Audi bevestigt turbomotor voor instap-R8

Auteur: , 56 Reacties

En dat wordt natuurlijk geen V8...

De nieuwe Audi R8

Toen Audi eerder dit jaar zijn tweede generatie R8 presenteerde gaf het zijn klanten die niet elektrisch willen rijden twee opties: je neemt de V10 of je neemt de V10, waarbij de laatste optie als Plus identieke specs vertoont als zijn broertje, de Lamborghini Huracan.

Weg was de V8 waarmee het allemaal begon, een ontwikkeling die zich al liet voorspellen.

Het ligt echter voor de hand dat Audi – of beter gezegd: dochter quattro GmbH, dat de luxepaarden met vier ringen produceert in de gloednieuwe Böllinger Höfe-faciliteit – naast de high-end (en behoorlijk dure) V10’s ook nog een vriendelijker geprijsde instapper gaat maken. Het bedrijf moet immers ook een beetje volume draaien om de ontwikkelingskosten er uit te krijgen. Deze instapper krijgt een moderne turbomotor, maar de 4.0 V8 uit de Audi-schappen zou te veel kannabaliseren op de V10, en dus moeten we kleiner denken.

Tegenover Motoring bevestigt het concern de turbomotor in de lager gepositioneerde R8, een recept dat tijdens de ontwikkeling van de vorige generatie R8 geen onverdeeld succes was. Maar inmiddels zijn we een paar jaar verder, dus de oneffenheden zullen er wel uit zijn.

Wat voor krachtbron het wordt? Dat zegt Audi lekker niet, maar het is een publiek geheim dat de nieuwe RS4 teruggaat naar de biturbo V6. Zo’n blok zou natuurlijk ook uitstekend in de nieuwe R8 passen, maar er gaan ook stemmen op die wijzen naar een vijfcilinder. Éen ding is zeker: de dagen van de atmosferische V8 zijn geteld, als je die wilt moet je een tweedehands R8 kopen.



56 reacties

Dan kunnen ze beter een model tussen de TT en de R8 maken, de R8 moet wel een beetje exclusief blijven vind ik. Lamborghini bied niet voor niks alleen maar een V10 aan in de Huracan…
@jobberns:
Audi is wel een beetje een luxe Volkswagen. Ik beschouw de R8 ook een stuk ‘volkser’ dan de Hoerenkan. Al is de prijs natuurlijk exorbitant. Maar nóg een playmobile kan Audi zich niet veroorloven. Ze hebben al een RS3 t/m 7, een TT én een R8. Daar komt echt niets meer bij. Dus zo’n biturbo V6 of is niet zo raar.
@Original_Arnoud: HAHAHA Hoerenkan! Ik lig op de grond van het lachen man. (dat rijmt)
@henk123456: dat rijmpje doet t m wel echt…
@jobberns: Een model tussen de TT en R8? En waar zou Audi die qau centjes,motorisering en design(vul zelf de grap maar in) dan moeten plaatsen? Piëch heeft in jou blijkbaar z’n megalomane opvolger gevonden.
@sydney: Bij Mercedeq heb je ook altijd nog de SL gehad. Die zit ook ergens tussen de SLK en de SLS (of nu de AMG GT). Bovendien doen de Duitse merken tegenwoordig niets liever dan de niches op te vullen dus het idee is zo gek niet ;).
@gillesvda: De SL 65 AMG en de SL 63 AMG staan boven de AMG GT. De SL 65 AMG met een aantal opties gaat richting de 320.000 Euro. Zelfs de SLS is nooit zo duur geweest.

De SL is nog steeds koning, al slaat de naam Super Leicht natuurlijk nergens op.
@franserommel: De SL begint bij 100 000. De SLS begon vroeger bij 180 000 als ik mij niet vergis. Toch een duidelijk verschil of je moet inderdaad voor een AMG variant gaan.
@gillesvda: is de SL niet dood? Mercedes bereid een S cabrio voor. En een AMG GT cabrio. Is er dan nog ruimte voor een SL? En had die er niet al lang moeten zijn? Of de AMG GT wordt gewoon omgedoopt in Mercedes SLS en de wereld klopt weer.
@mashell: Nu kan je hem nog gewoon bestellen. :)
@sydney: Kan toch best? Een model dat qua prijs en uitvoering de strijd aan moet gaan met de Porsche Boxster/Cayman en de Alfa 4C.
@Edge:
Een paar jaar geleden nog is de R4 (mini R8) afgeschoten. In plaats daarvan kwam de TT RS. Het zou vreemd zijn als zo’n auto er nu ineens wel zou komen.
Hoelang duurt het voordat de turbo 6 cilinder de v10 verslaat? Ik debk een 2 weken nadat hij uitkomt.
@rolov: Tja… inderdaad de Nissan GTR maakt met zijn V6 turbo motor al jaar en dag gehakt van bijna alles 😃
@VeniVidiVici: Maar dat is een Datsun.Dus die mag niet mee doen.
@sydney: Nee dat zou niet eerlijk zijn inderdaad, hij zou alles inmaken
@rolov: Zal niet lang duren inderdaad. Gezien dat een V6 met turbo een stuk makkelijker op te peppen is dan een atmosferische V10.
Lijkt me een logische keuze. De zelfde motor als de nieuwe RS4 gaat krijgen. Ik denk dat dat stiekem een hele fijne wagen gaat worden. Maarja, het geluid van de V10…..
Die V6 kan prima. Bovendien is Ferrari ook bezig om in de toekomst weer een V6 te introduceren á la Dino. Dan kan Audi dat ook doen natuurlijk.
@granlusso: Absoluut waar, enkel zal Ferrari met een nieuwe 246 meer klandizie aanboren dan Audi met een derde coupe.De TT had/moet terug naar de basis.De eerste 180/225 zijn in al hun eenvoud geniaal.Met of zonder achterklepspoiler.En mits de juiste wielen en kleur(zilver),nog steeds zeer prettig om naar te kijken.
@sydney: iets zegt me dat Wouter het daar helemaal mee eens is.. :)
@sydney:
Daar ben ik het volledig mee eens. Briljant ontwerp die eerste TT! Tijdloos.
Maar die achterspoiler wil je er echt wel op hebben hoor ;-)
@Rob: precies, onstabiliteit op hoge snelheden.
@sydney: Klopt, en voor een derde model voor Audi zou ik ook niet pleiten. Ferrari kan dat wel, Audi moet terug naar de basis. Alhoewel ik ook wel snap dat alle versies en varianten ook invloed hebben op de beleving van de sportieve tak van het merk.
Dan kan je net zo goed de dikste TT nemen..
Zelfde motor als RS4 maar dan meer PK denk ik.
@philipf: hebben ze bij de vorige ook niet gedaan, dus hoeft niet.
@dutchdriftking: dus wel, de eerste generatie R8 met de welbekende 4.2 V8 komt ook voor in de RS4 B7/8
@r32turbo: Ik doelde op het vermogen, niet op het type motor. De 4.2 is inderdaad in een hoop performance modellen van Audi geleverd.
@dutchdriftking: oooohhh ik ging het weer lezen en toen begreep ik het. Mybadd
@r32turbo: Hij doelt op het extra aantal paardjes.
Hij krijgt een V6 biturbo met 400+ pk.
minder dan 8 cylinders in een R8, nope, jammer.
@TDI-goeroe: *Cilinders dus.
Dus net als de eerste R8 krijgt de instap R8 de motor uit de RS4. Eigenlijk volkomen logisch.

Die V10 gaat uiteindelijk ongetwijfeld vervangen worden door de 4.0 V8T. Als je kijkt naar de concurrentie (911 Turbo, AMG GT S, F-Type, 488 GT-B en 650S) zie je dat die al de minder cilinders hebben maar wel met een blaasinstrument. Ze proberen de V10 zo lang mogelijk te behouden als USP. Prima toch?
@gtwillem: lijkt mij ook. Genieten zo lang het kan. De opvolger van de Huracan zal waarschijnlijk ook die motor krijgen.
@gtwillem: Eens. Ik ben geen grote fan van de R8, maar dat blok is een pareltje. Een terechte USP.
Ik stem voor de Audi R6
Ik zag pas in Frankfurt een splinternieuwe Audi R8 V10 Plus full option voorbij blazen. Manmanman wat een machine, dat geluid!
@timmehh: knap dat jij zag dat ie full option is als hij voorbij komt blazen😂😂. (Grapje)
Yes!! Misschien een betaalbare audi R8! Met de motor van de TT clubsport clubsport aub!.
Ondanks hij met een v6 turbo vele maler sneller zal worden dan met de 4.2v8 zal het een stuk minde sportief aanvoelen. De verschil van de s4 v8 en s4 v6T vond ik ook al flink. Die V8 reed echt als een sportwagen. En de v6T voelde meer als een rappe gezinbak aan.
@kennone: ik heb ze beide gereden en vind eigenlijk precies het tegenovergestelde. De B7 stuurt beter, heeft een veel betere wegligging, prettigere balans en trekt vanuit de lage toeren veel beter. Daarbij grijpen de remmen merkbaar beter aan. En in het geval van de handbak: die van de B5/6 schakelt duidelijk minder dan die van de B7.

De V8 S4 klonk aardig, maar voor een V8 zeker niet bijzonder en de B7 klinkt zeker niet verkeerd voor een geblazen V6.

Dus doe mij die V6 S4 maar ;-)
@gtwillem: Die V6 klonk idd prima. En die V8 was nogal een geknepen blokje. Dat reed niet echt prettig.
@gtwillem: ik vond de opbouw van de v8 veel mooier. En met de v8 kon ik zonder moeite een rotonde driften. En op een of ander manier had ik in de v6T daar echt veel moeite voor nodig om hem enigszins dwars te krijgen. Zal per persoon ongetwijfeld anders liggen maar die v8 lag mij 10 beter dan de 6pitter
@kennone: moet er nog wel bij zeggen dat de koppelingsplaten van de v8 waardeloos waren. Als je iets te hard wilde lounge braken ze gewoon door midden!!
@kennone: Een driftende Audi?
@berlinetta: jep. Met een beetje flinke rotonde en genoeg snelheid stuur je hem echt makkelijk in een drift en daar hoeft het wegdek nog niet een zo heel nat voor te zijn. Moet eerlijk zeggen dat ik hem beter onder controle had dan mijn oude sierra’s.
Het zal de vrouwtjes en handtasen weinig uitmaken, zolang het maar een automaat is.
V6 biturbo is perfect, met die vermogens van tegenwoordig heb je geen V8/V10 meer nodig.
@schellekens006: je hebt helemaal gelijk. Maar ik ben bang dat je over 10 jaar gaat schrijven: 3 cilinder quadturbo is perfect, met die vermogens van tegenwoordig heb je geen 4 cilinder meer nodig.
Zolang het geen geblazen 4 cilinder wordt. Prima wat mij betreft. Zeker als de prijs daardoor ook nog betaalbaar kan worden. Zodat ik over een jaar of wat een leuke 2e hands op de kop kan tikken. :-)
Waarom niet gelijk doorpakken met een vijfcilinder, misschien wel met de elektrische turbo’s, en de hele v6 verslaan. Lijkt me zowel historisch als qua karakter veel mooier.
Ideaal voor de mensen die het eigenlijk niet kunnen betalen dus.
Met een eigen VAG motor gaat die vast aan de Italiaanse vooroordelen betreffende betrouwbaarheid voldoen.
@deboes: Die V10 komt ook al uit de Audi stal hoor. Die V10 ligt dan misschien ook wel in de Gallardo/Huracan, maar de mama van Lamborghini is echt wel Audi, en diens motor dus ook.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).