• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

In memoriam: Marcello Gandini (1938-2024)

Auteur: machielvdd, gepost 13 maart 2024 om 20:32 – 20 Reacties

Misschien wel de grootste auto-ontwerper aller tijden is ons ontvallen.

Als we het hebben over de belangrijkste autodesigners aller tijden, dan is de Marcello Gandini een van de allergrootste. Alleen met de Miura en de Countach heeft hij zich al onsterfelijk gemaakt. Helaas is de Italiaanse grootmeester niet letterlijk onsterfelijk, want Marcello Gandini is vandaag op 85-jarige leeftijd overleden.

Gandini maakte fuore bij Bertone, waar hij in 1963 aantrad na het vertrek van Giorgetto Giugiaro. Een van zijn eerste wapenfeiten bij Bertone was de Lamborghini Miura, tot op de dag van vandaag een van de fraaiste auto’s ooit getekend.

Je zou kunnen zeggen dat Gandini daarmee zijn hoogtepunt bereikte, maar de Countach was misschien nog wel indrukwekkender qua design. Het was niet een klassieke schoonheid zoals de Miura dat was, maar het geniale van de Countach zat ‘m juist in de bruutheid. Toen de auto in 1971 in Genève onthuld werd wisten ze niet wat ze zagen.

Het erfgoed van Gandini gaat veel verder dan alleen Lamborghini, want hij heeft ook voor tal van andere merken memorabele ontwerpen getekend. We noemen bijvoorbeeld de Alfa Romeo Montreal, de Lancia Stratos en de Citroën BX. Ook legde Gandini de basis voor twee iconen uit de jaren ’90: de Lamborghini Diablo en de Bugatti EB110 (al was hij niet verantwoordelijk voor de definitieve ontwerpen).

Het leven en werk van Marcello Gandini verdient natuurlijk een veel uitgebreider artikel, dus dat hebben jullie nog van ons tegoed. Voor nu verwijzen we graag nog even naar een artikel uit de oude doos met de 10 beste ontwerpen van Gandini.

Ook interessant!

  • Autoblog wenst jou een geweldig 2024!
  • Video: Skoda Kodiaq 2024, de lekkerste Skoda?
  • Wat zijn je goede auto voornemens voor 2024?
    Wat zijn je goede auto voornemens voor 2024?
  • InterClassics 2024: Top 10 gaafste auto's

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

countach, Lamborghini, Marcello-Gandini, miura

Vorig bericht: « Volkswagen ID.7 Tourer GTX: elektrische powerstation
Volgend bericht: Het dak van de Macan is meer dan een dak »

Lees Interacties

Reacties

  1. drdre1 zegt

    13 maart 2024 om 20:59

    Pwoaahhh die groene Countach… Schitterend. Veel mooie ontwerpen gemaakt deze meneer, waarop de Lambo’s van vandaag nog steeds zijn gebaseerd. De wigvorm betekende onmiskenbaar, en hierna bij elk ander merk, dat je met een sportwagen te maken had.

    Login om te reageren
  2. kniesoor zegt

    13 maart 2024 om 21:05

    De man laat inderdaad een ronduit indrukwekkend oeuvre na. In die zin is-ie wel degelijk onsterfelijk.

    Moge hij rusten in vrede.

    Login om te reageren
  3. William zegt

    13 maart 2024 om 21:16

    Van de drie heren naast de Miura is hij de man in het midden?

    Login om te reageren
    • machielvdd zegt

      13 maart 2024 om 21:21

      Correct, met links Paolo Stanzani en rechts Giampaolo Dallara (voor de volledigheid)

      Login om te reageren
  4. fisto zegt

    13 maart 2024 om 21:27

    Wat mij betreft met afstand de beste auto ontwerper aller tijden. Zijn ontwerpen waren vaak innovatief en gedurfd, maar bovenal gewoon erg mooi. Moge hij rusten in vrede.

    Login om te reageren
  5. panam1 zegt

    13 maart 2024 om 22:07

    De Stratos past echt in de eerste alinea – niet als ‘sidenote’ in t laatste deel onder de noemer ‘overige ontwerpjes’ . 🙃🙃🙃

    Login om te reageren
  6. MaartenD zegt

    13 maart 2024 om 22:28

    de Miura, zo mooi!

    Login om te reageren
  7. rwdftw zegt

    13 maart 2024 om 22:31

    Met recht een grootheid! De Countach was natuurlijk ontzettend bruut, maar de Miura…. Beeldschoon. Zo worden ze niet meer getekend. Alles moet drukker, overal lijntjes, meer lampjes en groter wielen.

    RIP Marcello!

    De Miura was een heel verhaal apart, letterlijk ontwikkeld door een paar 20ers. Dat lukt de moderne generatie niet meer. https://www.youtube.com/watch?v=io0zK9Kb9gQ

    Login om te reageren
    • Rob zegt

      13 maart 2024 om 23:01

      @rwdftw; je laatste opmerking is toch wel een beetje onzin, als ik zo vrij mag zijn.
      Het is toch vooral wet- en regelgeving wat het onmogelijk maakt om zoiets als de Miura te maken, niet het talent van de huidige generatie.

      Login om te reageren
      • drdre1 zegt

        14 maart 2024 om 06:34

        Eens, men is beperkt door wet en regelgeving. Al moet ik wel zeggen dat het idee waarbij de auto met de 2 deuren geopend op een stierenkop leek toch wel geniaal was van die 20ers.

        Login om te reageren
  8. zjos zegt

    13 maart 2024 om 22:36

    Marcello Gandini heeft met de Countach en Miura twee auto’s ontworpen die qua design nooit meer geëvenaard zijn. En in dat kielzog mag de Stratos zeker ook niet ongenoemd blijven. Heb vroeger ooit nog in een van zijn betaalbaardere creaties rond gereden (BX GTI). Dat hij moge rusten in vrede.

    Login om te reageren
    • drdre1 zegt

      14 maart 2024 om 06:36

      Wigvorm! Dus de BX was ook een… Eh… Nouja… 😂

      Login om te reageren
      • Robert zegt

        14 maart 2024 om 07:34

        …een afgekeurde Volvo Tundra.

        Een groot ontwerper is een gegaan. Moge hij ruste in vrede.

        Login om te reageren
        • basman147 zegt

          14 maart 2024 om 08:40

          Sterker nog, eigenlijk een afgekeurde Reliant die in Turkije gebouwd zou gaan worden als Anadol FW11.😁
          https://en.m.wikipedia.org/wiki/Reliant_FW11

          Login om te reageren
  9. Rob zegt

    13 maart 2024 om 22:42

    Onlangs zag ik een video van de Plymouth Prowler op het youtube kanaal van Jay Leno. Jay Leno introduceert in deze video Chip Foose als ’the man’ achter deze auto. Chip haast zich om te zeggen dat hij dat niet is, maar dat hij slechts een schets en model had gemaakt. Uiteindelijk is het Plymouth als bedrijf, en alle mensen die daar werken, die de Prowler gemaakt hebben tot wat het is. Met alle restricties die daar bij komen kijken. Ik vond het verfrissend om dat te horen van een ontwerper als Chip Foose, omdat we heel vaak geneigd zijn om het ontwerp van een auto toe te schrijven aan slechts één persoon.

    Dat gezegd hebbende; Marcello Gandini was natuurlijk een absolute topontwerper. Persoonlijk vind ik de Citroen Camargue concept uit 1972 het mooiste concept waar zijn naam aan verbonden is. Een geweldige mix van sportief en elegant ontwerp. En excentriek genoeg om het (in mijn ogen) ook echt bijzonder te maken. Het concept was gebaseerd op de ietwat truttige (of brave) Citroen GS. Het concept was dus ook volledig werkend, inclusief het hydropneumatische veersysteem. Stel je toch eens voor dat Citroen dit daadwerkelijk in productie had genomen…

    Het mooiste productiemodel vind ik de Renault 5, de tweede generatie (1984). Gandini bleef trouw aan het ontwerp van de eerste generatie. Het was een schitterende evolutie op de eerste generatie, maar onderhuids is het dus wel een compleet andere auto. Ik vind het knap hoe Gandini de originele Supercinq in ere wist te houden en er tegelijkertijd er wel een modern en fris ontwerp van wist te maken. En net als bij de Countach is de Supercinq op zijn mooist in zijn pure vorm. Dus zonder de uitgebouwde wielkasten, spoilers, stickers of andere troep….

    Login om te reageren
  10. alloallo zegt

    14 maart 2024 om 01:40

    Mijn favoriet is de maserati shamal

    Login om te reageren
  11. Roskampies zegt

    14 maart 2024 om 08:34

    Rip. Denk dat de beste man in een van de mooiere design tijdperken leefde van auto design. En daar zelf een van de reden van was. Een tijd waar nog veel geexperimenteerd werd en windtunnels het design nog niet “totaal” beinvloedde.

    Login om te reageren
  12. basman147 zegt

    14 maart 2024 om 08:40

    Sterker nog, eigenlijk een afgekeurde Reliant die in Turkije gebouwd zou gaan worden als Anadol FW11.😁
    https://en.m.wikipedia.org/wiki/Reliant_FW11

    Login om te reageren
  13. basman147 zegt

    14 maart 2024 om 08:49

    Stratos, Miura, Countach, Urraco, Espada, 308Gt4, Carrabo, Montreal, Khamsin, Ghibli (2) Quatroporte (4), V16T, Supercinq, BX, Renault AE Magnum om maar een paar te noemen.
    Veel ontwerpers worden (terecht!) gelauwerd als ze een of twee mooie ontwerpen naar productie weten te brengen, maar voor Gandini zijn het er letterlijk tientallen, en daarom is het een van de grootste ontwerpers ooit.

    RIP.

    Login om te reageren
  14. Dutchdriftking zegt

    14 maart 2024 om 08:57

    Het moet toch pijn doen. Teken je zulke schitterende modellen, en dan zetten die Italianen ze met spuug en plakband in elkaar…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North