• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

In memoriam: BMW 1-serie (2004-2019)

Auteur: jaapiyo, gepost 9 juni 2019 om 19:57 – 83 Reacties

E87


Op veel te jonge leeftijd is van ons heengegaan…

Hoe ouder je wordt, hoe vaker je geconfronteerd wordt met het bittere einde. Onlangs moesten we op de redactie wederom witte lelies kopen, vanwege het verscheiden van een oude vriend uit Duitsland. Na een veel te kort leven van slechts vijftien jaar legde de BMW 1-serie, Einser voor intimi, het loodje. Het definitieve einde was nog steeds een schok, maar kwam niet meer als een donderslag bij heldere hemel. Het was inmiddels een kroniek van een aangekondigde dood geworden. Dat de suits in de hoogste regionen van BMW het leven uit hun kleintje gingen knijpen, was immers al enige tijd bekend.

Maar dit is niet een tijd om het hoofd te laten zakken. Dat zou de 1-serie ook niet gewild hebben. We moeten doorbikkelen als petrolheads. Blijven zoeken naar en hopen op de volgende fabrikant die het lef en de visie heeft om een superieur sturende achterwielaangedreven C-segmenter op de markt te brengen. Zoals Tennyson door de proxy van ‘M’ al zei in een Bondfilm: to strive, to seek, to find, and not to yield. Precies dat zullen we doen. Maar in de tussentijd, gooien we wat whiskey op de grond voor een gevallen held.

Eerste generatie (E81, E82, E87, E88)
De allereerste BMW 1-serie werd in maart van 2004 voorgesteld aan het publiek. Tot die tijd was de 3-serie lang de instapper in het gamma. Doch BMW proefde dat het mogelijk was een grotere vuist maken in een iets lager segment. Ze hadden daar al voorzichtige stapjes gezet met de Compact-modellen op basis van de E36 en E46, maar dat werd geen doorslaand succes. Beide auto’s straalden in alles uit dat het ‘uitgeklede’ 3-series waren. Je kón een compact kopen met dikke zespitter, maar goed, voor dat geld had je dan ook een ‘echte’ 3-serie. Dus de meeste compacts waren instapmodelletjes waar een ‘wel-willen-niet-kunnen’-imago aan kleefde. Dat wil je niet als badgebewuste premiumkoper.

Geinig genoeg was de 1-serie technisch gezien niet veel anders dan een ‘compacte 3-serie’. Het onderstel deelde veel met dat van de grotere broer, inclusief dus de achterwielaandrijving. Op het onderstel was in dit geval echter een traditionele hatchback-koets gebouwd. De auto was zodoende 24 centimeter korter dan een 3-serie, maar de beschrijving ‘3-serie met afgehakte staart’ die de compacts vaak ten deel viel, kon definitief in de ijskast.

De achterwielaandrijving was meteen een unicum in het C-segment, waar de 1-serie nu overduidelijk opereerde. Natuurlijk waren er in het verleden meer ‘kleine’ auto’s geweest met achterwielaandrijving, maar dat was nog in het tijdperk van starre achterassen en bladveren. De 1-serie had een aluminium vooras en vijfstangen achterwielophanging. BMW schreeuwde van de daken dat de gewichtsverdeling mede daardoor perfect was.

Qua motoren was er aanvankelijk niet zoveel spannends te kiezen. De 120i was vlot, maar niet per se inspirerend. Later werd dat goed gemaakt. Benzinehoofden konden kiezen voor de 130i (aankoopadvies), met de heerlijke zes-in-lijn onder de kap die je destijds in alle BMW’s kon krijgen. Een 7-serie wordt daarmee een prettige cruiser, maar in het C-segment was 265 pk voldoende om als ‘hot hatch’ door het leven te gaan. Als je de verleiding kon weerstaan om het M-pakket te laten monteren, had je bovendien een epische sleeper aan een 130i. Satanaanbidders hadden eveneens een goede aan de ‘1’. Zij konden namelijk opteren voor de 123d, met een twinturbo-diesel onder de kap die zelfs Alpina-pedigree had.

130i

Kritiek was er natuurlijk ook op de 1-serie. Dat betrof dan vooral de looks. Het ontwerp was ten prooi gevallen aan Chris Bangles Flame Surfacing designfilosofie. Maar dat was niet eens het grootste probleem: aan de onderkant van de deuren maakt de dorpel een soort glimlach naar je. Op zich vriendelijk, maar haters noemden de 1-serie daarom ook wel een ‘hangbuikzwijntje’.

Het interieur was in eerste instantie ook niet zacht genoeg. Dit was de tijd dat BMW iets te weinig aandacht gaf aan mooie plastics in het interieur. Je ziet het terug in de eerste generatie 1-serie, maar ook in de E9x 3-serie en E6x 5-serie. Door middel van facelifts werd een en ander wel snel flink verbeterd.

E88

Daarnaast kwamen er gedurende het leven van de eerste 1-serie ook andere carrosserievarianten bij. De vijfdeurs (E87) werd vergezeld door de driedeurs (E81). Voor de levensgenieters kwamen er ook nog een coupé (E82) en cabrio (E88) bij. Voor die laatste twee werden er ook wat dikkere motoren beschikbaar, die de naamplaatjes 125i en 135i meekregen. Die 135i vormde uiteindelijk de opmaat naar het absolute juweeltje dat deze generatie 1-serie zou voortbrengen: de 1M Coupé. Met weemoed kijken wij terug (rijtest).

Tweede generatie (F20, F21)

Na een standaard lifecycle van zeven jaar, was het in 2011 tijd voor de 1-serie om te evolueren. Een paar dingen verbeteren, een beetje persoonlijke ontwikkeling, iedereen komt het wel een keertje tegen in zijn leven. Althans, dat mag je hopen. De 1-serie verbeterde zichzelf vanaf generatie twee onder andere door iets meer ruimte aan inzittenden te bieden.

Maar de Einser verloochende zichzelf niet helemaal en bleef trouw aan zijn ‘fouten’. Mede dankzij de layout met de motoren in de lengte en achterwielaandrijving was de auto nog steeds niet ruim te noemen. Daar stonden echter ook grote voordelen tegenover. Datzelfde gold niet voor de styling, waar wederom veel over te doen was. Het front kreeg een wat stompe neus met enorme koplampen. Ik vind het zelf tof, maar de meesten vonden het lelijk. Aan de achterkant leek het alsof BMW een greep in het Volkswagen-magazijn gedaan had, om een paar Polo-achterlichten mee te nemen. Een rappe facelift maakte aan beide zaken een einde.

Onder de kap waren er ook dit keer weer kleine torretjes voorhanden. Instappen in een 114i of 114d betekende dat je automatisch goed werd in Duke Nukem imiteren: “Grandma was slow…but she was old…”. Gelukkig was er ook weer een ander einde van het spectrum. Daar vond je de M135i en later de M140i terug. Sommigen op de redactie zijn best wel fan van die auto’s.

M135i

Helaas werd de 1-serie familie in deze tijd al een beetje uitgemoord. De F20 (vijfdeurs) en F21 (driedeurs) moesten het samen zien te rooien. De coupé en cabrio versies heetten vanaf nu namelijk 2-serie. De paarse broeken bij BMW waren ervan overtuigd dat ze daardoor net iets meer kunnen vragen voor de auto’s. Dit betekent ook dat een échte ‘M’ niet bestaat in het gamma van deze generatie Einser. En nu zal die er voorlopig dus ook niet meer komen, want BMW geeft de 1-serie geen opvolger. Slaap zacht, kleine BMW.

Ook interessant!

  • Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
    Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
  • Video: dikke BMW ontmoet dikke BMW
  • Video: vernieuwde BMW 7 Serie doet rondje circuit
    Video: vernieuwde BMW 7 Serie doet rondje circuit
  • Video: BMW 3 Serie maakt onfortuinlijk rondje

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

1-serie, BMW, Columns, e82, e87, E88, f20, f21

Vorig bericht: « Sjoemelt Toyota met de pk’s van de Supra?
Volgend bericht: Uitslag Formule 1: Grand Prix van Canada 2019 »

Lees Interacties

Reacties

  1. emping zegt

    9 juni 2019 om 20:02

    Clownschoen, alleen als driedeurs nog enigszins te verdragen.

    Login om te reageren
    • sirprize zegt

      9 juni 2019 om 22:05

      @emping: “Opinions are like assholes, everyone has one but they think each others stink.”

      Login om te reageren
    • toniominestrone zegt

      9 juni 2019 om 22:11

      @emping: je hebt de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt, clownerie is de ultieme benaming voor de enige echte M coupe.

      Login om te reageren
      • toniominestrone zegt

        9 juni 2019 om 22:16

        @toniominestrone: clownshoe

        Login om te reageren
  2. jpoers zegt

    9 juni 2019 om 20:03

    Snik snotter, schuift wat zand het gat in de grond in. Sorry maar qua techniek een dikke plus. Rijd super. Maar daar houdt ook alle positieve geluiden van mijn kant op. In mijn optiek nooit een mooie / praktische/ leuke auto geweest. Dus op t verlanglijst staat die heel ver onderaan.

    Login om te reageren
  3. SpiderIV zegt

    9 juni 2019 om 20:04

    Hater is wat erg stellig maar dat hangbuikzwijntje is vanaf het begin een lelijk ding.
    Rijdt een stuk beter dan dat het eruit ziet.

    Login om te reageren
  4. berlinetta zegt

    9 juni 2019 om 20:08

    Ik weet nog goed toen de 2e generatie uit kwam. Wat vind ik hem lelijk met die droopy-koplampen. En nu? Ik vind hem echt tof, zeker met M-pakket. Nog steeds niet moeders mooiste, wel een gaaf ding.

    Login om te reageren
    • thomasthomas zegt

      10 juni 2019 om 17:49

      @berlinetta: ja dat is inderdaad heel vreemd heb ik ook. Zo vind ik de facelift versie ook minder mooi die heeft niet echt karakter.

      Login om te reageren
  5. Loek zegt

    9 juni 2019 om 20:10

    De 1 Serie was een auto die men wil. Nu is het een auto die men wil kopen. Dat verschil is belangrijk.

    Login om te reageren
    • duderuud zegt

      10 juni 2019 om 09:54

      @720s: Precies dit. Gisteren toevallig een filmpje van Savagegeese gekeken over sportwagens. Liefhebbers hebben het er over maar niemand koopt ze (in America/Canada, laat staat in NL met onze BPM regels). Hetzelfde geldt voor de 1 serie. Geroemd om het rijgedrag en de 6 cilinders maar de gemiddelde koper weet niet eens wat een 6-in-lijn is. Daarom snap ik BMW volledig dat ze over zijn gestapt naar fwd. Hoezeer het me ook spijt als M140i eigenaar.

      Login om te reageren
      • autodidact zegt

        10 juni 2019 om 12:29

        @duderuud: dat heet het Alfa-syndroom. Helaas inderdaad.

        Login om te reageren
  6. baklava zegt

    9 juni 2019 om 20:22

    Ik heb ze nooit mooi gevonden. Rijden wel erg lekker, dat wel.

    Login om te reageren
  7. david36254 zegt

    9 juni 2019 om 20:27

    De laatste zin van de tekst suggereert dat er geen opvolger komt, maar deze komt er wel en heet ook 1-serie. Zij het dat deze enkel wel voorwielaandrijving heeft, dus ik vermoed dat de schrijver dat heeft willen zeggen.

    Login om te reageren
    • stationcar zegt

      9 juni 2019 om 20:49

      -edit: nutteloze bijdrage-

      Login om te reageren
    • vondick zegt

      9 juni 2019 om 21:57

      @david36254: Precies. Er komt dus geen opvolger.

      Login om te reageren
    • camber24 zegt

      9 juni 2019 om 23:02

      @david36254: het is gewoon een (zeer gefrustreerd artikel). Jammer. Weer.

      Login om te reageren
      • amphiby zegt

        10 juni 2019 om 07:49

        @camber24: Ik heb er stiekem hardop om gelachen. Deze toon in artikelen is juist waarom ik naar autoblog kom en andere automediums links laat liggen. Als je meer op zoek bent naar feitelijke beschrijvingen zijn er veel alternatieven. Ik zou zeggen; zoek hier de fun en haal je infowaarde ergens anders vandaan ?

        Login om te reageren
  8. bsxc2 zegt

    9 juni 2019 om 20:33

    Dat wordt de handrem gebruiken.

    Login om te reageren
    • karhengst zegt

      10 juni 2019 om 00:16

      @bsxc2: de nieuwe is ook gewoon RWD in z’n achteruit.

      Login om te reageren
      • boomhauwer zegt

        10 juni 2019 om 08:41

        @karhengst: dan heeft ie zelfs een Porsche layout!

        Login om te reageren
  9. Arnoud zegt

    9 juni 2019 om 20:36

    De eerste generatie in 3-deurs uitvoering of als coupé. Die vind ik redelijk mooi. De rest vind ik ronduit crap.

    Login om te reageren
  10. elemento zegt

    9 juni 2019 om 20:46

    Tweede gezins auto 1 serie cabrio. Rijdt en stuurt super

    Login om te reageren
  11. tanzanitef30n zegt

    9 juni 2019 om 20:54

    2 jaar een F20 gereden. Hele fijne auto. Imo de beste in zijn klasse…

    Login om te reageren
    • toniominestrone zegt

      9 juni 2019 om 22:13

      @tanzanitef30n: helemaal mee eens, deze auto heeft mij echt verrast.

      Login om te reageren
  12. kareljansen zegt

    9 juni 2019 om 20:55

    De 114i is wel zo’n beetje de best te chippen auto ooit.

    Login om te reageren
    • sirprize zegt

      9 juni 2019 om 22:08

      @kareljansen: stage 2 plus 135 pk en 150 Nm is inderdaad niet mis.

      Login om te reageren
      • kareljansen zegt

        9 juni 2019 om 23:39

        @sirprize: eh, nee. Die gaan van 102 (Of 105) naar zo’n 220pk.

        Login om te reageren
        • michiel_vandelft zegt

          10 juni 2019 om 00:53

          @kareljansen: da’s c.a. plus 135pk wat hij zegt.. :)

          Login om te reageren
          • kareljansen zegt

            10 juni 2019 om 09:25

            @michiel_vandelft: ik dacht stage 2 plus (wat dat dan ook mag zijn, iedereen hanteert daar zijn eigen normen)

            Login om te reageren
        • sirprize zegt

          10 juni 2019 om 08:51

          @kareljansen: het plusteken werkt niet in de app, dus vandaar dat ik heb uitgeschreven. Ik bedoel: na stage 2 heb je zo’n 240pk en 330 Nm.

          Login om te reageren
          • kareljansen zegt

            10 juni 2019 om 09:24

            @sirprize: oh, haha. Ik dacht dat je sarcastisch was :-)

            Login om te reageren
            • sirprize zegt

              10 juni 2019 om 09:25

              @kareljansen: meestal wel, maar nu niet. 114i is gewoon een pareltje om te tunen. Zelfde blok als de 118 maar begrensd in ’t motormanagement.

              Login om te reageren
  13. PunicaOase zegt

    9 juni 2019 om 21:04

    De M135 en 40 hadden een geweldig lekker blok. Wat een geluid en wat een ‘smeuïge’ power. Helaas was de auto qua design vrij saai om nog maar te zwijgen over het (ook krakende) interieur…

    Login om te reageren
  14. vaakbenjetebang zegt

    9 juni 2019 om 21:04

    Het is niet alleen hierom dat ik wel eens voor dwaas word versleten, maar van alle Einsers vind ik een vijfdeurs hangbuikzwijntje het best geslaagde ontwerp hebben.

    Login om te reageren
    • amphiby zegt

      10 juni 2019 om 07:52

      @vaakbenjetebang: +1. Lekker tijdloos en vriendelijk vormpje ?

      Login om te reageren
  15. flatsixx zegt

    9 juni 2019 om 21:10

    F20 135i!

    Login om te reageren
  16. maxidyne zegt

    9 juni 2019 om 21:12

    Geen enkele versie mooi kunnen vinden, van binnen en van buiten niet. Rijden wel vermakelijk. Zeker als zes cilinder.

    Login om te reageren
  17. spidermann zegt

    9 juni 2019 om 21:21

    Een keer in mijn leven een een serie 116i als huurauto gehad, daarbij in mijn overtuiging gesterkt dat zo’n brommermotor BMW onwaardig is.

    Login om te reageren
  18. phaeton zegt

    9 juni 2019 om 22:21

    Ik mis de clou. Er komt geen opvolger? Al noemen ze hem i2, natuurlijk komt er een opvolger.

    Login om te reageren
  19. Rossi zegt

    9 juni 2019 om 22:33

    Wat een hangbuikzwijn was die zijkant van de 1e 1-serie. Laatste facelift 1 serie erg mooi

    Login om te reageren
  20. autojunkiexl zegt

    9 juni 2019 om 22:46

    Rij nu 3,5 jaar een F20 LCI. Beste auto in het C segment die ik ooit gehad heb. Looks zijn persoonlijk, maar vind hem er ontzettend tof uitzien. Zeker in Valencia Orange met een set mooie velgen zoals die voor de deur staat. Heb er 135k kilometers mee gereden. Van beurt naar beurt. Geen dure reparaties en heeft me nog nooit in de kou of warmte laten staan. Daarnaast kan ik me niet herinneren dat ik zoveel rijplezier heb gehad in een andere auto. Meestal gaat het naar twee jaar knagen dat ik weer iets anders wil. Nu wil ik hem niet inleveren over 6 maanden…, dat zegt voor mij genoeg. RIP 1 serie.

    Login om te reageren
    • Gulli zegt

      10 juni 2019 om 09:07

      @autojunkiexl: 100% mee eens, zelfs als spaardiesel (echt een ideale reisauto voor 2 personen). Sterker nog, als Alfa niet snel met die achterwielaangedreven Giulietta komt kon ik deze leaseauto nog wel eens een jaartje extra gaan rijden. Serieus alle opvolgers die ik in mijn hoofd heb zijn competent maar niet te vergelijken (Focus, Mazda 3, Corolla, nieuwe V40). Dat is ook een beetje het probleem dat ik mezelf heb aangedaan. Ik ben voor de laatste keer leuk rijden gegaan voordat het niet meer kon, en daar zit ik nu aan vast ?

      Login om te reageren
  21. monsieurleloure zegt

    9 juni 2019 om 22:54

    In nomine Patris et fillii et Spiritus Sancti

    Login om te reageren
    • sirprize zegt

      11 juni 2019 om 17:24

      @monsieurleloure: et copy crustulum

      Login om te reageren
  22. boenderaar zegt

    9 juni 2019 om 22:59

    Tranen in mn ogen, maar ben dan ook verliefd op mijn e87. Vind hem prachtig en rijdt fantastisch. Hij mag nu dan wel met een uitgerekte distributieketting en kapotte kettinggeleider bij de garage staan, toch houdt ik van hem

    Login om te reageren
  23. vonklausenburg zegt

    9 juni 2019 om 23:01

    De eerste generatie droogt juist mooi op. Met de goede opties (VOL!!!!!) en de juist motor een fijne wagen. Gooi er een elegante kleur op (donkerblauw, bordeauxrood) en je hebt een auto waarmee je ook in 2019 goed voor de dag komt.

    Mocht Mevrouw Von Klausenburg haar A250 zat worden en ik mag iets uitzoeken, dan komt er misschien wel zo’n 135. Kan ik er ook nog eens leuk mee spelen.

    Login om te reageren
  24. doegwnffnormaal zegt

    9 juni 2019 om 23:16

    edit -nutteloze bijdrage-

    Login om te reageren
  25. moveyourmind zegt

    9 juni 2019 om 23:20

    Inderdaad kindertjes, kom er gezellig bij zitten. Kijk eens wat we hier hebben, het grote boek van Dikkie Dik. En vandaag … is Dikkie Dik het beu! Hij loopt over straat en ziet een nieuwe BMW-1 met voorwielaandrijving en driecilinder en ergert zich de tering. Maar kijk eens! Wat ziet ie daar? Een hele grote dikke BMW uit de vorige 1-serie. Hij loopt er op af en hij kijkt op de badge. En wat ziet ie? Achterwielaandrijving met een dikke vette w. En zescilinder lijnmotor. Die zou Dikkie Dik graag willen hebben zeg, zouden jullie niet zo’n dikke vette lijn willen hebben? Nou, Dikkie Dik ook. Kijke wat ie doet…

    Hij pakt een grote hamer en slaat dwars door de ruit heen … en meteen begint het alarm van de auto te loeien. En hij begint te rukken en te trekken maar oepserdepoeps, wat komt daar aan gelopen? De … politie. Maar … maar gelukkig heeft Dikkie Dik net op tijd de draadjes van de startmotor te pakken … en hij krijgt ‘m aan het lopen. Dikkie Dik rijdt met zijn dikke gejatte 1- serie een heel klein steegje binnen. Maar floeps, … hij heeft zichzelf in het nauw gedreven. En wat zal d’r gebeuren denken jullie? Kijke wat ie doet…

    Hij pakt z’n Magnum 2.1 half-automatisch … en schiet die agent dwars door z’n sodemieter. En wat is er met die agent denken jullie? … Die is harstikke dood! En eindelijk kan Dikkie Dik met een gerust hart naar huis. Met zijn dikke vette BMW-1, de laatste echte. … En thuisgekomen gaat ie lekker languit op die grote sofa liggen en snuift zes keer een dikke vette lijn… Nou dat was nou een spannend avontuur van Dikkie Dik. Zeg maar dag Dikkie Dik, tot de volgende keer

    Login om te reageren
  26. camber24 zegt

    9 juni 2019 om 23:22

    Tja. Typisch puristen artikel. Zoals ik hierboven al schreef, gefrustreerd. Jammer.

    De 1-serie kende nu eenmaal een andere doelgroep dan de rest van het gamma (2-serie AT/GT idem). De 1-serie was meer vrouwelijk. Op zich niet gek, toch?

    Genoeg research heeft uitgewezen dat de 1-serie rijders (of potentiële 1-serie rijders) het geen zak uitmaakt of dat ding RWD of FWD is. Ik vind de nieuwe 1 – jaja, er is wel degelijk een opvolger, vergeet het gezwets hierboven – er vele malen toffer uitzien. Dikker. En interieur is ook van deze tijd. Gaat dat ding verkopen? Natuurlijk. Heb voor mijn vrouw vandaag de configurator al eens aangezwengeld. Eerder stond ze niet open voor de einser, want RWD. Nu wel, want FWD.

    Dus als dat ding (meer) verkoopt, er een dikkere marge op zit, en BMW daardoor meer geld kan steken in een lekkere 2-serie coupe (absoluut geen schande dat dit model is losgetrokken overigens), een heerlijk sturende nieuwe dreier, en in al de rest van het gamma, dan is dat toch dikke prima?

    Nogmaals, een gefrustreerd artikel. Ga met je tijd mee. Zowel BMW als Mercedes maken idd enkele FWD aangedreven modellen. En viercilinders. En turbo’s. Get over it… Er is nog genoeg leuks in hun gamma wat over blijft. En weet je, straks rijden we toch allemaal EV. Want ook BMW is aan het elektrificeren. Gaan we dan weer dit soort artikels krijgen?

    ‘Vroeger was alles beter’. Een uitspraak voor gefrustreerde mensen, die niet openstaan voor vooruitgang.

    Valt me tegen, dit soort verzet tegen vooruitgang en vernieuwing op een blog die zich juist vroeger wist te onderscheiden; nieuw en verfrissend, terwijl de dode bomen media nog aan het prutsen was, en zich te weinig richtte op digitale kanalen.

    Login om te reageren
    • gczjwj zegt

      10 juni 2019 om 02:55

      @camber24: Zeker enkele sterke punten in je betoog. Helaas berusten sommige van je ‘feiten’ op luttele onwaarheden. Wordt ook wel gezien als een mening. Blijft staan dat de lijn van je verhaal klopt, afziend het EV stukje.

      Login om te reageren
      • camber24 zegt

        10 juni 2019 om 07:59

        @gczjwj: Merci. Wel benieuwd naar de luttele onwaarheden ;-)

        Login om te reageren
    • willeme zegt

      10 juni 2019 om 08:18

      @camber24:

      Ik vind het een lastige kwestie. Enerzijds zagen we het al jaren geleden aankomen. We wisten al langer dat ‘ie voorwielaandrijving ging krijgen. Dus echt verrast kunne. we niet zijn. Voor de gemiddelde auto maakt het ook niet zoveel uit.

      Dan rijst de vraag: is een BMW een gemiddelde auto? Persoonlijk vind ik van niet. De 1 Serie heeft nu zijn USP verloren en ziet eruit als een generieke hatchback van welk willekeurig merk dan ook. We moeten er nog mee rijden, want BMW heeft ons vaker verrast met uitstekende voorwielaandrijvers als de Rover 75 en de New MINI, Dus het zou ook goed uit kunnen pakken.

      Ik denk dat van de testrit het een en ander gaat afhangen. Als de 1 Serie niet merkbaar beter stuurt dan een A-Klasse of A3, heeft BMW gefaald. Helemaal als de verkoopcijfers achterblijven. Want ik zie even niet waar die extra verkopen vandaan moeten komen. De 1 Serie is nu zoals heel veel andere hatchbacks.

      Dus je kritiek op ome @jaapiyo vind ik niet terecht. Wat niet wil zeggen dat er niets is aan te merken, maar wat jij benoemd vind ik niet heel sterk. Mensen die alleen een 1 Serie wilden met FWD kunnen ook een MINI kopen. Of een Golf. Of 23 andere hatchbacks.

      De 1 Serie was een unieke aanbieding met een paar uitzonderlijke kwaliteiten die een BMW een BMW maken. Nu is gewoon een hatchback net als vele andere.

      Login om te reageren
      • camber24 zegt

        10 juni 2019 om 10:02

        @willeme: welke dingen die ik benoem vind je niet sterk dan?

        Het hele punt is; de business case om nog extra geld in een nieuw RDW aangedreven hatchback te steken is niet sterk genoeg. Kan je je tegen verzetten met een sterk gekleurd (gefrustreerd) artikel, maar het heeft geen zin. Zoals ik al zei; get over it.

        Verder wel ironisch dat uitgerekend jij het opneemt voor je collega, bij kritiek op dit artikel. Dit omdat je in jouw artikelen juist WEL de nuance weet te vinden, en niet in de cry baby corner gaat zitten, en zeggen dat vroeger alles beter was… Maar die loyaliteit is wel mooi om te zien hoor :-)

        Login om te reageren
        • willeme zegt

          10 juni 2019 om 11:03

          @camber24: hahahaha! Allereerst: niets is leuker om te discussiëren over auto’s. En zeker dit soort onderwerpen zijn goede gesprekstof.

          Rationeel gezien heb je volkomen gelijk, natuurlijk. Zeker in het C-segment is het ridicuul om een verkeerde layout toe te passen. Er zullen ongetwijfeld mensen zijn doe afhaken op een Einser vanwege het ruimtegebrek en het feit dat ‘ie onpraktisch is voor velen.

          Wat ik wel begrijp van @jaapiyo is dat de USP van de 1 Serie weg is, zonder dat daar wat terug voor lijkt te zijn gekomen. Volvo heeft alle interessante motoren overboord gekieperd, maar de interieurs zijn beter, het design is VEEL geslaagder en de infotainment is 10 stappen vooruit.

          Bij de 1 Serie zie ik niet echt verbeteringen op het gebied van looks, interieur of techniek.

          Eigenlijk moeten we er gewoon mee gaan rijden. Dan pas kunnen we er wat van zeggen. Er zijn genoeg goede voorwielaandrijvers en onsportieve RWD auto’s.

          Mmm. Wellicht heb je gelijk en moet Jaap eerst maar even afwachten hoe het ding rijdt ;)

          Login om te reageren
          • camber24 zegt

            10 juni 2019 om 12:51

            @willeme: Leuke en sportieve reactie Willem! Mee eens, the proof of the pudding….

            En ook mee eens, het is heerlijk om over auto’s te discussiëren. Daarom lees ik hier. En daarom heb ik hier een account om mee te reageren. Ik zie dit artikel dan ook vooral om de discussie te openen dan. Voor de puristen om hun gal te spuwen (‘ja, ik baal ook!’), en voor de zeikerds zoals ik om te zeggen; je ontkomt er niet aan. En zoals jij zegt; wacht nu maar af.

            Eerder gaf @nicolasr aan dat hij een liter alcoholvrij bier zou atten wanneer Max V kampioen zou worden.

            Zou het mooi vinden als @jaapiyo ook een litertje zou atten wanneer dat ding stiekem erg lekker stuurt, de lekkerste in z’n klasse.

            Zou je dat aangaan Jaap? ;-)

            Login om te reageren
            • jaapiyo zegt

              10 juni 2019 om 15:18

              @camber24: ik ben altijd bereid om debiele weddenschappen aan te gaan, maar in dit geval niet. De omschrijving ‘beste in zijn klasse’ is nogal subjectief en bovendien niet per se het punt. Tuurlijk is BMW er net als bij MINI’s vast in geslaagd een goed sturende auto te maken – voor een voorwielaandrijver. In dat laatste zit ‘m echter de kneep. Het is in mijn ogen per definitie een concessie aan Freude am Fahren op het altaar van ‘meer ruimte’ (lees: minder kosten). Zeker de versies met 300+ pk gaan gewoon nooit zo lekker rijden met FWD als met RWD en daarbij heb je dan nog de andere neveneffecten van FWD. Zoals @willeme al aangeeft: het USP is weg, het is nu gewoon een van de vele C-segmenters, alleen dan met BMW-badge. Dat ik daarmee anti-vooruitgang zou zijn is ook nonsens by the way, want dit is wel nieuw maar geen vooruitgang. Als ze tot inkeer komen en de volgende weer RWD maken ben ik daar een voorstander van. Ben ik dan opeens super vooruitstrevend?

              Login om te reageren
              • camber24 zegt

                10 juni 2019 om 20:19

                @jaapiyo: We blijven van mening verschillen Jaap. Jij vindt dat de USP compleet verdwijnt. Ik denk dat dit in de praktijk door de (potentiële) kopers lang niet altijd zo gezien wordt. Een 114i/116i/118i, en de mogelijke dieselvarianten hiervan, die missen hier echt weinig mee. En vergeet niet, niet iedere automobilist heeft dezelfde mate van interesse in auto’s (en weggedrag) als de gemiddelde lezer/reaguurder/blogger hier.
                Dan de sterkere motor(en); die had(den) sowieso al AWD gekregen. Een trend waaraan we niet ontkomen. Wen er maar aan.
                Natuurlijk kan je je gal spuwen in een artikel hierover. En natuurlijk roept dat reacties op, zoals de mijne. Ik deel je mening niet, en denk dat de nieuwe 1 nu een veel betere deal is voor de doorsnee automobilist.

    • stationcar zegt

      10 juni 2019 om 08:43

      @camber24:
      Die research waar jij aan refereert is ongetwijfeld dat beroemde onderzoek waaruit bleek dat het grootste deel van de 1 Serie rijders niet eens wist dat hun auto achterwielaandrijving had.
      Of de resultaten van dat onderzoek kloppen weet ik niet, opvallend is wel dat dit onderzoek gedaan is door BMW zelf, nadat ze hadden besloten om voorwielaandrijving te gaan toepassen. Dat in ogenschouw nemende kan ik dat onderzoek niet helemaal serieus nemen. Verder is er volgens mij geen ander onderzoek gedaan naar dit onderwerp.

      https://www.bmwblog.com/2010/03/25/bmw-ceo-ready-for-front-drive/

      Login om te reageren
      • Gulli zegt

        10 juni 2019 om 09:51

        @stationcar: ik heb het op tv ook wel eens andersom gezien. Waren mensen in een enorme sneeuwbui in Nederland hun kettingen aan het omleggen. Stond een dame de achterwielen van haar V70 te behandelen toen de verslaggever vroeg waar ze mee bezig was. Ze dacht dat ze RWD had ?

        Login om te reageren
        • phaeton zegt

          10 juni 2019 om 12:41

          @gulli: Hahaha! Die had zeker nog herinneringen van haar vaders auto dat het achter moest.

          Login om te reageren
      • camber24 zegt

        10 juni 2019 om 10:57

        @stationcar: wellicht niet openbaar nee. Maar elk zichzelf respecterend bedrijf zal een gezonde case study uitvoeren alvorens dergelijke beslissingen te nemen. Je kunt het ook omdraaien; wij als autoliefhebbers hebben niet genoeg 1-series gekocht met RWD, waardoor BMW nu gedwongen wordt om een goedkoper te produceren model te maken. Hetzelfde geldt voor Alfa. Men vindt hier allemaal Alfa helemaal geweldig. Maar de verkopen van bepaalde modellen vallen ook nu weer tegen.

        Login om te reageren
        • phaeton zegt

          10 juni 2019 om 12:43

          @camber24: Wellicht. Maar waar de eerste 1-Serie gebaseerd was op techniek van de E46 3-serie, denk ik dat de nieuwe deels wordt gebaseerd op de Mini. Die stuurt ook goed en is ondertussen een lel van een C-segmenter. Argument: kostenbesparing.

          Login om te reageren
          • mashell zegt

            10 juni 2019 om 13:36

            @phaeton: en de huidige 1 serie heeft dezelfde basis als de F30. Het argument is niet echt kostenbesparingen, maar meer om aan de vraag van de klant om meer interieurruimte tegemoet te komen en om de wagen lichter te kunnen maken (hoog gewicht = hoog verbruik = hoge belastingen in steeds meer landen).

            Login om te reageren
          • jprc zegt

            10 juni 2019 om 15:13

            @phaeton: De eerste generatie e87 1-serie was volgens mij gebaseerd op de e90 3-serie.

            Login om te reageren
            • barat_letchkopf zegt

              10 juni 2019 om 19:59

              @jprc: klopt

              Login om te reageren
        • vaakbenjetebang zegt

          10 juni 2019 om 13:12

          @camber24: Hear hear. Alfa Romeo bouwt nu weer precies wat ik ze graag zie bouwen: een sedan met een flinke bult vermogen en RWD, en dat doen ze nu al een jaartje of 3. Toch ben ik nog steeds niet in staat om er een te betalen en dus koop ik er geen. Ondertussen F5 ik wel permament gaspedaal.nl tot er een een Giulia Q binnen budget komt (nog lang niet, helaas). Waarschijnlijk zijn er velen met mij. Daar koopt Alfa Romeo dus he-le-maal niks voor.

          Login om te reageren
  27. hemdem zegt

    9 juni 2019 om 23:38

    En klagen over ruimte binnen de auto, en klagen over het feit dat het geen drie liter in lijn met achterwiel aandrijving heeft. Wat is me dat voor een kleutergedrag? Wat moest BMW of eender welk fabrikant doen dan, de regels van de fysica verleggen? Toveren? De nieuwste BMW is nog niet uit, jullie hebben het nog niet eens uitgebreid kunnen testen, nagaan of BMW de feeling echt kwijt is door over te stappen op FWD, maar jullie mening is al klaar. Ik rij met een 220D coupe, ja het is fijn, maar waar ga je in godsnaam in Belgie of NL elke dag met je RWD in de bocht een beetje je kont uithalen? Alsof elke BMW rijder dit constant loopt te doen?

    Login om te reageren
    • karhengst zegt

      10 juni 2019 om 00:26

      @hemdem: Nee, maar bij een T splitsing bij regen sta je niet te krabbelen als een hond op ijs. Het gevoel in het sturen is ook te herleiden naar de aandrijflijn, evenals het silhouet van de auto welke nu toch echt anders. En dat zijn wél dagelijkse dingen.

      En dat kon ik van het vermeende ruimtegebrek niet zeggen.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        10 juni 2019 om 13:32

        @karhengst: als ik teveel gas geef bij het vanuit stilstand oprijden van een provinciale weg dan grijpt de tractiecontrole van mijn BMW ook genadeloos is. En ik krijg meteen een tijdstraf, voor pakweg 10 seconden wordt het geleverde vermogen sterk beperkt (lekker handig bij invoegen…).

        Login om te reageren
  28. karhengst zegt

    10 juni 2019 om 00:33

    Heb drie jaar een 125d over allerhande wegen mogen rijden, met het gros van de kilometers op de Autobahn. Het was een wagen die qua gevoel een segment hoger opereerde. Alle luxe en comfort was aanwezig met een perfecte zitpositie, gevoelsmatig haast op de achteras. Het nog zelf mogen schakelen was ook een genot, lekker puur nog.

    Het mooiste is gewoon dat zo een klein karretje motoren kreeg waar je de luxe zakenlimo’s mee zoek reed, en een diesel die de Golf GTI’s het nakijken gaf.

    Tijden veranderen, ik snap de keuze, maar zeker met de mooie herinneringen in gedachte blijft het jammer. Gelukkig kan ik me een drie serie veroorloven “voor het echte BMW gevoel”, maar een uniek model is verdwenen.

    Login om te reageren
  29. michiel_vandelft zegt

    10 juni 2019 om 00:50

    Nog altijd hardstikke blij met mijn E87 120d!

    Login om te reageren
  30. mcshine zegt

    10 juni 2019 om 02:17

    Och als je echt graag RWD hebt is er nog altijd een Tesla M3.

    Login om te reageren
  31. dtwo zegt

    10 juni 2019 om 10:57

    Als het over de nieuwe 1-serie gaat is er vroeg of laat altijd wel iemand die roept “jamaar uit onderzoek is gebleken dat 80% van de eigenaren nie eens weet welke wielen aangedreven zijn”. Ik meen mij te herinneren dat een BMW Bobo dit zelf ooit verkondigde in een toespraak in 2010 (?)… Al googlend kom ik hoofdzakelijk websites tegen die elkaar citeren, nooit iets wat naar een BMW(gerelateerde) site terugverwijzing, ook op de BMW perswebsite heb ik het niet genoemd zien worden. Lang verhaal kort: Is er iemand die meer weet over het veronderstelde onderzoek achter die uitspraak? Lijkt me interessant. Klopt het of kwam het BMW (marketeers) gewoon goed uit om te beweren dat men dit onderzocht had? Zelf ben ik in ieder geval nog nooit iemand tegengekomen die niet wist een BMW 1 achterwielaandrijving had.

    Login om te reageren
    • tttijn zegt

      10 juni 2019 om 11:37

      @dtwo: moet je is met een vrouw praten.

      Login om te reageren
      • barat_letchkopf zegt

        10 juni 2019 om 19:57

        @tttijn: ik durf te stellen dat het 95% was, die ik ernaar vroeg.

        Login om te reageren
      • dtwo zegt

        11 juni 2019 om 08:36

        @tttijn: Wat is er mee te maken heeft weet ik niet, maar de vrouwen die ik erover gesproken heb zijn er prima van op de hoogte. Of rijden er zelf toch niet in. Maar mijn vraag is dus eigenlijk of er wat meer bekend is over dat veronderstelde onderzoek, of dat het vooral van horen zeggen is.

        Login om te reageren
  32. daniel1975 zegt

    10 juni 2019 om 11:39

    Ik zou liever een gebruikte 3 of 4 serie rijden dan een nieuwe 1 serie…

    Login om te reageren
  33. faithnomore zegt

    10 juni 2019 om 13:01

    Toch wel echt zonde. Ik weet niet hoe het wereldwijd was, maar in België verkocht dit ding enorm goed. Uiteraard vooral 118d’s, maar toch. Fijne auto’s en ideale eerste sportievere auto. Ik denk echt dat BMW hier fout maakt. Zal hen ongetwijfeld aantal jaren geld opleveren, maar is op langere termijn slechte zaak. Ik heb zelf wel al is met een X1 of 2 serie camionette gereden. Moest dat mijn eerste BMW ervaring geweest zijn, zou ik er nooit 1 gekocht hebben.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      10 juni 2019 om 13:41

      @faithnomore: grappig als 1 serie rijder vond ik de X1 die ik als vervangende auto gereden heb juist zo goed rijden dat ik denk dat het helemaal goed komt met die voorwielaangedreven 1 serie.

      Login om te reageren
  34. tmenges zegt

    10 juni 2019 om 16:45

    De gemiddelde berijder van een 1 serie heeft dat ding destijds uitgekozen omdat het in het lease budget past. Hebben geen flauw benul van voor of achterwiel aandrijving, er staat BMW op en daarom wordt ie gekrast. Degene die zo’n ding nieuw koopt is een liefhebber die er meer kijk op heeft alleen zijn er daar veel en veel te weinig van om hier aan vast te houden.

    Login om te reageren
  35. barat_letchkopf zegt

    10 juni 2019 om 19:55

    Ik heb een tijd voor bmw gewerkt. 95% van de kopers/leasers wist niet eens dat ie rwd was. Voor de purist is het jammer. Economisch gezien snap ik het wel van bmw GmbH. FF doorsparen voor de 2 coupe dan maar, en nee niet die afzichtelijke tourer. Heb een 5 deur 116i gehad uit 2005. Schroefset eronder en 18inch met goed rubber, in Zn 3 met 50 over de rotondes. Lag als een blok op de weg

    Login om te reageren
    • bmw2coupeeigenaar zegt

      11 juni 2019 om 11:06

      @barat_letchkopf: 2 coupe aanschaffen is echt een aanrader! Geloof me, je wordt er een stuk gelukkiger van.

      Login om te reageren
  36. ghost zegt

    11 juni 2019 om 20:18

    Vaak naar gekeken maar nooit een gekocht, ik ben gewoon geen BMW-rijder vermoed ik..

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North