Dit is misschien wel de meest avontuurlijke camper op Marktplaats van het moment. Met deze kampeerwagen kun je alle soorten terrein aan.
Als je net als de rest van Nederland na Covid een echte kampeerder bent geworden, is dit misschien wel de tofste camper op Marktplaats op dit moment. Originele Mercedes-Benz Sprinter 319/419 Hymer camper met onder de motorkap een 3.0 liter V6. De bus is voorzien van vierwielaandrijving met hoge en lage gearing.
Je hoeft je dus niet te beperken tot de aangeharkte vakantiefabrieken in Frankrijk. Met deze Hymer kun je de hele wereld aan. Kamperen aan de rand van een Fjord? Bovenop de Schotse heuvels of in de modder van de Zwarte Cross? Met dit bruut stuk camper is het allemaal geen probleem.
Schaarste
Door de populariteit van campers (en caravans) is er momenteel aardig wat schaarste in het aanbod. Menig camper en caravandealer is uitverkocht voor deze zomer. Een bijzonder en exclusief exemplaar als deze camper is kennelijk nog wel te vinden. De aanbieder van deze advertentie op Marktplaats heeft er zelfs twee! In het zwart en in het grijs.
Wat zit er allemaal op deze Hymer Grand Canyon S Crossover, zoals de auto voluit heet. Nou die V6 diesel dus, gekoppeld aan de 7G-tronic automaat. Vierwielaandrijving en rondom LED techniek in de koplampen. De schuifdeur hoef je niet zelf dicht te doen, dat gaat elektrisch. De 16 inch all terrain banden trekken je door elke modderpoel en er past 93 liter diesel in de tank. Dus als je de bush inrijdt kom je er ook weer uit.
Comfort
Deze camper heeft niets met kramperen te maken. Aan comfort ontbreekt het zeker niet. Lederen comfort stoelen, volautomatische airco en afgevuld met actieve rijhulp systemen. Op het gebied van kamperen is er gedacht aan een extra batterij en omvormer van 12 volt naar 230 volt. Een zonnepaneel is mee, luifel eraan en als je niet zonder je televisie kan is er een TV-voorbereiding met DVB-T antenne voorzien.
Als je nog noordelijker de kou en de kerstman wil opzoeken is dat ook geen probleem. De afvaltank is geïsoleerd en verwarmd dus als je lekker hebt gedoucht op je houten vloerrooster in de douche, vriest de afvalwatertank niet kapot. Wel zo handig. Verwarmen van je bus en je water doe je met een dieselverwarming. Diesel heb je tenslotte toch al bij je.
Derde accu
Extra handig als je langere tijd in de rimboe bent is een derde accupakket. De naam is Hymer Smart Battery System. Een accu die je extern kunt opladen met een oplader en zo neem je flink wat stroom mee op reis.
Al dat avontuur is wel voorbehouden aan de wat dikkere portemonnee. Deze Mercedes-Benz Hymer Grand Canyon S Crossover Sprinter 3.0 liter V6 4×4 kost je 169.500 euro. Hagelnieuw met alleen transportkilometers op de teller. Maar dan kun je ook elk avontuur aan.
kniesoor zegt
Byzonder fraai. Maar voor dat geld kan ik de rest van m’n leven ook rondom de aardkloot met m’n luie krent in prima hotels bivakkeren. Dan heeft dat laatste toch de voorkeur.
baardmijt zegt
Dat kan, dan ben je inderdaad niet de doelgroep. Ik ook niet, want ik weet even geen 170k vrij te maken en heb ook niet de tijd om ermee op pad te gaan.
Maar ik begrijp deze vergelijking – die bij campers vaak wordt gemaakt – niet zo goed.
Met een camper ben je vrij(er) in de keuze voor een locatie. Dat is fijn. En je hebt je eigen vertrouwde bedje, ook fijn. Een vrolijk stromend riviertje voor je slaapkamerraam, of een uitgestrekte vlakte. Of een stadhuis met een trouwend stel. Het kan allemaal.
Ik begrijp best dat het een hoop mensen niet aanspreekt, maar op basis van de kosten gaan vergelijken met een hotel is niet relevant, het is gewoon iets heel anders.
kniesoor zegt
Als je budget niet oneindig is – hier kunnen we elkaar de hand schudden 🙂 – rijst de vraag : hoe zou ik het geld, dat ik heb, dan uit willen geven : aan vakanties per camper of in hotels ? Bij beide opties zijn er plus- en minpunten. Bijvoorbeeld die, die jij hier aangeeft. Dat laat onverlet, dat er een keuze gemaakt moet worden. En dan worden het in mijn geval en – op basis van vergelijking – dus hotels. Vrij relevant, wat ik je brom.
polpol33 zegt
Daarbij komen nog de kosten voor stalling, verzekering, onderhoud en afschrijving.
Je moet het dus erg leuk vinden want de kosten per nacht kunnen best boven een 5 sterren hotel liggen.
Robert zegt
Je moet dit inderdaad erg leuk vinden, maar hier is zeker een (toegegeven, kleine) markt voor.
Een zakenrelatie van me heeft zoiets vergelijkbaars. De man is eigen baas, werkt 12 uur per dag en zes dagen per week (soms zeven), en zijn enige uitspatting is z’n camper, met o.a. een drinkwaterresevoir van 1500 liter, douche en toilet aan boord, vaste bedden, zonnepanelen, satellietnavigatie, enz., enz. Er zit zelfs een ‘garagebox’ in met opbergruimte voor twee bromscooters, zodat hij volledig “off-the-grid” kan reizen, wat hij en z’n vrouw dan ook 4 weken per jaar doen.
Ik moet er persoonlijk ook niet aan denken, hoor. Die optie van een vijfsterrenhotel zou mij ook meer aanstaan.
baardmijt zegt
Ja, dat is de inderdaad ook waar.
Voor mijzelf geldt dat ik reizen en kamperen per camper heerlijk vind en het verblijf in een hotel eigenlijk altijd wat ongemakkelijk.
Dus als ik tijd had zou deze camper alsnog afvallen, maar werd het een wat ouder en eenvoudiger exemplaar. Maar ieder zijn voorkeur natuurlijk.
petroldrinker zegt
Koop je ook (bijvoorbeeld) een mooie F430 van om naar de hotels te knallen, overnachten en door naar volgende plek, net als in een camper maar met veel meer rijplezier, en lekkerder kunnen slapen in mijn ogen
fanboy zegt
Wel binnen Europa blijven, want anders loopt de motor niet op die slechte diesel.
eunosroadster zegt
Ooit in zo’n 4×4 Sprinter gereden? Man, wat een dwijl… dan liever een mooie MAN TGE met vierwielaandrijving. Wil je de echte offroad-cappaciteit dan kies je sowieso niet voor een Hymer, maar eerder voor een mooie degelijke Innova of BiMobil o.i.d.
fanboy zegt
@eunosroadster:
Ik heb de vorige generatie in 4×4 en hij rijdt eigenlijk prima, ook als je hard op de snelweg rijdt. Velen zijn te zwaar of het zwaartepunt te hoog. Het kan iets beter qua schokbrekers en dat is gewoon te koop.
Die Innova is op dezelfde Sprinter basis? Dus zelfde 4×4 met low gearing en alles.
Die BiMobils zijn alleen maar groter en zwaarder. Ik neem liever een L2 Sprinter met volledig 4×4 systeem en verder niet teveel fratsen/gewicht.
eunosroadster zegt
Doel dan meer op de compacte Daily 4×4’s met onafhankelijk geveerde opbouwunits. Een Innova op Sprinter maakt natuurlijk qua rijden geen verschil met een Hymer, buiten betere meubelbouw e.d.. Sprinter vind ik een fijne auto op een AL-KO chassis (oké, das geen AWD). Maar 4×4 Sprinter is qua rij-eigenschappen echt veel minder dan een TGE (heb ze beide gereden). Nu is een vergelijk natuurlijk afhankelijk van met welke bril je kijkt. Sprinter AWD is meer voor het échte terreinwerk georrienteerd en het VAG systeem meer op vlak van veiligheid en comfort. Dus al je echt het ruiger terrein in wil snap ik de keuze, maar voor veel kopers (uitzonderingen daargelaten) is het 4×4 toch een gimmick/hebbeding, dan dat ze echt het terrein in gaan. Wat ik dan helemaal niet begrijp is dat mensen zo’n apparaat (4×4 Sprinter) bestellen met een conventionele semi-integraal opbouw (bijv. 4×4 Hymer ML-T). Verminderde rij-kwaliteiten, terwijl je er door de opbouw geen enkele echte offroad-ability voor terug krijgt, ondanks je 4×4. Desalniettemin mooie bus hoor!
Grifo65 zegt
Ja. Diverse. Vind het ondanks 13 cm meer grondspeling best wel meevallen. En er gaat niets boven die heerlijke 6 cilinder. Maar ja, dat is een gevoeltje. En dat heb je of niet….
hzj78 zegt
wat grappig, ik heb net een week een Innova Sprinter 4×4. Hiervoor had ik jaren een Landcruiser hzj 78 met hefdak en ben daar meerdere keren mee naar Afrika geweest. Tot Kaapstad en weer terug. Een echte onverwoestbare 4×4 , zonder elektronica en een lekker ouderwetse 4,2 diesel. Maar ook me naar Ijsland en Noorwegen. enz enz. Nu een sprinter. Niet meer naar Afrika, want dan stopt ie er meer door diesel met veel zwavel . Geen diepe rivercossings en al helemaal geen extreem zwaar terrein. Maar wel een lekker ruim interieur, wc en veel meer comfort tijdens snelweg ritten. Inderdaad is het zwaarte punt is erg hoog , en i.p.v. een goede bodembescherming of schokbrekers investeren sommige liever in een mooi roofrack, lier en andere opties die de auto zwaar en onhandelbaar maken. Binnenkort naar Lapland, ik kan niet wachten….. voor mij geen 5 steren hotel
fanboy zegt
@hzj78: Ik kom ook van 4×4 Toyota’s af met reizen door Azie. Nu ook naar Sprinter 4×4 gegaan en we zijn niet de enige met zo’n beweging, daarom zijn ze zo populair.
4×4 systeem werkt goed. Het is echter geen Toyota. Ik heb een 4×4 Sprinter gevonden met super lage kilometerstand en onderhoudshistorie (iedere 6000km een beurt) en helemaal netjes aan buitenkant. Ik heb al een (voor)aandrijfas moeten vervangen en een slangetje bij turbo lekte op een seal/ring. En dan heeft dit ding het nog super makkelijk gehad in zijn leven.