International Engine of the Year 2018: dit zijn de winnaars

Auteur: , 50 Reacties
International Engine of the Year 2018: dit zijn de winnaars

Een verrassende winnaar? Wat dacht jij nou!

Mogen we zeggen dat het geen verrassing is dat Ferrari er wederom vandoor gaat met de overwinning? Turboblokken zijn eigenlijk per definitie de favoriet van de jury, en wanneer een autofabrikant als Ferrari er een geniale variant van maakt, lijkt het spelletje snel gespeeld. Desalniettemin hoeven we niet te treuren, want in de top drie vinden we eveneens een luidruchtige V12.

Jawel, de juryleden vonden de twaalfcilinder van de 812 Superfast blijkbaar zo indrukwekkend dat ze de krachtbron genoeg punten toespeelden om een podiumplaats te scoren. De 6,5-liter V12 scoort beter dan dan de 6,3-liter V12 van de F12, die het jaar daarvoor nog belandde op de negende positie. De rest van de top negen lijkt niet meer dan een gehusselde variant van de lijst van vorig jaar te zijn.

#
Motor
Toepassing
Punten
1Ferrari 3.9-litre biturbo V8Ferrari 488 GTB, 488 Spider, 488 Pista486
2Porsche 3-litre six-cylinder turboPorsche 911 Carrera, 911 Carrera 4, 911 Carrera S, 911 Carrera 4S, Carrera GTS, Carrera 4 GTS198
3Ferrari 6.5-litre V12Ferrari 812 Superfast158
4Tesla full-electric powertrainTesla Model S, Model X, Model 3149
5Volkswagen 999cc three-cylinder turboVolkswagen Golf, Up, Up GTI, Polo, T-Roc, Audi A1, A3, Q2, Seat Ibiza, Arona, Toledo, Ateca, Leon, Skoda Fabia, Rapid, Karoq139
6BMW 1.5-litre three-cylinder electric-gasoline hybridBMW i8138
7Audi 2.5-litre five-cylinder turboAudi RS3, TT RS, RS Q3110
8PSA Peugeot Citroen 1.2-litre three-cylinder turboPeugeot 208, 308, 2008, 3008, 5008, Citroen C3, C4, C4 Cactus, C-Elysee, C4 Picasso, C4 Grand Picasso, DS3, DS4, Opel Crossland X, Grandland X104
9Porsche 2-litre turboPorsche 718 Boxster, 718 Cayman68

Afgezien van Ferrari, dat won in vijf van de veertien categorieën, deed VAG het eveneens redelijk goed. Het Duitse concern scoorde in liefst vier categorieën. Tesla had geluk. De makers van de lijst voegden dit jaar een nieuwe categorie toe (elektrische motoren), waardoor de Amerikanen niet één, maar twee keer in de prijzen vallen. BMW en PSA moeten ieder genoegen nemen met een enkele overwinning.

Klasse
Motor
Toepassing
OverallFerrari 3.9-litre biturbo V8Ferrari 488 GTB, 488 Spider, 488 Pista
Tot 1 literVolkswagen 999cc three-cylinder turboVolkswagen Golf, Up, Up GTI, Polo, T-Roc, Audi A1, A3, Q2, Seat Ibiza, Arona, Toledo, Ateca, Leon, Skoda Fabia, Rapid, Karoq
1.0 - 1.4 literPSA Peugeot Citroen 1.2-litre three-cylinder turboPeugeot 208, 308, 2008, 3008, 5008, Citroen C3, C4, C4 Cactus, C-Elysee, C4 Picasso, C4 Grand Picasso, DS3, DS4, Opel Crossland X, Grandland X
1.4 - 1.8 literBMW 1.5-litre three-cylinder electric-gasoline hybridBMW i8
1.8 - 2.0 literPorsche 2-litre turboPorsche 718 Boxster, 718 Cayman
2.0 - 2.5 literAudi 2.5-litre five-cylinder turboAudi RS3, TT RS, RS Q3
2.5 - 3.0 literPorsche 3-litre six-cylinder turboPorsche 911 Carrera, 911 Carrera 4, 911 Carrera S, 911 Carrera 4S, Carrera GTS, Carrera 4 GTS
3.0 - 4.0 literFerrari 3.9-litre biturbo V8Ferrari 488 GTB, 488 Spider, 488 Pista
Groter dan 4 literFerrari 6.5-litre V12Ferrari 812 Superfast
Elektrische motorTesla full-electric powertrainTesla Model S, Model X, Model 3
Groene MotorTesla full-electric powertrainTesla Model S, Model X, Model 3
Nieuwe MotorFerrari 6.5-litre V12Ferrari 812 Superfast
Performance motorFerrari 3.9-litre biturbo V8Ferrari 488 GTB, 488 Spider, 488 Pista

Welke krachtbron mis jij in deze twee lijsten? Laat het ons hieronder weten.



50 reacties

Waarop baseren ze zich eigenlijk? Een auto van het jaar kan ik nog begrijpen op basis van verkoopsaantallen, looks en technologie. Maar een motor? Verchroomde pistons?
@dromedaris: technologie, uitstoot, verbruik .. dat soort dingen
best gat met nr2, 300 ptn
@janmetdelangeachternaam: uitstoot en verbruik moeten hoog zijn gezien de winnaar?
@dromedaris:

alle fabrikanten die aan het EU subsidie infuus hangen in een hoge hoed ..
effe graaien ..

en graaien ..
Doe maar ford 1.0 125pk i.p.v. Volkswagen

Sinds wanneer maakt Audi goede motoren
@bmwe46m3balling: sinds elke Audi er met een vijfcilinder stukken beter klinkt dan menig concurrent. En dat doen ze al sinds de eerste vijfcilinderblokken (2144 cc WB/WC motoren) in 1976 hun weg vonden in de Audi 100 (Typ43/C2).

Ik hoop nog steeds dat Audi, bij wijze van downsizing, die vijfcilinders gaat gebruiken ter vervanging van de zescilinders in de huidige modellen boven de A3/Q3.
@bmwe46m3balling: toch maar even happen: mijn 5 cilinder is inmiddels 23 jaar oud, nog nooit wat aan kapot geweest. Mijn 6 cilinder BMW heeft VANOS problemen gehad, en de plastic delen van het koelsysteem scheuren. Inmiddels allemaal gerepareerd, maar toch niet zo degelijk als gedacht. De V6 van mijn Mercedes is ook nog steeds vrij van mankementen. 20 jaar oud. Dus zo slecht zijn die 5 cilinders van Audi niet…
@bmwe46m3balling: Sinds niet iedereen een VAG-hater is en beseft dat VAG super degelijke blokken bouwt…
@romeoalfa: hahah super degelijk…

Is puin meid
Hmm, weinig BMW motoren of MB. Die hebben zeker niet veel nieuwe blokken uitgebracht? Of hebben ze deze verkiezing niet genoeg gesponsord?
@ouwedibbes83: maakt MB nog motoren dan? Volgens mij plakken ze alleen stickers over Renault-logo’s…
@tymo: ja hoor, ze hebben welgeteld 1 Renault motor en plots maken ze zelf geen motoren meer…
@tymo: betreft slechts 1 motor en dat is bijzonder weinig kijkende naar de rest van de automotive.
@ouwedibbes83: ferrari en porsche downsizen nu zoveel dat ze in de bmw en mercedes territorium komen qua slagvolume 2, 3 en 4l . En ferrari en porsche maken nu eenmaal betere motoren. Los van die 2.5 audi l5 dat is nu eenmaal een geweldig blok uit t dinosaurustijdperk.
@srthellcat: Vertel maar eens tegen het F1-team van Mercedes dat Ferrari betere motoren bouwt.
Ging er eigenlijk vanuit dat de motor van Mercedes ( 63 AMG s, 612 pk) ook wel in de prijzen viel!
@bikevscar: hmm tja tegenwoordig zijn heel veel blokken wel betrouwbaar, en met de turbo’s van tegenwoordig peuter je er zoveel mogelijk vermogen uit als je wilt.
Ik vind persoonlijk de ruim 800pk sterke supercharged V8 van de Dodge Demon wel een bijzonder blok, ook omdat je deze auto nog steeds als daily kan gebruiken.
@bikevscar: Ik zou ook in eerste instantie denken aan Mercedes, BMW of Audi met hun V8, maar blijkbaar is die turbo V8 van Ferrari toch een pareltje.
Engine of the year een 999cc 3 VW cilinder nou nou…
@thomasthomas: nou….
Heb nu als tijdelijke auto een Golf met dit 3 cilinder 999cc blokje, en dat rijdt verdomd leuk, en nog verrassender, klinkt ook nog lekker!
Gesproken door een ware petrolhead…
@ukbob: Je bent niet veel gewend dan…
@svenska_aeroplan_ab: ik kan @ukbob gelijk geven. Rij sinds een weekje een nieuwe Polo 3 cilinder en dat doet het prima. Komt goed vooruit en klinkt aardig. Had als voorloopauto een Clio 3 cilinder en die was niet vooruit te branden.
Overigens staat er ook nog een oudere V70 t5 voor de deur en die klinkt zeker beter.
@svenska_aeroplan_ab: das t frappante… van alles gereden met meer cilinders en meer pk! Een golfje met drie cilinder is dan ook absoluut geen ‘droom garage’ materiaal, maar qua engineering is het toch maar bijzonder knap.
@thomasthomas: een betrouwbare zuinige 3 cilinder bouwen die goede loopeigenschappen biedt en niet te veel geld kost is wel even wat hogere kunst dan een dikke dure motor bouwen zoals Ferrari doet. Deze hele verkiezing is dan ook precies even veel waard als Gezinsauto van het jaar van de Libelle of trekauto van het jaar van Kampeer en Caravan kampioen.
Ik mis de skyactive motoren . Of andere atmosferische Aziaten.
Wat te denken van de 4 cilinder in de Suzuki baleno. Op 840kg zal dat 1.2 ltr torretje een stuk betrouwbaarder zijn.

Met die turbo dingen kom je de 2,5 ton niet zonder dure reparaties voorbij.
@por100: het skyactive concept is al weer wat jaren geleden op de markt gebracht.
@ikleesookoverautos: ja want de rest hier is inderdaad allemaal gloednieuw *zucht*
@por100: dit gaat om geavanceerde motoren. Dit is een verkiezing door mensen die in de motor industrie werken. Het zijn “liefhebbers” daarom wint de Ferrari (de VW was een betere keus geweest, maar ja dan winnen die kleine motoren altijd) maar dat ze een motorconcept als Skyactive niet selecteren is misschien een aanwijzing in de richting dat Skyactive gewoon niet meer dan een coole naam is voor verouderde techniek.
@mashell: ik heb ook niks tegen de andere motoren, maar ik mis de motoren die in de praktijk zeer betrouwbaar, zuinig en efficiënt zijn. Valt gewoon op dat er nauwelijks Aziatische motoren tussen staan.

Heb het idee dat er vooral naar de theorie is gekeken en niet naar de praktijk.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Ik mis toch wel de 4.0L V8 biturbo uit de schappen van Mercedes-AMG. In praktisch alle AMG’s te vinden op de AMG ‘light’ en de (CL/GL)A na en in smaken van 476pk in non ‘s’ tot 612pk in de E63s. Ohja en in de nieuwe AMG-GT coupe zelfs 640 met de mild hybrid versie.

Hoe ze zo’n goed klinkende turbo motor met directe gasrespons kunnen maken, blijft gewoon knap
@damiand23: Ik had die ook zeker verwacht, maar blijkbaar is dat Ferrari-blok toch beter.
De beste motor is niet trillingsvrij… Althans volgens mijn vrouw.
@cossiekiller: misschien moet er volgend jaar dus nog een categorie bij…
Hoe kan de 4-liter klasse nu niet gewonnen worden door dat prachtige atmosferische blok van Porsche uit de GT3 en GT3 RS…
Geen blokken van alfa? Hmmm
Ecoboost blokjes van Ford en de V8 van AMG? Jammer dat het i8 blokje van 10 jaar oud nog mee telt….
Ik had twee weken terug een citroën C4 met die geweldige 1.2 benzine als huurauto. Ding kwam nauwelijks vooruit. Beleving of rijervaring zijn termen die niet eens gebruikt dienen te worden bij die motor en echt zuinig was hij ook niet.
Dit zijn puur en alleen gekochte marketing prijzen. Goed voor een sticker op de achterruit om auto’s te schuiven. Ferrari wint al drie jaar achter elkaar met dezelfde motor…Als je de uitslagen van 2016,2017 en 2018 naast elkaar zet zijn er maar weinig verschillen…
@freeze: Ferrari is als kleine fabrikant ook in de positie om deze prijs te ‘kopen’.

Als de prijs gekocht was had één van de Duitse drie wel gewonnen.
Dus het beste volume-model is de 999cc three-cylinder turbo van Volkswagen op no. 5.
Vroeger domineerde BMW deze awards met hun M motoren. Tegenwoordig zijn ze bijna nergens meer te bekennen. Zegt wel iets over de status van M.
Ik mis het BMW B58 blok. Verbeterde versie van de N55 die (in meerdere varianten) wel vaak in de prijzen gevallen is…
De motoren van Ferrari zijn ook technische huzaren stukjes. Duur, dorstig, moeilijk in onderhoudt…net als met vrouwen, word je er toch gewoon verliefd op.
Ik mis de 4.0 V 8 van Mercedes! Waanzinnig blok en techniek. Zelf bij AMG mogen aanschouwen
En de nieuwe Skyactiv X motor van Mazda doet nog niet mee? Dat is best een revolutionair blok!
Aan die prijs voor Tesla voor “groene motor” zie je watvoor debielen er in de jury zitten. Moet je helemaal niet naar de Porsche 2.0 4 cylinder Boxster voor kijken, al is dat ook wel een goede indicatie…
Ik vraag me af, wat is de beste diesel??
Nummer 7 voor mij! 1-2-4-5-3 !

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).