Dit is de nieuwe Aston Martin Vantage! [updated]

Auteur: , 86 Reacties

Eindelijk wat nieuws, verfrissend!

Het werd tijd. De Vantage, die alweer sinds 2005 meegaat, krijgt na jaren eindelijk een opfrisbeurt. Alle speciaaltjes kwamen zo onderhand onze neus uit. De nieuwe Vantage, die al eerder werd gespot, is daarom een welkome vernieuwing.

Het is dan ook waanzinnig fijn dat Aston Martin voor hun nieuwe Vantage vrijwel alles veranderde, van de aerodynamica tot de aandrijving. Volgens de Britten deelt de wagen ongeveer 30 procent van het chassis, dat nu van aluminium is, met de DB11. In die zin is het dan ook een doorontwikkeling van de wagen die hen naar eigen zeggen naar nieuwe hoogtes heeft geholpen.

Aston Martin zelf noemt de auto vooral atletisch. Het uiterlijk wordt gekenmerkt door lijnen en vormen die zowel functie als uitstraling moeten verzorgen. De wagen is sterk op aerodynamisch gebied, maar oogt even elegant als strijdlustig. Dit bereikten ze door slim om te gaan met het plaatwerk. Zonder al te veel onnodige en storende delen toe te voegen, is de wagen alsnog behoorlijk sterk op aerodynamisch gebied. De front splitter zorgt ervoor dat de lucht onder de wagen naar de juiste plekken gaat, terwijl de diffuser juist het grootste werk aan de achterzijde aanpakt. Als klap op de vuurpijl heeft hij een perfecte gewichtsverdeling.

Onder de kap ligt een 4-liter twin-turbo V8 van AMG die 510 pk en 685 Nm aan koppel produceert. Daarmee wordt de natuurlijk ademende V8 uit de oude Vantage op eigentijdse wijze uitgezwaaid. Een sprintje naar de 100 km/u neemt slechts 3,6 seconden in beslag, terwijl hij pas stopt met accelereren bij de 315 km/u. De wagen is achterwielaangedreven en maakt gebruik van een achttrapsautomaat van ZF. Voor de puristen die nu massaal teleurgesteld zijn is er nog een lichtpuntje: er komt ‘waarschijnlijk’ een handbak aan. Overigens heeft de wagen een elektronisch-gecontroleerd differentieel.

Aston Martin zal later vandaag nog de raceversie van de Vantage voor het WEC-kampioenschap onthullen. De vorige uitvoering won eerder dit jaar nog de 24 uur van Le Mans.

UPDATE 1: Je kunt hem nu ook configureren.

UPDATE 2: De raceversie is hier, we hebben info+pics van de Aston Martin GTE.



86 reacties

Ergens vind ik het wel gaaf, maar ik wil hem niet gaaf vinden. Ik wil stijl achterover vallen van zijn schoonheid. Sinds mijn 28 jarige bestaan, is dat met elke Aston gelukt op de laatste 2 na. Geen goed voorteken.
@berlinetta: +1, van een gentlemans GT naar een schreeuwerige frutselbak. Vind hem erg gaaf hoor, maar als je de vorige ernaast zet.. Ze kiezen duidelijk een andere richting, laten we het daarop houden.
@lekkaah: valt wel lekker op in “veiligheidshesjes”-geel..
@lekkaah: ja helaas idd. Het design vind ik wel goed, maar dat interieur is absoluut een mislukking… zie ik daar ook een Mercedes knobbel in het midden? Goed die kleur is vrijblijvend.
@doublechevron65: Ja de motor en ( een deel van de? ) elektronica komt van Mercedes.
@lekkaah: een richting die de verkopen omhoog brengt en zorgt dat ze auto’s zoals de vulcan en valkery kunnen bouwen. En laten we eerlijk zijn die zou je niet willen missen!
@berlinetta: Je hebt zeker een punt. Vergeet echter niet dat hij in de huidige spec niet echt classy oogt. Durf te wedden dat hij in BRG met subtielere velgen alsnog aardig chique kan ogen.
@berlinetta: Via de Facebook zag ik meerdere foto’s, ook in een andere kleur. En dan ziet de auto er een stuk mooier uit. Durf zelfs te zeggen dat het een pareltje is. Een Aston Martin van deze tijd die mij een stuk tijdlozer overkomt dan de DB11 wat ik een verschrikking vind.

edit: extra foto’s zijn inmiddels toegevoegd aan de gallery
@viezefreddyw: Die grijze is inderdaad beter, maar toch niet zo stijlvol als ik had gehoopt.
@berlinetta: Met je eens. Man man man een One 77 is verpletterend mooi. Stijl achterover vallen met een faceplant er achteraan. Hypothetisch dan gelukkig.
@berlinetta: jij verwoord het goed, ik zou momenteel liever een ouder model hebben dan deze. Dit is geen gentlemans racer meer.
Nee, de Aston Martin DB10 is enkel voor James Bond en gaat niet in serieproductie. Nou, dit is hem gewoon, die DB10…

https://blogs-images.forbes.com/kbrauer/files/2015/10/Aston-Martin-DB10-Front.jpg
@dizono: Maar is ‘ie fluoriserend geel? Aha! ….
@dizono: Ik ben blij dat ze de koplampen hebben gewijzigd, deze zijn minder spannend maar staan beter
Is plek voor een nummerbord voor overbodig? Kan niet wachten op de eerste spot in Nederland met een lelijk beunhaas kenteken voor.
@dacija: Lijkt mij dat ‘ie gewoon in de grille komt, zoals dat bij andere auto’s met meer grille dan voorkant net zo goed gebeurt. Officieel dan hè, uiteraard zullen erg genoeg eigenaren zijn die liever een stickertje ergens plakken
Lijkt wel een ferrarri en dat is geen compliment
Voorkant –
Zijkant +-
Achterkant +

Laten ik maar zeggen dat ik nog even moet wennen..
Ik moet zeggen, gewaagde kleur om hem zo te introduceren. Maar het past totaal niet bij Aston Martin… De wagen ziet er denk ik een stuk mooier uit als hij een donkerrode kleur heeft of iets dergelijks.
@viezefreddyw: eens, ze hebben hem een trainingspak aangedaan. En dat is een opzettelijke spelfout.
@viezefreddyw: Kijk ff op carfection op YT, daar showen ze de auto in prachtig rood. Wel met zwarte velgen helaas, en een afgrijzelijk interieur
@viezefreddyw: Precies wat ik dacht!
@twist: Keurige configuratie. Zo vind ik het een erg mooie auto.
Door de grille en achterkant veel minder mooi dan de DB10. Die hadden ze gewoon 1 op 1 in productie moeten nemen.
Best wel een gaaf ding, proporties zijn mooi. Van opzij best wel wat F-Type. Maar ook wat veel AMG GT (qua tecjniek). En dan ook nog met de zwakste motorisering van die Duitser…
Touchpad en scroller van MB? Waar is die gentlemans look van AM gebleven? Zal in real life vast wel wat beter ogen, ander kleurtje is een must!
Het kan zijn dat ik teveel koffie op heb, maar zie ik nu echt maar één uitlaatpijp(je)? Detailfoto van pijp aan rechterzijde, maar op het bredere shot van de achterzijde lijkt de linkerzijde een stuk plastiek op die plek te hebben?
Waarschijnlijk omdat dit een mule is, en iemand van de dienst “Photoshop” een item op zijn lijstje is vergeten af te vinken? Ik kan me niet inbeelden dat dit ook zo zal zijn op de productieversie…
@ikke8866: Op bewegende beelden op UwBuis heeft het model wel gewoon een pijpje langs elke kant. De hypothese van vergeten Photoshop op de mule/pre-productie klopt dus wss.
Nu al beter dan de DB10. In een meer gentleman uitvoering absoluut eenAston die ik zou willen. Maar nog altijd liever die Vanquish. Niet vanwege de atmosferische V12 (al is dat absoluut een pluspunt) maar gewoon vanwege de geweldige looks.
De persfoto’s in het antraciet zien er stukken beter uit, zouden jullie die ook willen plaatsen? Ik vind het een prachtbak, alleen niet in die felle k*tkleur.
@racerx: yep, net nog even in de configurator zitten prutsen en in een normale kleur is het echt een prachtig ding vind ik. Ik zou ‘m boven de concurrentie verkiezen, heeft AM geen reet aan, maargoed…
Aston Martin, waar zijn jullie in Godsnaam mee bezig!?!
Wat een gedrocht.
Ligt het aan mij of zie ik sommige Mazda rx7 trekjes in het ontwerp
@valerentz01: inderdaad, er zit wat Aziatisch in en dat past niet bij een AM. Hij is daardoor niet zo stijlvol meer als vroegere Astons, jammer.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
@rensjb15: refresh ;)
…wordt dus met gemengde gevoelens ontvangen…
In ieder geval fraaier dan die lompe DB11 , dat is net een rijdende speedboot.
De voorkant doet denken aan de Mazda MX5 (niet echt een compliment)
Verder goed gelijnd en lijkt helemaal niet op een Ferrari (@Soulmaster)
Anyway, zou mij niet uit een 911 houden.
@hotze: kijk maar eens wat langer, dan schemert d’r wat door van Ferrari
Tja.. AM wil ook gewoon auto’s verkopen. En de huidige kopers willen gewoon ordinaire bakken.
Had mazda nog wat koplampen van de mx-5 over?
Leuke opgepompte mx5…
Aston in camping smoking… oké zolang het binnenshuis blijft
Lijkt wel een mazda…..
Het lijkt er met de nieuwe designtaal van AM een beetje op dat ze sportiever willen worden. Dit vind ik erg jammer want de kracht van AM is juist luxe en stijl in combinatie met sportiviteit. Laat het bouwen van rasechte sportauto’s lekker aan anderen over!
Ben ik de enige die de voorkant op een MX-5 vind lijken?
Is het een mooie auto? Wat mij betreft op die vreselijke overbijt voor na, is het een schitterende auto!
Is het een echte Aston Martin? Nee in de verste verte niet. Een AM straalt klasse en elegantie uit, dit is veel te veel ‘nieuw geld’ voor AM. Zal het goed verkopen? Vast en zeker.
@breinstein: klasse? Zoek eens op “AM Vantage 1996”. Dan zie een echte, handgebouwde, Aston Martin. Met evenveel klasse als de wagen waarop deze verdacht veel leek, de Opel Manta.
Hahaha, je zou maar 3,1 miljoen hebben betaald voor die DB10 uit Spectre!
De layout van het interieur doet mij vermoeden dat de wagen een Mercedes AMG GT zusje is. Niet dat daar iets mis mee is.
@mashell: eindelijk een Aston met een up to date dashboard!
@ikschrijfookoverautos: de configurator staat ook al online: https://configurator.astonmartin.com/#/configuration/AU/AM600/4pHQCDwCBAMAgEAgUBAiDAEDAIEQiPg-MD6BxyAQEQguBAGNgYDQCAwEAwCAQGAwGCrIKQMCgGAQMAQWGAMAgEAyOGQCFweAwCAQCBACBAEA
@barryyy: Beetje jammer dat zowel het AM Palette als het Q Palette geen British Racing Green heeft. Dat is toch een kleur die je wel bij Aston in het standaardpalet verwacht.
@Edge: inderdaad! Wellicht dé mooiste kleur voor een (Engelse) auto!
@barryyy: staat erbij! :)
Minder lelijk dan zijn grotere broertje de DB11, maar de gril kan echt niet. Waar is de prachtige Aston Martin gril? Zoals de DB9 velen malen mooier was als de DB11 geldt dit ook voor de deze Vantage en zijn voorganger, jammer…
Vind hem niet mooi. mist het iets klassieks, verder oogt de achterkant wat raar.

Toch moet ik oppassen met dit soort statements, ik reed vanmorgen over de grachten in Amsterdam en daar werd ik gepasseerd door een Duitser in een paarse DB11. Eerste x dat ik die auto in het wild zag en hij was echt prachtig. Futuristisch maar toch klassiek…
Dus als je een AMG met handbak wil, Aston Martin kopen.
Wat een lelijk ding, doe mijn maar de oude Vantage V12.
Maar ff, waarom zijn de uitlaten zo klein? Als ze iets groter zijn ziet het er echt veel beter uit vind ik
Bijzonder teleurgesteld. Net als met de DB11…..
Ik moet even bij komen
De vorige Vantage is een Aston, dit lijkt wel een Japanner, als er Toyota Supra op had gestaan had ik het ook geloofd.
Hahahah wat een gedrocht is dit!

De voorkant doet me denken aan Jan Jaap van der Wal
Ziet er beter uit dan de DB11 iig
De nieuwe maakt de oude ook wel echt meteen oud. Poeh, dan zie je wel dat het ding alweer een tijd meeloopt. Vind de nieuwe niet supermooi, maar had de oude inmiddels ook wel ‘gezien’. De specs lopen nu wel in lijn met de prijs. Dat werd bij de vorige wel een dingetje op het laatst.
Jullie vinden hem niet mooi? Dan neem ik hem wel :-)
Maar niet met die donkere roosters aan de zijkant (zoals die gele).
De bult op de motorkap vind ik ook niet direct mooi, maar voor de rest een plaatje.

Komt de moeilijke vraag: Dit of een Tesla Roadster?
(gelukkig heb ik het niet liggen en hoef ik er niet over na te denken)
Jammer dat ie niet mooi is. En al helemaal geen Britse klasse uitstraalt. Gewoon een lelijk pauperhok, Lamborghini, Ferrari, Bentley en Rolls-Royce achterna in aandachtvragende schreeuwerigheid. Zonde.
Nu heeft t ook zin om met je aston even langs bottrop te rijden :)
Hebben ze nu de achterkant van de Renault Laguna coupe gekopieerd….? Of wacht, dat was een kopie van een AM…😳
Een heel klein auto’tje met een hele grote muil…
Een beetje de Mick Jager onder de auto’s.
@scalemaster:
Mick Jagger dus knul.
Niet supermooi, niet superlelijk.
Het is een grappig ding om naar te kijken, het smoelt zelfs wel lekker en rijdt waarschijnlijk veel beter dan de vorige (heb ‘m 10 jaar gereden), maar alle klasse is er wel vanaf. En van die gele kleur wil ik een potlood in m’n oog steken.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).