Hoe zeldzaam is een Porsche 964 eigenlijk?

Auteur: , 69 Reacties
Porsche

Elke auto is tegenwoordig uniek, maar wat zijn nu de harde aantallen? Vandaag kijken we naar de Porsche 964.

De Porsche 964 was een enorm belangrijke auto voor Porsche. De 964 bracht veel vernieuwingen als vierwielaandrijving en een puike automaat, de Tiptronic. Ten opzichte van zijn voorganger was het overduidelijk een veel modernere auto. Het zorgde ervoor dat Porsche met het concept ‘911’ er nog een tijdje tegenaan kon. De 928 werd uiteindelijk het topmodel van Porsche, niet de vervanger voor de 911. Saillant detail: de 928 heeft de 964 gewoon overleefd.

Op een of andere manier is de 964 de Porsche zoals je hem graag ziet. Qua formaat is ‘ie precies goed. De rechte koplampen staan schitterend. Denk aan een 911 en je denkt aan een 964. Maar als je een 964 wilt, voor welke moet je dan gaan? De prijzen van tegenwoordig stijgen de pan uit. Elke Porsche 964 is bijzonder, uniek en zeldzaam, toch? Om het kaf van het koren te scheiden heeft de redactie van Autoblog het onderstaande overzicht gemaakt. Zo kun je in een handomdraai zien hoe bijzonder de 964 in kwestie is. De prijzen zijn moeilijk vast te stellen. 964 rijden begint bij zo’n 40.000 euro. Dan heb je een Cabrio met tiptronic automaat of vierwielaandrijving. Destijds waren dat een dure combinaties, maar tegenwoordig wil men tweewiel-aangedreven coupé’s met handbak. Uiteraard geldt: hoe zeldzamer, hoe duurder. Daarom trappen we af met de reguliere coupé om te eindigen met een 964 waarvan er maar eentje is gebouwd!

Disclaimer: ondanks dat we met de grootst mogelijke zorg de cijfers hebben uitgespit, kan het mogelijk zijn dat het daadwerkelijke aantal licht afwijkt. Sommige bronnen vermelden net iets andere cijfers dan andere. Helemaal met de zeldzaamste modellen. Nog een afwijking zit hem in Porsche Exclusive. Deze worden officieel niet meegerekend. Porsche Exclusive gebruikt namelijk een (bijvoorbeeld) Carrera of een Turbo als basis, om daarvan een bijzondere uitvoering te maken.

Type: 911 Carrera 2 / Carrera 4 Coupe
Aantal gebouwde exemplaren: 33.983
Periode: 1989 – 1994
Het gros van de modellen is een eenvoudige Coupé, al dan niet met vierwielaandrijving. De 964 was de eerste 911 die je met vierwielaandrijving kon krijgen. Sterker nog, in 1989 kon je enkel kiezen uit aandrijving op alle wielen. Pas een jaar later werd de Carrera 2 leverbaar.

Porsche

Type: 911 Carrera 2 / Carrera 4 Cabriolet
Aantal gebouwde exemplaren: 14.940
Periode: 1990 – 1994
De Cabriolet bleek ook een zeer populaire variant, met name in Amerika. De Carrera 2/4 Cabriolet was overal leverbaar tot 1993, terwijl de USA een modeljaar extra kreeg (1994).

Porsche

Type: 911 Carrera 2 / Carrera 4 Targa
Aantal exemplaren: 4.259
Periode: 1990 – 1994
De Targa was oorspronkelijk bedoeld als alternatief voor de Cabriolet, maar werd uiteindelijk de derde keuze uit het gamma. Relatief gezien was de Targa in Europa veel populairder, vandaar dat het laatste modeljaar juist niet in de VS is geleverd. Nu wel weer populair in de VS dankzij Singer, die maar wat graag deze Targa als basis neemt voor hun uber-briljante creaties.

Porsche

Type: 911 Turbo 3.3 Coupe
Aantal exemplaren: 4.017
Periode: 1991 – 1992

Porsche had iets meer tijd nodig om met een turbovariant van de 3.6 liter ‘M56’ motor te komen. Daarom kreeg de eerste 964 Turbo de motor uit de 930 Turbo. Wel werd de motor aangepast: de motor was soepeler met een minder aanwezig turbogat. De 964 Turbo was nog echt een brute auto. Een enkele grote turbo, achterwielaandrijving en een handbak. Het is wetenschappelijk bewezen dat rijden in een 964 bevorderlijk is voor de baardgroei.

Porsche

Type: 911 Carrera RS
Aantal exemplaren: 1.992
Periode: 1992

De favoriete auto van velen. In vergelijking met de huidige RS’en nog een echte auto voor echte mannen. In een jaar tijd zijn er bijna 2.000 van gebouwd. Ondanks de bizarre prijsstijgingen: zó zeldzaam is een 964 RS dus niet. Er zijn twee varianten: Touring en Leichtbau.

Porsche

Type: 911 Turbo 3.6 Coupé
Aantal Exemplaren: 1.437 exemplaren:
Periode: 1991-1992

Bad boys, bad boys
What’cha gonna do?
What’cha gonna do when they come for you?
Bad boys, bad boys
What’cha gonna do?
What’cha gonna do when they come for you?

Porsche 911 Turbo 3.6 (964)

Type: 911 Speedster
Aantal exemplaren: 936 
Periode: 1993
Porsche heeft een lange traditie als het aankomt op Speedsters. De Cabriolet is de open sportwagen waar je elke dag in kan rijden, de Speedster is de knetterharde rijdersauto voor de hete zomerdagen. Ook een perfect cadeau voor de verjaardag van @CasperH, check hier de rijtest met deze epische auto.

Porsche

Type: 911 30th Anniversary
Aantal exemplaren: 911
Periode: 1993
Feestjes en Porsche gaan goed samen. Bij elke gelegenheid weet Porsche wel een aardig feestmodel te presenteren. Een van de meest legendarische is de 30th Anniversary. Dit zijn allemaal vierwielaangedreven Coupé’s met de brede Turbo body, maar zonder de grote spoilerplank op de kont. Bijna alle exemplaren zijn auberginekleurig, op een paar ijs-zilveren (check deze met 450.000 op de klok) exemplaren na. Naar het schijnt zijn er een stuk of 15 Anniversary modellen nog afwijkende kleuren als rood en geel, zonder Anniversary badges.

Porsche

Type: 911 Carrera RS America
Aantal exemplaren: 768
Periode: 1993 – 1994

Ondanks de naam is het geen echte RS. In basis is het een iets sportievere en lichtere Carrera. Sommige dealers hadden echter werkelijk alle opties aangevinkt met items als airconditioning en een zonnedak waardoor de gewichtsreductie een beetje tegenviel. Ook is de motor een standaard Carrera-motor met 250 pk. Ten opzichte van een reguliere RS is de RS America te herkennen aan de taartschep achterop.

Porsche

Type: 911 America Roadster
Aantal exemplaren: 250
Periode: 1991 – 1992

Deze benaming werd al eens gebruikt in de jaren ’60, met de Porsche 356 America Roadster. Het was net als de Speedster een sportievere variant van de Cabriolet, maar minder hardcore. De achterbank ontbrak bijvoorbeeld. De achterkant is net als de Anniversary van de Turbo, wederom zonder een Whale-tail spoiler. Extra zeldzaam zijn de varianten met Tiptronic: daar zijn er maar 41 van gebouwd.

Porsche 911

Type: 911 Turbo S 3.3 Coupe
Aantal exemplaren: 86
Periode: 1992

Misschien wel de heilige graal van de 964. De Turbo S 3.3 was in eerste instantie een conceptstudie, maar Porsche Exclusive heeft er uiteindelijk 86 van gebouwd. De 3.3 liter Boxer (nog altijd het 930 blok) werd gekieteld naar 381 pk, terwijl het gewicht met 110 kg afnam.

Porsche

Type: 911 Turbo S 3.6 Flachbau Coupé
Aantal exemplaren: 75
Periode: 1994

Deze heeft wel de nieuwere 3.6 liter boxer turbo onder de kap, in dit geval met het X88 pakket, waardoor deze topper wederom 381 pk levert. Maar het meest bijzondere is natuurlijk de voorkant, die perfect in de pas liep met de 968 en 928 (die op dat moment nog in de showrooms stonden). Schreeuwend duur, trouwens: de laatste werd geveild voor iets meer dan een miljoen dollar.

Porsche

Type: 911 Carrera RS 3.8
Aantal exemplaren: 55
Periode: 1993

Iedereen heeft het over de 964 Carrera RS met 3.6 motor, maar er was nog een sterkere variant. Deze had een grotere 3.8 liter motor (eigenlijk een 3.7) met meer vermogen (300 pk!). Maar de grootste verandering is de attitude van de RS 3.8. Geen opvallende koets, maar zwaar bespoilerd met de brede Turbo heupen en dikke 3-delige 17″ Speedline-velgen. Eigenlijk een race-auto voor op straat.

Porsche

Type: 911 Carrera Cup USA Edition
Aantal exemplaren: 45
Periode: 1992

In de Verenigde Staten zijn ze gek op trackday-auto’s, maar kregen ze géén 964 RS. Porsche US besloot er wat aan te doen en startte met het opzetten van een 964 Cup raceserie. Daarvoor bestelde het 45 kale 964’s met RS-goodies maar dan in een US-specificatie 964. Er kwamen er 45, waarvan 25 zijn omgebouwd naar racer. De cupserie kwam nooit van de grond, dus werden de racers verkocht aan particulieren. De 20 straatversies zijn, hoe kan het ook anders, erg duur aan het worden.

Type: 911 Carrera 4 Leichtbau
Aantal exemplaren: 21
Periode: 1991 -1992

Verreweg de meest bijzondere auto in deze lijst. De 964 moest de meest effectieve trackday auto ooit worden. De motor is een tot ongeveer 270 pk gekietelde 3.6. Het meest bijzondere is de aandrijflijn, deze komt van een 959. Om het gewicht laag te houden werd werkelijk alles eruit gesloopt. Met succes, want de 964 Leichtbau woog 1.050 Kg.

Porsche

Type: 911 Turbo S2 3.3 Coupe
Aantal exemplaren: 20
Periode: 1992

Wederom een model om de vingers bij af te likken. De Turbo S2 was eveneens een model speciaal voor de VS. Daar kregen ze de 3.3 Turbo S niet, dus dit was een goedmakertje. Dus ook hier de 381 pk sterke 3.3 liter turbo. Het grote verschil is dat de S2 een stuk luxer was (en zwaarder).

Porsche

Type: 911 Turbo S 3.6
Aantal exemplaren: 17
Periode: 1994

In principe is dit de Flachbau, maar dan met een normale neus. De meeste kopers gingen voor de platte neus, maar er waren 17 mensen die de standaard lampenset beter vonden staan. Daardoor is het een minder opvallende auto, maar wel veel zeldzamer.

Porsche

Type: 911 Turbo Cabriolet
Aantal exemplaren: 8
Periode: 1992

Hoe zeldzamer de auto’s, hoe zeldzamer de informatie. Er schijnen er acht gebouw te zijn, waarvan zes met een 3.6 motor en twee met een 3.3. Eentje daarvan heeft een slanke koets, alle andere een brede Turbokoets. Officieel erkend Porsche deze auto’s niet. Het zijn wederom producten van Porsche Exclusive. Op speciaal verzoek (en tegen torenhoge vergoeding) combineerde Porsche Exclusive de Cabriolet-koets met een Turbo motor.

Porsche

Type: 911 Targa Florio
Aantal Exemplaren: 6
Periode: 1994

In de transitie van 964 naar 993 bleef Porsche zitten met een aantal 964 Targa body’s die maar niet opgingen. Om te voorkomen dat Porsche er niets aan had, nam Porsche Exclusive ze over. Met name het interieur werd aangepakt: bijna elk mogelijk onderdeel werd bekleding met Exclusive leder. Ook werden er extra schilden in het leer gestanst alsmede de gebruikelijke typenaam-badges.

Porsche 911 Targa Florio (964)

Type: 911 America GS
Aantal exemplaren: 1
Periode: 1995
Je hebt bijzonder en je hebt uniek. Deze 964 is uniek, want er is er maar eentje van. De America GS is het geestekindje van Robert Linton. Zijn visie was om koolstofvezel toe te passen in straatauto’s. In samenwerking met Harm Lagaay en Porsche werd de GS ontworpen. Het was een 911 Cabriolet met hardtop (inclusief zonnedak!), tiptronic transmissie en achterwielaandrijving. Dat klinkt niet als een lichte auto, maar omdat bijna alles van carbon werd gemaakt (inclusief de wielophanging!) woog de America GS maar 950 Kg. Tel daarbij op de atmosferische motor goed was voor 400 pk en je kan veilig stellen dat dit de snelste 964  is.

Porsche



69 reacties

Dank, mijn complimenten aan @Willeme
“De 3.3 liter Boxer (nog altijd het 930 blok) werd gekieteld naar 381 pk, terwijl het gewicht met 110 pk afnam.”

110 pk afvallen. Doe je niet zomaar ff.

Porsche 911 turbo 3.6 mooiste Porsche aller tijden…
Mijn favoriete generatie 911. Die old-school look met die (toen) moderne technologie vind ik fantastisch. Ik vind het een erg ondergewaardeerde 911 eerlijk gezegd. Als ik mocht kiezen, dan doe maar die RS 3.8.
Geweldig artikel! Ik heb zelf een 1992 964 C2 met handbak Schiefer Grau dus ben niet neutraal 😊
@ce: heb je die ergens op autojunk staan?
ce via iPhone app
@dare2think: sorry voor late reactie – nee heb geen fotos staan – is wel een pareltje om mee te rijden. Ben vorige week bij mn handelaar een 3.3 Turbo X33 WLS gaan testrijden… jezus wat een brute bak was dat… auto heaven!!
@ce: Hoe betrouwbaar is zo’n ding? Heb enkele maanden geleden zelf gekeken naar oude 911’s. Ik kwam toen uit op een 964 Targa 4 uit 1990. Ben er ook mee gaan testrijden. Toen bleek helaas dat het vierwielaandrijving systeem compleet om zeep was. Toen dacht ik: “nee, laat maar.”
@kapiteinaudi: volgens mij redelijk betrouwbaar. Zeer hoge kilometerstanden zijn geen uitzondering, ik ben ze wel met meer dan 4ton op de teller tegengekomen en rijden nog als een zonnetje.
Als het onderhoud maar goed uitgevoerd is (door Porschespecialist of dealer) en alle facturen moeten aanwezig zijn.
Dan zou ik het wel durven, zelfs met een hoge km stand.
ce via iPhone app
@kapiteinaudi: hi KA, je moet gaan voor een vol origineel model, en ook motorrevisie gedaan. 964s lijden namelijk van motorpakkingen die lekken na 100,000 km. Een grondige motorrevisie zorgt dat dat probleem jou niet achtervolgt. Ik rijd al 3 jaar zonder uitzonderlijke kosten.
@ce: schiefer grau erg mooi. Zelf een ’91 midnight blue C4 in de goeie tijd tegenaan gelopen. Wat een fijne machine. Intussen op bilstein, HR en fuchs. Mooi artikel!
ce via iPhone app
@porker: Thanks! Midnight blue ook erg mooi. Welke kleur vanbinnen?
Gaaf artikel! Blijft in mijn ogen een van de mooiste types van de 911. Heb goede herinnering aan de turbo S in het spel ‘need for speed Porsche unleased’
@graafke: zat er een 964 Turbo S in Porsche: Unleashed? Dacht ik ze allemaal te hebben…
@willeme: https://www.youtube.com/watch?v=z_2u6RUBZ0s
@graafke: ah! Ik had de PC versie, serieus een compleet ander spel, volgens mij.
@willeme: klopt ik heb hem ook voor de pc gehad…dat is volgens mij nfs Porsche 2000https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Need_for_Speed:_Porsche_2000
@graafke: Klopt. In Europa had je Porsche 2000 en in de VS heette het spel Porsche Unleashed.

Ondanks dat er zoel een PC als PSX versie van was, leken ze totaal niet op elkaar. Echt compleet andere spellen. Mijn voorkeur gaat naar de PC versie. Die was uitgebreider qua gameplay (meer driving misslons en dergelijke) en qua auto’s. Je kon zelfs de 928 GTS, 996 GT3 en nog wat modellen downloaden. Al weer 17 jaar geleden…
@willeme: 17 jaar geleden…wij worden er ook niet jonger op ;)
Een Targa met turbo heupen zou mijn natte droom zijn! De 964 is voor mij de belichaming van de 911, alles wat er na is gekomen is leuk, maar kan hier niet aan tippen imo.
Doe mij maar de Hank Moody versie!
ce via iPhone app
ce via iPhone app
@svenska_aeroplan_ab: vooral voor wat er gebeurt nadat Hank thuiskomt met de 964… 👍
Die bad boys porsche. Wat een gaaf ding is dat toch. Jammer dat ze nu niks moois meer maken bij porsche.
Persoonlijk vind ik een 993 een mooiere auto, maar wát een kanon kan deze ook zijn. Vind de turbo cabriolet erg dik.
Prachtig artikel van een mooie auto maar mijn voorkeur gaat uit naar de 993
964 is love <3

Stuk voor stuk snoepjes! Dank voor de uiteenzetting. Kan van pas komen voor de spottersbrigade.
Wat een hardcore porno artikel was me dat! Word ik effe stil van…
Misschien wel de mooiste 911, zeker met die helemaal rode achterlichten/reflector achterop een zwarte 911 Turbo 3.6 Coupé.
Leuk stuk over een top auto. Kleine correctie op “964 rijden begint bij zo’n 40.000 euro. Dan heb je een Cabrio met tiptronic automaat en vierwielaandrijving”. Dit moet zijn tiptromic of vierwielaandrijving. De combinatie hiervan is nooit gemaakt in de 964.

Nogmaals verder een erg leuk stuk!

-Edit: klopt helemaal! Is aangepast, thanks!-
@lverheul: zeg dan ook gewoon tiptronic zonder m haha
Fantastisch artikel! En wat een duizelingwekkend aantal varianten, ik wist dat het er veel waren, maar ik verbaasde me hoeveel ik moest scrollen. Een Carrera 2/4 is voor mij al prima, maar wat lijkt het me gaaf als je ooit zo’n America Roadster, 30th Anniversary of Turbo S kunt bezitten!
Mijn favoriet is de “bad boys” 911 turbo 3.6.
De 964 is de lelijkste van de range. Zelfs de 996 is nog mooier. De oude 3.2 lijnen gecombineerd met wat nieuwe skirts en bumpers en die lelijke spiegel. Nee dank je. Geef mij maar een vroegere of latere.
20 versies van 1 auto. Beetje overdreven
Die “bad boys” 964, is dat geen turbo S? Een 964-reeks enkel in het donker-paars? Geloof dat het personage van Will Smith het nog in de film heeft over een gelimiteerde versie.
Wagen in de film heeft franse nummerplaten volgens mij.
@ericc:
Hij heeft het over een gelimiteerde maar in realiteit is het een 3.6 Turbo bij de statische scènes en een reguliere 3.3 Turbo (met 3.6 Turbo velgen…) bij de actiescènes…
@stijnb: dan moet ik nogmaals ne keer op youtube de scenes bekijken. Ben benieuwd of ik verschil zie.
Alvast bedankt!
@ericc:
Graag gedaan!
Door twee details zie je snel het verschil tussen de twee gebruikte wagens, de rode remklauwen bij de Turbo 3.6 (tegenover zwart bij de 3.3) en het achterschrift op de motorkap “Turbo 3.6” in plaats van “Turbo”…
Ik meen me te herinneren dat de 3.6 de wagen van de regisseur was.

Een Turbo S kon het nooit geweest zijn, want die had onder andere een specifieke achterspoiler en luchtinlaten in de flanken.
PS. Mijn maat verkoopt z’n 964 carrera 2 met automaat. Zwarte met cremekleurig interieur. Oranje cupvelgen, spiegels in oranje en Carrera op de flanken in het oranje.
Heel erg mooi artikel over de mooiste 911 ooit gebouwd. Als ik er eentje moet kiezen dan ga ik voor de Turbo 3.6 Coupe van de film Bad Boys. Wat mij betreft de mooiste van het stel met een ideale mix tussen luxueus en zeer snel.
Leuk zo’n artikel! Zijn toch best veel uitvoeringen van geweest.
Op catawiki kan nog een dag geboden worden op een heel aantal soorten:
https://veiling.catawiki.nl/youngtimer-veiling
Dit is wederom een gaaf artikel! Zeer goed geschreven! Vorig jaar, nov/dec heb ik mailcontact met iemand in Amerika gehad om zijn gestripte RS America te kopen. Dus alleen chassis, carrosserie, overige plaatdelen. De auto stond nog wel op de wielen maar was verder gestript. Zijn vraagprijs is 30.000$, dan moet je een donor 964 kopen voor de resterende onderdelen. Doordat de motor en versnellingsbak er niet meer bij zit ga je net deze auto niet goed wegkomen. Matching numbers is essentieel bij dit soort auto’s, is dat niet het geval gaat de waarde flink omlaag.
@rufctr01: Potver, dat was een erg gaaf project geweest zeg! Jammer dat het er niet van gekomen is. Moet toch een droom zijn. Van mij in ieder geval wel…
@viezefreddyw: van mij ook!
Ik had in Duitsland een redelijke 964 Carrera 2 gevonden voor rond de 20.000. De auto was niet puntgaaf, maar het ging mij om het blok en versnellingsbak, dashboard, kabelboom en nog wat andere zaken.
Dan zit je al over de 50.000, dan moet je nog beginnen, blok en bak reviseren, spuiten en allerlei onderdelen kopen.
Dan kom je qua kosten al redelijk in de buurt van een originele RS America.

Dit is hem, 30.000 dollar is minimumprijs.

http://www.ladismantler.com/1993-porsche-911-rs-america-coupe-project-shell-body-roller-clean-title/
@rufctr01: Lijkt mij erg gaaf om te kunnen doen maar ik vind het wel echt serieus veel geld hoor. Ik zou het er eerlijk gezegd niet voor over hebben tenzij ik echt in de slappewas zou zitten. Maar ja, aan de andere kant. Een hobby kost nou eenmaal geld he. En nu ik er zo over nadenk, als ik het echt op mijn heupen zou krijgen, zou ik het ook zomaar kunnen doen.
@viezefreddyw: haha, ik zit ook niet in de slappe was. Ik moet er ook hard voor werken. Ooit heb ik een 911….
Ik denk dat het een 997 gaat worden, die zijn nog redelijk betaalbaar.
@rufctr01: We moeten er allemaal hard voor werken. En dat is juist het mooie, dan verdien je het juist! En als het je droom is, je kunt het financieren, waarom niet? Ik zou je voor gek verklaren.

Om er even een quote van @svenska_aeroplan_ab bij te halen; het leven is te kort om saaie auto’s te rijden. Geen woord aan gelogen.
@viezefreddyw: helemaal met jullie eens!
Van de 964RS had je 3 varianten: M001 (reguliere), M002 Touring en M003 N/GT…
http://drivr.be/2013/05/04/gastbijdrage-porsche-unikate-van-weleer/
Deze Porsche was even betaalbaar, totdat het model 25 jaar op de markt was en dus een oldtimer zou worden. Vanaf dat moment ging mijn droom in rook op. Deze is veel mooier dan het g model dat deze 964 aflost. De 993 is nog mooier en de 996 is te onderhoudsgevoelig. Oftewel, helaas geen Porsche voor mij mogelijk. 😪
@hans12670: de 968 is minstens net zo goed zo niet beter als rijdersauto. De boxster rijdt rondjes om de 964. De 944S2 is een ideaal weekend speeltje… De 928 de perfecte GT, wat nou geen Porsche mogelijk. Je bedoelt waarschijnlijk geen 911 mogelijk.
@airc: de 968 ClubSport is een van de leukste Porsche speeltjes waarmee ik heb gereden. Geniaal goede wegligging, zeer betrouwbaar en best wel spartaans.
Ook een 968 ClubSport is helaas niet meer te betalen, prijzen gaan al richting de 70.000 euro terwijl de auto destijds 110.000 DM kostte. Ik weet de guldenprijzen niet meer, zal rond de 130.000 gulden zijn.
@rufctr01:
Kan enkel maar beamen dat de 968 CS een geniale wagen is. Het stuurgevoel en balans, evenwicht in het chassis, is een waar genot. Je kan die wagen zo mooi tot aan de, erg ver liggende, gripgrens rijden met een perfect gevoel over wat er gaat gebeuren. Uiterst communicatief onderstel en stuur. Zelfs in zware regen nog perfect te rijden zonder al die moderne elektronica, geeft aan hoe goed de balans in de wagen is.
Ik heb zelf zo’n CS en een Elise S1 (111S) en toch is het de CS die mijn favoriet is. Ook de motor is, ondanks dat het een vierpitter is, top. Mooie koppelrijke 3-liter (305Nm) die graag in de toeren klimt. Tel daar nog krachtige remmen (zeker bij de optie M030) en een schitterende zesbak bij op en je hebt driving heaven…
Zelfs mijn broer, die 993 rijdt, is verzot op rijden met de 968 CS.
Tel daar nog bij op dat ze erg zuinig omspringen met benzine, een ruime koffer voor weekendjes weg hebben, haast bulletproof zijn en je zit verdomd dicht bij een perfect wagen.

Een CS met leuke, sportieve opties (zoals M030 of een after market pakket dat ook grotere remmen, dikkere stabi’s en een stugger onderstel biedt) is nog steeds te vinden voor 35.000 euro in België of Frankrijk. In België staan er bijvoorbeeld al geruime tijd een handvol CS’en te koop voor 40k+, daar kan inmiddels wel wat af. En anders koop je een reguliere 968 voor 20k of een 944 S2 voor 13k en pas je deze aan voor 5k, zodat je tot op 95% van een CS komt… It isn’t too late yet!
@willeme Hoort de slantnose er niet tussen? Of vloek ik in de kerk nu?
@camber24: laat maar, is de 930 zie ik
@camber24: 964 Flachbau is een slantnose ;)
Fantastische auto’s hoor, maar het zijn altijd al veel te veel verschillende versies van dezelfde auto geweest. Aan het einde van het (overigens hartstikke goede!) artikel is mijn conclusie dat ik als ik er een zie rijden, nog steeds niet weet wat voor versie het is.
Die turbos en rs modellen, heerlijk!
Netjes uitgezocht…. dit maakt autoblog nou echte auto liefhebber wikipedia
MY 1989 had enkel de C4, mijn 964 uit september 1989 is een vroege C2 van MY1990.
@p964: Ik wou dit ook al aankaarten, die van mij is 24 oktober 1989 op kenteken gezet. Als t goed is heb jij ook de enkel-pots remklauwen achter. Daar aan zijn de hele vroege te herkennen:)
@misschienjemoeder: klopt: het gaat om de modeljaren, die liepen (en lopen) altijd iets vooruit op de daadwerkelijke jaren.
@misschienjemoeder: die heb ik ook inderdaad. Hoe is de jouwe verder geconfigureerd? Ikzelf heb een schuifdak en een donkerblauwe uni lak gecombineerd met blauw halfleder interieur. Bij aanschaf voorzien van Bilstein B6 en H&R rood.
@p964: Marineblauwe C2, handbak, schuifdak, donkerblauw interieur zonder airco. RS velgen en verder volledig origineel.
Ik ben geen 911 man maar als ik een 911 mocht kiezen dan werd hij identiek aan de badboy Porsche.

Ff m’n geld tellen.
Mijn schoonpa heeft een 964 Carrera 2 Cabriolet. Volledig origineel en op de cupvelgen. Fantastische bak echt! In het donkerblauw. Echt een juweeltje.
Zou er nog wel eens een 964 (of is het nou ‘965’ ?) Turbo 3,6 bij willen hebben. In speedgelb. Prachtauto.
Wat een top-artikel, echt genieten dit verhaal + de foto’s.

De 964 is al vanaf de introductie mijn favoriete 911, de Turbo 3.6 is voor mij zonder twijfel de über-911. Qua vormgeving pure kunst!

Nog wel even doorsparen, ik heb vorige week via eBay allereerst maar geïnvesteerd in de originele Duitse brochure,; zelfs die ging qua prijs al over-the-top; je moet toch wat…
ce via iPhone app
Voor dit soort artikelen ben ik superfan van Autoblog. Top gastronomie voor lezers met “Benzin im Blut” 😍👍

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).