Enkele weken geleden meldden we jullie dat Aston Martin (waarschijnlijk) in de etalage staat. Hierbij viel onder andere de naam van Toyota, Mahindra, en, later, Tata. Nu verschijnt er een nieuwe gegadigde op het toneel, en dit is een oude bekende.
Investindustrial, een clubje private equity-boys uit Londen, heeft een bod uitgebracht, zo meldt Businessweek. En hun kennen we nog wel als de voormalige eigenaars van Ducati, dat thans in handen is van de Volkswagen-groep (Lamborghini, om precies te zijn).
Je zou zeggen dat een niet zo geslaagd avontuur in de auto-/motorbranche wel voldoende is om het niet weer te proberen, maar daar denkt Investindustrial dus anders over. Ze schijnen een bod van net geen 250 mln GBP te hebben gedaan, op 50 procent van de stemrechten en 40 procent van de aandelen.
De huidige grootaandeelhouder, het Koeweitse Investment Dar (64%), behoudt volgens deze constructie nog 24% van de aandelen. Dus eigenlijk zou er gewoon nog een zesde eigenaar bij komen (huidige situatie).
De kans dat Investdar het ook wordt is trouwens gering. Volgens hetzelfde bericht zou Mahindra ze al hebben overboden. In 2007 verkocht Ford het grootste aandeel in Aston Martin (85%) voor om en nabij de 500 miljoen GBP.
Wist je trouwens dat Aston Martin shirtsponsor is van 1860 München?
jrk68 zegt
Die club bestaat dus meer uit speculanten dan uit echte investeerders.
Aston verdient beter en ik hoop dan ook dat het in goede handen komt.
Bijvoorkeur die van Ratan….
burninrubber zegt
@jrk68: Ja ik denk dat Tata het wel de oude glorie kan brengen waar het merk zo naar verlangt. Misschien dat Jaguar daar ook van profiteert
sir_smokalot zegt
@jrk68: Beetje hetzelfde als met Chrysler destijds. Dat soort eigenaars blijft nooit lang.
Hupke zegt
Ik heb het al gezegd Aston moet gekocht worden door iemand die het als prestige project ziet en die niet verwacht van er iets aan te gaan verdienen.
Ik denk dus aan een Indiër of Chinees die een hobby zoekt.
bsxc2 zegt
@Hupke: Misschien VM?
Hupke zegt
@bsxc2:
Nee die brokkepiloot zeker niet.
Ik bedoel iemand met geld die een hobby zoekt niet iemand die van plan is geld te verdienen.
kaasboerin zegt
@Hupke: yep iemand die effe 500gbp uitgeeft om er vervolgens bij te staan en naar te kijken hoe het verdampt..
Keep dreaming!
E34M5Touring zegt
@kaasboerin: Het is wel de manier waarop het de laatste paar jaar is gegaan bij Aston Martin. Toegegeven, dat zal niet de insteek zijn geweest maar helaas wel de uitkomst.
kaasboerin zegt
@E34M5Touring: inderdaad, en daar zegt niemand dan wat van, als den investeerder op z’n muil gaat.
Maar maken ze winst moeten ze deaud! =D
We willen allemaal dat 1 of andere liefhebber eigenaar wordt en het exclusief houd..
Maar toegegeven, dat Tata doet het goed met oa Jaguar!
Eigenlijk moet ik me is verdiepen in hun cijfers.
E34M5Touring zegt
@kaasboerin: Is in mijn ogen de beste kans voor Aston. Hebben het budget en de mogelijkheden. En ze laten het merk, het merk als je begrijpt wat ik bedoel. Verfijnen maar niet vervangen. Keep it British.
E34M5Touring zegt
@kaasboerin: Er zijn zoveel merken en investeerders die vrachtwagens met geld hebben verloren met Aston.
jrk68 zegt
@E34M5Touring:
Zeg maar gerust alle. Engelsen zijn meesters in het bedenken en bouwen van mooie sportwagens.
Van het exploiteren ervan hebben ze helaas minder kaas gegeten, maar op miraculeuze wijze weten ze steeds het hoofd boven water te houden.
xiran zegt
@jrk68: alleen mclaren, caterham, ariel en radical zover ik weet maar je kunt het niet echt normale merken noemen.
pikes83 zegt
Voor mij is toyota nog de beste kandidaat krijgen ze eindelijk de nieuwe techniek die ze verdienen,en als yamaha zich een beetje met de motoren bemoeit komt het helemaal goed.
heidekonijn zegt
Tot nu liep het gerucht dat Investindustrial Alfa wou overnemen om dan door te verkopen aan Audi. Zo zou oppermongool Marchionne geen gezichtsverlies lijden.
Het lijkt er dus op dat
– Alfa bij Fga blijft en nog decennia verkracht gast worden, te beginnen met een 15 jaar oud mercedes onderstel.
– Aston straks van Piech is.
Ruudje zegt
@heidekonijn: wutt??!?
pieter-jan_catteeuw zegt
Als het de gasten zijn die Ducati terug on-the-tracks gezet hebben met o.a. de monster (meen het eens op CNN gezien te hebben jaren terug) dan hebben ze er waarschijnlijk wel bij gevaren en Ducati ook. VAG zat al jaren te asen op Ducati en ze hebben waarschijnlijk een premium betaald. Met de olieprijzen zou een scooter geen slecht idee zijn, btw.
Met een verouderd wagenpark en recente investering in de nieuwe Vanquish zijn de boeken van Aston nu waarschijnlijk een beetje minder zwart gekleurt. Maar eens het aanbod en de organisatie weer wat vers en opgekuist is zal het bedrijf weer in waarde gestegen zijn. De prijs lijkt onveranderd sinds 2007, maar met inflatie en de gedwongen situatie waarin Ford hun spullen begon te verkopen, zou je verwachten dat het nu iets meer waard was.
Ik vind dat Ford het een beetje groot zag met een eigen motoren fabriek in Duitsland (de 911 achterna) en dus valt er misschien al wat te besparen door dat aspect lokaler out te sourcen (McLaren-Ricardo motoren bvb). Als ze een versie vd MP4x4,9° motor krijgen – een hypermodern blokje dat de 911Turbo aankan terwijl McLaren daar nog een segment boven en naast zit – dan is dat misschien een goeie deal voor beide. En – niet leuk voor de Duitsers – laat een stock van V12s aanleggen en sluit dat fabriekje. Ik geloof niet dat de luxemarkt oneindig zal groeien – en misschien wel zal krimpen – dus productiekost met het oog op een kleine schaal is een prioriteit. En met milieu regulering en de eisen vd markt vallen die atmosferische motoren ooit wel uit de boot.
Feit is ook dat Astons nogal op elkaar gelijken (hoewel de nieuwe een goeie poging doet om op te staan uit de gepolijste massa) dus ook om de interesse te wekken moet je de technologische innovatie toer opgaan. En dat is 1. lightweight 2. drukvoeding-drivetrain. Je ziet zelden een Aston aan de lijn staan wanneer ze het ‘911Turbo segment’ tegenover elkaar zetten, omdat ze qua innovatie de eetlust niet aanwakkeren.
Voor de Vantage: Hennep composiet natuurlijk. DSG bakje transaxle (of een diff met twee PSD hybride aandrijvingen) – McLaren V8Turbootje of mijn voorkeur een V6 versie ervan. Mikken op het gewicht vd 991. De looks veranderen in het teken van aerodynamische innovatie.
Voor de Vanquish: uiteindelijk een V8T – van dezelfde lijn alswaar de Vantage motor van komt.
xiran zegt
@Pieter-Jan: de beste verkopen onder de automerken zijn in het zeer luxe autosegment zoals Rolls-Royce en bentley. Desondanks ben ik het wel met je eens maar zou ik de v12 op kleine schaal erbij houden, dan blijft het exclusief.