• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Is de 0-100 km/u sprinttijd een achterhaalde maatstaf?

Auteur: Author, gepost 24 juli 2016 om 12:33 – 122 Reacties

Porsche 991 Turbo


Autoblog gooit de knuppel in het hoenderhok en vraagt zich af of we de prestaties van auto’s niet beter op andere manieren kunnen meten en uitdrukken.

De komst van de ene na de andere Tesla Model S met bizarre sprinttijden zette me aan het denken. De EV’s uit Silicon Valley zijn in staat om rapper naar 100 km/u te accelereren dan veel (duurdere) exoten met een conventionele verbrandingsmotor, zonder dat er ook maar een pufje CO2 uit de uitlaat komt. Sterker nog: er zit niet eens een uitlaat op, want volledig elektrisch.

Ludicrous-modes en dergelijke zijn natuurlijk hartstikke slimme marketingtools. Je zult immers iets moeten doen om eigenaren van benzine- of dieselauto’s te verleiden tot de aanschaf van een elektrische auto. Zeker als het verstokte petrolheads betreft voor wie een vet uitlaatgeluid absoluut noodzakelijk is.

De reden dat ik Tesla erbij haal, heeft te maken met de vraag of de 0-100 km/u tijd eigenlijk nog wel relevant is. In vroeger tijden was het inderdaad een manier om het motorvermogen en (nog veel belangrijker) de manier waarop dat motorvermogen aan de weg werd gebracht uit te drukken. Sinds de komst van launch control-systemen, elektrische auto’s met hun vlakke koppelkromme en (half-)automatische transmissies is het eigenlijk meer een getalletje waarmee wordt uitgedrukt hoe goed een fabrikant het elektronische verhaal onder de knie heeft. Denk bijvoorbeeld aan de Porsche 911 Turbo, de Nissan GT-R of de BMW M5 E60 met zijn kwetsbare koppeling.

Niet dat daar per se iets mis mee is, maar als fabrikanten alles op alles zetten om maar een mooie sprinttijd in de folder te kunnen zetten, kun je je afvragen hoeveel we nog uit het getalletje kunnen afleiden. Bovendien had men vroeger nog enige kunde nodig om de gemiddelde supercar zo rap mogelijk op te laten trekken. Het aanhouden van het juiste toerengebied, razendsnelle schakelacties met de pook en het voorkomen van wielspin: bij de gemiddelde (super)sportwagen van nu is het simpelweg niet meer nodig.

Is dat jammer of moeten we de elektronische vooruitgang en het bijkomende gemak van launch control en aanverwante systemen juist omarmen? We zijn benieuwd hoe jullie erover denken!

Foto @basteeld via Autojunk

Ook interessant!

  • Porsche Taycan RWD rijtest video
    Porsche Taycan RWD rijtest video
  • Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
    Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
  • Hyundai IONIQ 5 rijtest video
    Hyundai IONIQ 5 rijtest video
  • Jaguar XF (2021) rijtest video
    Jaguar XF (2021) rijtest video

Nieuwste artikelen

  • Video: een spookrijder met volle overtuiging
  • Even voorstellen: ons nieuwe Foto van de Maand-jurylid
  • Autoblog Garage: hoe zou het met de eend van Michel zijn?
  • Dit verandert er in 2026 voor de Nederlandse automobilist
FacebookTweetPinLinkedIn

acceleratie, Supercars

Vorig bericht: « Zo praat Ricciardo over Verstappen
Volgend bericht: Formule 1: praat mee over de GP van Hongarije 2016 »

Lees Interacties

Reacties

  1. marcow zegt

    24 juli 2016 om 12:36

    0-100 tijd zegt niet zoveel. Instappertjes van Audi en BMW halen al 100 binnen tien tellen, zelfs de Golf 1.0 TSI BlueMotion. Maar we weten allemaal hoe dat rijdt…., mede dankzij lange overbrengingen en het feit dat ze 100 in 2 halen.

    Login om te reageren
    • roppp zegt

      24 juli 2016 om 13:09

      @marcow: 0-100km/u zegt sowieso niets. Waar kun je dat nog? In de stad tot de 100 doortrekken is waanzin en om op de snelweg te stoppen om dan op te trekken naar de 100 ook. Oftwel: het is veel zinniger om de acceleratietijden van 0-60 weer te geven en wat tijden van 80-130 etc.

      Login om te reageren
      • 3246cm252kw zegt

        24 juli 2016 om 13:42

        @roppp: 80 wegen…..

        Login om te reageren
      • rolov zegt

        24 juli 2016 om 14:42

        @roppp: ehm overal? Of rij je alleen file in de binnenstad?

        Login om te reageren
        • Ozan zegt

          24 juli 2016 om 15:27

          @rolov: rij jij 100 in de binnenstad? Dan wil ik wel weten welke stad dat is, kom ik er in ieder geval nooit!

          Login om te reageren
          • rolov zegt

            24 juli 2016 om 15:47

            @ozan: lees nou mijn comment nog eens. En denk er even logisch bij na.

            Login om te reageren
            • Ozan zegt

              24 juli 2016 om 16:06

              @rolov: ‘in de stad tot de 100 doortrekken is waanzin’, misschien moet jij nog eens goed lezen. Er wordt niet gesuggereerd dat het niet mogelijk is, eerder dat het niet zo handig is.

              Login om te reageren
              • henrie zegt

                24 juli 2016 om 16:12

                @ozan: Dus ‘waanzin’ is volgens jou hetzelfde als ‘niet zo handig’? Dat is echt waanzin…

              • rolov zegt

                24 juli 2016 om 16:18

                @ozan: ik reageer op de eerste regel van ropp. Waar kan je dat nog? Is dat zo moeilijk of ben je gewoon heel erg eigenwijs ? Ik overal en ga dan door of rij je alleen in de file in de binnenstad? Dat betekent dus dat je overal buiten de stad 0-100 kan doen maar niet in de binne stad want daar is het te druk . Als je logisch nadenkt over een antwoord komt het vanzelf .

          • rolov zegt

            24 juli 2016 om 16:45

            @ozan: ach ik snap nu hoe je het leest . Nee in de binnenstad dus niet.

            Login om te reageren
          • clarkson zegt

            27 juli 2016 om 15:10

            @Ozan: Kan gebeuren dat soms het gaspedaal iets te ver wordt ingedrukt. Pas maar ik straks kom hij ook naar jouw stad toe.

            Login om te reageren
      • alfaromeo939 zegt

        26 juli 2016 om 15:04

        @roppp: stoplichtsprintjes

        Login om te reageren
    • bofkont zegt

      24 juli 2016 om 15:22

      @marcow: Binnen 10 sec is totaal niet interessant, zodra het onder de 6 sec duikt gaat het echt leuk worden.

      Login om te reageren
  2. thim93 zegt

    24 juli 2016 om 12:37

    Voor heel veel mensen is het nog altijd heel belangrijk. Ik werk toevallig voor Tesla en van iedere 100 personen die ik spreek vragen er nog altijd zeker 90 naar de acceleratietijd.. Of het relevant is? Hele goede vraag. Ik vind persoonlijk van wel, ondanks dat ik het knapper van mezelf vind als ik met mijn Golf onder de 11 seconden naar de 100 accelereer dan met een Tesla van het werk datzelfde binnen de 3 seconden doe.

    Login om te reageren
    • JamesBond007 zegt

      24 juli 2016 om 15:23

      @thim93: niet zo gek ook want die Tesla’s staan er om bekend vanwege het directe koppel. Plus, ligt de doelgroep daar niet wat anders? Ik bedoel, een Tesla aanschaffen is niet voor iedereen weggelegd. Dus is het daarmee niet ook een luxe product waarbij inderdaad acceleratiecijfers “leuke” aspecten zijn bij het aanschaffen ervan? Ik vraag me af in hoeverre het bij andere dealers meespeelt. Daar zijn denk ik de verbruikscijfers belangrijker als we het dan toch hebben over “auto’s die binnen 11 seconden de 100km/h behalen, ofwel de ‘gewone’ personenauto’s”.

      Neemt niet weg dat ik het zelf wel belangrijk vind hoor. Sterker nog, soms vind ik het gevaarlijk als een auto te langzaam optrekt. (14sec of meer) Als je passagiers/bagage etc bij je hebt wordt die 0-100km/h tijd alleen maar langzamer..

      Login om te reageren
      • JamesBond007 zegt

        24 juli 2016 om 15:24

        @jamesbond007: alleen maar langer*

        Login om te reageren
        • thim93 zegt

          24 juli 2016 om 15:47

          @jamesbond007: inderdaad de afweging waard. Heb zelf nooit voor een ander automerk gewerkt, dus heb daar dan ook geen ervaring mee.

          Login om te reageren
  3. oemplus zegt

    24 juli 2016 om 12:39

    Zeker mee eens, Tesla is inderdaad een goed voorbeeld, 0-100 super snel, erg indrukwekkend, maar boven de 150 word het echter een stuk minder spectaculair. Maar wat voor maatstaven moeten we dan gaan hanteren? Iets met een puntentelling wellicht? Aantal pk en nm, icm het gewicht?

    Login om te reageren
    • stfu zegt

      24 juli 2016 om 12:50

      @oemplus: ligt er beetje aan welke je hebt. De Ludicrous trekt nog steeds belachelijk hard door, dat doet de Insane weer wat minder. Maar nog altijd meer trekkracht dan de meeste normale auto’s.

      Login om te reageren
    • Ozan zegt

      24 juli 2016 om 12:51

      @oemplus: naast 0-100 ook 50-150, 100-200 150-250 en 0-top standaard vermelden?

      Login om te reageren
      • garp zegt

        24 juli 2016 om 13:57

        @ozan: lijkt mij ook een goeie. Elasticiteit tussen 100 een 200 kmh zegt veel meer over een auto. Daar haken veel (eco) hokjes/blokjes al snel af. En zeg zelf, een groot deel van rijplezier komt van bij elke snelheid je auto kunnen plaatsen op de weg waar jij wilt. Dus ook als je bij 160 nog even ergens voor of voorbij wil. Dan zijn de pk’tjes van snelle 0 tot 100 ecowagentjes al lang aan het hijgen.

        Login om te reageren
  4. screamgt zegt

    24 juli 2016 om 12:41

    Het is relevant en leuk wanneer je een harde plasser krijgt van stoplicht sprintjes. Ik heb een Piaggio MP3 voor stadsverkeer, hiermee trek je veel reguliere auto’s eruit. Maar op de snelweg blaast iedereen je voorbij. Zo is het met een Tesla ook. Bij de 200kmh blaast een 2.5T V70 die Tesla er weer uit.

    Login om te reageren
    • tristan25 zegt

      24 juli 2016 om 16:41

      @screamgt: wij hebben zelf een tesla en zijn er nu mee op vakantie naar Frankrijk maar je moet toch wel met een aardige auto aankomen wil je er voorbijgaan. Zelfs bij 200 trekt hij nog aardig snel naar de 250 door.

      Login om te reageren
      • frederik zegt

        24 juli 2016 om 18:55

        @tristan25: zolang de eigenaar geen range anxiety heeft tenminste :-)

        Login om te reageren
        • tristan25 zegt

          24 juli 2016 om 19:08

          @frederik: nee valt wel mee haha bij de superchargers in de buurt ontbijten dan luchen en dan hotel en dan de volgende dag weer door. Prima te doen!

          Login om te reageren
      • grandmasterb zegt

        25 juli 2016 om 15:38

        @tristan25: al met de gendarmerie kennis gemaakt? Die weet daar wel raad met snelle automobilisten en plukt ze kaal.

        Login om te reageren
  5. n0zem zegt

    24 juli 2016 om 12:41

    Er zou een soort prestatie-index moeten worden opgesteld, waarbij diverse sprinttijden (0-100; 0-200; 80-120 etc etc), slalomtijden, remafstand en bochtsnelheid tot een bepaalde score komt. En daarna kun je die score weer verrekenen met de uitstoot om tot een tweede prestatie-per-uitstoot score te komen.

    Login om te reageren
  6. basteeld zegt

    24 juli 2016 om 12:42

    Haha dankjewel voor de foto Maurits!

    Login om te reageren
    • Author zegt

      24 juli 2016 om 12:43

      @basteeld: Bedank je mij nou voor je eigen mooie foto? ;) Puik werk kerel!

      Login om te reageren
  7. E34M5Touring zegt

    24 juli 2016 om 12:44

    80-250km/h is bij de supersporters veel leuker. Veel auto’s zijn geared op die 0-100km/h en vallen soms daarna best tegen. Ik had een tijdje geleden een C250 CDi coupe achter me. Die reed me 0-100km/h wel weg. Later op de snelweg had ie veel meer moeite om me bij te houden.

    Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      24 juli 2016 om 13:01

      @E34M5Touring: plus dat je in het huidige verkeer geen ene zak hebt aan die 0-100 sprint… Goede score op de 80-150 sprint heb je veel meer aan.

      Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        24 juli 2016 om 13:09

        @e1000bmw523i: Ik vind 0-100 sprintjes nog steeds leuk. De Alfa is er totaal niet voor gegeared helaas. Maar met een benzinemotor en een leuk blok/bak vind ik die sprintjes nog steeds gaaf. Met de M5 kon je, als je precies goed wegreed, enorm doorhalen in 1 en 2. Dan zat je met mijn 5bak al dik over de 100. En dan werd het sport om hem precies goed te launchen. Maar even naar 3 bij 100 en door naar 170km/h vind ik leuk op de snelweg en daar reed ik toch het meest van de tijd. Dus die deed je vaker.

        Login om te reageren
    • stgp zegt

      24 juli 2016 om 13:11

      @E34M5Touring: deze vind ik wel opvallend…250 cdi staat nu niet meteen bekend om zijn sprinttijd…daarentegen heeft ie met 500NM niet heel veel moeite met tussensprints

      Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        24 juli 2016 om 13:17

        @stgp: Hij ging er toch echt voor. Achter een vrachtwagen weg, 90-160ish reed ie me niet los. Terwijl hij bij het stoplicht voor de snelweg beduidend sneller weg was dan ik. Ondanks een moedige poging van mijn kant moet ik zeggen. Wellicht dat de automaat het voordeel gaf op de 0-100km/h maar dat die verschillen kleiner waren op de snelweg. Ik heb zelf een handbak en trok vanuit 4 weg achter die vrachtwagen. Eerlijk is eerlijk het verbaasde mij ook hoor. Maar hij trok boven de 160km/h nog ver door, ik houd het dan voor gezien.

        Login om te reageren
    • bofkont zegt

      24 juli 2016 om 15:27

      @E34M5Touring: Wekje wagen/uivoering zat je zelf in dan??
      C klasse coupe is een aardig vlotte auto met 204 pk en 500nm al bij 1600tpm.
      0-100 in 6.7 en een top van 247, die maakt echt met gemak gehakt van een 159 jtd 16v.

      Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        24 juli 2016 om 15:38

        @bofkont: Blijkbaar niet. Mijne heeft 204pk en 420Nm. Hij reed me niet los en hij ging er gewoon voor.

        Login om te reageren
        • bofkont zegt

          24 juli 2016 om 17:25

          @e34m5touring: Ah die van jou is gechipt dan zeker ??
          Dat veranderd idd de zaak nogal wat, maar een stock Jtd 16v gaat dat niet redden.

          Login om te reageren
  8. ponnie zegt

    24 juli 2016 om 12:48

    Ik denk dat we vergeten dat auto’s voornamelijk voor gajes zijn.
    het moeten simpele nietszeggende, maar traditionele termen en cijfers zijn.

    Login om te reageren
    • bofkont zegt

      24 juli 2016 om 15:28

      @ponnie: Jij fietst liever begrijp ik?? maar dan de vraag wat doe je op autoblog?

      Login om te reageren
  9. erwh zegt

    24 juli 2016 om 12:49

    Tja, relevant of niet, de sprinttijden van Tesla’s (en zelfs hokken als de BMW i3) laten wel zien hoe superieur een aandrijving met een elektromotor is boven de traditionele verbrandingsmotor. Niet alleen is het maximale koppel beschikbaar vanaf 0 toeren en hoeft de motor dus niet stationair te draaien, ook heeft een elektrische aandrijving aanzienlijk minder draaiende delen en is grotendeels onderhoudsvrij door het ontbreken van een koppeling etc.

    Maar ik zeg dit allemaal met veel pijn in m’n hart, want het liefst hoor ik de rest van m’n leven nog blèrende 4-cilinders, zingende 6-in-lijns en roffelende V8’s in de straten.

    Login om te reageren
    • Ozan zegt

      24 juli 2016 om 12:59

      @erwh: je noemt de BMW i3, maar die doet 0-100 in 7,9 seconden, een F10 520d in 8,1. Niet heel veel sneller dus, al helemaal als je je bedenkt dat de voorsprong ‘m in de eerste 60-70 km/u zit.

      En ja, die ludicrous mode is leuk, maar als je ’t iets te vaak doet zonder bij te laden, zou je zomaar het ritje naar huis niet kunnen halen…

      Login om te reageren
      • Ozan zegt

        24 juli 2016 om 15:31

        @stfu: ik neem aan dat je het laatste deel van de comment bedoelt?

        Login om te reageren
  10. larsdbs9 zegt

    24 juli 2016 om 12:49

    Sommige auto’s hebben de limiet van 0-100 bijna al bereikt, zo komen weinig auto’s nog maar onder de 2.5 secondes, maar verschil boven de 100 is zeker aanwezig bij zulke auto’s. De een blijft maar door trekken als een malle terwijl de ander er meer tijd voor nodig heeft

    Login om te reageren
    • sportevo zegt

      24 juli 2016 om 12:53

      @larsdbs9: dat is iets wat ik mij ook afvraag, hoeveel sneller kan het nog naar de 100?

      Login om te reageren
      • henrie zegt

        24 juli 2016 om 13:21

        @sportevo: Het kan nog veel sneller, maar dan moet je wel een auto maken voor ook alleen dat doel. Zoals een Top Fuel Dragster bijvoorbeeld. Die gaan soms binnen één seconde van 0 naar 160km/h…

        Zie ook: https://en.wikipedia.org/wiki/Top_Fuel

        Login om te reageren
        • sportevo zegt

          24 juli 2016 om 13:49

          @henrie: ik ga uiteraard uit van iets voor straatgebruik..

          Login om te reageren
  11. stfu zegt

    24 juli 2016 om 12:49

    Ik geef je wel deels gelijk. Het zegt allemaal niet zoveel meer tegenwoordig. Echter, het jammer vinden dat EV’s het sneller doen is wat raar. Puur omdat de aandrijflijn anders is, staat ie buiten spel? Misschien gewoon accepteren dat EV’s naast plofmotors leven :)

    Afijn, mijn Tesla ‘doet het’ in 4,4 seconden maar het is vooral de trekkracht dat ik ALTIJD beschikbaar heb wat de auto zo fijn maakt. Ja, het is leuk maar vooral veilig. Nooit meer hoef ik te denken: “Kan ik deze auto wel inhalen?” Ik heb ooit een Volvo V70 automaat gehad en dat was soms eng met oversteken. Die automaat was zo traag, dat ik allang de weg over was, maar de auto nog bezig was met nadenken en terugschakelen.

    Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      24 juli 2016 om 12:53

      @stfu: Die ouwe 4bak was in comfort modus heel traag en in sport modus zo zenuwachtig dat ie na kickdown gewoon bleef hangen in die versnelling en reed je overal naar toe met 6k rpm… Had zo’n bak in m’n S70. Inhalen was voorbereiden ;)

      Login om te reageren
    • Ozan zegt

      24 juli 2016 om 13:12

      @stfu: als bakken trekkracht op elke snelheid je ding is, kan je volgens mij beter voor een M550d gaan dan een Tesla, die heeft namelijk een rechtevenredig aflopende koppel’kromme’.

      Login om te reageren
      • Ozan zegt

        24 juli 2016 om 13:12

        @ozan: PS dat laatste slaat op de Tesla

        Login om te reageren
      • stfu zegt

        24 juli 2016 om 13:18

        @Ozan: 28.000 euro bijtelling per jaar of 4.000 euro. Vind je het heel erg als ik gewoon lekker de Tesla blijf rijden? ;)

        Login om te reageren
        • Ozan zegt

          24 juli 2016 om 13:34

          @stfu: wat je rijdt moet je natuurlijk helemaal zelf weten, heeft niemand zich aan te storen!

          Login om te reageren
    • kennone zegt

      24 juli 2016 om 13:38

      @stfu: kan allemaal wel zijn. Maar die v70 met trage automaat gaat jou bij de 200 wel gewoon voorbij met je tesla ?

      Login om te reageren
      • rolov zegt

        24 juli 2016 om 14:44

        @kennone: lekker belangrijk.

        Login om te reageren
      • stfu zegt

        24 juli 2016 om 14:50

        @kennone: Mwa, dat weet ik nog niet hoor. Maar waar zou ik in hemelsnaam 200 willen rijden? Bij mijn auto duurt een reis daardoor alleen maar langer. En ik kom bijna nooit in Duitsland.

        Login om te reageren
        • bofkont zegt

          24 juli 2016 om 15:30

          @stfu: Kijk daar zit ook gelijk het grootste nadeel van een Tesla, ik kan met gemak uren en uren 200+ doorrijden als ik dat zou willen.

          Login om te reageren
          • garp zegt

            24 juli 2016 om 16:41

            @bofkont: hoe groot is je tank dan? M’n 5-serie met V8 rijdt dan 1 op 5 en een beetje. Da’s 40 liter per uur. Ruim binnen 2 uur sta ik weer bij de pomp, iets van 350km verderop dus.

            Login om te reageren
            • bofkont zegt

              24 juli 2016 om 17:27

              @garp: zal die van mij ook doen , maar 5 minuten tanken en weer gaan ipv uren laden , daar zit het grote verschil.

              Login om te reageren
          • stfu zegt

            24 juli 2016 om 17:22

            @bofkont: nou, dan ga jij dat 1x per jaar lekker doen en 150 euro kwijt zijn aan brandstof, ga ik wel lekker relaxed op AP genieten van de rust en mijn gratis trip :p

            Login om te reageren
            • bofkont zegt

              24 juli 2016 om 18:10

              @stfu: tja hoe relaxed is dat dan ??
              Altijd maar afwachten of er geen file staat voor die laadpalen en dam nog eens verplicht een lange tijd laden , ik tank dan liever voor een paar honderd euro en vervolg mijn reis wanneer ik dat wil, met een kruis snelheid van 160 is het ook nog lekker opschieten. En als ik Wil stukjes 200 plus al komen die weinig voor eerlijk gezegd.

              Login om te reageren
    • lekbak zegt

      24 juli 2016 om 17:33

      @stfu: ik heb meer plezier als ik een bestelbus met 80pk op 3500 kilo volgas weg trek dan een tesla. Het gaat snel, maar dat is het dan ook. Elke vorm van emotie en gevoel mist. Net zoals een snelle luxewagen met plofmotor trouwens.

      In mijn ogen het getalletje van de sprint volkomen onbelangrijk. Alles draait om de manier waarop het gebeurt. En hoe meer gedoe, moeite en lawaai, hoe leuker.

      Login om te reageren
  12. mnmg zegt

    24 juli 2016 om 12:53

    Ik heb allerlei auto’s gehad tot aan M5F10 en 991TurboS aan toe. 0/100 in de laatste? Spectaculair! (De eerste drie keer) Maar leuk om te rijden buiten het circuit mwah… Funfactor, als je die nou kon meten, dan won m’n mk1 cooperS met gemak van die twee…

    Login om te reageren
  13. Pallas zegt

    24 juli 2016 om 12:54

    0-100-0 lijkt mij een leuke.

    Login om te reageren
    • bergmm zegt

      24 juli 2016 om 13:38

      @pallas: ja de remmen zijn zeker zo belangrijk! Ben ook benieuwd wat het remmen met elektrische en hybride auto’s verschilt met hydraulische zuigers.
      Het gevoel is anders en erg aansturings afhankelijk.

      Login om te reageren
  14. viezefreddyw zegt

    24 juli 2016 om 12:55

    Van 0-100 tijden is voor mensen die hun sleutel op de bar gooien om te laten zien dat ze wat moois rijden. Mij zegt het niet zo veel allemaal. Een auto moet mij plezier brengen en daar komen meer aspecten bij kijken dan mijn sprinttijd naar de 100.

    Login om te reageren
    • Ozan zegt

      24 juli 2016 om 13:09

      @viezefreddyw: die eerste zin idd! +1, alleen kan ik om de één of andere reden geen comments meer liken…

      Login om te reageren
  15. mab zegt

    24 juli 2016 om 12:56

    Het is gewoon een stukje comfort dat je auto lekker makkelijk weg komt. Dus daarom is het belangerijk. Of je een ferrari met een tesla moet vergelijken omdat de sprint tijden matchen? Nee zeker niet.

    Login om te reageren
  16. escort77 zegt

    24 juli 2016 om 12:58

    De 0-100 sprint is wmb één aspect voor het imago van een auto, naast de 0-200 tijd, ‘ringtijd, aantal pk’s, hoeveelheid nm enz.

    Niets meer en niets minder.

    Login om te reageren
  17. pinut187 zegt

    24 juli 2016 om 12:58

    Nee vind ik niet achterhaald.

    Login om te reageren
  18. peug206 zegt

    24 juli 2016 om 13:02

    Voor mijn beslissing bij een (super)sportbonden zou ik het leuk vinden om in ieder geval dit in de specs te zien:
    – 100-200 voor op het circuit
    – 0-100, 100-200, 200-300 voor supercars
    – gewicht: bugatti is een zwaargewicht, en lijkt me bijvoorbeeld weinig lol in de bochten. Een lichtere supercar lijkt mij leuker als rijdersauto.

    Login om te reageren
  19. alfablog zegt

    24 juli 2016 om 13:05

    Stel dat nu iedereen electrisch reed in Tesla’s, i3’s en Priussen en dat dit de norm was en dan komt er opeens een bedrijf als Opel met een Astra, VW met een Golf diesel.

    Met het gebrek aan prestaties de overmaat aan herrie en de riante onderhoudskosten, zou je dan best een lastig verhaal hebben.

    Login om te reageren
    • pand zegt

      24 juli 2016 om 17:44

      @alfablog: ik zou wat met je denkwijze doen. Gezien je wel de spijker op z’n kop slaat

      Login om te reageren
  20. dutchcorvette zegt

    24 juli 2016 om 13:05

    Turbo S for life

    Login om te reageren
  21. moveyourmind zegt

    24 juli 2016 om 13:08

    Beleving, dat is veel belangrijker dan nietszeggende cijfertjes.

    Zo kan een Mercedes E-klasse je imponeren doordat hij bijna geruisloos en soepel versnelt en het bij een snelheid van 130 bijna lijkt alsof je nog geen 50 rijdt.

    Het omgekeerde kan ook sensationeel zijn. Neem bijvoorbeeld een Fiat Cinquecento Sporting. Die doet er bijna drie keer zo lang over als zo’n S om de teller op de 100 te zetten, maar door het formaat en de aanwezigheid van het geluid van de motor, banden en de rijwind heb je al gauw het idee dat je lekker aan het scheuren bent.

    Dit zijn wel heel erg extremen, maar het laat wel mooi zien dat cijfers niet heilig zijn. Wat je ook als maatstaf neemt. Gewoon ermee gaan rijden als je interesse hebt in een auto als je erachter wilt komen of het wat is…

    Én de aankooptips van gt-Willem erop na slaan natuurlijk.

    Login om te reageren
    • viezefreddyw zegt

      24 juli 2016 om 13:21

      @moveyourmind: Exact dit dus. Het gaat puur om je eigen beleving. Ikzelf ben echt fan van diesel. Het rijdt uiterst comfortabel, heerlijk rustig en zuinig maar je hebt altijd koppel en kracht. Op de snelweg is er niets prettiger dan dat, vooral op lange afstanden. Maar zo mocht ik twee weekjes terug een potje sturen in een Aston Martin V8 Vantage. Expres snelwegen vermeden en lekker binnendoorweggetjes gereden. Dan is dat uiteraard veel leuker. Bochtige stukjes in zijn drie en als je een recht stuk krijgt vol het gas er op. Het geluid van die atmosferische V8 en het stotende en schokkende schakelen met klappen in je rug maakt het rijden zo leuk. Dat een 911 Turbo S sneller op de 100 is boeit me dan echt niets.

      Login om te reageren
      • bofkont zegt

        24 juli 2016 om 15:32

        @viezefreddyw: Geheel eens, een dikke diesel is hemels, een goede kameraad van mij heeft sindskort een X5 m50D, bizar hoe die wagen eraan trekt en wat een comfort tegelijkertijd.

        Login om te reageren
        • bartsmit zegt

          25 juli 2016 om 08:49

          @bofkont: wel €700,- MRB per kwartaal. Ziek!

          Login om te reageren
          • bofkont zegt

            25 juli 2016 om 10:57

            @bartsmit: grijs kenteken op de zaak , betaal je bijna niets.

            Login om te reageren
            • bartsmit zegt

              25 juli 2016 om 19:49

              @bofkont: Ja maar dat is zo armoedig. Koop dan gewoon een 335d 435d. Net zo snel, goedkoper en je kinderen kunnen ook mee op vakantie.

              Login om te reageren
              • bofkont zegt

                25 juli 2016 om 21:05

                @bartsmit: tja ondernemer hey, wel de lusten maar niet de lasten.
                Privé heeft hij nog een e91 330d.

    • bofkont zegt

      24 juli 2016 om 17:32

      @moveyourmind: die aankoop tips van willem Gt zijn totaal niet interessant het gaat vooral om je eigen beleving met een auto door zelf te rijden , daar kan een stukje tekst je niet in voorzien.

      Login om te reageren
      • moveyourmind zegt

        24 juli 2016 om 19:05

        @bofkont: Je hebt gelijk dat het gaat om je eigen beleving. Hoe een ander een auto ervaart is totaal niet belangrijk.

        Neemt niet weg dat de aankooptips van gt-Willem in mijn beleving juist wél interessant zijn. Hij geeft altijd een uitgebreide en redelijk objectieve uiteenzetting van de sterke en zwakke punten van de verschillende modellen, ook op technisch vlak.

        Login om te reageren
        • bofkont zegt

          24 juli 2016 om 20:27

          @moveyourmind: Ach dat technische vlak kun je uitgebreid overal terug vinden op internet daar haalt hij net zo goed zijn weetjes vandaan. als ik interesse in een bepaald model heb ga ik mij maanden inlezen.

          Login om te reageren
  22. redbee5 zegt

    24 juli 2016 om 13:16

    0-100 is een erg duidelijke maatstaf. Wil alleen niet zeggen dat auto’s die er een stuk langer over doen niet leuk zijn. Toen mijn ouders een vw up kochten zag ik 14 sec staan. Blijkt uiteindelijk een prima scheurijzer te zijn.
    Je gebruikt hem hem toch het meest in de stad.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      24 juli 2016 om 13:31

      @redbee5: versnellingsbak verhoudingen maken minstens net zoveel uit als het motorvermogen.

      Login om te reageren
  23. jack_abarth zegt

    24 juli 2016 om 13:18

    Daarom hebben we dus ringtijden…

    Login om te reageren
    • dirkh zegt

      24 juli 2016 om 13:31

      @jack_abarth: volledig mee eens: een ringtijd is vrijwel allesomvattend, dus voor elke auto standaard ringtijd vermelden :)

      Login om te reageren
  24. HZW zegt

    24 juli 2016 om 13:26

    Ik denk dat het het belangrijk is voor een bepaalt soort mensen, net zo als hoeveel lawaai een uitlaat maakt.
    Persoonlijk interesseert het mijn geen enkele drol meer hoe snel het naar de 100 Km/u gaat, tussen sprint tijden vind ik veel interessanter, uitlaat lawaai heb ik nooit begrepen, hoe stiller hoe beter.
    De verkoop praatjes zijn ook om te lachen, zoals 0-100Km/u tijd of bv een DSG bak, lekker belangrijk hoe snel hij schakelt, of het nu 1-2 seconden of 3/10 seconden in beslag neemt.
    Geef mijn maar gewoon een handbak, ik ben een purist automobilist geen racecar driver.
    Verder ben ik helemaal geen fan van al die elektro bullish#t in auto’s, het auto rijden wordt op die manier steeds meer een “Apen Dressuur”, wat elke beperkte automobilist bedienen kan.
    Een auto besturen (80+% van de bevolking) is één, maar echt auto kunnen rijden is iets heel anders, en dit is ook de reden dat steeds meer mensen kiezen voor een auto met automaat en een waslijst aan elektronische hulpmiddelen.

    Login om te reageren
  25. staal zegt

    24 juli 2016 om 13:27

    Van 0 tot 160?

    Login om te reageren
  26. thomasthomas zegt

    24 juli 2016 om 13:27

    Kijk eigenlijk alleen maar naar de 0-300km/h tijd.

    Login om te reageren
  27. Sorcerer zegt

    24 juli 2016 om 13:46

    Tussenacceleratie is ook interessant, en dan in meerdere versnellingen. Dat geeft mij meer een ‘gevoel’ van hoe de auto in het echt zal rijden.

    Als ik voor een tussenacceleratie terug moet naar de 3 voor 80-120 omdat hij in de 6 gewoon helemaal niks doet, dan geeft dat ook wel een beetje aan hoe de auto rijdt, ook als de 0-100 tijd erg goed is.

    Login om te reageren
  28. vetnek zegt

    24 juli 2016 om 13:57

    0-200 is pas interessant.

    Login om te reageren
  29. Gulli zegt

    24 juli 2016 om 14:47

    80-120 is dagelijks bruikbaar. Hoe snel ben je een vrachtwagen voorbij vanaf het moment dat je eindelijk achter hem vandaan kunt? Met sneller verkeer achter je kan het wel eens prettig zijn als je dan vlot weg bent.

    Login om te reageren
  30. jackass266 zegt

    24 juli 2016 om 14:48

    Wat ik persoonlijk ook erg belangrijk vind, daar ik dicht bij de duitse grens zit en deze regelmatig over steek, is hoe de auto presteerd op hoge snelheid zeg 200kmh continu. Weet niet of het klopt maar begrijp dat een tesla dit niet lang vol houd terwijl ik vaak met 200kmh + naar dusseldorf rij.

    Login om te reageren
  31. nopetrolnofun zegt

    24 juli 2016 om 15:00

    Inderdaad niet heel relevant door auto’s met 4 wielaandrijving. , op papier is een GT-R sneller dan een Agera one:1 van 0-100, maar daarna is die GT-R nergens meer te bekennen.

    Login om te reageren
  32. boenderaar zegt

    24 juli 2016 om 15:26

    Een rondje ring zou eigenlijk een standaard waarde moeten worden. Dan is alles direct behandeld.

    Login om te reageren
  33. bofkont zegt

    24 juli 2016 om 15:39

    Zelf heb ik een vrij vlotte wagen, zit rond de 6 seconden op de honderd, vind ik persoonlijk niet heel erg interessant , het is vooral de souplesse van de tussen sprintjes met die V8, even vlot inhalen op de snelweg gaat zo makkelijk, en het geluid daarbij is hemels, dat is het grootste gemis van een EV.
    Wel is de vraag hoelang kun je nog zo’n ouderwetse grootverbruiker rijden, het is echt een uitstervend ras.

    Login om te reageren
  34. masterik zegt

    24 juli 2016 om 15:43

    0-200kmh matters nowadays…. Soon 0-300kmh…

    Login om te reageren
  35. RobUSA zegt

    24 juli 2016 om 16:04

    Ik mis 0-130 wat je op veel plekken gewoon legaal mag rijden en wat toch wel geregeld voorkomt wanneer je vanuit stilstand een snelweg op knalt. Al die andere worden al geregeld genoemt bij echte autotests/magazines
    0-100 50-80 80-120 enz

    Login om te reageren
  36. shifo zegt

    24 juli 2016 om 16:09

    0-200 en 100-200

    Login om te reageren
  37. ivtecje zegt

    24 juli 2016 om 16:13

    Fun factor is altijd beter dan sprint tijden.

    Fun factor is subjectief en dus per mening verschillend.

    Ik zou me geweheheheldig in een BMW 850 CSI voelen, waarom? Altijd als poster boven mijn tiener bed gehangen ;-)

    Wat is jou fun factor? Ga erop uit en blijf verschillende auto’s rijden tot je die ene vindt die een grijns van oor tot oor op je gezicht zet.

    Login om te reageren
  38. ghost zegt

    24 juli 2016 om 16:13

    Tesla’s zijn idd retesnel van 0-100 waarbij mijn FWD polo vooral vecht om grip. 100-200 ben ik een aantal tesla’s weer voorbij gegaan, juist omdat de grip in combinatie met gewicht en vermogen, simpelweg beter is. Boven de 200km/u lach ik me sowieso rot.

    Login om te reageren
    • bofkont zegt

      24 juli 2016 om 17:29

      @ghost: wat voor polo mag dat zijn dan ???

      Login om te reageren
      • ghost zegt

        24 juli 2016 om 18:04

        @bofkont: licht getunede(maatchip/uitlaat/downpipe) polo R WRC. Nu op 335pk en 455Nm.

        Login om te reageren
        • bofkont zegt

          24 juli 2016 om 19:15

          @ghost: allemachtig dat is Ontaard snel zo kan ik mij voorstellen , stond laatst nog eentje van bij Wensink Heerenveen in de showroom , mooie wagen hoor !!

          Login om te reageren
  39. koentjeduvel zegt

    24 juli 2016 om 16:18

    0-100 km per uur zegt niets over de afgelegde afstand (versnellingsbak verhoudingen), evenals 0-200 km per uur.
    Zo kunnen 2 auto’s die respectievelijk evenveel gewicht meesleuren en een éénzelfde 0-100 km per uur (of voor de die hards 0-200 km/h) tijd toch nog een verschillende afstand hebben afgelegd.
    De enige relevante maatstaf om effectieve pk op de weg te beoordelen is de maximale afstand per tijdseenheid, zoals daar zijn aantal seconden per afgelegde km of zoals in Amerika de sprinttijd per quarter mile. Dat scheidt het kaf van het koren.

    Login om te reageren
  40. leeno zegt

    24 juli 2016 om 16:42

    0-100 is leuk maar het zegt tegenwoordig niet alles meer. Een golf R doet 0-100 in 4.9 en een leon CUPRA met dezelfde motor rond de 6s door zijn FWD. Maar als je een rollende start doet van 50-200kmh is de CUPRA waarschijnlijk sneller door het lichtere gewicht. Wat is nu het leukste? Dat moet ieder voor zich uitmaken. Gr

    Login om te reageren
  41. allesmetturbo zegt

    24 juli 2016 om 16:53

    0-200 en het max aantal G krachten te behalen in een bocht, stuk interessanter lijkt mij

    Login om te reageren
  42. geertvn zegt

    24 juli 2016 om 17:45

    0-1000m vanuit stilstand!

    Login om te reageren
  43. unknown234 zegt

    24 juli 2016 om 18:11

    0-100 kijk ik persoonlijk niet eens meer zo naar. Bij een 0-200 onder de 10sec dan denk ik nog: wow, lekker! Zoals een tijdje geleden dat lijstje dat voorbij kwam op AB. Persoonlijk vind ik koppel belangrijker, aangezien die sprintjes van 0-100 niet vaak kunnen en voor mij de lol er snel af is. Doe mij dan maar liever een auto met meer dan 600Nm. Die nieuwe Panamera met 800Nm lijkt mij wel erg lekker. Dus wat mij betreft mogen ze zich wat meer gaan richten op 0-200 en tussensprintjes (50-80, 80-120, 80-200 en 100-200).

    Login om te reageren
  44. bananenman zegt

    24 juli 2016 om 19:30

    VBOX mini en alle tijden online gooien? Vooral 100-200 vind ik een leuke maatstaf.

    Login om te reageren
  45. kobus1967 zegt

    24 juli 2016 om 19:45

    Mijne heeft status?

    Login om te reageren
  46. p993 zegt

    24 juli 2016 om 20:27

    Relevant is het natuurlijk niet of nauwelijks, maar neem rondje op de nurburgring als benchmark; is dat beter? Neem je iig ook de wegligging en remmen mee. Hoe relevant het allemaal is voor een normale straatauto? Ach, ze moeten wat om de aandacht te trekken en te blijven verkopen!

    Login om te reageren
  47. ejvdl zegt

    24 juli 2016 om 20:45

    Ik vind beleving toch echt wel belangrijker dan de harde cijfers. Mijn vrouw had een ouwe 106 die lekkerder scheurde dan de v70 t5 van 250pk die ik toen had. Die voelde ondanks zijn vermogen toch niet echt snel aan. Nu x3 3.0d met chip 270pk 600nm. Dat is lekker optrekken. Vooral als een auto meer vermogen heeft dan ie voor gebouwd is krijg je vaak een lekker brute beleving. Mijn dodge pickup had met twee turbo’s 700pk+ en 1800nm

    Login om te reageren
  48. ejvdl zegt

    24 juli 2016 om 20:46

    Dat was wel iets teveel van het goede. Alleen nog maar wielspin in alle hogere versnellingen bij zo goed als iedere snelheid onder de 120.

    Login om te reageren
  49. dennisdd zegt

    24 juli 2016 om 21:39

    Anders een berekening tussen 0-100 en de duur dat hij dat vol houdt. Dat zegt iets.

    Al is de tesla 2x zo snel op de 100… De strijd vanaf hier naar Zuid Frankrijk durf ik met mn GTD die nog niet de helft kost wel aan.

    Login om te reageren
  50. Griffin zegt

    24 juli 2016 om 22:13

    0 – 100 zegt inderdaad niet heel veel voor de dagelijkse praktijk. Topsnelheid ook niet ;).

    Nee, ik ben meer geïnteresseerd in 80 – 100, 100 – 120, 120 – 160. En dat voor verschillende verzetten. Voor een elektrowagen en/of een automaat is dat laatste wellicht wat minder of zelfs helemaal niet relevant natuurlijk (hoewel, kickdown in een automaat kan ook heel irritant zijn).

    Login om te reageren
  51. Homer55 zegt

    24 juli 2016 om 22:26

    0-100 zegt vrij weinig. Er zijn genoeg auto’s die tot de 100 sneller zouden kunnen zijn maar na de 100 haal ik ze toch weer in. Om 200 te halen vanaf 80-90 hoef ik maar 1 keer te schakelen of ik laat hem in zn 4. Koppel zat.

    Login om te reageren
  52. tjorque zegt

    24 juli 2016 om 23:10

    Is voor mij absoluut relevant, samen met de wegligging. uiteindelijk rij je op de leukste stuurwegen niet veel sneller dan 100. Toch niet met een voertuig dat voor een gewone mens zoals ik financieel bereikbaar is…

    Ik heb daarom bijvoorbeeld net een nieuwe Suzuki sv650a gekocht. 0-100 in minder dan 4 seconden moet kunnen (oefenen!) en het bochtenwerk is ook geweldig (nog meer oefenen!!)
    En dit voor een prijs onder 6k€! ?

    Login om te reageren
  53. BaRa zegt

    24 juli 2016 om 23:57

    0-100 is enkel interessant voor wie auto’s wil benaderen vanuit boekhoudkundige hoek. Of, maar dan moet je al wat ouder zijn, vanuit de hoek van de pre-tiener die met een auto-kaartenspel zichzelf de autocoureur waande. In realiteit zijn er zo veel parameters die bepalen of je een auto leuk vindt of niet, en dat verschilt dan ook nog eens voor ieder persoonlijk, dat de 0-100 even relevant is als, pakweg, het merk koe waarvan ze ’t leer gemaakt hebben voor de autostoel: helemaal niet. Tenzij je een leeerfetisj hebt, natuurlijk. Maar dat heeft niets met autorijden te maken. Net zoals de 0-100.

    Login om te reageren
  54. flutterby zegt

    25 juli 2016 om 09:44

    Je hebt meer aan de 0-100 tijd als aan de hoeveelheid PK’s en NM die de blok levert. Uiteindelijk gaat het erom wat er op je banden terecht komt.

    Login om te reageren
  55. NeoVeloci zegt

    25 juli 2016 om 11:59

    Het belangrijkste voor mij is hoe goed een auto rijdt en hoe blij ík ervan wordt. Maar naast subjectieve reviews lezen, blijf ik ook objectief prestaties vergelijken aan de hand van 0-100, 0-160, 0-200 en rondetijden.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2026 Autoblog · Powered by Truer than North