• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

International Engine of the Year 2018: dit zijn de winnaars

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 6 juni 2018 om 11:02 – 50 Reacties

International Engine of the Year 2018: dit zijn de winnaars


Een verrassende winnaar? Wat dacht jij nou!

Mogen we zeggen dat het geen verrassing is dat Ferrari er wederom vandoor gaat met de overwinning? Turboblokken zijn eigenlijk per definitie de favoriet van de jury, en wanneer een autofabrikant als Ferrari er een geniale variant van maakt, lijkt het spelletje snel gespeeld. Desalniettemin hoeven we niet te treuren, want in de top drie vinden we eveneens een luidruchtige V12.

Jawel, de juryleden vonden de twaalfcilinder van de 812 Superfast blijkbaar zo indrukwekkend dat ze de krachtbron genoeg punten toespeelden om een podiumplaats te scoren. De 6,5-liter V12 scoort beter dan dan de 6,3-liter V12 van de F12, die het jaar daarvoor nog belandde op de negende positie. De rest van de top negen lijkt niet meer dan een gehusselde variant van de lijst van vorig jaar te zijn.

#MotorToepassingPunten
1Ferrari 3.9-litre biturbo V8Ferrari 488 GTB, 488 Spider, 488 Pista486
2Porsche 3-litre six-cylinder turboPorsche 911 Carrera, 911 Carrera 4, 911 Carrera S, 911 Carrera 4S, Carrera GTS, Carrera 4 GTS198
3Ferrari 6.5-litre V12Ferrari 812 Superfast158
4Tesla full-electric powertrainTesla Model S, Model X, Model 3149
5Volkswagen 999cc three-cylinder turboVolkswagen Golf, Up, Up GTI, Polo, T-Roc, Audi A1, A3, Q2, Seat Ibiza, Arona, Toledo, Ateca, Leon, Skoda Fabia, Rapid, Karoq139
6BMW 1.5-litre three-cylinder electric-gasoline hybridBMW i8138
7Audi 2.5-litre five-cylinder turboAudi RS3, TT RS, RS Q3110
8PSA Peugeot Citroen 1.2-litre three-cylinder turboPeugeot 208, 308, 2008, 3008, 5008, Citroen C3, C4, C4 Cactus, C-Elysee, C4 Picasso, C4 Grand Picasso, DS3, DS4, Opel Crossland X, Grandland X104
9Porsche 2-litre turboPorsche 718 Boxster, 718 Cayman68

Afgezien van Ferrari, dat won in vijf van de veertien categorieën, deed VAG het eveneens redelijk goed. Het Duitse concern scoorde in liefst vier categorieën. Tesla had geluk. De makers van de lijst voegden dit jaar een nieuwe categorie toe (elektrische motoren), waardoor de Amerikanen niet één, maar twee keer in de prijzen vallen. BMW en PSA moeten ieder genoegen nemen met een enkele overwinning.

KlasseMotorToepassing
OverallFerrari 3.9-litre biturbo V8Ferrari 488 GTB, 488 Spider, 488 Pista
Tot 1 literVolkswagen 999cc three-cylinder turboVolkswagen Golf, Up, Up GTI, Polo, T-Roc, Audi A1, A3, Q2, Seat Ibiza, Arona, Toledo, Ateca, Leon, Skoda Fabia, Rapid, Karoq
1.0 - 1.4 literPSA Peugeot Citroen 1.2-litre three-cylinder turboPeugeot 208, 308, 2008, 3008, 5008, Citroen C3, C4, C4 Cactus, C-Elysee, C4 Picasso, C4 Grand Picasso, DS3, DS4, Opel Crossland X, Grandland X
1.4 - 1.8 literBMW 1.5-litre three-cylinder electric-gasoline hybridBMW i8
1.8 - 2.0 literPorsche 2-litre turboPorsche 718 Boxster, 718 Cayman
2.0 - 2.5 literAudi 2.5-litre five-cylinder turboAudi RS3, TT RS, RS Q3
2.5 - 3.0 literPorsche 3-litre six-cylinder turboPorsche 911 Carrera, 911 Carrera 4, 911 Carrera S, 911 Carrera 4S, Carrera GTS, Carrera 4 GTS
3.0 - 4.0 literFerrari 3.9-litre biturbo V8Ferrari 488 GTB, 488 Spider, 488 Pista
Groter dan 4 literFerrari 6.5-litre V12Ferrari 812 Superfast
Elektrische motorTesla full-electric powertrainTesla Model S, Model X, Model 3
Groene MotorTesla full-electric powertrainTesla Model S, Model X, Model 3
Nieuwe MotorFerrari 6.5-litre V12Ferrari 812 Superfast
Performance motorFerrari 3.9-litre biturbo V8Ferrari 488 GTB, 488 Spider, 488 Pista

Welke krachtbron mis jij in deze twee lijsten? Laat het ons hieronder weten.

Ook interessant!

  • Dít is de International Van of the Year 2022
  • Ferrari F355 Berlinetta
  • Video - Ferrari Superamerica
  • Ferrari 360 Modena

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

488, 812, engine-of-the-year, f12berlinetta, f12tdf, Ferrari, lijstjes, Porsche, Tesla, Volkswagen

Vorig bericht: « Zelfs Jeep had geen zin in de Renegade facelift
Volgend bericht: Hoplakee! Rotterdam moet de milieuzone weer invoeren »

Lees Interacties

Reacties

  1. dromedaris zegt

    6 juni 2018 om 11:14

    Waarop baseren ze zich eigenlijk? Een auto van het jaar kan ik nog begrijpen op basis van verkoopsaantallen, looks en technologie. Maar een motor? Verchroomde pistons?

    Login om te reageren
    • janmetdelangeachternaam zegt

      6 juni 2018 om 11:20

      @dromedaris: technologie, uitstoot, verbruik .. dat soort dingen

      Login om te reageren
      • gove zegt

        6 juni 2018 om 11:36

        best gat met nr2, 300 ptn

        Login om te reageren
      • hight96 zegt

        6 juni 2018 om 18:56

        @janmetdelangeachternaam: uitstoot en verbruik moeten hoog zijn gezien de winnaar?

        Login om te reageren
    • lincoln zegt

      6 juni 2018 om 17:04

      @dromedaris:

      alle fabrikanten die aan het EU subsidie infuus hangen in een hoge hoed ..
      effe graaien ..

      en graaien ..

      Login om te reageren
  2. bmwe46m3balling zegt

    6 juni 2018 om 11:24

    Doe maar ford 1.0 125pk i.p.v. Volkswagen

    Sinds wanneer maakt Audi goede motoren

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      6 juni 2018 om 11:42

      @bmwe46m3balling: sinds elke Audi er met een vijfcilinder stukken beter klinkt dan menig concurrent. En dat doen ze al sinds de eerste vijfcilinderblokken (2144 cc WB/WC motoren) in 1976 hun weg vonden in de Audi 100 (Typ43/C2).

      Ik hoop nog steeds dat Audi, bij wijze van downsizing, die vijfcilinders gaat gebruiken ter vervanging van de zescilinders in de huidige modellen boven de A3/Q3.

      Login om te reageren
    • maxidyne zegt

      6 juni 2018 om 11:53

      @bmwe46m3balling: toch maar even happen: mijn 5 cilinder is inmiddels 23 jaar oud, nog nooit wat aan kapot geweest. Mijn 6 cilinder BMW heeft VANOS problemen gehad, en de plastic delen van het koelsysteem scheuren. Inmiddels allemaal gerepareerd, maar toch niet zo degelijk als gedacht. De V6 van mijn Mercedes is ook nog steeds vrij van mankementen. 20 jaar oud. Dus zo slecht zijn die 5 cilinders van Audi niet…

      Login om te reageren
    • romeoalfa zegt

      6 juni 2018 om 12:25

      @bmwe46m3balling: Sinds niet iedereen een VAG-hater is en beseft dat VAG super degelijke blokken bouwt…

      Login om te reageren
      • bmwe46m3balling zegt

        6 juni 2018 om 12:37

        @romeoalfa: hahah super degelijk…

        Is puin meid

        Login om te reageren
  3. ouwedibbes83 zegt

    6 juni 2018 om 11:32

    Hmm, weinig BMW motoren of MB. Die hebben zeker niet veel nieuwe blokken uitgebracht? Of hebben ze deze verkiezing niet genoeg gesponsord?

    Login om te reageren
    • tymo zegt

      6 juni 2018 om 12:23

      @ouwedibbes83: maakt MB nog motoren dan? Volgens mij plakken ze alleen stickers over Renault-logo’s…

      Login om te reageren
      • SimonMc zegt

        6 juni 2018 om 12:27

        @tymo: ja hoor, ze hebben welgeteld 1 Renault motor en plots maken ze zelf geen motoren meer…

        Login om te reageren
      • 2wheeler zegt

        6 juni 2018 om 12:47

        @tymo: betreft slechts 1 motor en dat is bijzonder weinig kijkende naar de rest van de automotive.

        Login om te reageren
    • Sir_Vmax zegt

      6 juni 2018 om 13:22

      @ouwedibbes83: ferrari en porsche downsizen nu zoveel dat ze in de bmw en mercedes territorium komen qua slagvolume 2, 3 en 4l . En ferrari en porsche maken nu eenmaal betere motoren. Los van die 2.5 audi l5 dat is nu eenmaal een geweldig blok uit t dinosaurustijdperk.

      Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        6 juni 2018 om 14:15

        @srthellcat: Vertel maar eens tegen het F1-team van Mercedes dat Ferrari betere motoren bouwt.

        Login om te reageren
  4. bikevscar zegt

    6 juni 2018 om 11:34

    Ging er eigenlijk vanuit dat de motor van Mercedes ( 63 AMG s, 612 pk) ook wel in de prijzen viel!

    Login om te reageren
    • sr20det zegt

      6 juni 2018 om 13:50

      @bikevscar: hmm tja tegenwoordig zijn heel veel blokken wel betrouwbaar, en met de turbo’s van tegenwoordig peuter je er zoveel mogelijk vermogen uit als je wilt.
      Ik vind persoonlijk de ruim 800pk sterke supercharged V8 van de Dodge Demon wel een bijzonder blok, ook omdat je deze auto nog steeds als daily kan gebruiken.

      Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      6 juni 2018 om 14:16

      @bikevscar: Ik zou ook in eerste instantie denken aan Mercedes, BMW of Audi met hun V8, maar blijkbaar is die turbo V8 van Ferrari toch een pareltje.

      Login om te reageren
  5. thomasthomas zegt

    6 juni 2018 om 11:44

    Engine of the year een 999cc 3 VW cilinder nou nou…

    Login om te reageren
    • ukbob zegt

      6 juni 2018 om 11:55

      @thomasthomas: nou….
      Heb nu als tijdelijke auto een Golf met dit 3 cilinder 999cc blokje, en dat rijdt verdomd leuk, en nog verrassender, klinkt ook nog lekker!
      Gesproken door een ware petrolhead…

      Login om te reageren
      • Svenska_Aeroplan_AB zegt

        6 juni 2018 om 12:32

        @ukbob: Je bent niet veel gewend dan…

        Login om te reageren
        • bvmv70t5 zegt

          6 juni 2018 om 12:58

          @svenska_aeroplan_ab: ik kan @ukbob gelijk geven. Rij sinds een weekje een nieuwe Polo 3 cilinder en dat doet het prima. Komt goed vooruit en klinkt aardig. Had als voorloopauto een Clio 3 cilinder en die was niet vooruit te branden.
          Overigens staat er ook nog een oudere V70 t5 voor de deur en die klinkt zeker beter.

          Login om te reageren
        • ukbob zegt

          7 juni 2018 om 00:24

          @svenska_aeroplan_ab: das t frappante… van alles gereden met meer cilinders en meer pk! Een golfje met drie cilinder is dan ook absoluut geen ‘droom garage’ materiaal, maar qua engineering is het toch maar bijzonder knap.

          Login om te reageren
    • mashell zegt

      6 juni 2018 om 14:46

      @thomasthomas: een betrouwbare zuinige 3 cilinder bouwen die goede loopeigenschappen biedt en niet te veel geld kost is wel even wat hogere kunst dan een dikke dure motor bouwen zoals Ferrari doet. Deze hele verkiezing is dan ook precies even veel waard als Gezinsauto van het jaar van de Libelle of trekauto van het jaar van Kampeer en Caravan kampioen.

      Login om te reageren
  6. por100 zegt

    6 juni 2018 om 11:51

    Ik mis de skyactive motoren . Of andere atmosferische Aziaten.
    Wat te denken van de 4 cilinder in de Suzuki baleno. Op 840kg zal dat 1.2 ltr torretje een stuk betrouwbaarder zijn.

    Met die turbo dingen kom je de 2,5 ton niet zonder dure reparaties voorbij.

    Login om te reageren
    • ikleesookoverautos zegt

      6 juni 2018 om 11:55

      @por100: het skyactive concept is al weer wat jaren geleden op de markt gebracht.

      Login om te reageren
      • humpyourdog zegt

        6 juni 2018 om 13:00

        @ikleesookoverautos: ja want de rest hier is inderdaad allemaal gloednieuw *zucht*

        Login om te reageren
    • mashell zegt

      6 juni 2018 om 14:49

      @por100: dit gaat om geavanceerde motoren. Dit is een verkiezing door mensen die in de motor industrie werken. Het zijn “liefhebbers” daarom wint de Ferrari (de VW was een betere keus geweest, maar ja dan winnen die kleine motoren altijd) maar dat ze een motorconcept als Skyactive niet selecteren is misschien een aanwijzing in de richting dat Skyactive gewoon niet meer dan een coole naam is voor verouderde techniek.

      Login om te reageren
      • por100 zegt

        7 juni 2018 om 09:15

        @mashell: ik heb ook niks tegen de andere motoren, maar ik mis de motoren die in de praktijk zeer betrouwbaar, zuinig en efficiënt zijn. Valt gewoon op dat er nauwelijks Aziatische motoren tussen staan.

        Heb het idee dat er vooral naar de theorie is gekeken en niet naar de praktijk.

        Login om te reageren
  7. jules713 zegt

    6 juni 2018 om 11:56

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  8. damiand23 zegt

    6 juni 2018 om 12:01

    Ik mis toch wel de 4.0L V8 biturbo uit de schappen van Mercedes-AMG. In praktisch alle AMG’s te vinden op de AMG ‘light’ en de (CL/GL)A na en in smaken van 476pk in non ‘s’ tot 612pk in de E63s. Ohja en in de nieuwe AMG-GT coupe zelfs 640 met de mild hybrid versie.

    Hoe ze zo’n goed klinkende turbo motor met directe gasrespons kunnen maken, blijft gewoon knap

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      6 juni 2018 om 14:18

      @damiand23: Ik had die ook zeker verwacht, maar blijkbaar is dat Ferrari-blok toch beter.

      Login om te reageren
  9. cossiekiller zegt

    6 juni 2018 om 12:12

    De beste motor is niet trillingsvrij… Althans volgens mijn vrouw.

    Login om te reageren
    • ukbob zegt

      6 juni 2018 om 12:14

      @cossiekiller: misschien moet er volgend jaar dus nog een categorie bij…

      Login om te reageren
  10. StijnB zegt

    6 juni 2018 om 12:12

    Hoe kan de 4-liter klasse nu niet gewonnen worden door dat prachtige atmosferische blok van Porsche uit de GT3 en GT3 RS…

    Login om te reageren
  11. fouadski zegt

    6 juni 2018 om 12:15

    Geen blokken van alfa? Hmmm

    Login om te reageren
  12. Dutchdriftking zegt

    6 juni 2018 om 12:17

    Ecoboost blokjes van Ford en de V8 van AMG? Jammer dat het i8 blokje van 10 jaar oud nog mee telt….

    Login om te reageren
  13. wpgt zegt

    6 juni 2018 om 12:47

    Ik had twee weken terug een citroën C4 met die geweldige 1.2 benzine als huurauto. Ding kwam nauwelijks vooruit. Beleving of rijervaring zijn termen die niet eens gebruikt dienen te worden bij die motor en echt zuinig was hij ook niet.

    Login om te reageren
  14. freeze zegt

    6 juni 2018 om 13:30

    Dit zijn puur en alleen gekochte marketing prijzen. Goed voor een sticker op de achterruit om auto’s te schuiven. Ferrari wint al drie jaar achter elkaar met dezelfde motor…Als je de uitslagen van 2016,2017 en 2018 naast elkaar zet zijn er maar weinig verschillen…

    Login om te reageren
    • karaya zegt

      6 juni 2018 om 13:40

      @freeze: Ferrari is als kleine fabrikant ook in de positie om deze prijs te ‘kopen’.

      Als de prijs gekocht was had één van de Duitse drie wel gewonnen.

      Login om te reageren
  15. lacker zegt

    6 juni 2018 om 13:54

    Dus het beste volume-model is de 999cc three-cylinder turbo van Volkswagen op no. 5.

    Login om te reageren
  16. Rick-dos zegt

    6 juni 2018 om 14:18

    Vroeger domineerde BMW deze awards met hun M motoren. Tegenwoordig zijn ze bijna nergens meer te bekennen. Zegt wel iets over de status van M.

    Login om te reageren
  17. duderuud zegt

    6 juni 2018 om 14:45

    Ik mis het BMW B58 blok. Verbeterde versie van de N55 die (in meerdere varianten) wel vaak in de prijzen gevallen is…

    Login om te reageren
  18. jorden zegt

    6 juni 2018 om 15:11

    De motoren van Ferrari zijn ook technische huzaren stukjes. Duur, dorstig, moeilijk in onderhoudt…net als met vrouwen, word je er toch gewoon verliefd op.

    Login om te reageren
  19. rensso zegt

    6 juni 2018 om 17:59

    Ik mis de 4.0 V 8 van Mercedes! Waanzinnig blok en techniek. Zelf bij AMG mogen aanschouwen

    Login om te reageren
  20. hight96 zegt

    6 juni 2018 om 18:58

    En de nieuwe Skyactiv X motor van Mazda doet nog niet mee? Dat is best een revolutionair blok!

    Login om te reageren
  21. Hupke zegt

    7 juni 2018 om 00:52

    Aan die prijs voor Tesla voor “groene motor” zie je watvoor debielen er in de jury zitten. Moet je helemaal niet naar de Porsche 2.0 4 cylinder Boxster voor kijken, al is dat ook wel een goede indicatie…

    Login om te reageren
  22. Hupke zegt

    7 juni 2018 om 00:53

    Ik vraag me af, wat is de beste diesel??

    Login om te reageren
  23. ghost zegt

    7 juni 2018 om 08:42

    Nummer 7 voor mij! 1-2-4-5-3 !

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North