• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Is dit de mooiste eerste Audi TT ever ooit?

Auteur: Loek, gepost 24 november 2023 om 22:01 – 6 Reacties

Nu de Audi TT er niet meer is, kijken we even naar een ultiem voorbeeld van wat de TT was.

Na een sloot afscheidsedities is het eindelijk zo ver: Audi heeft de laatste TT gebouwd. De compacte coupé van Audi markeert dat er over drie generaties verdeeld precies 662.762 exemplaren zijn gebouwd. Dat is ook eigenlijk de kracht geweest van de Audi TT: exotische looks, maar onderhuids is het redelijk doorsnee VAG-techniek. De eerste TT had dezelfde basis als een Golf IV, de tweede was een Golf V en de laatste is ‘gewoon’ een MQB-product en deelt dus zijn basis met de gehele VAG-middenklasse.

Ultieme Audi TT

Welke is de mooiste? Dat laten we even open voor interpretatie, maar met enige zekerheid durven we wel te stellen dat de eerste generatie de grootste impact maakte. Vooral qua design. In het Verenigd Koninkrijk duikt misschien wel de ultieme Audi TT occasion op.

Regulier

Op het oog is er niks ‘mis mee’. Vooral het alom bekende lijnenspel van de Audi TT, gecombineerd met de velgen die je ook kan kennen van de eerste RS4, doen het werk. Ook de kleur Avuszilver is een mooie tint, al dan niet een beetje… regulier. Datzelfde geldt voor de motor. Je kon de 3.2 liter VR6 voorin krijgen, maar dit is ‘slechts’ de 190 pk sterke 1.8.

Kilometerstand

De verkoper van deze Audi TT claimt dat ‘ie speciaal is vanwege de kilometerstand. Sterker nog: dit zou wel eens de TT met de laagste kilometerstand kunnen zijn. Er staan een heuse 580 mijlen op de teller, of 934 kilometer. Da’s inderdaad niet veel. De staat van de auto past ook bij een onervaren TT, al is stilstaan ook niet per definitie altijd goed voor de auto.

Waarde

Wat doet dat met de waarde? De omstandigheden zijn wisselend. Qua uitvoering is ‘ie top en de lage kilometerstand maakt hem bijzonder. Wel is het een Engels exemplaar, dus met het stuur rechts. Voor de waarde is dat meestal niet briljant. Het is ook een laat bouwjaar, 2006. Datzelfde jaar zou de opvolger (8J) nog in productie gaan. Op zich heeft dat ook weer zijn voordelen, maar de TT maakte juist als auto uit 1998 furore met zijn design. Automatisch betekent het ook dat de spoiler standaard op deze auto zat, in tegenstelling tot de erg vroege modellen. Een spoilerloos model zou dus ietsje meer waard zijn.

Kopen

Toch is 26.950 pond, ofwel 31.056 euro, niet niks. Zeker niet omdat de kilometerstand van deze Audi TT je in een bijzondere spagaat zet. Ermee rijden is je geld in brand zetten en hem laten staan om naar te kijken is een duur grapje. Nou is de TT waarschijnlijk een toekomstige klassieker en kan het goed uitpakken, maar het leuke van de TT is dat je er eigenlijk gewoon makkelijk mee kan rijden.

Bekijk dus vooral even de advertentie van de Audi TT op PistonHeads en oordeel zelf. Is dit de ultieme TT? Of is een TT RS ultiemer? Of moet ‘ie dan toch echt uit 1998 komen?

Ook interessant!

  • Dit is 'm: de állerlaatste Audi TT
  • Dit is dan écht de aller-allerlaatste Audi TT
  • Echt waar: dit is geen Audi TT, maar een Audi RS4
  • Audi TT-S 8J 2006-2014 - occasion aankoopadvies

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, Audi-TT, occasion

Vorig bericht: « Vandaag mocht je even geen Dacia kopen
Volgend bericht: BMW 330d update – Autoblog Garage »

Lees Interacties

Reacties

  1. a_buis zegt

    25 november 2023 om 07:47

    TT was destijds een mooie verschijning. In eerste instantie gereden door de wannabees. Goedkope 911. Als je fantasie genoeg hebt. Al snel kwam er een dameskappers imago bij. Nooit meer goedgekomen.

    Login om te reageren
  2. drtim zegt

    25 november 2023 om 09:24

    Toch jammer dat er omwille van een hoop zichzelf overschattende bestuurders zo’n lelijke spoilerlip opgekomen is. Daarom is dit voor mij niet de ultieme.

    Login om te reageren
  3. Batterijlikker zegt

    25 november 2023 om 11:26

    De ‘mooiste’ moet in elk geval Quattro, en daarmee de dubbele uitlaten hebben.

    Wel een verademing om het interieur te zien zonder krokante bekleding.

    Login om te reageren
  4. Pallas zegt

    25 november 2023 om 11:27

    Eigenlijk wil je ook dat gave honkbalhandschoen-interieur, dat zou het voor mij afmaken.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      25 november 2023 om 13:01

      Dat was er toch alleen op die donkergrijze roadsters?

      Login om te reageren
      • Pallas zegt

        25 november 2023 om 15:06

        Geen idee, maar als dat zo is wil ik een donkergrijze roadster!

        Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North