• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

International Engine of the Year 2017: dit zijn de winnaars

Auteur: RubenPriest, gepost 21 juni 2017 om 16:43 – 65 Reacties

International Engine of the Year 2017: dit zijn de winnaars


Blazen, blazen, blazen. Turboblokjes hebben de overhand dit jaar.

En hoe kan het ook anders. Een atmosferische motor in een nieuwe auto is een zeldzaamheid tegenwoordig. Aston Martin doet het nog, Ferrari bij haar V12-motoren en Lamborghini bij de Huracán en Aventador S, maar de meeste merken hanteren een blaasinstrument op het motorblok.

De jury zijn een stelletje fanboys van Ferrari, want opnieuw is het blok van de 488 GTB/Spider (rijtest) uitgeroepen tot algehele winnaar. De geblazen boxer van de 911 en de driecilinder hybride motor van BMW zijn dit jaar van plek gewisseld als het gaat om de top drie. De overall uitslag kent slechts twee kandidaten zonder turbo. De aandrijflijn van de Tesla Model S (aankoopadvies) en X (rijtest), en de 6.3 liter twaalfcilinder van de Ferrari F12tdf/GTC4Lusso. Nieuw dit jaar in de overall lijst is de tweeliter boxermotor van Porsche. Je checkt de complete tabel hieronder.

#MotorToepassingPunten
1Ferrari 3.9-litre biturbo V8Ferrari 488 GTB251
2Porsche 3-litre six-cylinder turboPorsche 911216
3BMW 1.5-litre three-cylinder electric-gasoline hybridBMW i8151
4Audi 2.5-litre five-cylinder turboAudi RS3, TT RS139
5Ford 999cc three-cylinder turboFord Fiesta, B-Max, Focus, C-Max, Grand C-Max, Mondeo, EcoSport136
6Tesla full-electric powertrainTesla Model S, Model X135
7PSA Peugeot Citroen 1.2-litre three-cylinder turboPeugeot 208, 308, 2008, 3008, 5008, Citroen C3, C3 Picasso, C4, C4 Cactus, C4 Picasso / Grand Picasso, DS3, DS4131
8Porsche 2-litre turbo
Porsche 718 Boxster, 718 Cayman128
9Ferrari 6.3-litre V12Ferrari F12, F12 tdf113

Dan de resultaten per categorie. Weinig verassingen in vergelijking met vorig jaar. Een nieuwe winnaar is de eerder genoemde boxer van Porsche in de categorie 1.8 tot en met twee liter. De andere kersverse winnaar is de 3.5 V6 hybride motor van Honda/Acura die wordt gebruikt in de NSX. Alle winnaars per categorie:

KlasseMotorToepassing
OverallFerrari 3.9-litre biturbo V8Ferrari 488 GTB
Tot 1 literFord 999cc three-cylinder turbo
Ford Fiesta, B-Max, Focus, C-Max, Grand C-Max, Mondeo, EcoSport
1.0 - 1.4 literPSA Peugeot Citroen 1.2-litre three-cylinder turboPeugeot 208, 308, 2008, 3008, 5008, Citroen C3, C3 Picasso, C4, C4 Cactus, C4 Picasso / Grand Picasso, DS3, DS4
1.4 - 1.8 literBMW 1.5-litre three-cylinder electric-gasoline hybrid BMW i8
1.8 - 2.0 literPorsche 2-litre turboPorsche 718 Boxster, 718 Cayman
2.0 - 2.5 literAudi 2.5-litre five-cylinder turbo Audi RS3, TT RS
2.5 - 3.0 literPorsche 3-litre six-cylinder turboPorsche 911
3.0 - 4.0 literFerrari 3.9-litre biturbo V8Ferrari 488 GTB
Groter dan 4 literFerrari 6.3-litre V12Ferrari F12tdf/GTC4Lusso
Groene motorTesla Full-electric powertrain Tesla Model S, Model X
Nieuwe motorHonda 3.5-litre V6 electric-gasoline hybridHonda / Acura NSX
Performance motorFerrari 3.9-litre biturbo V8Ferrari 488 GTB

Ook interessant!

  • Dít is de International Van of the Year 2022
  • Clarkson, Hammond en May trekken stekker uit autoplatform
    Video: The Grand Tour Presents: Carnage A Trois
  • Video: Lamborghini: The Man Behind The Legend trailer
    Video: Lamborghini: The Man Behind The Legend trailer
  • Video: Transformers Rise of the Beasts trailer
    Video: Transformers Rise of the Beasts trailer

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

488, engine-of-the-year, Ferrari, gtb, lijstjes, motor, turbo, V8

Vorig bericht: « Man die mogelijk meer dan 120 auto’s bekraste is betrapt
Volgend bericht: Porsche 911 GT2 RS: zoveel worden er geproduceerd [updated] »

Lees Interacties

Reacties

  1. mashell zegt

    21 juni 2017 om 16:47

    Hmm. BMW verliest terein in wat vroeger de grote BMW prijzenkast was. Hebben ze het sponsor contract opgezegd?

    Login om te reageren
    • leaper035t zegt

      21 juni 2017 om 17:18

      @mashell: dacht dat de 6 in lijn beschouwd wordt/werd als een van de beste motoren op de markt. Nu ja tegen een Ferrari-blok op de 1e plaats kan je als autoliefhebber weinig inbrengen he.

      Login om te reageren
    • racerx zegt

      21 juni 2017 om 18:29

      @mashell: exact, BMW won dit vroeger grotendeels. Teken aan de wand van iets dat ik al langer bespeur: verloedering binnen het motorengamma, zeker binnen de //M divisie.

      Login om te reageren
      • lekkaah zegt

        21 juni 2017 om 22:36

        @racerx: die 6 in lijn is er nog steeds hoor, maar dan met turbo’s (eigenlijk al sinds 2006)

        Login om te reageren
    • futse zegt

      21 juni 2017 om 23:14

      @mashell: je kan niet elk jaar winnen zeker? En idd, Ferrari en/of Porsche moeten voorlaten lijkt me geen schande…

      Login om te reageren
  2. whoppie zegt

    21 juni 2017 om 17:09

    Gaan jullie ook nog eens wat doen aan de lijsten voor mobiel gebruikers? Dit is echt zo goed als onleesbaar.

    Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      21 juni 2017 om 17:49

      @whoppie: op m’n iPhone prima leesbaar ?

      Login om te reageren
      • wetdualclutch zegt

        21 juni 2017 om 18:02

        @406_v6: behoor jij tot de 12,5% die géén Android hebben ?

        Login om te reageren
      • nasty zegt

        21 juni 2017 om 18:02

        @406_v6: prima is veelgezegd

        Login om te reageren
      • pindakoning zegt

        21 juni 2017 om 18:26

        @406_v6: op mijn iPhone helaas niet

        Login om te reageren
      • autoblogger zegt

        21 juni 2017 om 20:29

        @406_v6: op Android ook!

        Login om te reageren
    • Tonnie zegt

      21 juni 2017 om 17:49

      @whoppie: ik moet zeggen dat ik er redelijk weinig problemen mee heb. Alleen de layout is verre van ideaal in mijn optiek.

      Login om te reageren
      • futse zegt

        21 juni 2017 om 23:12

        @thijsj: das net de point toch, de layout van de lijsten die op niets trekt…

        Login om te reageren
      • mashell zegt

        21 juni 2017 om 23:52

        @thijsj: precies, prima leesbaar maar totaal onbegrijpelijk.

        Login om te reageren
    • reggie-boy_rood zegt

      21 juni 2017 om 20:32

      @whoppie: deze leest wel maar apparata doet het helemaal niet

      Login om te reageren
  3. lincoln zegt

    21 juni 2017 om 17:12

    O,joh .. een “onderzoek” ..
    Nou .. dan moet het wel waar zijn .

    Login om te reageren
    • pomoek zegt

      21 juni 2017 om 18:58

      @lincoln: om met mijn neefje van 2 te spreken: Huh?

      Login om te reageren
  4. 87sandyd zegt

    21 juni 2017 om 17:14

    -edit: check!-

    Login om te reageren
  5. kobus1967 zegt

    21 juni 2017 om 17:15

    Welk dieselblok voor de leasesletten?

    Login om te reageren
  6. wildewesten zegt

    21 juni 2017 om 17:19

    Heerlijke tabelletjes weer

    Login om te reageren
  7. JanJansen zegt

    21 juni 2017 om 17:19

    Persoonlijk vind ik de Ford 1 liter veel knapper gemaakt.
    125pk uit een 1 liter blok.
    Door de gemiddelde huismoeder jarenlang ijskoud vol gas mee weggereden.
    Moet betrouwbaar zijn want er worden een miljoenmiljard van gebouwd (terugroepactie is peperduur)
    Dit moet ook nog eens voor een appel en een ei gemaakt worden.

    Login om te reageren
    • Erik zegt

      21 juni 2017 om 17:24

      @JanJansen: dat deed Honda al in de jaren 90

      Login om te reageren
    • lincoln zegt

      21 juni 2017 om 17:25

      @janjansen:

      Ding staat al 5 jaar lang in werkelijk elke best engine lijst die uit komt ..
      Nog nooit rare klachten over vernomen .
      Serieus knap ..

      Maken ook serieus meer km’s dan V12 meuk ..

      Login om te reageren
    • Onehp zegt

      21 juni 2017 om 18:10

      @janjansen: heerlijk motortje. Was ook goed warm na een 5min dus je kan hem vroeg uitwringen. Kan hem nog missen.

      Login om te reageren
    • futse zegt

      21 juni 2017 om 23:13

      @JanJansen: die wint dan ook heel veel prijzen, al jarenlang…

      Login om te reageren
  8. Frenkyboy zegt

    21 juni 2017 om 17:31

    @RubenPriest

    Ik ben benieuwd naar de puntentelling. Het lijkt er op dat de gene met de meeste punten wint, toch?

    Behalve dit:

    Plek 1 met 251 punten: Ferrari 3.9-litre biturbo V8 Ferrari 488 GTB
    Plek 2 met 216 punten: Porsche 3-litre six-cylinder turbo Porsche 911
    Plek 3 met 251 punten: BMW 1.5-litre three-cylinder electric-gasoline hybrid BMW i8

    Heb ik iets over het hoofd gezien, of zijn plek 2 en 3 verkeerd om in de tabel geplaatst?
    Of is er een andere verklaring?

    Login om te reageren
    • RubenPriest zegt

      21 juni 2017 om 17:41

      @frenkyboy: Moet 151 punten zijn voor de 1.5. Fixed!

      Login om te reageren
      • Frenkyboy zegt

        21 juni 2017 om 17:51

        @rubenpriest: Mooi :)

        Login om te reageren
  9. mrrallycross zegt

    21 juni 2017 om 17:45

    Gewoon Ford voor het 5e jaar op rij de beste 1l motor. Wat een helden

    Login om te reageren
  10. gregorius zegt

    21 juni 2017 om 17:48

    Ferrari zal wel boos zijn; dat hun 2.9T die ze er bij Alfa inleggen, er niet tussen staat. Die doet 500pk en 600nm terwijl die van Porsche maar tot 450pk en 550nm gaat. Die van Alfa vind ik nog lekkerder klinken ook.

    Login om te reageren
    • kappenou zegt

      21 juni 2017 om 19:22

      @gregorius: het gaat niet alleen om cijfers.. anders stond mclaren ook op 1.
      Het porsche blok is veel fijner uit ervaring sprekende.

      Login om te reageren
  11. Kartmans zegt

    21 juni 2017 om 17:51

    Heb ik toch het juiste blok gekozen voor mijn nieuwe 308.

    Login om te reageren
  12. Koenigsegg-fan zegt

    21 juni 2017 om 18:03

    Toch wel apart dat “Green Engine” gaat naar “Tesla full-electric powertrain”. De powertrain heeft namelijk helemaal geen ‘engine’!

    Login om te reageren
    • Onehp zegt

      21 juni 2017 om 18:08

      @tesla-fan: electric engine?

      Login om te reageren
      • Koenigsegg-fan zegt

        21 juni 2017 om 18:35

        @onehp: Dat wordt ‘electric motor’ genoemd. ‘Engine’ wordt normaal gesproken niet voor elektrische motoren gebruikt.

        Login om te reageren
        • phdg zegt

          21 juni 2017 om 20:00

          @Tesla-fan: MG of motor/generator omdat hij ook elektriciteit opwekt

          Login om te reageren
    • fijnkonijn zegt

      21 juni 2017 om 21:35

      @Tesla-fan: kom, ik help je ff met spijkers op laag water zoeken…

      Login om te reageren
      • Koenigsegg-fan zegt

        22 juni 2017 om 21:50

        @fijnkonijn: bedankt, ik had nog wat spijkers nodig.

        Natuurlijk is het een onbenullig detail, maar ik heb een jaar lang aan een elektrische auto gewerkt en dan krijg je vrij makkelijk zo’n tik. Zo ben ik ook allergisch geworden voor het woord ‘stevig’ wanneer het wordt gebruikt voor iets technisch (het kan niet in eenheden worden uitgedrukt).

        Login om te reageren
  13. leeno zegt

    21 juni 2017 om 18:55

    Volgens mij wordt VAG geboycot sinds dieselgate want een TSI is voor mij toch echt de best rijdende benzinemotor. Er zijn in het verleden best problemen geweest maar de laatste generaties zijn volgens fora toch echt probleemloos. De 1.0 TSI 115pk is een stukje pittiger dan de tamme 1.0 ecoboost 125pk en volgens tests ook nog zuiniger en hij heeft een goede loopcultuur. De koppelkrommes bij TSI’s zijn zo mooi dat je op elk toerental kracht hebt. Elke TSI is in zijn klasse sneller als de concurrentie. Nu is het afwachten tot dat ik neergesabeld wordt hier want ik heb iets positief gezegd over VAG.

    Login om te reageren
    • hans75 zegt

      21 juni 2017 om 19:17

      @leeno: troost jezelf… VAG zou wel op 1 staan als deze verkiezing werd gesponsord door de olie-firma’s…

      Login om te reageren
      • leeno zegt

        21 juni 2017 om 19:19

        @hans75: touché maar dan rijden ze nog beter als de concurrentie ( als ze rijden hé ?)

        Login om te reageren
        • hans75 zegt

          21 juni 2017 om 19:26

          @leeno: heb niet in alle modellen gereden,,maar wat ik heb gereden is te saai en slaapverwekkend voor woorden… een blik doperwten is spannender imho

          Login om te reageren
          • 87sandyd zegt

            21 juni 2017 om 23:06

            @hans75: ging om de motoren. Zelfs als het over VAG motoren gaat weten mensen toch nog het woord “saai” in een zin te brengen. Chapeau…

            Login om te reageren
          • romeoalfa zegt

            21 juni 2017 om 23:58

            @hans75: Wat rijdt u zelf dan? Moet vast iets heel spannends zijn.

            Login om te reageren
            • hans75 zegt

              22 juni 2017 om 15:20

              @romeoalfa: ik rijd al mijn hele leven alfa… heb nu een 4C, 159, Giulia Super en een spider coda tronca… maar het hoeft niet absurd snel te gaan om niet saai te zijn… een oude Alfa 33 rijdt ook spannend…

              Login om te reageren
    • romeoalfa zegt

      21 juni 2017 om 23:56

      @leeno: TSI en TFSI blokken zijn – in tegenstelling tot – wat de meesten zeggen beresterk en zeer betrouwbaar.
      Maar het is en blijft VAG en dat wordt hier gebasht. Die “saaie” auto’s met hun oliezuipende motoren rijden toch kringetjes om alle concurrenten van BMW en Mercedes. Heb zelf een 2.0 TFSI met 240k op de klok nu. Ik heb m een lange tijd geleden ook laten chiptunen en het gas gaat er vaak op bij mij. Nog steeds start en loopt mijn blokje als een Zwitsers uurwerk en moet zelfs een fanboy 6 in lijn 335i het afleggen tegen mijn TFSI bij een stoplichtsprintje….

      Login om te reageren
      • hans75 zegt

        22 juni 2017 om 07:28

        @romeoalfa: en toen ging de wekker…

        Login om te reageren
        • romeoalfa zegt

          22 juni 2017 om 10:24

          @hans75: Wat rijdt u nou zelf? Met zo’n grote mond verwacht ik minstens een F10 M5

          Login om te reageren
      • lekbak zegt

        22 juni 2017 om 11:48

        @romeoalfa: beresterke motoren worden al 20 jaar niet meer in Nederland geleverd. 240k op de klok stelt geen ene reet voor. Dan heeft dat motortje net 4000 uur gedraaid. Een beresterke motor gaat tien keer dat mee, en de tijd dat een vw zo sterk was ligt al 15 jaar achter ons.

        Login om te reageren
        • romeoalfa zegt

          22 juni 2017 om 14:36

          @lekbak: Dat klopt. Maar tegenwoordig is 240k voor een geblazen benzine al heel wat. Auto’s worden net als smartphones gemaakt om een X aantal jaar mee te gaan helaas.

          Login om te reageren
  14. pomoek zegt

    21 juni 2017 om 19:01

    Engine of the year. Over een paar jaar in de archieven. Naast huifkar of the year en stoomtrein of the year.

    Login om te reageren
    • pomoek zegt

      21 juni 2017 om 19:04

      @pomoek: hè bah wat cynisch. Het is een mooie dag tenslotte. Gefeliciteerd Ferrari!

      Login om te reageren
      • pomoek zegt

        21 juni 2017 om 19:06

        @pomoek: en nog niet eens goed gelezen ook, het gaat niet alleen om dinosaurus-sap branders. Misschien maar stoppen nu.

        Login om te reageren
        • lekkaah zegt

          21 juni 2017 om 22:38

          @pomoek: wat rij jij eigenlijk J. Klavert?

          Login om te reageren
          • pomoek zegt

            21 juni 2017 om 22:39

            @lekkaah: op dit moment de bank.

            Login om te reageren
            • lekkaah zegt

              21 juni 2017 om 22:42

              @pomoek: dacht dat je een hekel had aan banken..

              Login om te reageren
    • futse zegt

      21 juni 2017 om 23:17

      @pomoek: Tsja, das evolutie he. Zullen we maar met alles stoppen dan?

      Login om te reageren
      • pomoek zegt

        21 juni 2017 om 23:30

        @futse: Nee hoor, waarom zo cynisch?

        Login om te reageren
  15. kennone zegt

    21 juni 2017 om 19:02

    Hoe kan een batterij nou in de prijzen vallen??

    Login om te reageren
  16. monsieurleloure zegt

    21 juni 2017 om 19:21

    Doe mij maar mijn oude vertrouwde 2jz-blok uit mijn Lexus. Heerlijke loopcultuur en met 222pk rap zat. Bovendien uitermate betrouwbaar (-:

    Login om te reageren
  17. Dutchdriftking zegt

    21 juni 2017 om 19:55

    Dat de 5 pitter van Audi een plek heeft. Geniaak blok hoor maar niet echt vooruitstrevend.

    Login om te reageren
    • prop zegt

      21 juni 2017 om 22:05

      @dutchdriftking:

      Why not. Ze hebben hetzelfde blok wat al tientallen jaren wordt gebruikt telkens doorontwikkeld. Zelfs dit jaar hebben ze ‘m herzien en 25kg lichter gemaakt. Dat is een bizarre prestatie

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        22 juni 2017 om 09:10

        @prop: Hij heeft denk vooral gewonnen omdat het momenteel zo´n beetje het enige blok in de 2.0 tot 2.5 liter is. Geniaal blok wat ik graag nog eens zou willen hebben in wat voor wagen dan ook, maar bij zo´n award verwacht je toch dat hybride combinaties er met de prijzen vandoor gaan.

        Login om te reageren
    • room850 zegt

      22 juni 2017 om 21:14

      @dutchdriftking: de 2.3 turbo van volvo is ook een geniaal blok

      Login om te reageren
  18. camber24 zegt

    21 juni 2017 om 22:47

    En terecht dat de motor van de 488 wint!!! Beest van een motor. Heerlijk geluid, bloedsnel, en absurd snelle gasrespons

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North