opvolger, maar dat deze een V10 krijgt lijkt onwaarschijnlijk. Op zijn minst hybride, waarschijnlijk volledig elektrisch, ligt meer in de lijn der verwachtingen.
Vaarwel R8!
audirs3 zegt
Leuk stuk! Maar de prijzen die nu lekker laag liggen? Welke dan? Ik vind ze nog best duur…
Loek zegt
@audirs3: voor een vroege V8 betaal je in Nederland zo’n 40 ruggen, wat ik voor het kaliber auto niet eens zo gek vindt.
Moet je voor de grap eens de (ietwat irrelevante) Engelse prijzen bekijken. Voor 28k heb je een relatief net uitziende R8 V8. Koopje!
petroldrinker zegt
Ze waren voor de Covid al rond de 30K te krijgen in duitsland en NL, dus zijn weer gestegen, UK kan maar ik zou in dit kaliber auto niet aan de verkeerde kant willen zitten, bij iets als een JDM bak geen issue want zijn niet anders en hoort erbij.
HZW zegt
Mijn favoriete R8 blijft nog steeds een “handgeschakelde” R8 5.2 V10 FSI quattro, maar die zijn zeldzaam.
kniesoor zegt
Nououou, ‘eerste en tot nu toe enige supercar’, da’s een riskante bewering. Ik noem een UrQuattro.
padoempats zegt
Leuk stuk!
Enige aanvulling: de S-Tronic werd niet op het 2016 / 4s model geïntroduceerd maar op het facelift model in 2013. In 2014 kwam een LMX versie uit waar voor het eerst laser-lichten werd geïntroduceerd.
Loek zegt
@padoempats: bedankt, staat verduidelijkt in de tekst!
rogerzz zegt
De goedkoopste handgeschakelde R8 uit 2008 dus met de 4.2 motor, is alsnog 70k. Er is maar 1 handgeschakelde 5.2 liter te vinden is 138k. Ik ben wel even benieuwd waar de goedkope R8’s te vinden zijn, Duitsland?
Er staat overigens ook een R8 uit 2008 met 309.000km te koop voor slechts 44,5k wat de goedkoopste is op dit moment. Maar noem me een lafaard, dat durf ik niet aan. Ik neem aan dat die kilometers toch wat ruiger zijn geweest dan de gemiddelde Toyota Avensis rijder zal hebben gereden.
drdre1 zegt
2 dingen: 1) De eerste is nog steeds de mooiste en 2) Ik mis nog de auto waarin hij als futuristisch model te zien was in de film… 🤔… I, Robot?
lekkaah zegt
Inderdaad. Audi heeft het m.i. voor elkaar gekregen om in korte tijd veel mooie modellen op de markt te brengen tussen 2004 – 2010 (invoering ‘single frame’ grille). Daarna hebben de ontwerpers enkel een lineaaltje naast de oude ontwerpen gelegd en strakkere lijnen getekend.
drdre1 zegt
Ze hebben bij VAG gewoon 1 ontwerper in dienst:
– Audi? Liniaal!
– Volkswagen? Liniaal!
– Lamborghini? Passer…nee wacht, LINIAAL!!
peter_akerboom zegt
Toch jammer dat die diesel er nooit kwam!
En het blijft een mooie auto, zou dit zeker boven de Lamborghini kiezen.
Dutchdriftking zegt
Het blijft een gave wagen. Een tweede generatie pré facelift spider in het groen met amaretto interieur staat hoog op de wensenlijst.
petroldrinker zegt
Blijft zonde, blijft voor mij de ultieme daily om te kunnen bezitten die niet teveel opvalt. wel een 1e generatie of facelift V10 graag zonder de handbak (zou niet weten waarom iemand de langzamere bak zou kiezen)
Dutchdriftking zegt
Omdat de automaat naar huidige maatstaven alsnog traag is, en niet comfortabel. De handbak met dat gave patroon doet een hoop voor gevoel en rijplezier. Zeker wanneer het een auto voor het weekend is. Mocht je in de gelukkige situatie van een daily zitten dan is de DCT van na de facelift natuurlijk uitstekend om mee te leven.
petroldrinker zegt
@dutchdriftking Mwa, jij en ik kunnen echt niet zo snel schakelen als een R-Tronic, laat staan een S-Tronic. Een flipper bak met van die lekkere klappen elke keer, geweldig gevoel blijft dat. daarbij ben ik vd generatie dat een race auto flippers heeft, dus voor mij komt dat ook dichterbij een racecar dan een handbak dat zal komen voor mijn gevoel.
Dutchdriftking zegt
Ik snap je punt, maar bij een eerste generatie R8 van voor de facelift (helemaal met V8) gaat het niet om de laatste tienen maar om het gevoel. En dan voelt die handbak gewoon heel speciaal. De facelift exemplaren met DCT voelt zoveel fijner dat hier de automaat echt iets toevoegt naast snelheid. Maar als de minst begeerlijke versie ooit voor de deur staat ben ik er alsnog heel blij mee hoor ;) Zelf vind ik de F1 transmissie van bijvoorbeeld de 360 op een of andere manier veel fijner en sneller aanvoelen dan de veel nieuwere R tronic van de R8 van de eerste generatie.