Is dit de lekkerste BMW M3 CSL die je nu kunt kopen?

Auteur: , 75 Reacties

Koop dan!

Wij van Autoblog zijn helemaal weg van de M3 CSL. Dergelijke liefde kan je echter beletten om de auto nooit uit te proberen. Er is immers niets pijnlijkers dan ontdekken dat je helden je ten zeerste teleurstellen. Gelukkig bleken de geruchten te kloppen, wat we ondervonden nadat we de meest pikante E46 voor de straat aan de tand mochten voelen.

Wat dan weer wel vervelend is, is het feit dat er meer mensen zijn die de kracht en waarde van de M3 CSL zijn gaan waarderen. De auto is de afgelopen jaren, met recht, enorm in waarde gestegen, maar daardoor is hij voor de leken nu vrijwel onbetaalbaar geworden. Niet dat ‘ie ooit betaalbaar was, maar dat terzijde. De prijzen voor amper gebruikte M3 CSL’s schieten de pan uit, dus is het voor je portemonnee beter om te kijken naar een exemplaar zoals deze.

De M3 CSL die we hier voor ons hebben heeft aardig wat kilometers gereden. Maar liefst 93.943 km, om precies te zijn. Ondanks de tellerstand is de prijs niet bepaald mals, wat maar weer aangeeft dat de bubbel alsmaar groter wordt. Wij mochten ooit al eens met deze exacte auto rijden (aankoopadvies), de verkoper vraagt er 92.500 euro voor in zijn advertentie.

De auto is het ongetwijfeld waard. De 3,2-liter zes-in-lijnmotor levert 360 pk, destijds een kleine 20 bovenop die van de normale M3. Het grote voordeel van de CSL zit hem echter niet in vermogen, maar in het gewicht. De M3 CSL weegt namelijk 1.360 kg, terwijl de normale M3 1.540 kg weegt. Een beduidend verschil, wat zich op de weg vertaalt in buitensporig goed rijgedrag. Dit is grotendeels bereikt door veelvuldig gebruik te maken van koolstofvezel onderdelen. Deze M3 CSL in het specifiek heeft daarnaast nog een nieuw uilaatsysteem van Supersprint en een volledige remset van Brembo. Gewoon, omdat ‘ie het verdient.

Toegegeven, hoewel de M3 CSL een bijzonder verzamelstuk is voor ieder die van écht rijden houdt, kun je wel degelijk betere exemplaren krijgen. Of nou ja, er waren in het verleden M3 CSL’s met minder kilometers op de teller. Het feit dat deze M3 CSL zoveel asfalt achter de kiezen heeft, betekent echter wel dat hij in het bezit is geweest van een ware liefhebber die er ook graag een blokje mee om ging. Dat is ook wat waard.

Bekijk HIER de lekkerste M3’s aller tijden.



75 reacties

2 hoofdsteunen achter? Ik heb altijd gedacht dat de CSL géén achterbank had.
@jack_abarth: die kun je er zelf ook nog uithalen. Dat is niet zo moeilijk.
@jack_abarth: In principe 2 achterstoelen.

Ook ik vind de CSL een geweldige wagen. Maar wat een geld ook weer, niet te geloven.
@viezefreddyw: zeg dat wel , voor dat zelfde geld koop je bijv. mijn 355 GTB uit ’94, die is elke cent echt waard ;-)
@barry355gtb: Ook wat dat betreft is het maar net wat de gek er voor geeft. Als iemand een ton wilt uitgeven aan deze CSL, is het ding blijkbaar een ton waard.
@viezefreddyw: als de spaarrente weer gaat oplopen, dan is deze klassieker bubble ook wel geklapt en is deze CSL een stuk minder waard dan de ton die hij nu waard zou zijn.
@barry355gtb: Is dat niet met alles zo wat in waarde stijgt of kan stijgen?
@viezefreddyw: Vastgoed is het toverwoord, dat heeft me door de jaren heen het meeste gerendeerd. Daar is autohandel niet mee te vergelijken. Er over kletsen is dan wel weer een prachtig tijdverdrijf.
@barry355gtb: Er over kletsen is inderdaad een prachtig tijdverdrijf. Dat kan op Autoblog juist zo goed. Maar als je dat volgens sommigen hier te veel doet wordt je op je vingers getikt…… ;-)
@viezefreddyw: dan is dat het probleem van de andere persoon , die hebben geen tijd om te bloggen over de prachtige auto wereld ;-)
@barry355gtb: het is niet ‘waard zou zijn’. Het is ‘waard is’
@jack_abarth: En de kleine M stickertjes missen op de velgen. Dus dat geeft ook te denken…
Wat ik vreemd vind, is dat de csl geen xenon heeft. Doet toch wel een beetje afbreuk imo. Is dit uberhaupt een optie geweest?
@bluedust: vind het wel stoer. Die ballasten zijn overigens ook weer gewicht. De C63 Black Series zie je ook regelmatig voor bij komen zonder Xenon.
@bluedust: halogeen geeft ook gewoon licht ;)
@bluedust: Dan wordt het in mijn ogen weer meteen een pauperwagen. Hoort niet bij een auto uit die tijd. Ik ben sowieso blij dat xenon maar van korte duur is geweest.
@berlinetta: t is net typisch een optie uit ‘die tijd’
@futse: Volgens mij komt de CSL uit 2003/2004. Ik betwijfel of xenon in die tijd al veel voor kwam.
@berlinetta: in dat segment zat het al wel op de rijker uitgeruste modellen. Maar je zag het nog niet zo heel veel
@jamesbond007: de polo gti uit 2000 had het ook al gewoon… is nou niet echt een auto uit het hogere segment😜
@edje: op de golf GTI was het tot vorig jaar in elk geval nog steeds een optie van meer dan duizend euro 😀
@jamesbond007: op de Clio’s uit die tijd en daarvóór al kwam je het al regelmatig tegen, zoals op de Initiale uitvoeringen.
@berlinetta: Ik heb een E46 325ci en 330ci gehad en beide hadden af fabriek xenon. Vooral BMW en Mercedes waren er al vroeg bij want ook de E39 was leverbaar met xenon in het vorige millennium. Xenon zie je nog steeds best wel veel alleen is het minder blauw licht.
@berlinetta: BMW had een van de eerste productie auto’s met xenon, geloof in 1990 met de e32 7 serie, in de tijd van de e46 was het bij bmw al op alle modellen leverbaar
@berlinetta: mijn e46 m3 uit 2001 had het alleszins ook. Zag er niet echt Johnny of pauper uit vond ik
@bluedust: ja, is een optie. Net als airco en de radio kon je nog aanvinken.
Ik weet niet of ik dit de lekkerste CSL vind. Met die rode remklauwen vind ik het juist weer een beetje sjonnie-achtig uit zien. Liever een standaard CSL, liefst in Estoril Blau. Zo’n supersporter verdient een mooier kleurtje dan zwart.
@berlinetta: csl kon je niet in estoril blauw krijgen, alleen zwart (saphire black) en grijs (stahlgrauw). Verder niks mogelijk
@spykerboy: Oh dat wist ik niet. Nu je het zegt… Ik zie ze inderdaad ook alleen maar in zwart of grijs. Niks mis mee, maar BMW heeft altijd mooie blauwe kleuren in de aanbieding. Estoril, Le Mans of Tansanit zijn echt schitterend.
@berlinetta: estoril is idd schitteren, check mijn autojunk uploads maar… mijn vorigr was een estoril blauwe kan je mooi zien hoe anders die is van de andere blauw tinten die ze leverde
@berlinetta: dat is de M3 CS die jij bedoelt. Het afzwaai E46 model van de M3. Had volgens mij het onderstel, tweaks en velgen van de CSL maar was niet zo hardcore
@jamesbond007: de cs was ook niet estorilblauw.
Eatorilblau is nooit een standaard kleur geweest voor de e46 m3. Alleen als individual
Als ik terug denk, 8 jaar geleden ofzo kocht je ze onder de 30K… nu betaal je dat voor een normale E46M3 met vergelijkbare km stand als deze heeft…
@spykerboy: ik wil er nog steeds altijd 1. Ondertussen aan mn 2e “reguliere” E46M3, maar een CSL moet er ooit ckr nog komen!
Lekker sportief en onderscheidend dashboard ook
Gave auto. Maar een beetje ingehaald door de tijd. Die SMG bak kan echt niet meer. Veel te hakerig en traag. Ook ondermaatse remmen. Kun je beter een M3 CS nemen en die een klein beetje naar smaak aanpassen. Houdt je geld over voor nog zo’n M3.
@willeme: Een M3 CS van de E46 generatie of een nieuwe CS bedoel je?
@berlinetta: Ah, dat heette in NL de M3 Competition ;). In de UK was er een M3 CS, gelijk aan de Competition (snellere besturing, iets aangepaste dempers, 19″ CSL-style velgen (niet dezelfde), alcantara stuurwiel en nog wat aardigheidjes.
@willeme: Ik denk ook wel dat dat de leukere keuze is. Met zo’n CS kun je nog eens lekker raggen. Een CSL is zo schreeuwend duur dat je er bijna niet meer mee durft te rijden.
@willeme: die CS is ook duur tegenwoordig, zijn er namelijk minder van gebouwd dan van de CSL. Daarbij zit een CS op hetzefde gewicht en vermogen als de normale coupe, en laat dat nou net de 2 selling points zijn van een CSL.. Mensen die roepen dat de csl niet “werkt” heeft er nooit mee gereden zoals het hoort. Ik heb geen betere bak gereden ooit verder. En ja ik heb ook dct m3 ervaringen, 458, etc. kunnen niet tippen aan de ervaring can een SMGII bak, en velen die er echt goed mee gereden hebben zijn het daar mee eens…
@spykerboy: Tjsa, als je ultieme ervaring een optreden van een oude swamp-rock band in een oud schuurtje, dan kan de Ziggo Dome daar niet aan tippen.

Maar als je kijkt naar de taken van een versnellingsbak (opschakelen en terugschakelen). Is dat die SMG hopeloos ingehaald door de tijd. Terugschakelen ging nog wel, maar opschakelen was gewoon te traag. Die klappen in de transmissie zijn geinig, maar het sloopte je aandrijving wel. Het was een hele hoop gedoe dat bijna nooit tot zijn recht kwam. Terwijl de handbak van de M3 E46 juist briljant was.

De semi0slick banden zijn cool voor op de nordschleife op 25 graden of meer, maar daaronder niet. Ook waren de remmen schandalig onderbemeten voor een auto met het prestatiepotentieel van de CSL. Voor die 120 kilo gewichtsverschil zou ik het niet doen.

Ik zou dan een mooie Competition/CS zoeken en dan die airbox van de CSL erop zetten. Dat is wel een leuke gimmick. Handbak, 19″ BBS velgen, Gewone sportbanden (geen semi-clicks), zo’n M3 GTR spoilertje. Is ie voor mij helemaal af. Heb je ook de keuze uit een leuk kleurtje. Kan de M3 wel hebben ;-). Oh, en een setje goede remmen. Ook de standaard E46 had niet al te beste remmen.
@willeme: ik heb in mijn CS toen dr tijd een SMG bak gehad, en heb in mijn huidige E46M3 een handbak. Laat dat nou net het geen zijn waar ik niet tevreden over ben in de E46, vind het een slechte bak, veel te lange schakelweg etc. ik zit te denken om er een SMG bak in te installeren..

Sure zijn de bakken nu kwalitatief beter, maar in zo een auto gaat het mij om de beleving, en dat vind ik van de SMGII supergoed doen!
@spykerboy: Short Shifter/CAE shifter erin, clutch delay valve eruit (als dat nog niet gebeurt is)
en je hebt een heerlijk schakkelende auto. dat geld voor een normale M3.

SMGII op jouw knap overpowerde M3 turbo zou ik niet zo snel doen, ik denk dat zowel de software als de hardware van die SMG bak niet berekend is op dat vermogen.
@shogun: bak van een SMG is exact hetzelfde als een handbak, enige verschil is het mechaniek wat erop gezet is met pomp.

Moet ook zeggen ik wou eigenlijk vanaf begin al geen handbak, maar kon deze niet laten staan en heb het dan maar voor lief genomen, nadeel is dat hpf helaas failliet is waardoor info opvragen ivm smg bak etc moeilijk is…

Tijd zal het leren. Geen haast bij en wellicht doe ik het niet. CAE is cool, en mooi. maar vind ik erg duur voor een auto, als het nou nog mooi zichtbaar was zoals in vele andere autos wellichr gedaan maar in een E46M3 zie je het mooie mechaniek helaas niet meer
@spykerboy: klopt, maar die mechaniek schakelt wel anders en (als ik alle ervaringen er zo over lees) een stuk schokkeriger dan wanneer je zelf fatsoenlijk schakelt. de software achter je SMG bak is ingeregeld op het standaard vermogen van je M3. hetzelfde regelsysteem gebruiken bij veel meer vermogen resulteert op z`n minst in slecht schakelgedrag.
@shogun: de reden dat een smg bak vaak slechter schakelt is omdat ze er mee rijden als een automaat,je moet gas los laten als je schakelt
@shogun: wij als mensen kunnen al niet zo snel schakelen als een SMGII overigens…

Overigens ken ik een 3tal andere HPF eigenaren (in the states welliswaar) die gewoon met een standaard SMG unit rijden met het dubbele vermogen of meer… Kan wel maar moet je idd softwarematig iets aanpassen dan, hardware is goed genoeg ervoor.
@spykerboy: Ieder zijn eigen smaak ;)
@willeme: precies dat :)
@willeme: een automaat bak die hakerig schakelt? Word die term juist niet altijd em alleen bij handbakken gebruikt, omdat het handmatig schakelen hakerig aanvoelt?
@michiel_vandelft: Schokkerig ;). Niet soepel, niet vloeiend, traag, bonkig, onvoorspelbaar, onprettig ;)
@willeme: de smg bak is niet traag. Daar kun jij niet handmatig tegenop schakelen.
@maotje: Jawel. Een SMG kun je wel tegenop schakelen. Maar dat is de issue niet. Ook al kun je er niet tegenop schakelen, dan nog is de bak te traag. Beetje PDK laat zien hoe het hoort.
Rijdt als een Tesla Model 3, zal dus wel matig rijden volgens de kenners…
@hammerman: tis altijd andersom, de M3 was er immers eerder… erg slecht eigenlijk als je er over nadenkt dat er nu pas een auto komt die het kan evenaren…
@hammerman: Touché
Het valt mij nu pas op hoe lelijk het pookje van de CSL eigenlijk is. Het geeft een verder prachtige auto toch een beetje het Halfords of Autostyle gevoel mee.
Prachtig, maar ik zou een handgeschakelde reguliere M3 pakken en er een andere uitlaat + carbon airbox opschroeven en een instelbaar onderstel. Daarnaast zelf wat gewichtsbesparing toepassen en je hebt een net zo leuke auto vermoed ik…
“Wij van Autoblog zijn helemaal weg van BMW”.
@ffw88: nee
Mijn werkgever rijd een bmw m3 e46. Eerste eigenaar en ding heeft meer aan onderhoud gekost als aanschaf. Maar wel 220.000 km erop en counting :’)
Pfff, voor dit geld rij je ook een Model 3. En die rijdt net zo goed. Heb je ook geen getril of geluid. En een superlaag zwaartepunt. En geen onderhoudskosten. Eigenlijk ben je gewoon gek als je dit koopt.
@E34M5Touring: voor dit geld rij je er bijna 3!
Als ik het geld had dan zou ik hem kopen. Heerlijke auto!
Wat een bak, prachtig
Och och heeft dat ding wat aandacht van Autoblog nodig om te verkopen? Staat al een half jaar op Marktplaats, maar is zo te zien herplaatst om de advertentiedatum te verversen…
93.000km in 15 jaar tijd, dat is toch niet “aardig wat kilometers” of “veel asfalt achter de kiezen”? 6000km per jaar…

Origineel NL’s geleverd staat ook vreemd bij dit kenteken uit ergens in 2005.

Verder zou ik er ff een geldige APK op zetten.

Ondanks bovenstaande zou ik er best ff in willen sturen hoor, dat is t probleem niet.
@escort77: Gewoon ingevoerd dus. En APK afkeur of geschorst.
@escort77: waarom zou een dealer hem al keuren als hij niet verkocht is nog? Word altijd bij het verkopen gedaan pas zodat de klant daadwerkelijk een jaar apk heeft…
@spykerboy: Tuurlijk niet. Dat geeft toch geen gevoel van vertrouwen bij geïnteresseerden. Lekker als de deal beklonken is en je hoort dat apk afkeur is op diverse punten. Dan ga je je als koper ook afvragen wat voor lijken er nog meer uit de kast komen…
@venividivici: ik werk al jaren in de branche als verkoper, geloof mij zo gaat het altijd, geen enkele dealer die hem keurt voordat hij verkocht is, voorkeuren wellicht, maar afmelden word echt niet gedaan, kost geld en dan gaat een klant zeuren als er 1 maand verlopen is dat ie maar 11 maanden heeft ipv 12… ik heb bij diverse dealers en merken gezeten, het werd altijd gedaan op moment van verkoop.
Koop dan een 996 GT3. 3.6 Mezger motor, handgeschakeld en een stuk goedkoper! Even de looks buiten beschouwing gelaten :P
Als het gewicht van een M3 vergelijkt met een 328ci, is dat 1540 tegen 1365 kg. Is het blok dan zoveel zwaarder?
Doe mij maar een Tesla Model 3…
@skinnybmw: Dan zou ik hem maar snel bestellen want dan heb je hem over een jaar of drie;)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).