
Bord met Poutine (niet verwarren met een term die erop lijkt) op schoot en gaan.
De tijd vliegt. We zijn alweer aanbeland bij race zeven in het F1 seizoen van 2019. De vorige zes races vielen allemaal ten prooi aan het team van Mercedes, maar de voortekenen wijzen erop dat het vandaag wel eens anders kan zijn. Na een super spannende kwalificatie, mag Vettel vandaag vertrekken vanaf de eerste startpositie. Hamilton staat weliswaar vlak naast de Duitser op de grid, maar tot vlak voor de start is zijn team nog noest aan het werk aan zijn W10. Dat is natuurlijk nooit echt de ideale voorbereiding.
Ondertussen staat HAM’s teamgenootje Bottas slechts op de zesde plek. BOT vergooide gisteren zijn kwalificatie en moet daardoor niet alleen zijn teammaat en de twee Ferrari’s voor zich dulden, maar ook Ricciardo en Gasly. Oplettende lezers die gisteren niet gekeken of gelezen hebben zullen zich nu afvragen waar onze Max is gebleven in dit hele verhaal. Max mistte gisteren Q3 na de crash van Magnussen en de Nederlander start daardoor (met dank aan straffen voor Magnussen en Sainz) slechts vanaf P9 vandaag. Wel gaat hij van start op de harde banden. Is dat het voordeel dat MV33 alsnog een mooi resultaat bezorgt?
Start
Voor de opwarmronde komt Hamilton maar matig van zijn plek. De auto gaat in de anti-stall. Dat zou bij de echte start natuurlijk een probleem zijn voor LH44, maar via de radio wordt de vijfvoudig kampioen verwittigd dat er geen drama is. Dat blijkt daarna ook als de race voor het eggie van start gaat. De top-5 gaat in onveranderde volgorde door de eerste twee bochten. Leclerc komt weliswaar wat beter weg dan Hamilton, maar dat kan de Brit makkelijk pareren.
De eerste in het rijtje die iemand voorbij gaat heet Hulkenberg. De Duitser, gisteren toch weer afgetroefd door Ricciardo in de kwalificatie, gebruikt de tweede bocht heel handig om Bottas buitenom voorbij te rijden. Achterin het veld is er zoals te doen gebruikelijk wat meer actie. Stroll en Albon raken elkaar, waardoor de laatste zijn voorvleugel verliest. Die vleugel vliegt vervolgens in de grille van de onfortuinlijke Grosjean, die met zijn handen het stuk carbon uit de buurt van zijn cockpit duwt. Doet ‘ie best handig. Sainz heeft onder de streep meer pech met rondvliegende objecten, want zijn brake duct zit verstopt. Hij moet daarom snel de pits opzoeken, want remmen worden op dit circuit zwaar belast.
De andere McLaren van Lando Norris gaat daarentegen wel lekker. Verstappen lijkt de Brit achter te laten in zijn stof, maar Lando countert gewoon brutaal en remt onze landgenoot uit voor de laatste chicane. De vreugde is echter van korte duur voor McLaren. Niet alleen haalt Max ‘m alsnog in, maar even later parkeert Norris de auto aan de kant van het circuit. Zijn rechterachterwiel is op een of andere manier afgebroken.
De eerste reguliere pitstops zijn dan net geweest. Gasly komt al in ronde acht binnen om de zachte banden van zijn RB15 te laten halen. Ricciardo volgt in ronde negen. De teamgenoot van de Ozzie rijdt helaas voor Max nog even door en vormt nu de bottleneck voor het opstomen van de Nederlander. Hulkenberg heeft in ronde dertien al evenzoveel secondes achterstand op zijn voorganger Leclerc. Bottas en Verstappen rijden vlak achter de Duitser, maar lijken er voorlopig niet direct voorbij te kunnen.
Mid Race
Gelukkig zoekt Hulkenberg dan toch eindelijk de pits op. Het is nu hopen voor Max dat Bottas wat tempo kan maken. Nog beter zou natuurlijk zijn als Max de Fin kan inhalen, maar MV33 klaagt over een versleten voorband. Dat is nou net niet wat we wilden horen, want het betekent dat het gokje om voor harde banden te gaan misschien dus toch niet gaat werken. De afstand tussen BOT en VER ten opzichte van leider VET is op dit moment een dikke twintig seconden. Dankzij de korte pitstraat heeft Vettel in theorie dus net voldoende marge voor een stop.
Aan het eind van ronde 26 krijgen we het antwoord of dit echt zo is. Vettel duikt naar binnen vanaf de leiding in de race. Als hij de pitstraat uitrijdt, zien we Bottas en Verstappen al aanstormen. Maar inderdaad, de Duitser blijft ervoor. Hamilton krijgt over de boordradio te horen dat hij Vettel niet voorbij kan steken als hij nu meteen stopt, dus moet hij nog even doorrijden. Maar ja, die strategie gaat ook niet werken, want Lewis’ banden zijn er geweest. Twee rondjes na Vettel kiest de Brit dus eieren voor zijn geld en komt hij alsnog naar binnen. Vlak voor de deur van zijn teamgenoot komt hij weer terug de baan op, maar Vettel is dan al uit beeld verdwenen.
Bottas zelf zoekt daarna ook maar de pits op, wat betekent dat Verstappen nu eindelijk vrij baan heeft. De Nederlander zit een seconde of zeven achter Hamilton, maar moet natuurlijk nog een pitstop maken richting het einde van de race. Wel stoomt Max voorlopig op naar de derde plaats als Leclerc zijn eerste stop maakt en terugvalt tot vlak achter MV33. Het tempo van onze landgenoot is echter niet over naar huis te schrijven. Het gat met Hamilton wordt snel groter: hij heeft nu al tien seconden achterstand op de regerend kampioen. Leclerc blijft op zijn verse rubber dan ook niet lang hangen achter Max en pakt P3 simpel terug op het rechte stuk na de hairpin.
Zo makkelijk als Leclerc Verstappen inhaalt, zo moeilijk heeft Bottas het met Ricciardo. Het is niet het weekend van de Fin, zoveel is duidelijk. Rondenlang faalt BOT erin de honingdas voorbij te prikken. Dat is overigens alleen maar goed voor oranje brillen, want met een beetje mazzel kan Verstappen Bottas aan het einde van de rit nog verschalken.
Met nog een beetje meer mazzel krijgen we ook nog een episch gevecht om de overwinning in de race. Hamilton lijkt op dit moment wat meer snelheid te hebben dan Vettel en kruipt richting de staart van de Ferrari. Vettel lijkt echter te kunnen counteren. Maar dan toch een opvallend moment! Vettel maakt een Vettel-foutje en schiet even de baan af. Hamilton zit op het vinkentouw, maar de Duitser ramt zijn Ferrari nét voor de neus van de Brit weer de baan op. Mag dat? Volgens iedereen met een zilver shirt aan waarschijnlijk niet, maar de rest zal er denk ik minder over vallen. Het incident doet een beetje denken aan Hockenheim vorig jaar, maar nog meer aan Canada 2011, toen Vettel in de slotfase de overwinning weggaf aan Button met zo’n slippertje. De stewards gaan er zich even over buigen.
Ondertussen zoekt Verstappen de pits op om zijn stokoude banden te dumpen. Max valt terug tot achter de Renaults en gaat op jacht naar zwart en geel. Daar maakt hij vervolgens ‘kort werk’ van. Eerst gaat Hulk voor de bijl en een ronde later is het de beurt aan Ricciardo. Daar houdt het goede nieuws wel meteen op, want VB77 rijdt ondanks dat hij oudere banden heeft dan MV33 gewoon bij hem weg. Red Bull zakt zo toch een beetje door het ijs dit weekend, wat nog eens onderstreept wordt door het feit dat Gasly troosteloos achter de Renaults rondrijdt op plek acht.
Finish
Tijd om daarover te reflecteren hebben we echter niet, want de Italiaanse tragoidia barst weer los in al zijn prachtige wreedheid. Je verzint het niet, maar de FIA geeft Vettel een straf van vijf seconden voor het akkefietje met Hamilton. Zo krijgt HAM de race feitelijk in zijn schoot geworpen. Op de redactie brandt direct de discussie los over of het terecht is of niet. De meningen zijn verdeeld. Zelf vind ik het in ieder geval ronduit belachelijk dat de FIA deze beslissing neemt.
In theorie kan Vettel nog vijf seconden wegrijden van Hamilton, maar realistisch gezien gaat ‘m dat niet worden. Hamilton leek al de snellere van de twee, zijn probleem was alleen dat hij niet kon inhalen. Die opdracht wordt hem door de wedstrijdleiding nu uit handen genomen. Wat een anticlimax.
Bottas heeft inmiddels zo’n gat getrokken naar Verstappen, dat hij nog even een stop maakt in een poging het extra puntje voor de snelste ronde te pakken. Dat is tot op heden in handen van Leclerc. Bottas slaagt simpel in zijn taak. Leclerc zou in feite nadat Bottas stopte meteen hetzelfde kunnen doen, maar die tegenwoordigheid van geest heeft Ferrari niet. Zo finisht de race toch weer in een overwinning van Mercedes. Ferrari moet het doen met plek twee en plek drie, voor Bottas en Verstappen.
De Renaults pakken een dubbele puntenscore met de plekken zes en zeven, voor de tegenvallende Gasly die achtste wordt. Lance Stroll toont weer aan toch een vleugje talent te hebben door P9 te pakken voor eigen publiek. Kvyat tenslotte gaat via een magistrale move op Sainz naar het laatste punt in de race. Mooi werk van de Rus. Vettel is na afloop duidelijk niet blij en skipped het interview met Martin Brundle om even de stoom uit zijn oren te laten ontsnappen. Deze klap gaat nog wel even nazeuren bij Ferrari.
UPDATE: lees hier wat enkele lieden met recht van spreken vinden van Vettels straf
De volledige uitslag
1. Hamilton (na straf van Vettel) – Mercedes
2. Vettel – Ferrari
3. Leclerc – Ferrari
4. Bottas – Mercedes
5. VERSTAPPEN – Red Bull
6. Ricciardo – Renault
7. Hulkenberg – Renault
8. Gasly – Red Bull
9. Stroll – Racing Point
10. Kvyat – Toro Rosso
11. Sainz – McLaren
12. Perez – Racing Point
13. Giovinazzi – Alfa Romeo
14. Grosjean – Haas F1
15. Raikkonen – Alfa Romeo
16. Russell – Williams
17. Magnussen – Haas F1
18. Kubica – Williams
DNF
Albon – Toro Rosso
Norris – McLaren
Ik heb mijn abonnement op de F1 zojuist opgezegd (klote-app! ?), misschien tijd dat Kubica dat ook eens gaat doen? ?
@gulli: Bottas ook. Goeie genade wat mist die gast een set ballen.
@silverarrow: wat denk je van Gasly? Die zien we na de zomerstop niet meer in een Redbull
@gulli: De app was inderdaad drama vandaag! Zeer onprofessioneel.
@citroenfanboy: de app is ALTIJD drama: 65 euro betalen, voor iedere GP opnieuw installeren, anders werkt het überhaupt niet, en dan een vertraging van een seconde of 20. Ik kocht m om bij de tv beelden op m’n tablet de onboards te zien. Volstrekt nutteloos als daar zo’n tijdsverschil tussen zit.
@560pk: sterker nog. Toen ik live en onboard als split screen bekeek (tien minuten voor de start deed de app het nog wel een tijdje) was Hamilton al bij bocht 4 terwijl bij Max de bandenwarmers er nog om zaten. Zó ver stond hij nou ook weer niet naar achteren. Maar goed, daar zat dus nog een groter tijdsverschil tussen.
@gulli: echt verschrikkelijk. Kan net zo goed ergens een stream pakken want F1 app of website faalt keer op keer. Pas ruim na halverwege de race deed de officiële stream t redelijk… grrrr
Man man man. Was het eindelijk weer eens spannend en anders…. Vettel loopt mooi weg nu. En terecht.
Vond de reclame tijdens Nederland – Portugal meer interessant dan deze weer teleurstellende race (van Max algemeen, 5s voor Vetel).
Kap eens met die straffen, maakt de F1 kapot.
@harrie:
Mee eens. De strijd moet uitgevochten worden op de baan. Niet in kantoortjes. Laat die kamikaze acties à la Senna vs Prost en Schumacher vs Villeneuve maar terugkomen.
Slaapverwekkende race
Schandalig dit wat een aanfluiting voor de F1 dit. Bah!
50 rondes geslapen precies niks gemist ?
Weer een doodsaaie race…
Moeilijk te beoordelen wat er nou wel en niet opzettelijk was aan de afsnijd-actie van Vettel bij het terugkomen op de baan. Het gaat allemasl in een fractie van een seconde. Zou je echt de tegenwoordigheid van geest hebben om de auto uit de muur te houden en en passant ook Hamilton nog af te knijpen? Hoe dan ook, ik vind het echt lullig voor hem.
Gasly viel tegen, de Renaults vielen mee. Het is hoe dan ook gênant dat iedereen t/m P6 op een ronde wordt gezet.
– Hamilton met het geluk (maar rijdt foutloos)
– Hamilton bedankt zijn monteurs, fans en het publiek, zonder hen was het hem niet gelukt
– De top zet nr. 6 t/m 20 op een ronde
– RB blijft tekort komen..
– Blablabla
Volgende week weer! En ik trap er elke keer weer in..
Ojah, leuk voor Renault en Stroll?
@roberto: Hamilton foutloos? Die blokkeert keer op keer bij het aanremmen van de haarspeldbocht waardoor hij de apex mist… Zonder die foutjes had hij Vettel al drie keer in kunnen halen.
En Stroll niet eens de muur in. Valt weer tegen.
FIA <3 Mercedes dat is nu wel heel erg duidelijk geworden. Werkelijk een belachelijke beslissing. Man man man.
@babybenz: Gezien jouw naam moet je dat niet heel erg vinden.
Maar weet je. Als het in het voordeel is van Ferrari roept iedereen weer dat de afkorting FIA ‘Ferrari International Assistence’ betekent. Ze kunnen het nooit goed doen voor een hoop mensen.
@viezefreddyw: helemaal eens. Die afkorting wordt heel veel gebruikt.
@babybenz: discutabel, maar goed ik denk ; laat ze racen, niemand heeft schade, geen wisselingen van positie. Laat het gevecht.
@babybenz: er zijn zóveel races geweest waarbij Ferrari het voordeel van de twijfel kreeg (voorzichtig uitgedrukt), dan mag een ander team ook eens gunstig gejureerd worden.
Verstappen kreeg toch ooit ook zo’n straf? Was zeker ook belachelijk.
@peterv: Vettel is nu al twee keer achter elkaar tweede door een 5sec straf idd ?
Hamilton wordt ff op zn nummer gezet….( of Vettel )
Gasly kan nu wel zijn koffer pakken.
@chrism: kvyat er in? ;-)
Voor het geval er iemand nog aan twijfelt….F1 = dood
Ik zie toch echt een Vettel al accelererend naar buiten sturen…
Wat een onzin call van de stewards. Vettel zou gewoon de terechte winnaar zijn geweest. Het was niet merr dan een race incident.
Wel mooie actie van Vettel dat hij de borden omwisselt.
@Rick-dos: ja vond ik ook, seriously.
@fiero: I mean honestly…
@Rick-dos: Vettel is alleen geen 12 jaar meer, meerdere wereldtitels op zak en dan dit gedrag vertonen.
@b088y: Gewoon een menselijke reactie. Vooral als je net 1,5 uur topsport hebt bedreven en nog vol adrenaline zit. Hoef je echt geen 12 voor te zijn
@Rick-dos: 1
@b088y: idd, ongelooflijk dat ‘ie z’n gevoel laat zien! Dáár willen de sponsors niet mee geassocieerd worden?? Of ja, eigenlijk wel wat dat roepen ze altijd in veel van hun reclames dat je je eigen weg zoekt en zelfverzekerd bent en zo, totdat ze wat meer negatieve Tweets dan normaal moeten beantwoorden, want dan zou de koers nog weleens onverwachts kunnen gaan dalen! En daarom: Vettel! Foei! ?
@rick-dos: ik heb toch echt een korte ruk naar rechts kunnen spotten bij Vettel. Dus hoezeer ik het Mercedes/Hamilton Niet gun… Ik denk hier toch dat de stewards een puntje hadden. Dat het totaal kut is voor de soort dat is wel een dingetje maar ja vorige race Max….zelfde verhaal in feite. Feitelijk doe je iets fout en heb je voordeel..
@w0o0dy: Robert Doornbos stelt net letterlijk dat journalisten op social media roepen dat zij een stuur beweging zagen. Hij stelt dat journalisten totaal niet begrijpen wat daar gebeurt omdat ze geen coureur zijn. Tung vult aan dat voormalige coureurs allemaal zeggen dat Vettel niet anders kon.
@Rick-dos: Vettel had gewoon rustig het gras af moeten rijden i.p.v. stevig gas te blijven geven met een zwabber auto tot gevolg en daarmee Hamilton in gevaar te brengen. Terechte straf dus in mijn ogen.
@venividivici: precies, gewoon met een slakkengangetje van 100 of zo… Maar serieus, ik denk dat enkel de telemetrie hier uitkomst biedt. Mss icm de hartslagmeter van Vettel.
@venividivici: Dat zou betekenen dat hij vol op z’n remmen had moeten gaan in het gras. Denk dat ie dan een nog grotere gevaar zou zijn dan voor deze keuze te gaan.
@Rick-dos: Gas loslaten tot hij weer grip op het asfalt heeft is wat anders dan vol remmen. Maar Vettel wilde gewoon voorkomen dat hij sowieso z’n plek kwijtraakte aan Hamilton.
@venividivici: Vergeet niet dat ‘gas los’ in een F1-auto we leventjes andere koek is dan ‘gas los’ in een straatauto. Zo’n ding remt dan al harder dan 1g, en dat alleen op de achterwielen. Als je wel eens shift lock hebt gehad met een RWD-auto op een besneeuwde weg, weet je dat dat niet het handigste is wat je kunt doen.
@venividivici: hij gebruikte ook zijn richtingaanwijzers niet… belachelijk
Leuk hoor die dame van Mercedes bij het podium. Ze wisten niet meer wie ze nu eens zouden sturen. Beetje als een elftal dat al 12-0 voor staat en de keeper ook mag proberen te scoren ?
@gulli: dit was de baas van de motoren productielijn, toch geen lullig baantje. Als mercedes zijnde zou ik elke race een andere pitstop man sturen of monteur.
@gulli: Het meisje begreep alleen niet dat Vettel niet op een champagnedouche zat te wachten…
Vraag me af of de race pace van max de laatste stint representatief was. Viel niks meer te winnen dus goede kans dat ie hem op standje motor sparen naar huis heeft gereden nadat ie de Renaults voorbij was.
Gasly begint wel problematisch te worden.
VET had de pech dat HAM er strak achter zat, vanuit dat licht geen onbegrijpelijke sanctie.
Had hij 2s los gezeten, was er niets uitgedeeld. Jammer, uithuilen, en door….
Witte borden en sport gaan niet samen.
@toniominestrone: witte boorden hoop ik, witte borden in F1 zijn nl verrekte handig om ’t rempunt te bepalen. ?
Ben geen Vettel fan maar dit is teveel. Fout bestraffen ok maar dit is de uitslag bij voorbaat veranderen. Dat wisten ze op dat moment met die 5s. Had ‘m dan 1 of 2s. Gegeven, veel realistischer.
@fiero: 5 seconde is minimale straf maar ben het met je eens. Een andere optie voor Vettel was de muur en dan hadden ze er beide uit gelegen.
@foramen: ik snap die minimale straf maar die marge van minimaal 5s past niet bij situaties als deze bij een sport die soms over duizenden van een seconde gaat. De regelgeving past soms totaal niet bij de aard van de sport.
Aan de andere kant, als je iets te hard rijdt op de A2 ben je ook de lul. Maar daar wil je dan ook geen wedstrijdje doen. Het is een heel verschil met een circuit.
@fiero: idd, kostte Max vorige week 2 plekken aan twee rijders die vanaf het moment dat ze het hoorden geen cm méér gas hebben gegeven dan volstrekt noodzakelijk.
Vettel kon de druk weer eens niet aan en gaat van de baan. Word daar mischien te zwaar voor gestraft, maar zijn gedrag daarna kan echt niet. Wat een jankerd.
Vettel kon hier werkelijk niks aan doen. Op dat moment ben je bezig met de auto uit de muur te houden met een auto die niet 100% doet wat jij wilt door vuile banden. Een straf was uiterst ongepast. Dit toont aan dat de F1 echt een vaste steward nodig heeft in plaats van ieder weekend weer een andere steward. Meer consistentie in de sancties. Race A een fel duel wat net over het randje gaat krijgt geen straf, race B een situatie waarbij een coureur weinig kan doen wordt het wel bestraft. Totaal scheef en elke handeling van Vettel na de race kan ik volkomen mee inleven. 99% van de mensen zou in alle adrenaline en emoties gehandeld hebben. Zou zelf denk ik niet eens omgepraat worden om toch naar het podium te komen, dan maar nog een straf.
@beast95: Hoezo kon hij daar niets aan doen? Hij en alleen hij stuurde hem het gras op onder druk van Hamilton. Dus Vettel kon er alles aan doen.
@beast95: wat een onzin, je denkt toch niet werkelijk dat dit zn enige optie was om aan een crash te ontkomen? Hij maakt een fout en knalt hem er vervolgens gewoon voor, terwijl Hamilton wel op de baan blijft en met hogere snelheid nadert.
Ik was het niet eens met de straf die Vettel kreeg. De bordjes wissel vond ik wel humor
@b088y: Gewoon een menselijke reactie. Vooral als je net 1,5 uur topsport hebt bedreven en nog vol adrenaline zit. Hoef je echt geen 12 voor te zijn.
Vettel maakte een fout. Raakt van de baan. Blokkeert Hamilton. Geen fout, geen straf.
@w0o0dy: Robert Doornbos stelt net letterlijk dat journalisten op social media roepen dat zij een stuur beweging zagen. Hij stelt dat journalisten totaal niet begrijpen wat daar gebeurt omdat ze geen coureur zijn. Tung vult aan dat voormalige coureurs allemaal zeggen dat Vettel niet anders kon.
@Rick-dos: mja, op één coureur na en die was helaas nu een steward. Maar goed… Ze beslissen daar geloof ik ook niet in hun eentje dus hoe ze dit hebben verzonnen horen we vast de aankomende dagen.
@drdre1: En laat die nou net de belangrijkste in dit verhaal zijn. Ach ja, ze kunnen het uitleggen maar terugdraaien kan niet meer. Het is wat het is.
Als hier al een straf voor gegeven moet worden, waarom geen gridstraf bij de volgende race? Deze beslissing van de stewards brengt de sport om zeep.
We hebben al meer gezien dat Vettel onder druk foutjes maakt, bij Hamilton zien we dit nauwelijks. Spijtig dat ze een straf geven maar hij heeft een opnieuw een stuurfout gemaakt onder druk.
Toch mooi dat Vettel de 1-2 bordjes verwisseld
Belachelijke beslissing.
Ben ik de enige die op zn minst geniet van het feit dat een Ferrari überhaupt eens bestraft wordt? Al helemaal als de winst ermee afgepakt wordt? Verdiend of niet, dit is vaker niet gebeurt terwijl het toen in ieder geval wel had moeten gebeuren.
Wat vind ik Vettel toch een geweldige vent! Vol vuur en passie! Helaas was de rest van de race best saai…. vind trouwens de staf behoorlijke bull shit!! Straffen geef je als iemand een voordeel haal buiten de regels om. Niet aan iemand die een fout maak en daardoor al een nadeel heb…..
Nogmaals wat een bull shit straf!!!!!
@rick-dos: ik heb toch echt een korte ruk naar rechts kunnen spotten bij Vettel. Dus hoezeer ik het Mercedes/Hamilton Niet gun… Ik denk hier toch dat de stewards een puntje hadden. Dat het totaal kut is voor de soort dat is wel een dingetje maar ja vorige race Max….zelfde verhaal in feite. Feitelijk doe je iets fout en heb je voordeel..
@w0o0dy: We kunnen het er over eens zijn dat hij een ruk aan z’n stuur gaf maar ik denk dat die ruk juist was om de auto weer onder controle te krijgen.
Ik denk dat Max z’n situatie en deze situatie niet te vergelijken zijn. In Max z’n situatie was er overduidelijk een fout gemaakt.
@Rick-dos: Als Vettel eerder naar rechts had gekeken had ie Hamilton gezien en de ruimte moeten laten.
(Grapje ;) )
Als je daar toch als teambaas van Ferrari aan de pitmuur zit en je hoort dat Vettel 5 sec straf krijgt
zou je toch gelijk beide coureurs binnenhalen inpakken en naar huis gaan
Als dit de regels zijn, dan moeten ze de regels aanpassen. Laat die gasten een beetje racen… en ik verbaas me dat er zoveel wisselingen zijn in ‘the stewards’.
Het gedoe met de begrijpelijke emoties van Vettel na de race was dan toch wel weer leuk.
Maar, wel weer een foutje van Vettel…
Er is toch altijd nog een ongeschreven regel geweest dat als je de baan af ging en er weer terug opkwam en daarbij iemand ingehaald had,dus voordeel, dat je diegene erlangs liet en zo geen straf krijgt.waarom heeft vettel daar dan niet voor gekozen want hamilton moest wel degelijk in de remmen
Waren er nog meet mensen met een falende F1 tv app of website? Daar word ik pissig van!
Ik snap niet waarom iedereen hier zo tegen die straf was. Vettel knalt van de baan en gooit hem er daarna voor. Is toch duidelijk? Niet leuk voor spanning van de race, wel terecht.
Geen spectaculaire race en de comments gaan voornamelijk over de straf van Vettel. Het hoogte, of dieptepunt, van de race.
Ik ben geen fan van Hamilton maar hij speelt het foutje van Vettel maximaal uit. Ook hij ziet dat Vettel een fout maakt en weet dat Vettel (snel) terug de baan op zal komen. Er is geen plek aan de rechterkant en Vettel heeft simpelweg de ruimte nodig. Dat weer Hamilton ook.
De reactie van Vettel na de race is begrijpelijk en maakt mooie TV. Ik heb er in ieder geval van genoten!
De Renaults deden ook lekker mee overigens. Het hele weekend zaten ze er prima bij. Zonde van Norris, had toch zeker een puntje ingezeten.
Stroll heeft zowaar een strakke race gereden, ere wie ere toekomt.
En dan RBR .. (Lincoln puntjes)
Gasly is wat mij betreft af. Die jongen mag nog even rijpen bij STR. Ik zeg zet Kvyat in de RBR.
Dat en een schop onder de aerodynamische kont van Newey. Dit móét echt beter. Je kan jezelf geen top-team noemen als je een ronde later pas finished ..
@verplicht: Wat dat laatste punt betreft: Mwah. Natuurlijk moet het beter, maar ik vind niet dat het resultaat in Canada een goede pijler is van waar Red Bull nou precies staat. Dat ze op een ronde gezet worden komt puur door het zoveelste matige optreden van Pierre Gasly. Verstappen moest van P9 komen en finishte weliswaar ook flink wat seconden achter de leiders, maar wel gewoon netjes op P5 en in de lead-lap. Als Max Q3 gewoon had kunnen rijden, had hij zeer waarschijnlijk met Bottas en Leclerc om die derde plek kunnen vechten.
Een race als vele de laatste jaren, geen hol aan. Behalve Norris’ fire-break-suspencian-faillure en Vettel’s foutje wat het weer eens een overwinning kost. Terecht in mijn ogen, een ander hinderen, als je zelf een fout maakt en daarna toch je positie probeert te behouden, terwijl de ander er naast, of kort op zit, kost je gewoon een straf. Hoe je het oplost zonder de ander tot last te zijn, maakt niet uit, desnoods geef je na het herstel de positie op, dat maakt duidelijk, dat jij als veroorzaker je fout erkent. Hij had, als hij toch sneller was, de nummer één positie terug kunnen veroveren op Hamilton. Dat is racen.
Renault’s deden het leuk, vooral de frustraties van Hulkenberg, dat hij Ricciardo niet voorbij mocht, de radioberichten waren wel hilarisch. Max was hen wel snel voorbij en heeft daarna rustig de race uitgereden.
Bottas had het ook even niet vandaag, hopelijk niet nu al een terugval, zoals in de afgelopen jaren.
Gasly, gewoon net als Max toen der tijd, de tijd geven om te rijpen in F1 en misschien had hij wel een probleem met de auto, ik weet het niet, maar het was geen sterke race, of zo zag het er uit.
Sainz ook niet sterk, liet zich ook verschalken door Stroll en Kvyat, wat punten kwijt betekende.
Van Stroll zal ik nooit fan worden, gewoon een enorm slordige rijder, die vandaag weer een keer een mazzeltje had.
Wie trouwens ook een slecht weekend heeft is Kevin Magnusssen.Hij rijdt zijn auto plat, monteurs werken de hele nacht door om hem te laten starten en dan: this is the worst driving experience in my whole racing xareer. Günther Steiner bewijst weer eens een baas te zijn door het gezeur af te kappen. De debrief zal heel gezellig zijn geweest.
@fastforward: 100 punten voor Steiner. En -100 voor Magnussen. Kan je nog zoveel sportman zijn, wat hij riep over de radio, doe je gewoon niet. Als je tenminste enig fatsoen hebt. Wat ik me bij Magnussen idd regelmatig afvraag.
@fastforward: lol papa Gunther was goed duidelijk idd. Netjes
@fastforward: Hij heeft tijdens zijn laatste ronde, na de wedstrijd nog wel netjes alle monteurs bedankt, juist voor het harde werken en Steiner, die kan beter op zoek naar twee andere coureurs.
Wat een aanfluiting deze race, exht om te janken!