De 13 coolste Shooting Brakes op een rij

Auteur: , 87 Reacties

Een combinatie van een coupé en stationwagon. Kan het nog cooler?

BMW M Coupe

Ergens is deze mix van power, snelheid, praktisch gemak en exclusiviteit waanzinnig gaaf. Het is echt een autotype voor ‘de kenner’. De redactie heeft nog nooit een rapper, voetballer of hoodvlogger in een Shooting Break zien rijden. Zie het zo: een M3 wordt gewaardeerd door zowel fijnproevers als patsers, terwijl een M Coupé enkel gewaardeerd wordt door liefhebbers.

Om meteen met de deur in huis te vallen: de Mercedes-Benz CLA en CLS Shooting Brake zijn geen Shooting Brakes. Dit is een pure marketing term die niet echt klopt. Het zijn namelijk liftbacks (of stationwagons met weinig laadruimte), maar dat klinkt minder cool. Mercedes heeft er sowieso een handje van. De reguliere CLA en CLS worden ‘vierdeurs coupé’s’ genoemd, maar zijn gewoon sedans met bizar weinig hoofdruimte achterin. De kroon wordt gespannen door BMW. Daar wist een verkoper mij mede te delen dat een X6 een heuse coupé was. Not cool, dude.

Maar wat is een Shooting Break dan wél? Eigenlijk is het simpel: een coupé met een lange daklijn en derde deur. De term ‘Shooting’ heeft niets te maken met de snelheid van de auto, alhoewel sommige Shooting Breaks zéér potent zijn. Dit type auto werd speciaal gebruikt voor de jacht. De heer van stand kon dan in een dure en bijzondere auto rijden, terwijl er voldoende ruimte was voor de geweren en jachthonden. Dat is de geschiedenis in de spreekwoordelijke notendop, als je meer wil weten dan raden we DIT ARTIKEL aan!

We nemen de coolste met je door:

Aston Martin V8 Sportsman Shooting Brake
Bij deze Aston zou je verwachten dat er meer van gebouwd zijn, want je ziet ze nog wel eens voorbijkomen op diverse veilingen. Niets is minder waar, want er zijn slechts 2 stuks van gebouwd. Beide in non-metallic British Racing Green (zoals het heurt) met eveneens groen lederen bekleding. Onder de kap huist de legendarische Tadek Marek V8, goed voor 354 pk. Ondanks dat deze auto Britser dan Brits was, waren beide exemplaren uitgerust met het stuur links.

Aston Martin V8 Sportsman Shooting Brake

BMW M Coupé
Waarschijnlijk de meest bekende op Autoblog. Waarom BMW deze auto heeft gebouwd is niet echt duidelijk. De M3 van de E36 en E46 generatie waren een stuk beter, praktischer, sneller en goedkoper. Daarbij was niet iedereen fan van de looks. De Audi TT was net op de markt en dat was pas een geslaagd ontwerp. We zijn nu 18 jaar verder en de M Coupé is er alleen maar mooier op geworden. De M Coupé was overduidelijk geïnspireerd op de oude Shooting Brakes van weleer. Wellicht iets overdone, te kitscherig en overdreven, maar dat was juist zijn charme. Verplicht leesvoer van @Larssb vind je hier.

BMW M Coupe

Callaway Aerowagen
Dit is eigenlijk geen auto dan wel een conversie. Callaway kun je het beste omschrijven als de Amerikaanse evenknie van RUF. De benadering voor verbetering en oog voor detail kent veel overeenkomsten. De Aerowagen concept was er vanwege twee redenen. De eerste is de ruimte. De Corvette C7 is voor zijn soort redelijk praktisch, maar een extra 150 liter kan natuurlijk nooit kwaad. Ten tweede is de aerodynamica van de C7 niet helemaal optimaal. Dus twee vliegen in één klap. Eigenlijk drie, want de Aerowagen is ook meteen de mooiste Corvette variant. Je kan de conversie krijgen op een standaard C7, maar je kan meteen een compressorkit bestellen. Ga je meteen naar 700+ pk.

Callaway C21 AeroWagen

Chevrolet Nomad
Waarschijnlijk was het niet eens de bedoeling om een Shooting Brake te bouwen met de Nomad. Legende Harvey Earl zwaaide met de designscepter en hij spoorde zijn team van ontwerpers aan om zo creatief mogelijk te worden. Dit resulteerde onder meer in de Corvette en later de Nomad. Dit was een tweedeurs stationwagon variant op basis van de Chevrolet Bel Air, alhoewel de Nomad in conceptversie nog gebaseerd was op de Corvette C1. Niet alleen qua looks nog altijd een van de coolste auto’s ooit gebouwd, ook de naam van de topmotorisering was cool: Super Turbo Fire V8. Yeah. De 4.6 liter achtcilinders hadden elektronische brandstof inspuiting en meer dan 280 pk, wat destijds erg veel vermogen was. Nu nog steeds, eigenlijk.

Chevrolet Nomad

Fiat 130 Maremma
Het is nu moeilijk voor te stellen, maar Fiat bouwde vroeger ook hele dikke middenklassers. De 130 serie had klasse, stijl en temperament. Naast een sedan was er ook een coupé, een zeer fraaie auto die minimaal kon concurreren met dat andere fraaie Pininfarina ontwerp, de Peugeot 504 Coupé. De 130 Maremma was zo geslaagd omdat het gewoon een productierijp exemplaar was. Sterker nog, er zijn er drie van gebouwd. Dankzij de teleurstellende verkopen van de coupéversie besloot Fiat de Maremma niet in productie te nemen, ondanks de lovende kritieken van designers en liefhebbers.

Fiat 130 Maremma

Ferrari GTC4Lusso
Ok, die naam is achterlijk, maar in elk geval beter dan de voorganger. We moeten deze benoemen omdat het nu eenmaal de enige shooting-brake is die je nieuw kunt kopen bij de dealer. Een gezond saldo op de bankrekening is gewenst. Echt mooi is de auto nog steeds niet te noemen, maar de facelift is zeker geslaagd, zeker in een historische kleur.  Het interieur is nog altijd techno-kitsch wat totaal niet past bij een GT. Blij worden we wel van de motor: een 6.3 liter V12 zonder turbo’s maar met vierwielaandrijving in de eerste vier versnellingen.

Ferrar GTC4Lusso

Honda Accord Aerodeck
Van alle Shooting Brakes was dit de meest betrouwbare. Het idee van de Accord Aerodeck was om de sportiviteit en exclusiviteit van een coupé te combineren met het praktisch gemak van een wagon. Wat ons betreft was Honda daar uitstekend in geslaagd. In eigen land was de Aerodeck een regelrechte flop, overigens. Dit terwijl de auto het in Europa niet eens zo slecht deed en in Engeland zelfs een klein hitje was. De Aerodeck werd alleen geleverd met de dikste 2.0 liter motoren en luxe uitrusting. Een van de eerste auto’s met ABS op alle vier de wielen. Weet je dat ook weer.

Honda Accord Aerodeck

Lancia Beta HPE
Niet zo betrouwbaar als de Honda, maar wel veel populairder. Er zijn in 10 jaar tijd meer dan 70.000 stuks van verkocht. De HPE (High Performance Estate) was gebaseerd op de gewone Beta. De neus, het interieur en de deuren zijn van de Beta Coupé, de rest is uniek voor de HPE. Aanvankelijk was de HPE leverbaar met redelijk pittige 1.6 en 1.8 vierpitters, maar aan het einde van de cyclus (toen de naam enkel HPE was) kon je deze Lancia krijgen met een 2.0 VX (volumex-) compressor motor met maar liefst 133 pk.

Lancia Beta HPE VX

Luchjenbroers Sport Touring
Tijd voor een beetje Trots Op Nederland, maar dan niet die vergane politieke partij. Tegenwoordig zijn de Touring modellen van BMW behoorlijk populair, maar er is een periode geweest dat de Beiers het zonder stationwagon moesten stellen. Om voor te lopen op de zaken besloot garage,- en schadebedrijf Luchjenbroers de zaag in een BMW E30 te zetten en zo een Shooting Brake te creëren. Het showmodel kreeg een bodykit van BBS, waar ook de wielen vandaan kwamen. Er zijn ook minder dikke Luchjenbroers Sport Tourings gebouwd, een overzicht vind je hier.

BMW Sport Touring

Lynx Eventer
Tegenwoordig zijn automerken druk bezig met het opzoeken van allerlei niches. Vroeger was dat anders. Gelukkig maar, want het heeft leuke auto’s opgeleverd (en kunnen wij bij AB lijstjes maken). Lynx begon in de jaren ’70 met het bouwen van Jaguar replica’s. Met name de E-Type en D-Type replica’s waren zeer in trek. Een klant wilde naast een E-Type replica ook graag een cabriolet variant op basis van de XJ. Geen probleem voor Lynx. Na het bouwen van een serie XJ Cabrio’s besloot het uber-Britse bedrijf een stationwagon te bouwen op de XJ-S V12, de Lynx Eventer. Misschien is dit wel het archetype Shooting Brake: stijlvol, luxe, understated en snel. Van de 67 exemplaren was er eentje uitgerust met een zes-in-lijn, de rest waren twaalfpitters.

Lynx Eventer

DP Motorsports DP44 Porsche 944 Cargo
Ok, niet van Porsche zelf, alhoewel de kwaliteit dusdanig hoog was dat Porsche het wel kon waarderen. DP Motorsport racete met Porsches (onder andere de Kremer 935) en onderhield ook straatauto’s voor klanten. Aangezien ze dus technisch zeer onderlegd waren en ook nog eens creatief, besloten ze zich in de jaren ’80 toe te leggen op het waar maken van bijzondere wensen. Mooi voorbeeld is de 944 Cargo. De gewone 944 is bijzonder krap door de aflopende achterruit, maar deze lost  het op, zonder dat het er totaal niet uit ziet. Je kon de Cargo op basis van een standaard 2.5 laten zetten, maar ook op een 944 Turbo, getuned tot een dikke 350 pk. Kon je snel pakketjes bezorgen. Tegenwoordig doet DP voornamelijk aan restomodden. Met name een 964 ombouwen naar ’73 2.7 RS specificatie is populair.

DP Motorsports Porsche 944 DP44 Cargo

Reliant Scimitar GTE
Een van de weinige succesvolle shooting brakes. De Scimitar was aanvankelijk leverbaar als enkel een coupé en later als cabrio, maar van 1968 tot 1986 waren het voornamelijk shooting brakes. De Scimitar GTE werd in de markt gezet als een luxe Gran Tourer. Dus een dikke V6, achterwielaandrijving en een hoop luxe aan boord. Het was Engels en jaren ’70, dus de kwaliteit was zijn op best, ehh, interessant te noemen. De lijnen doen daar weinig aan af. De Scimitar GTE ging overigens serieus hard. Als ie het deed, dat dan weer wel.

Reliant Scimitar GTE

Volvo P1800 ES
Normaliter staan de Zweden bekend om hun behoudende design, maar gelukkig maken ze geregeld uitzonderingen. De P1800 ES was gebaseerd op de auto van Simon Templar (The Saint), de P1800. Eveneens een on-Zweeds zwoele coupé. De ES uitvoering zorgde voor extra praktisch gemak, maar mede door de lange daklijn was het gewoon een wonderschone auto. De B20DE motor was onverwoestbaar en leverde 135 pk. Destijds meer dan voldoende.

Volvo P1800 ES

BONUS
Er zijn veel concepts geweest voor een Shooting Brake. Vaak om even te peilen wat het publiek er van vind. Echt duur is het namelijk niet om een Shooting Brake te bouwen, maar de aantallen zijn erg laag. We willen graag twee benaderingen van dit concept benoemen. Eentje werkt op de lachspieren en voor de andere willen we een extra hypotheek afsluiten. De hoed met ezelsoren gaan naar de Audi TT Shooting Brake Concept, een van de lelijkste concepts ooit gebouwd. Gelukkig is deze badkuip op wielen er nooit gekomen. Zo moet het dus niet:

Audi TT Nee

Hopelijk besluit Volvo wél om de Concept Estate alsnog in productie te nemen. Zelden was een concept car zo waanzinnig mooi. Het is duidelijk te zien waar de styling van de XC90, S90 en V90 vandaan komt. Dus Volvo, alsjeblieft? Mag deze er komen? De C70 Coupé is al weer een tijdje niet meer onder ons, dit zou een leuke opvolger zijn. Alvast bedankt, namens de gehele redactie.

Volvo Concept Estate



87 reacties

http://www.webmiscellany.net/saab/soc/soc10/DSCN1780.jpg

Ik mis de Saab 95! Een shootingbreak 7-zits!
@aerotic: En de Volvo 480.
@donvincenzo: wat is het verschil tussen een shooting break en een hatchback?
@aerotic: ik ook
Telt de Jensen interceptor niet meer mee?
@clarkson: precies dat. Slaat als een tang op een varken dat die niet genoemd word.
@sleepyj: toen ik de titel las dacht ik ‘oh, cool even de Interceptor opzoeken’. Ik was dus ook verbaasd dat die ontbrak. Overigens wel mooi dat er alleen ‘echte’ shooting brakes vermeld staat en geen nichevullende Duitsers (CLS, Panamera), die feitelijk overgestyleerde stationwagons (want vijfdeurs) zijn.
@tenaci: Oh neuq! Ik heb me schuldig gemaakt aan ‘eerst reageren, dan pas lezen’. Mea culpa!
Jensen Interceptor, pracht bak
Een uber C30 zou indd wel echt heel erg mooi zijn!!
Die callaway is wel echt vet!
Leuke opsomming ..
Fiat 130 is een absoluut plaatje ..
Callaway de absolute baas ..
@lincoln: daar waar je bij de meeste ‘ziet’ dat het erop is ‘geplakt’ kan ik bij de callaway alleen maar zeggen dat het misschien zelfs wel mooier is dan een normale corvette, uitvoering = perfect
Leuke topic, staan een hoop fraaie modellen tussen! Die Marmemma’s zien er ook niet verkeerd uit…
@cvoo: De maremma’s van het fotomodel mogen er ook best wezen…
@bmwtouring: Die bedoelde ik idd ;-)
Die Jensen Interceptor is wel ultiem inderdaad.
Die Nomad’s zijn echt onbetaalbaar geworden. Een gewone 210 Station is vele malen betaalbaarder, maar heeft dan niet deze look. Erg fraai model. Ik vind hem mooier dan een gewone Bel Air.
Die Lynx Eventer vind ik ook erg fraai zo. Heb er meerdere keren naast gestaan op shows etc. en de lijn klopt gewoon erg goed.
De Callaway Corvette is zo ook erg mooi, ook die kan het goed hebben. De Aston vind ik erg lelijk zo. Die achterlichten staan voor geen meter zo.
Leuk stuk, mooi lijstje weer. Al had de Quattroporte of Bentley van Touring er ook wel bij gemogen van mij.
Die Volvo is écht heel mooi. Maken die handel!
Ik vind die TT best lijken op de Volvo C30. Nu was die ook niet echt mooi…
@mikkeloentje: Die TT lijkt wel een Scirocco met de voor- en achterkant van een TT
Die BMW M Coupé komt er nog een keer, als ik ooit geld teveel heb.

Overigens vind ik die TT hierboven ook erg leuk om te zien.
Weer een prachtig lijstje, genieten! Ik kende de Corvette SB niet, maar ik ben nu fan. Prachtig.

En volgens mij is het de Volvo 1800ES, zonder P. De P is voor de coupé.
Die Lancia lijkt wel bizar veel op een Saab!
@vonklausenburg: Welke Saab???

De enige Saab die ik zo kan bedenken waar hij enigszins op lijkt is de Saab 600. Maar dat was dan ook een omgebadgde Lancia Delta.
@moveyourmind: Saab 900, zelfde daklijn en ‘kontje’!
Wil er iemand een luchtbuks achter in een z3coupe zien? Zoja moet ik ff een foto gaan maken
Niet eens de Ferrari 250 Breadvan? Nee hoor, leuk lijstje, maar die had ik er toch wel tussen verwacht ;-)
Leuke anekdote over de wagen:
https://www.youtube.com/watch?v=XsdTCwCIuJU
@rob:
Da’s een Bizzarrini. Geen Ferrari.
@original_arnoud:
Bizzarrini himself heeft “em bedacht en gebouwd ja, maar de basis was toch gewoon een Ferrari 250? En Bizzarrini was toentertijd toch in dienst van Ferrari?
@rob: Nee toen was hij net weg bij Ferrari. Wilde een fanrieksauto kopen en ‘verbouwen’ maar hij kreeg er niet een van il Commendatore Enzo. Dus speelde hij onder een hoedje met een klant en toen Ferrari er lucht van kreeg mocht hij voor straf er geen Ferrari badges op plakken. Toen later bleek dat de Bizzarrini sneller was dan de 250GTO was Enzo er als de kippen bij om te claimen dat het eigenlijk een Ferrari is. Als ik toen Bizzarrini was had ik toen gezegd dat hij kapot kon vallen.
@original_arnoud:
Een beetje vergelijkbaar verhaal dus toen Glickenhaus en consorten Ferrari in zijn hemd zette, met hun interpretatie van de Enzo. Daar mochten uiteindelijk tóch de Ferrari badges opkomen.
Maar thanks voor de info! Weer wat bijgeleerd ;-)
Valt Saab er ook niet onder? Wel een hoge komt!
@wouterjeuring: er ging wat fout: kont*
Die Callaway is een plaatje. Lijkt alleen als 2 druppels water op de daar onder staande Ferrari. De 1800 is toch eigenlijk wel de meest geslaagde van alle shooting breaks. Al een paar keer op het punt gestaan om. Is er helaas nooit van gekomen.
De coolste uit dit lijstje vind ik met 100% de Chevy Nomad. Wat een ding. Wat een verschijning. Zeker in deze kleurstelling een prachtige auto. Ja, zoiets gaat er ooit komen. Met een beul van een V8. Even op het gas en volledig met een rookwolk verdwijnen in de horizon. Lijkt me geweldig.
Die Volvo Concept…

Adembenemend mooi. Alles klopt gewoon aan dit model. En erg knap dat er talloze verwijzingen naar oudere Volvo’s zitten, zoals de P1800 en de C30, maar dat de auto tegelijk ook futuristisch oogt.

Hopelijk zien we deze concept een keer terug in een productie-auto.
@moveyourmind: al snap ik wat je bedoelt, we kijken hier gewoon naar een tweedeurs V90, die tegelijkertijd ook wat S90 laat zien. Deze auto is precies het recept voor een concept car. Designelementen voor toekomstmodellen in een geweldig ontworpen auto. Iedereen wil hem. Helaas is productiekans laag.
Ik mis toch wel de Ferrari FF. Hoe ‘ouder’ hij wordt, hoe meer ik hem begin te waarderen! (Mits de juiste velgen). Zijn opvolger zie ik nog niet veel in..
Shooting break/hardtop versie van de Pontiac Solstice https://youtu.be/aiTQfkBBGqU. Een kitje dat je op de auto kan aanbrengen. dus niet af fabriek, durf het geen 100% shooting break te noemen. Vind het wel aardig staan.
@pomoek:

Grappig ding .. echt schattig ..
Shooting Brake is natuurlijk een redelijk vaag begrip. Qua vorm zou de allereerste VW Polo en de Renault Avantime ook nog wel in dit rijtje passen. En ik snap dat de Volvo P1800 ES erbij staat, maar persoonlijk vind ik de 480ES, hoewel minder legendarisch, wél een stuk mooier!

Mijn favorieten van dit rijtje: de Honda Accord Aerodeck en de Reliant Scimitar. De Honda omdat het als enige in dit rijtje écht een voor de gewone man bereikbaar model was. En die Reliant… tsja, daar hing vroeger al een foto van boven m’n bed hangen… ;) The imperfectness makes it perfect, en het geluid van die V8… heerlijk.
@potver7:
die aerodeck (hoewel een geniale auto) zou je ook een hatchback kunnen noemen, geldt eigenlijk voor meerdere wagens die hier genoemd worden, leg maar eens uit waarom een z3 coupe een “shooting brake” is en geen hatchback.
@super: kijkend naar BMW, lijkt de 1 Serie 3deurs wel wat op de M Coupe. Echter, de 1 Serie was er ook als 5 deurs. Ik denk dat een auto een shooting brake is als hij gebaseerd is op een bestaand coupémodel.
@potver7: je bedoelt waarschijnlijk de polo 2, de steilheck? De eerste was de (nog) kalere versie van de Audi 50
Persoonlijk vind ik de Ferrari 365 gtb shooting brake echt de vetste, een belachelijk ding maar toch naar mijn mening elegant en schitterend.

http://s1.cdn.autoevolution.com/images/news/the-ferrari-365-gtb-4-daytona-shooting-brake-is-up-for-grabs-video-photo-gallery-99608_1.jpeg
Wat een heerlijke wagens zitten ertussen! Die 944 vind ik verrassend, ik kende die nog niet. Volgens mij was Artz uit Duitsland er eerder mee.
Zie: http://4.bp.blogspot.com/-5TiCLSoTPAQ/UHREdvmnTiI/AAAAAAAABQs/5zCXVv6WvII/s1600/custom+944.jpg
Die achterkant van de Aston is vreemd, Radford heeft mooiere conversies gemaakt op basis van de DB5 en DB6. Check deze maar eens: http://astonmartins.com/car/db5-shooting-brake-by-harold-radford/
De BMW M Coupé vind ik de mooiste van de Z3-serie.
Die Callaway is ook super: maken die hap!
Nomad: briljant
Fiat 130: extra weetje => Giovanni Agnelli (bovenbaas van Fiat in die jaren) had er één.
Ferrari GTC4 Lusso: hebben! Ik ben al blij met een 8-cilinder…
Honda Accord Aerodeck: een echte youngtimer, dan wel leuke klassieker! Erg onderschatte auto.
Lancia HPE: leuke wagen, zie je vrijwel nooit mee, de meeste zijn vergaan tot roest-poeder.
Luchjenbroers: leuk weer eens te zien!
Lynx Eventer: er is er één verbouwd voor en door Gucci. Alles blauw vanbinnen en toch wel mooi…
Scimitar GTE: mooie klassieke Engelse wagen. Iemand uit de straat had er één, ergens in de jaren ’80.
Volvo ES: IN DL noemen ze het de grafkist van Sneeuwwitje (vanwege de hoeveelheid glas). Ook leuk.
Bonus: Ferrari 250 GTO ‘Breadvan’.
Die Callaway is erg fraai zeg. Kende hem nog niet.

Maar ik blijf groot fan van de GTC. Mocht ik ooit miljonair worden, dan komt die er zeker.
Ik mis de Bentley Continental Flying Star
Die Aston Martin kan mij niet bekoren. Hoe anders is dat bij de Volvo en de Lancia. Wat een prachtbakken zijn dat toch.
Toch grappig dat er een heuse benaming voor dit type auto’s bestaat, terwijl er zo weinig vraag is dat ze bijna alleen via coachbuilders te bestellen zijn. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk

maar weinig af fabriek
Laat de Fisker Surf maar komen.
Lotus Elite!!!
Volgens mij is de Lotus Elite uit de jaren zeventig ook een prachtige shooting brake…
via Android app
Pfoeee even was ik bang dat de Volvo zou ontbreken.. maar niet dus, hulde!
eh… Ik vind die TT best mooi eigenlijk.
Maar goed, ik vind de Autoblog “Cars in Residence” Alfa 166 en de Fiat Punto regelrechte schijtauto’s, dus dat ligt dan wellicht aan mij.
Ik ben een groot fan van de Triumph GTR4 Dove.
Zijn er maar 43 van gebouwd voor de Dove dealer in Wimbledon.

http://Www.simoncars.co.uk/triumph/slides/Dove%20GTR4%rear.jpg
@dymf:
Staat er eentje als barnfind op bringatrailer
@desjonnies: daar hebben ze nog best geld voor gekregen zag ik. 17.000 dollar
Wat mis ik die ouwe tijd toch :-)
De MCoupé / Z3 Coupé voor mij!

En de Ferrari FF / GTC4Lusso ook.
@sportevo: same taste here :)
Wil nog immer zo een BMW mooier dan de roadster, een M of geen M zou me niets uitmaken.

MAARRE DE MOEDER van deze niche niet noemen, DE auto waar destijds in 1965 bijna een jaar levertijd op zat, de poor man’s Aston Martin, de inspurrasie voor oa de Volvo Es ben je vergeten vriend!
Er zijn ook twee Austin Healeys als GT gebouwd die beiden nog bestaan door verschillende coach builders.
Waar is de CLS-SB? Dat vindt ik de perfecte uitvoering van de moderne Shooting Brake en stiekem misschien nog wel mooier dan zo’n GTC4Lusso
@steef2: u heeft de tekst niet gelezen?
Met de BMW ben ik tevreden!
Ik zal wel de enige zijn, maar ik vind de BMW M Coupe niet om aan te zien. Wat een gedrocht. Alle verhoudingen zijn zoek bij dat model. Maar er zijn er maar weinig in deze serie die echt geslaagd zijn. De Fiat vind ik eruit springen.
Die Porsche zag ik onlangs bij Gelderland staan in de collectie tijdens een rondleiding. Echt een vet ding!

http://i.imgur.com/G8pNhCq.jpg
Allemaal leuk en aardig dat de CLA en CLS geen ‘echte’ SB’s zijn maar die auto’s zijn wel vele malen mooier dan die rare auto’s die hierboven staan. Je zult er van moeten houden denk ik.
Ik mis de cls shooting brake, het liefste de 63 amg of de Brabus powerdiesel
Had vroeger een E81. Door de proporties met de lange neus, de C-stijl en de lange deuren zonder raamomlijsting (=deuren van de coupé) vond ik dat eigenlijk een echte shooting brake. En nu heel bereikbaar!

Foto van mn 123d:
https://photos.smugmug.com/photos/i-3cKbR89/0/X3/i-3cKbR89-X3.jpg
En profil hebben de Callaway en gtc4lusso best wat van elkaar weg.
Wat is die Volvo gaaf! Maken dat ding! Overigens vind ik een C30 ook bijna een shooting brake. Ook al zo mooi. En die TT vind ik persoonlijk wel mooi. De mooiste in het lijstje die wel gemaakt is dat is in mijn ogen de 944 cargo. Retegaaf!
Leuke details m.b.t. de Luchjenbroers Sport Touring en de Porsche Cargo: de achterklep kwam daarbij respectievelijk van een Golf 1 en Polo…
@e1000bmw523i: correctie: niet Polo, maar Passat natuurlijk…
Als een stationwagen met twee zijdeuren en een achterklep ook onder de shooting Brakes valt, dan was de Opel Kadett er ook al vroeg bij
Heb in Parijs eens een Jaaaaag XJR ‘shooting break’ gezien. Ook speciaal..
Dé (Z) ///M Coupé! De rest (exclusief FF) vind ik niks…
Nooit gedacht aan het Amerikaanse icoon, de ’65 Mustang fastback shooting break?!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).