• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Inhaalacties in de Formule 1: een cijferoverzicht

Auteur: Author, gepost 16 maart 2017 om 20:02 – 14 Reacties

Inhaalacties in de Formule 1: een cijferoverzicht


Het moet maar eens afgelopen zijn met dat gezwam over een vermeend gebrek aan inhaalacties in de koningsklasse van de autosport. Tijd voor harde cijfers!

In de 20 jaren die ik Formule 1 kijk wordt vrijwel continu geklaagd dat de boys te weinig zouden inhalen. Auto’s qua breedte zijn nu eenmaal geen motoren (wist je nog niet hè?) en door de aerodynamische eigenschappen wordt de luchtstroom achter een F1-auto verstoord. Zodra de coureurs vlak achter elkaar zitten mist de achterste rijder dus de nodige downforce, waardoor de bochtensnelheden omlaag gaan en de afstand automatisch wat groter wordt.

Genoeg gezwats, we pakken er cijfers bij! De mannen van Clip the Apex hebben van elk F1-seizoen vanaf 1980 de inhaalstatistieken in kaart gebracht. Superchill, want dan hoeven wij geen 37 seizoenen aan F1-races terug te kijken. Interessant om te zien is dat het aantal inhaalmanoeuvres vanaf 1980 eigenlijk steeds verder afneemt, wat te maken heeft met de toenemende rol die aerodynamica in de F1 speelt. Vanaf 2009 gaat de grafiek steil omhoog en da’s inderdaad het gevolg van de introductie van DRS.

Natuurlijk is de huidige stand van zaken het interessantst. Om met het belangrijkste cijfer te beginnen: in 2016 werd 1.030 keer ingehaald, gemiddeld ruim 49 keer per race. In 2009 waren dat er nog 14 per race en (dieptepuntje coming) in 2005 slechts 10,74. Conclusie: het is allemaal nog niet zo erg gesteld met dat inhalen, zeker nu Max Verstappen rookie-af is en goed warm begint te draaien.

Verder was de laatste Grand Prix van China de race met de meeste inhaalacties ooit, vanaf 1980 dus. Toen werd maar liefst 161 maal van positie gewisseld. Het complete seizoen met de meeste inhaalmanoeuvres was 2011. Dat jaar werden 1.152 coureurs door collega’s voorbijgereden. We hadden het net al over 2005, maar in 1996 was het nog treuriger gesteld. Over een heel seizoen werden slechts 186 inhaalacties. @Dizono, weet je zeker dat dit zo’n geweldig autosportjaar was?

Neem vooral een kijkje op de bronsite voor meer interessante stats. Zoals je zult zien gaat het wat inhalen betreft beter met de Formule 1 dan ooit. Een lijstje met acht sappige inhaalmanoeuvres uit heden en verleden check je HIER.

Ook interessant!

  • Dit kun je verwachten van de sprintraces in de Formule 1
  • Formule 1 vindt straaljagers écht niet meer kunnen
  • "Alfa Romeo Racing krijgt nieuwe (bekende) investeerder"
  • Hamilton vindt Bottas
    Hamilton vindt Bottas géén geweldige vent

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

Formule 1, inhalen, Racing

Vorig bericht: « Kennen jullie deze BMW nog?
Volgend bericht: Zo gaat Pornhub om met hardnekkig wit spul »

Lees Interacties

Reacties

  1. lotuselises2 zegt

    16 maart 2017 om 20:06

    Vroeger was zogenaamd alles beter, maar vaak waren de enige inhaalacties die je zag dmv een strategische pitstop.

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      16 maart 2017 om 20:16

      @lotuselises2: strategische pitstops, daar noem je iets. Vertrek je ‘licht’ met weinig brandstof en rij je de rondes zoveel sneller dat een extra ’tankstop’ verantwoord kan worden ingecalculeerd. Ik snap dat het beperken van het brandstofverbruik een hot issue is tegenwoordig, maar het kon een race wel een stuk interessanter maken.

      Login om te reageren
      • Foramen zegt

        16 maart 2017 om 20:30

        @RRRobert: Eens! Zelfs met beperkte hoeveelheid brandstof kan je strategische tankstops hebben.
        Zou dat graag terug zien.

        Login om te reageren
    • dawwg zegt

      17 maart 2017 om 18:47

      @lotuselises2: Vroegah had je geen drempels, alleen kuilah !

      Login om te reageren
  2. WolfKrad zegt

    16 maart 2017 om 20:32

    1. Een DRS inhaalactie op het lange rechte stuk is lang niet zo mooi als een inhaalactie in een bocht.

    2. Een race met weinig inhaalacties kan nog steeds heel spannend zijn. Zie Barcelona 2016.

    Login om te reageren
  3. azuli zegt

    16 maart 2017 om 20:37

    Webber en Alonso op Spa:)

    Login om te reageren
  4. FeRaRi zegt

    16 maart 2017 om 22:04

    Het gaat mij nooit zozeer om het feit dat er nou veel of weinig wordt ingehaald. Het gaat mij om het gevecht van een plek. Een mooie verdedigende actie is net zo mooi als een mooie aanvallende. Simpelweg het “racen” is wat mij interesseert. Snap überhaupt nooit dat gezanik over het aantal inhaalacties. Nu we trouwens toch hebben over inhaalacties en mooi race gevechten. Ik raad iedereen aan om aankomend de goodwood members meeting te kijken. Twee dagen lang wordt er gratis gestreamd op youtube vanaf het klassieke goodwood met vaak mooiere races en acties en ook auto’s dan de hedendaagse racerij. Als je van pure autosport houdt, dan moet je zeker kijken!

    Login om te reageren
  5. pomoek zegt

    16 maart 2017 om 22:05

    67 seizoenen sinds 1980! Ik wist niet dat ik al bijna 80 was…..

    Login om te reageren
    • maferick74 zegt

      16 maart 2017 om 22:15

      @pomoek: als je ouder word, mis je inderdaad een boel. Wen er maar aan.

      Login om te reageren
    • Author zegt

      16 maart 2017 om 22:31

      @pomoek: thanks, is gefixt!

      Login om te reageren
  6. bassx zegt

    16 maart 2017 om 23:41

    @MauritsH niet vergeten dat “Bernie” in 2005 het absurde idee had om bandenwisselverbod toe te passen. Wat zagen die tankpitstops er diep triest uit, allemaal om de dominantie van Ferrari te stoppen. Geen wonder dat het zo saai was.

    Verder vind ik die statistieken niet zoveel zeggen. “Vroeger” konden ze ronden lang in elkaar versnellingsbak zitten wat op zich z’n eigen spanning had. Hoeveel inhaalacties zijn er nu buiten de DRS zones om? Rijders die van strategie moeten veranderen om betere inhaalplekken op te zoeken en andere lijnen opzoeken om een betere exit te krijgen. DRS en vooral Pirelli hebben voor veel inhaalacties gezorgd maar of het er spannender op is geworden kan ik nu niet zeggen. Het inhalen zonder gevecht kijkt gewoon nog steeds niet prettig. Het vechten van bocht na bocht zien we zelden en alleen van een select aantal rijders.

    Login om te reageren
  7. mrrallycross zegt

    17 maart 2017 om 09:36

    Max Verstappen!

    Login om te reageren
  8. roel_lemaire zegt

    17 maart 2017 om 10:52

    kwaliteit > kwantiteit, meer zeg ik niet

    Login om te reageren
  9. kilum zegt

    17 maart 2017 om 11:47

    Voor de sport slechtste uitvinding ooit is die rijwind verstoorder. Zodat er vuile lucht ontstaat achter de auto’s. Ik geloof dat Ferrari er mee kwam. Maar wat was de F1 mooi toen je nog kon slipstreamen. Ralph Schumacher was daar echt een eind baas in. die kon echt bochten lang bij iemand in zijn vleugel hangen tot hij een gaatje vond om er langs te gaan. Heerlijk om naar te kijken.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North