Is er iemand die milieuzones snapt?

Auteur: , 54 Reacties

Nou?

Is er iemand die milieuzones snapt?

Uit een recent onderzoek van Finnik blijkt dat een aardig deel van hun gebruikers geen idee heeft hoe die milieuzones nu precies in elkaar steken. De kentekenbank legde ze eerder dit jaar een lijst met vragen voor, waaruit blijkt dat de regelgeving rondom de zones voor ongeveer 80 procent van de ondervraagden* te onduidelijk is. Met name de confusie over welke auto nu precies waar mag rijden is voor velen een enorm struikelblok.

Het probleem hangt al jaren in de lucht. Naast steden als Utrecht, Rotterdam en nog recentelijker zelfs Harderwijk is het ook in het buitenland raak. Wie even een dagje naar Antwerpen wil, kan mooi een dagpas aanschaffen; anders kom je simpelweg de stad niet in. Maar ook in dat andere aangrenzende land beginnen ze het een en ander aan te passen, om maar extra auto’s te weren. Naast het gemeut met de tolwegen zijn ook daar genoeg mileuzones in aantocht.

Volgens Finnik geldt voor Antwerpen dat 14 procent van ons wagenpark, zo’n 1,2 miljoen auto’s, alleen met zo’n dagpas de stad in mogen. Voor Duitse steden als Stuttgart en München, waar de regels voorlopig nog niet van kracht zijn, zijn de criteria nog heftiger. Mocht het plan ingevoerd worden, dan wordt niet minder dan 32 procent van het Nederlandse wagenpark geweerd. Dit vertaalt zich in zo’n 2,7 miljoen auto’s.

Uit diezelfde studie blijkt dat wederom 80 procent vindt dat er duidelijke regelgeving vanuit de EU moet komen, om de boel voor iedere stad gelijk te trekken. De vraag is echter waar de grenzen dan precies moeten komen te liggen. Hoe gaan we voor een volledig werelddeel beslissen welke auto’s de steden wel en niet in mogen? Persoonlijk vind ik het dan ook niet zo gek dat landen en steden dit zelf willen beslissen. Dat het voor onduidelijkheid zorgt is logisch, maar dat een stad als Parijs hogere eisen stelt dan een havenstad in het oosten kun je ze niet verwijten.

De situatie is overal immers anders. Dat het voor de automobilisten een stuk makkelijker is als het overal hetzelfde wordt bekeken, staat daar los van. Om alles over een kam te scheren, puur om de automobilisten tegemoet te komen lijkt in mijn ogen enigszins onzinnig. Maar ja, dat ben ik.

*Het is niet onbelangrijk om te vermelden dat er slechts 700 mensen reageerden op het onderzoek. Hoewel de uitslag volgens ons niet bijzonder veel zal verschillen van de werkelijkheid, kunnen we nog een aantal vraagtekens plaatsen bij het aantal ondervraagden.

Foto credit: twee lekkere klassiekers door @maurice16



54 reacties

“Ik snap het wel, maar ik begrijp het niet”
@ikschrijfookoverautos; ik moet heel eerlijk zeggen dat je leuk schrijft, echter is het nou echt nodig om dat belachelijke nep artikel over Harderwijk hiermee nogmaals onder de aandacht te brengen? Volgens mij heb jij zulke pulp artikels niet nodig om je eigen verhaal kracht bij te zetten.
Klopt, maar het is wel leuk om te doen :)
@rhellema: We’re gonna make Harderwijk great again
@rhellema: Ik geloofde dat artikel ook nog eens. Pijnlijk om te zien hoe ik mezelf daar zo voor lul heb gezet.
@viezefreddyw: dat heb ik dus ook, heel pijnlijk om te zien en die @ikschrijfookoverautos ons maar uitlachen…de ploert!!😂
@rhellema: anders @casperh wel :D
@viezefreddyw: zeer binnenkort mag je het uitvechten met me ;)
@casperh: ooeehhhh
@casperh: @viezefreddyw ik kom je wel helpen!! We slopen hem!!😂
@rhellema: Heeft dit ook niet deels met linkbuilding te maken.
@corrado16v: geen idee wat linkbuilding is😔
Waarom geen site waar je je kenteken kan invoeren om te kijken of jouw voertuig zo’n dagpas moet hebben. Zo ingewikkeld is dat niet lijkt me. Aangezien het op bouwjaar gaat. Voor vertrek even checken of het nodig is en daarop handelen.
Milieuzones zijn puur populisme richting autoloze binnenstadsbewoners.
@jtkdm: een gemeente moet toch ook voor haar inwoners opkomen?
@jtkdm: lang leve het oosten!
Als niet iedereen alles gelijk wil en kan hebben, maak dan Europese regels in verschillende gradaties.

Milieuzone A wordt dan bvb het strengst, en B wat minder, en C nog wat minder. Dan kan iedere stad gewoon zijn zone kiezen, en weet je toch waar je aan toe bent…
@esprit_de_flandre: Dit is niet eens zo’n stom idee.
Ik dacht dat we hier in Duitsland al heel veel milieuzones hadden, met een handig systeem. Groene sticker met een 4 op je voorruit en je bent overal welkom.
@mashell: daar ga je toch niet mee rondrijden, met zo’n lel van een sticker op je voorruit.
Ga regelmatig naar de oosterburen maar zonder sticker; echt onzin (laat de bekeuring maar komen).
Ik snap dat het minder moet in de steden; plaats dan meer garages aan de randen van het centrum en sluit bijvoorbeeld een toren als die van de Bijenkorf. Wat een file auto’s staat daar elke koopzondag/zaterdag op het Damrak.
@hotze: gewoon rechtsonder stoort me die sticker niet. Overigens is de pakkans tegenwoordig bijzonder laag, in het begin waren er nog controles op maar als 99,9996754% van de wagens wel zo’n sticker heeft hebben controles geen zin meer en zijn dus afgeschaft.
@mashell: heb ruim een jaar elke maandag en vrijdag in Duitsland gereden voor werk en ben nooit gepakt op het hebben van geen sticker.
@freekje: Door Dld rijden mag ook gewoon zonder sticker. Je kan alleen betrapt worden in de Umwelt-zones, bijv. als je de auto daar parkeert.
@posthumus: enkel doorheen gereden ja als je je auto op een schip zet zal je wel niet zo gauw er op gecontroleerd worden…
@mashell: Dus al wel een bekeuring van € 80,- gehad. En nog wel tijdens de Techno Classica, dit jaar!!! Die Pruisen hebben een vermogen opgehaald met al die buitenlandse bezoekers. Dus miljoenen aan inkomsten genereren met bezoekers aan je beurs en buiten nog even lekker cashen met bekeuringen aan diezelfde bezoekers. Klootzakken. Excuse le mot.
Iedereen weet dat het onzin is, opgelegd door gemeentes die extra cash willen genereren.
Niet één politicus is geïnteresseerd in jouw gezondheid
Maar wel in het veilig stellen van zijn eigene positie.
Wat lachwekkende consequenties heeft.
Jammer genoeg niet voor ons.
Want wat lul je, betalen zul je is het niet rechts dan wel linksom
En hoe we gemanipuleerd worden is afgelopen weekeinde gebleken toen Friezen de volledige anti-Zwarte Piet lobby, die wel uit drie !!! volle touringcars met beroepsprotesterenden bestaat.
3 x 80 man ? = 240 man manipuleren een hele bevolking.
@desjonnies: Het gaat hier over milieuzones, niet over jouw hobby’s. Hou het een klein beetje on topic. Ik geef je een voorzet: Hier zou Europa toch een mooie rol kunnen spelen of niet? Harmonisatie van de regelgeving omtrent milieuzones?
Desjonnies?
@pomoek: Juist het gebrek aan europa voor dit soort praktische zaken is een belangrijke reden dat europa niet werkt. De enige partij waar europa iets voor doet is de partij die lobbyisten kan betalen. De multi-nationals en een enkele milieuorganisatie dus.
@lekbak: ik ben het weer, bijna, volledig met je eens..¯\_(ツ)_/¯…
@lekbak: het zou inderdaad niet meer dan logisch zijn dat we in Europa de verkeersregels en borden zouden harmoniseren. Dat zal lang duren, niet overal lukken (de Ieren gaan echt niet rechts rijden) maar nu beginnen met een eenheid in milieuzones zou prima zijn.
Enige tijd geleden mogen spreken in Arnhem waar ik pleitte voor het overnemen van de Duitse Umweltplakette, het is een helder verhaal en gezien de grote hoeveelheden Duitsers die hier in de weekenden zijn is – internationale – eenduidigheid wel zo prettig. De reactie: “Nee, we kiezen voor onze inwoners.” Het feit dat er een wildgroei aan allerlei verschillende zones is, zonder gecentraliseerde sturing maakt de lokale politieke helden niets uit. Ze gaan liever voor dure symboolpolitiek dan het echt aanpakken van problematiek. Op mijn vraag of ze de RIVM hadden gevraagd voor onderzoek kreeg ik van de gemeente Arnhem een gemompel terug: “Nee, we hebben zelf statistieken gezocht.” Ergo: gemeentes willen graag scoren op milieu maar hebben geen idee hoe of wat en shoppen dus selectief naar cijfers. Fake News, zou een blonde Amerikanen hebben geroepen.
@vonklausenburg: https://www.telegraaf.nl/nieuws/1075868/strengste-milieuzone-arnhem-uitgesteld

Uitgesteld. Toch jammer
@postzegel: Niet uitgesteld, de Arnhemse raad heeft nog niet besloten. Zijn wat andere spelletjes gaande daad (zoek maar eens op bestuursklimaat Arnhem).
@vonklausenburg: de gemeente Rotterdam doet hard z’n best om enorme cruiseschepen naar centrum te trekken. Dat vinden ze zo leuk! Nog leuker is dat deze schepen aan de voet van de Erasmusbrug aanmeren, wat tevens het punt is waar de milieu-zone start! Rendement van zo’n milieu-zone doet er niet toe. Het klinkt vooral lekker groen in media.
Ze moeten gewoon uniforme regels invoeren. Dat het niet 100% bij een stad past is dan pech hebben, maar het is voor automobilisten onmogelijk om alles te snappen. In ieder geval in heel europa.

Eigenlijk ben ik helemaal tegenstander van deze zones. Minder (fossiele brandstof stokende) voertuig bewegingen is veel belangrijker. Kortom: Domweg auto’s verbieden en een goed elektrisch ov systeem aanleggen.

Nu ruilen mensen een oude auto in voor een auto die net wel is toegstaan want als ze nieuw kunnen betalen hadden ze dat al gereden. Net zoveel bewegingen en nauwelijks milieuwinst dus.
@lekbak: ik ben het helemaal met je eens. Ben ik nou in de loop der tijd van mening veranderd of jij ;-)?
@pomoek: Het valt me al een tijdje op dat we het geregeld eens zijn.

Het zal wel aan de onderwerpen liggen want ik geloof niet dat ik heel erg veranderd ben ;-).
@lekbak: laat even weten hoe jullie date was
Die linkse rode is een Sunbeam Alpine Series V, bouwjaar 1966.
Deze sportwagen is James Bond’s vervoermiddel in de film Dr. No en de Alpine is geleverd als bijzonder potente Sunbeam Tiger met een dikke 4.3 of 4.7 (de Mk II) Ford V8 onder de motorkap. Deel geprepareerd met de hulp van Caroll Shelby.
De Tiger verdween van het toneel toen de Britse Rootes groep waar Sunbeam een deel van uitmaakte werd verkocht aan Chrysler. Begrijpelijkerwijs duldde Chrysler geen wagen met de V8 van de concurrentie in het programmaen eindigde productie in 1967.
Deze Sunbeams hebben al een in lengte verstelbaar stuurwiel en een machtig mooi dashboard, tenminste als je, net als ik, van klokkies houdt.
Verhoudingswijs zijn de prijzen van de Alpine altijd acceptabel geweest tegenover de MG’s en Triumphs.
Deze wagen is relatief wat zwaarder gebouwd dan de andere Britten en hij is iets langzamer.
Het grootste minpunt van de Alpine vind ik dat hij geen tandheugel besturing heeft maar een ouderwetse wormwiel inrichting en dat zijn krengen om af te stellen.
@desjonnies: wederom off topic maar nu dus wel leuk!
Zijn er al uniforme europees gereglementeerde verkeersborden en informatieborden zodat iedereen duidelijk weet wanneer hij zo’n zone nadert en waar hij meer informatie kan vinden voor vignetten, passen, etc?
Paar jaar geleden al een plakkaat nodig om Milaan boetevrij in te kunnen. Weet niet meer of het om milieu ging of omdat ik met een duits fabrikaat de stad in wilde. Hoe dan ook: verwarrend is het en in strijd met een belangrijke Europese regel: vrij verkeer.
Ik heb in Antwerpen gewoond en woon nu in het VK. Paar weken geleden wilde ik Antwerpen weer eens bezoeken met mijn Britse Alfa Romeo. Ik me registreren, kwam er gewoon niet doorheen, website crashte, uiteindelijk bij de laatste stap moet ik al mijn documenten uploaden. Ja dag! Daar staat veel privé gegevens in, gaat ze niks aan en wie zegt me dat het netjes opgeslagen wordt en de informatie niet gehacked. Voor de duidelijkheid, op basis van jaar en type mocht ik er gewoon in maar kreeg de dagpas niet tenzij ik al die documenten op zou sturen. Heb Antwerpen maar overgeslagen dit keer.
Op zich blijf ik moeite hebben met het gebrek aan onderbouwing voor milieuzones, en het gebrek aan echte visie. Ok, te veel auto’s zijn een probleem? Dan maak je meer straten autoluw, prima als daar betaalbare, bereikbare parkeergarages tegenover staan. Is de luchtkwaliteit het probleem? Begin met leveringen aan bedrijven op de drukste momenten van de dag weren, dat scheelt een hoop roetbrakende vrachtwagens en busjes. Daarnaast natuurlijk het eigen OV niet op diesel laten lopen en de 2 takt scooters aanpakken. Dat niet genoeg? Dan is eventueel een milieuzone voor oude diesels nog te overwegen. Milieuzones voor (al dan niet oude) benzinevoertuigen is je reinste onzin. De stoffen die benzineauto’s uitstoten (als ze de APK doorkomen, althans) vormen geen significant gevaar voor de volksgezondheid. Zeker wanneer ze met een katalysator zijn uitgerust. Kort samengevat: geen moeite met milieuzones, mits op feiten gestoeld, goed onderbouwd, duidelijk gecommuniceerd naar de burger en realistisch.
Wat een prettig genuanceerd artikel. Daarnaast valt het me op dat je de moeite neemt om op veel reacties te reageren, en te bedanken voor complimenten. Goed bezig @Ikschrijfookoverautos, ik vind je een prettig columnist.
@rrvliet: Nuance is mijn tweede naam ;) Dankjewel kerel!
Ik snap best dat steden acties nemen tegen de luchtvervuiling, maar deze maatregelen schieten hun doel compleet voorbij, en zijn volgens mij ook wel aan te vechten in de rechtbank. Een auto met EU typegoedkeuring, geldige apk (lees: milieukeur!) en betaalde afdracht van de motorrijtuigenbelasting zou juridisch gezien nooit de toegang tot een bepaalde weg, wijk of stadsdeel geweigerd moeten kunnen krijgen.

Wie durft die handschoen op te pakken?
Wat is er gaande in Duitsland dan? Ik heb een groene Umwelt sticker; dan mag ik toch vrolijk overal doorrijden?
@rene1135: ja in Duitsland wel. Maar in Nederland is die sticker dus niets waard.

Duitsland heeft de selectiecriteria wel stukken beter voor elkaar: daar wordt de toelating bepaald aan de hand van de Euro (3,- 4,- 5,- 6-)norm waarop de type goedkeur en toelating op is gebaseerd. Heel wat beter dan het (arbitraire gekozen) bouwjaar, waar de verschillende steden in Nederland de auto’s op laten kwalificeren.
Ik stel voor om milieu zones in elke grote stad in te voeren die enkel gelden voor wagens die op een bedrijf staan. Bijna iedereen die dagelijks continu rond rijd doet dit met een wagen ingeschreven op een zaak. Haal daar de vervuilendste uit en het grootste deel van de verkeers uitstoot is opgelost. Een liefhebber met een klassieker heeft zo niets te vrezen en de rest van het wagenpark verjongd toch continu die “cheapo” W124 diesels evolueren er ook wel uit door nieuwere goedkope wagens, daarbij zijn die een kleine minderheid.
Volgens mij is t probleem niet zo heel moeilijk. Oudere auto’s zijn gewoon in de meeste gevallen de grootste vervuilers. In de loop van de tijd vallen steeds meer oudere auto’s weg en zullen alleen auto’s van hobbyisten blijven behouden. Dit zijn auto’s die hooguit 2.000 km per jaar rijden. Daar moet je je niet druk om maken en geen energie in steken. Het wagenpark verschoont zich zelf.
@maotje: waar je wel al mee kan beginnen is het weren van diesels zonder roetfilter. Dat zijn mega vervuilers.
Landelijk weren en klaar
@maotje: Jouw opmwrking is nu precies waar het fout gaat : er woedt maar wat geroeoen zonder kennis van zaken.Het is namelijk maar net wat je wilt weren. Als het gaat om fijnstof, en dat is het belangrijkste argument voor de steden dan is een echt ouderwetse diesel, laten we zeggen een Golfje 1, 1.6D veel schoner dan een moderne hoge druk pomp diesel en stoot weliswaar een prachtige zwarte roetwolk uit maar het aandeel fijnstof daarin is helemaal niet zo groot
@seicilindri: daar hebben ze nu een roetfilter voor uitgevonden. Die de oude diesels dus juist niet hebben. Dus wat je zegt klopt niet. Verder is het nog zo dat moderne diesels vervuilender zijn dan oudere benzine voertuigen zonder katalysator.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).