• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

‘Instapmodel Audi R8 krijgt 2.5 TFSI uit RS3’

Auteur: RubenPriest, gepost 6 november 2015 om 16:55 – 64 Reacties

Audi R8 V10


Turbo, alles en iedereen.

Het was al bekend dat de instap-R8 zal beschikken over een turbo-motor. Welk blok dit gaat worden, is nog altijd onbekend. Autoexpress schrijft, volgens bronnen uit Ingolstadt, over een R8 met de bekende vijfcilinder die momenteel in de RS3 geleverd wordt.

De R8 V10 levert 540 pk en de V10 Plus doet het met 610 stuks. Genoeg om je in minder dan 10 seconden naar de 200 km/u te lanceren. Om de instap-R8 een meer unieke ‘supercar’ te maken, zou het TFSI-blok mogelijk ondersteuning krijgen van een elektromotor.

In de huidige RS3 weet Audi 367 pk te peuren uit de vijfpitter. Vermoedelijk zal de turbo-R8 tussen de 400 en de 500 pk krijgen. Het huidige E-Tron model levert 460 pk met een monsterkoppel van 920 Nm. Wellicht wordt de instapper een kruising tussen beide werelden?

Ook interessant!

  • Verduisterde Audi R8 opgespoord in Nederland
  • Video: nieuwe Audi RS3 gespot
    Video: nieuwe Audi RS3 gespot
  • Audi RS3 2022: POV op het circuit
    Audi RS3 2022: POV op het circuit
  • Gespot - De gloednieuwe Audi RS3 Sedan

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, motor, R8, RS3

Vorig bericht: « Designchef van alle VW merken stapt op
Volgend bericht: VVD pleit voor terugkeer F1 op Zandvoort »

Lees Interacties

Reacties

  1. bsxc2 zegt

    6 november 2015 om 16:58

    Dan zal de prijs dicht bij de RS3 komen te liggen dan.

    Login om te reageren
    • alfaromeo939 zegt

      6 november 2015 om 17:02

      @bsxc2: HAHAHA

      Login om te reageren
    • bsxc2 zegt

      6 november 2015 om 17:06

      @bsxc2: Dat is natuurlijk al bijna een feit: A-label,1 op 15, goudeerlijke testen, 0 liter olieverbruik

      Login om te reageren
  2. wachtmaartotmijnvtecinkicktyo zegt

    6 november 2015 om 16:58

    Doe dan maar een tweedehandsje met die lekkere V8

    Login om te reageren
    • alfaromeo939 zegt

      6 november 2015 om 17:03

      @wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: weet niet of je ooit in de v8 hebt gereden maar die valt toch vies tegen.

      Login om te reageren
      • wachtmaartotmijnvtecinkicktyo zegt

        6 november 2015 om 17:08

        @alfaromeo939: bedoel je alleen qua snelheid, want ik denk niet dat deze nieuwe 5-pitter veel sneller zal zijn. Wel weet ik dat dat hoogtoerige V8 gehuil lastig geëvenaard zal worden door zo’n turbo blokje

        Login om te reageren
        • arii zegt

          6 november 2015 om 17:14

          @wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: ozo’n 5 cilinder klinkt wel mega lekker hoor. Maar of dat past bij een r8? Ik heb letterlijk geen idee

          Login om te reageren
        • Rhyo zegt

          6 november 2015 om 17:20

          @wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: ehm.. De V8 was niet bepaald snel…

          Login om te reageren
          • maxx1 zegt

            6 november 2015 om 17:55

            @Rhyo: niet bepaald snel? toch 420pk, weet niet wat jij gewend bent?

            Login om te reageren
            • stfu zegt

              6 november 2015 om 18:15

              @maxx1: Ik vond de V10 Spyder ook niet briljant snel eigenlijk. Maar die draak van een automaat was voor mij vooral het minpunt.

              Login om te reageren
            • Rhyo zegt

              6 november 2015 om 18:33

              @maxx1: nou meer in ieder geval. Tevens 420 pk in de oude R8 was niet fenomenaal snel. Het gaat om het blok. Het is een lui blok, zelfde geldt voor de RS4 met 420pk. Klinkt geweldig, maar een 2.5 5 cilinder die wat opgekrikt is zal een veel heftigere beleving geven met een immens hoge koppel.

              Login om te reageren
            • cossie300 zegt

              6 november 2015 om 18:57

              @maxx1: de V8 die in de R8 ligt haalt 380 pk . Die 420 die ze opgaven was heel optimistisch , geen enkele die de opgegeven waardes halen .

              Login om te reageren
              • Rhyo zegt

                6 november 2015 om 19:50

                @cossie300: dus dat.

            • shifo zegt

              6 november 2015 om 19:21

              @maxx1: 420pk op een atmosferisch blok maakt het niet gelijk een shooting star meneer max. Vooral niet in onze huidige turbo wereld met een piek koppel die start vanaf de 3 duizend toeren.

              Login om te reageren
              • maxx1 zegt

                6 november 2015 om 19:38

                @shifo: vage argumenten. Argumentatie geeft mij een indicatie dat ik te maken heb met mensen zonder rijbewijs

              • shifo zegt

                6 november 2015 om 21:55

                @maxx1: ok, max verstappen

      • dikdraak zegt

        6 november 2015 om 17:10

        @alfaromeo939: Toevallig wel, en ik moet toch concluderen dat het een erg lekker blok is. Tuurlijk, het is geen BMW zes-in-lijn, maar dat kun je ook niet van VAG verwachten.

        Login om te reageren
      • ghost zegt

        6 november 2015 om 17:57

        @alfaromeo939: ben ik niet met je eens, heb je handbak of R-tronic gereden?

        Login om te reageren
    • kevin82 zegt

      6 november 2015 om 17:53

      @wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: beter een v10.. Die v8 klinkt echt niet

      Login om te reageren
  3. dutchcorvette zegt

    6 november 2015 om 16:59

    Heel jammer…

    Login om te reageren
    • kevin82 zegt

      6 november 2015 om 17:54

      @dutchcorvette: dat je hem niet kan betalen bedoel je ;-)

      Login om te reageren
      • dutchcorvette zegt

        6 november 2015 om 18:29

        @kevin82: daar praten we niet over…. Een 2.5 litertje best leuk hoor maar klinkt wel een beetje ford

        Login om te reageren
  4. Dutchdriftking zegt

    6 november 2015 om 16:59

    Een R8 met ongeveer 400pk uit een 5 pitter, klinkt top! lekker geluid, laag gewicht, helemaal goud. En als ze nou eens echt wild gaan doen dan alleen achterwiel aandrijving….

    Login om te reageren
    • martinus zegt

      6 november 2015 om 17:14

      @dutchdriftking: Als Audi besluit slechts twee wielen aan te drijvan, dan zijn dat per definitie de voorwielen.

      Dat.wil.je.niet!

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        6 november 2015 om 17:17

        @martinus: TT RS wannabe krijg je dan, dat is niks inderdaad.

        Login om te reageren
      • lowlow zegt

        6 november 2015 om 17:18

        @martinus: jongeuh, er zijn te veel audi’s om op noemen met alleen achterwielaandrijving…. A6,A7,A8. Het is geen A1 hé maar een R8888

        Login om te reageren
        • Dutchdriftking zegt

          6 november 2015 om 17:29

          @lowlow: Ehmmmm nee. Audi`s hebben voorwielaandrijving of 4wd. De a6 is standaard voorwielaangedreven.

          Login om te reageren
        • thoisss zegt

          6 november 2015 om 17:42

          @lowlow: eh nee. Alleen voor- of vierwielaandrijving..

          Login om te reageren
        • martinus zegt

          6 november 2015 om 18:22

          @lowlow: Ik snap dat mensen het liever anders zouden zien maar:

          De A6: motor voorin, voorwielaandrijving
          De A7: motor voorin, voorwielaandrijving
          De A8: motor voorin, voorwielaandrijving.

          Login om te reageren
          • gtwillem zegt

            6 november 2015 om 19:00

            @martinus: de A8 is tegenwoordig enkel met vierwielaandrijving leverbaar.

            Login om te reageren
        • granlusso zegt

          6 november 2015 om 18:58

          @lowlow: Dit is een grap toch? Geen probleem, niet iedereen weet evenveel met auto’s, maar dit is een beetje hetzelfde als je zegt dat een 911 de motor voorin heeft liggen.

          Login om te reageren
    • gtwillem zegt

      6 november 2015 om 17:17

      @dutchdriftking: hahahaha, ik was letterlijk hetzelfde aan het toetsen!!

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        6 november 2015 om 17:18

        @gtwillem: Zo ben ik, scheelt jou weer werk.

        Login om te reageren
    • Rhyo zegt

      6 november 2015 om 18:34

      @dutchdriftking: zo licht is de 5 pitter niet. We zullen zien!

      Login om te reageren
      • HZW zegt

        6 november 2015 om 21:11

        @Rhyo: 186 Kg.

        Login om te reageren
  5. martinus zegt

    6 november 2015 om 17:03

    Het is een mooie vijfcilinder.

    Login om te reageren
  6. 5cilinder zegt

    6 november 2015 om 17:09

    Klinkt nu al goed!

    Login om te reageren
    • smoked zegt

      6 november 2015 om 17:19

      @5cilinder: We hadden ook niks anders verwacht met zo’n nickname.

      Login om te reageren
  7. ds3thp zegt

    6 november 2015 om 17:18

    Tsja waarom niet! Erg prettig blok, minder gewicht, meer koppel, ongeveer hetzelfde vermogen en ook gewoon een lekkere sound!!

    Login om te reageren
  8. Onehp zegt

    6 november 2015 om 17:21

    Grotere turbo en een electrische erbij om het turbogat in te vullen. 420pk. En enkel RWD.

    Login om te reageren
  9. Onehp zegt

    6 november 2015 om 17:21

    Hoorde overlaatst dacht ik een V10 rijden, maar toen de auto om de hoek kwam, was het een getunede RS3…

    Login om te reageren
    • nord zegt

      6 november 2015 om 17:30

      @Onehp: en toen?

      Login om te reageren
      • gtwillem zegt

        6 november 2015 om 17:44

        @nord: ging de wekker?

        Login om te reageren
        • Onehp zegt

          6 november 2015 om 18:36

          @gtwillem: nee, werden kommatekens geplaatst “hoorde overlaatst, dacht ik, een V10 rijden” in de edit functie…en toen ging de wekker.

          Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      6 november 2015 om 18:09

      @Onehp: Jij kon horen dat er meer pk’s onder zaten dan origineel?

      Login om te reageren
      • Onehp zegt

        6 november 2015 om 18:35

        @SimonMc: er zat een heel mooi klinkende uitlaat onder, volgens mijn gehoor titanium en vast met een of andere resonator die het geluid extra timbre geeft. En de reclame op de auto en andere addenda gaven inderdaad een sterk vermoeden dat de auto getuned was. Plaats: Hannover, Duitsland.

        Login om te reageren
  10. SimonMc zegt

    6 november 2015 om 17:27

    Maar turbo’s hebben olie nodig?

    Login om te reageren
  11. wimbraber zegt

    6 november 2015 om 17:46

    Zou gaaf zijn als ze die 5 cylinder eens wat meer hoogtoerig maken, heb je gelijk al meer supercar gevoel.. En een gaver geluid

    Login om te reageren
    • HZW zegt

      6 november 2015 om 21:29

      Het zou een fenomenaal besluit zijn van Audi om de 5 cilinder in de R8 te monteren.
      De motor kan met elektrische turbo er bij simpel 600 pk leveren.

      Hier een 6XX TT RS met een lekker geluidje.
      https://www.youtube.com/embed/UVWFIx8BTt8

      Login om te reageren
  12. reistje zegt

    6 november 2015 om 17:47

    Normaal ben ik geen fan van downsizing, maar een R8 met 5 cilinder turbo klinkt goed.

    Sowieso maken de combinatie Audi en 5cilinder mij blij.

    Login om te reageren
  13. themotto zegt

    6 november 2015 om 18:01

    Ik zeg een gecombineerd vermogen van 450pk en 600nm. Dat zouden geen verkeerde waardes zijn.

    Login om te reageren
  14. berlinetta zegt

    6 november 2015 om 18:01

    Toen ik de titel zag werd ik enthousiast. Een goedkopere, lichtere R8 met een heeeeerlijke sound. Waarschijnlijk ook de best sturende.

    Maar die elektromotor verpest het dan weer een beetje. Maakt hem duurder en zwaarder. Mehh.

    Login om te reageren
  15. thomasthomas zegt

    6 november 2015 om 18:33

    Ik wacht nog wel even op R8 2.0 TDi.

    Login om te reageren
    • clarkson zegt

      6 november 2015 om 19:27

      @thomasthomas: ik hoorde wel in de wandelgangen dat een 1.0 bluemotion op de planning staat. Maar er is nog niets officieel hoor…

      Login om te reageren
  16. torsen zegt

    6 november 2015 om 18:38

    Klinkt leuk maar niet logisch.
    De 3.0 v6 met turbo is maar 4 Kg zwaarder en die ligt in de andere toepassingen ook al in lengterichting.
    Dan heb je ook nog de 4.0 V8 met, jawel, turbo.

    Er lijken mij meer redenen voor Audi om niet voor de 2.5 te kiezen dan wel.

    Login om te reageren
  17. cpp1 zegt

    6 november 2015 om 19:21

    Heb welgeteld 5 maanden een V8 R8 gehad…niets aan. Ook niet erg snel. Rs4 van de eerste generatie die ik ook heb (met chip) is sneller en veel heftiger en leuker en mooier ;)…

    Login om te reageren
    • thomasthomas zegt

      6 november 2015 om 19:41

      @cpp1: mooi spul he! dat Radio Grafisch..

      Login om te reageren
      • cpp1 zegt

        6 november 2015 om 19:51

        @thomasthomas: ja fantastisch…

        Login om te reageren
  18. dandi zegt

    6 november 2015 om 19:24

    Beter kiezen ze voor de 3.0 tfsi als instapper

    Login om te reageren
  19. pilot1988 zegt

    6 november 2015 om 20:51

    Slechte zaak… slechte zaak

    Login om te reageren
  20. HZW zegt

    6 november 2015 om 21:46

    Het is goed te lezen dat er hier veel reageren die totaal geen idee hebben wat de waarde en historie van Audi met 5 cilinders is.
    Ik zal je vertellen dat als Audi de ballen heeft en daadwerkelijk die 5 cilinder in de R8 gaat leveren (ze kunnen hem dan ook nog R5 noemen) dat die auto waarschijnlijk niet aan te slepen is. (en niet omdat hij goedkoper is, maar omdat er een 5 cilinder inzit)
    Er zijn zoveel mensen in de Audi gemeenschap die zitten te wachten op een High Performance Audi met 5 cilinder motor, wat een 2.5TFSI R8 zeker zal zijn.
    De dwars geplaatste 5 cilinder Audi’s zijn leuk maar die kan je niet echt High performance Audi’s noemen met hun beperkte 4-Motion techniek.
    Verder zijn vermogens van 600+ pk geen (utopie) onmogelijke werkelijkheid.

    Login om te reageren
  21. kennone zegt

    6 november 2015 om 22:26

    Ik ben anti kleine blokken in een super car. Maar die 5pitter is wel echt lekker!! Zo lang ze die accu troep maar weg laten..

    Login om te reageren
  22. amgsoixanttrois zegt

    7 november 2015 om 03:21

    Lijkt me eigenlijk slimmer om die vijfpitter in een andere koets te lepelen, klinkt marketing-technisch toch wat beter, dan een “simpele” 2.5 in je topmodel.

    Login om te reageren
  23. Hupke zegt

    7 november 2015 om 05:17

    Dat word pas echt interessant, fiscaal gezien dan.
    Een R8 rijden is moeilijk want ze pluimen je waar je bij staat maar met zo’n 2.5 wil de boekhouder het mss wel door de vingers zien.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North