Is dit de meest puristische Porsche?

Auteur: , 23 Reacties

De auto voldoet aan alle eisen. Maar wat is het eigenlijk?

Porsche-liefhebbers zijn een lastig volk. Ze houden maar van één ding: oude, luchtgekoelde 911’jes. Alles wat moderner is, is ‘geen echte 911’ meer. Gezien het feit dat de 911 telkens populairder wordt, is het duidelijk dat de Porsche purist niet de beoogde doelgroep is. Gelukkig zijn er altijd specialisten die zich om de ware Porsche enthousiasteling bekommeren.

DP Motorsport uit Keulen is zo’n specialist. Het bedrijf is al meer dan 40 jaar in de weer om Porsches net even wat smakelijker te maken. Het is niet een standaardtuner als Gemballa en TechArt. Ze werkten aan race-Porsches als de 956 en 935. Daarnaast hebben ze zelfs een Shooting Brake gemaakt van de Porsche 944. Het is ook een van de weinige Porsche tuners die zich bekommerde om de 928. Kortom, net even wat anders.

Het hoogtepunt van DP Motorsport zijn toch wel de jaren ’80 geweest. Gelukkig is het restomodden op dit moment heel erg populair. Met name Porsches 911 zijn bijzonder populair om onder handen te nemen. Men neme een standaard Carrera, betaal heel veel geld, en laat er een bijzondere straatracer van maken. Singer is hier heel erg bekend mee, maar ook Ruf spint er garen bij. Die kunnen gewoon weer de auto’s bouwen die ze in de jaren ’80 ook al bouwden.

DP Motorsport 964

Het laatste project van DP Motorsport past in dat rijtje, Project Yellow genaamd. Het is een Porsche 911 van de 964-generatie. In plaats van heel veel turbo’s en een bizarre bodykit zijn ze veel subtieler te werk gegaan. Het was de bedoeling om er een soort lichtgewicht clubracer van te maken. Maar niet dermate extreem dat je er de weg niet meer mee op mag. Er is veel gebruik gemaakt van lichtgewicht materialen als koolstofvezel (koets), aluminium (bagageklep en motorkap) of plexiglas (glas). DP motorsport hanteert de regel dat 25% minder gewicht en 30% meer vermogen resulteren in 100% meer rijvreugde. Bij deze 911 pakte dat ook erg goed uit.

De gehele koets werd gespoten in Porsche kleurcode 114 (Signaalgeel). De auto staat flink lager dankzij een KW Clubsport schroefset. Ook hebben ze de motor aangepakt, zij het wederom subtiel. Het blok werd uitgeboord tot 3.800 cc en kreeg nieuwe nokkenassen, kleppen en een M&M-uitlaatsysteem. Het totale vermogen bedraagt 329 pk. Het vermogen wordt uiteraard enkel op de achterwielen overgebracht. Een sperdifferentieel is uiteraard aanwezig. Enige dissonant zijn de velgen. De OZ Ultraleggera III velgen zijn absoluut erg fraai, maar iets te modern voor een 1990 Porsche. Ze dragen wel bij met het verlagen van het onafgeveerde gewicht.

DP Motorsport Porsche 911

Ook in het interieur zijn ze aan de slag gegaan. Er zitten twee ‘Pole-Position’-racekuipen in van Recaro. Jezelf vastbinden doe je met de OMP 4-punts harnasgordel. Uiteraard is het interieur grotendeels gestript. Er is geen achterbank meer, maar wel een rolkooi en een 350mm stuurwiel van Momo. Om het interieur toch nog cachet te geven, werd het grootste gedeelte afgewerkt met alcantara. Prijzen zijn niet bekend.



23 reacties

Prachtige auto, en imho toch een van de meest begeerlijke. Tuurlijk: een widebody met 500 pk is leuk, maar dit is gewoon snel zonder de pretentie te geven dat ie een tunerscreatie is. Of dat ie nog de snelste tijd wil zetten op de ‘ring. Maar niet de indruk wekt dat een kever er zomaar voorbij komt.
Toe aan weekend. Bij DP dacht ik even aan heel andere dingen…

Maar wel een gaaf ding hoor, onwijs! Ik zou alleen wel de stickers achterwege laten. Maar goed, daar houden Duitsers eenmaal van.
@viezefreddyw: vieze freddy..
@lekkaah: misschien dacht hij wel aan de Democratische Partij
@lekkaah: Lekkaah toch?
@viezefreddyw: tuurlijk…geen probleem hoor!
@viezefreddyw: daar heb ik altijd last van bij POV…
@viezefreddyw: helemaal met je eens dat het een onwijs gaaf ding is en stickers is net even 2much. Altijd als ik een Porsche van deze 964 type zie, dan zie ik een “echte”911. Notabene nog een ontwerp van onze nederlandse Harm Lagaaij. Voor mij is deze qua rijden ook geweldig leuk en puur.
@viezefreddyw: die redenering is airtight ;)
Prachtig!…..zoals Chapman al zei: “add power and you are quicker on the straights, add lightness and you are quicker everywhere…”
De Ultraleggera’s zijn toch niet de lichtste? Dacht dat de Allegritta lichter was.
Maar eigenlijk moet er een setje BBS LM onder! (maar die zijn niet zo licht)
Gaaf ding om te zien!
Alleen jammer van die stickers, verder nadert deze Porsche perfectie!
Ik ben een groot liefhebber van Porsche, maar dit doet me toch erg weinig. In mijn ogen is de 964 de meest milukte 911 in de lijn. Het lijkt een slechte facelift van de 3.2 waar ‘modernere’ elementen op geschroefd zijn zonder verder naar het geheel te kijken.

Deze varient gaat nog even verder op dat thema en maakt het dus alleen maar erger.
@airc: Inkoppertje misschien, maar dat gevoel heb ik bij elke 911 die een vorig model doet opvolgen.
Setje originele Porsche Cupvelgen er onder. Of anders Fuchs velgen. Stickers er af en het is de perfecte 911.
Het heeft wat weg van een RS.

De OZ velgen storen me niet. Wel zat ik te denken of een set velgen met centerlocks niet leuker smoelt. Die heeft OZ ook wel in het pakket denk ik.
Prachtige creatie en de liefde spat er van af! De 964 blijft toch mijn favo Elfje. Komt ook door m’n leeftijd.
Erg cool allemaal, dat restomodden. Ik vraag me wel af wat dit voor de toekomst gaat brengen.

Dit maakt de écht originele 911’s alleen maar zeldzamer en daardoor nog prijziger. Ik ben ook erg benieuwd wat een restomod over 15 jaar waard is. Gaan ze de tuner-hoek in waarbij waardes doorgaans (hard) dalen na alle veranderingen. Want in principe blijven het originele producten waarop een hoop aftermarket spullen worden geklust, alleen niet zo exorbitant als de gemiddelde Paul Walker filmbolide.

Of worden ze juist door hun exclusiviteit net zoveel of nóg meer waard dan de originelen? Zoals bij oude Zagato, Touring of Vignale modellen van weleer.
@nerekop: wat gemod kan worden kan ook terug gemod worden. Al hoewel het dan restauratie genoemd wordt.
DP betekent in mijn woordenboek iets heeeel anders.
Hmmm hij zit wel erg snel in het rode toerengebied.
Deze is misschien mooier om te zien, maar doe me om te rijden toch maar een nieuwe.
Als het een purist was had hij de auto wel origineel gelaten dus waar die titel op slaat?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).