• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Is blusdeken voor brandende elektrische auto dé oplossing?

Auteur: Michel, gepost 10 februari 2023 om 14:28 – 11 Reacties

blusdeken elektrische auto

Een brandende EV geeft allerhande praktische problemen. Maar nu is er een blusdeken speciaal voor je elektrische auto.

Als je elektrische auto om wat voor reden dan ook in de brand vliegt heb je een groot probleem. Niet alleen omdat je auto dan in de hens staat, maar ook omdat het lastig blussen is. Elektriciteitsbranden wil je namelijk niet blussen met water en batterijen smeulen heel lang na.

De elektrische auto moet in een container met water worden ondergedompeld om uiteindelijk de brand in de accu’s te stoppen. Maar de brandweer heeft niet altijd toegang tot zo’n container.

Blusdeken elektrische auto

Als de brandweer ter plaatse komt is blussen met water geen optie, maar een brandende elektrische auto is natuurlijk wel een risico voor alles en iedereen er omheen. Het aan laten rukken van een dompelbak met water of het snel afvoeren van een brandende auto is niet altijd mogelijk. Denk maar aan een veerboot of een parkeergarage.

blusdeken elektrische auto

Als je in een drukke straat of afgesloten ruimte te maken hebt met een brandende EV wil je die toch zo snel mogelijk beheersbaar maken. Daarvoor is de blusdeken Fire Isolator van Nederlandse makelij voor elektrische auto’s ontwikkeld. In feite kan de brandweer of dapper personeel zo tijd winnen.

Zodra de dompelbak wel ter plaatse is, of de veerboot uit het voorbeeld aan de kade komt, dan kan de brandende elektrische auto alsnog onder water worden gedompeld.

Hoe werkt het dan?

Simpel genoeg kun je deze oplossing vergelijken met de ouderwetse blusdeken in je keuken. Alleen dan super heavy duty zeg maar. Want speciaal voor fikkende accupakketten ontwikkeld.

De ISO geteste blusdeken voor elektrische auto’s is bestendig tot piektemperaturen van 1.600 (!) graden Celsius en een continu temperatuur van 1.100 graden. Niet verrassend is natuurlijk dat je de deken er zo snel mogelijk overheen moet doen.

Aerosolenwolk

Daarna is er wel nog een stap, niet vergelijkbaar met die blusdeken voor je vlam in de pan. Onder de auto moet je de bijbehorende aerosol unit plaatsen. Nadat je die dan hebt geactiveerd creëert die een aerosolwolk die zich uitbreidt. (niet te verwarren met de aerosolenwolken van Maurice de Hond).

Doordat die wolk steeds groter wordt slaat die de vlammen neer. Stap 3 is dan vervolgens nog een watermistlans waarmee je water over de blusdeken (met elektrische auto) heen spuit. Dat laatste is dan weer tegen de rookontwikkeling. De deken sluit door de watermist ook beter af.

Toffe is trouwens dat de deken herbruikbaar is. je kunt er zo’n 6 à 7 keer een brandende elektrische auto mee afdekken voor de deken de vuilnisbak in kan.

Nieuwsgierig geworden naar hoe het werkt? Gelukkig hebben we beelden.

Ook interessant!

  • Kabinet stopt leaserijder verplicht in elektrische auto
    Kabinet stopt leaserijder verplicht in elektrische auto
  • Goedkoper elektrische auto opladen met deze tips
    Goedkoper elektrische auto opladen met deze tips
  • Eindelijk een goede caravan voor je elektrische auto
    Eindelijk een goede caravan voor je elektrische auto
  • Nieuw instapmodel voor de BMW i4
    Helemaal niemand wil een elektrische auto huren

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

brandweer, Elektrisch, Video

Vorig bericht: « Echte RB19 boeit Max Verstappen niet
Volgend bericht: Slimme Belgen verdienen goud geld aan keuringen »

Lees Interacties

Reacties

  1. pomoek zegt

    10 februari 2023 om 15:01

    Goed bedachte oplossing, maar moet denk ik wel uitgevoerd worden door goed getrainde brandweermensen. Maar een omslachtige oplossing is nog altijd beter dan géén oplossing.

    Login om te reageren
    • Hubert zegt

      10 februari 2023 om 15:09

      Ze brengen het hier omslachtig.
      Maar 2 amateurs kunnen in geval van brand met ieder een hoek in de hand, zo’n deken over een auto trekken.
      En als de brandweer arriveert, kunnen ze alsnog de volgende stappen doen zoals afsluiten, koelen e.d.
      Dus ik zou zeggen : Leg maar een deken in een parkeergarage klaar in geval van nood.

      Login om te reageren
      • pomoek zegt

        10 februari 2023 om 16:30

        @hubert: op zich heb je een punt, maar ik denk dat in de praktijk weinig mensen even op een brandende auto aflopen. Maar het moet zeker mogelijk zijn garage medewerkers en de bemanning van veerboten goed te instrueren.

        Login om te reageren
  2. Dutchdriftking zegt

    10 februari 2023 om 15:33

    En nu hopen dat dit schitterende Nederlandse product heel veel wereldwijd verkocht gaat worden. Je zou bijna denken dat het een verplichte accessoire voor een elektrische auto moet worden.

    Login om te reageren
    • Flutterbear zegt

      10 februari 2023 om 18:02

      Lekker dan, staat je auto in de brand en ligt je dekentje nog in de kofferbak..

      Login om te reageren
    • bmwfe zegt

      10 februari 2023 om 18:12

      Goed idee. Net als de verplichte brandblusser in sommige landen.

      Login om te reageren
  3. Elise zegt

    10 februari 2023 om 16:14

    Degene die dat muziekje onder de beelden gemonteerd heeft mag van mij per direct naar Schoonenberg Hoorcomfort.

    Login om te reageren
    • Martijn Valk zegt

      10 februari 2023 om 16:26

      Precies. In plaats van een brandblusser ligt er dan een blusdeken in de auto. Prima oplossing.

      Login om te reageren
  4. utregcity zegt

    10 februari 2023 om 18:00

    En over een paar jaar een EU-verplichting door airbag op ‘t dak mét ingebouwde blusdeken voor alle BEV’s. Maar hoe nou met de EV-cabrio’s? 🤔

    Login om te reageren
  5. mashell zegt

    10 februari 2023 om 22:32

    Dit kon natuurlijk ook wel eens heel handig zijn bij brandende auto’s met verbrandingsmotor. Die hoeven misschien niet in bad na de brand maar zijn evengoed lastig te blussen.

    Login om te reageren
  6. jeroenm83 zegt

    11 februari 2023 om 10:29

    Zo’n deken, of gewoon een deken, zou standaard over zo’n Model Y gedrapeerd moeten worden. Of steek ‘m zelf in de fik, ook goed.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North