Is er nog toekomst voor de dieselmotor?

Auteur: , 73 Reacties

Het onderwerp van vandaag op de nationale autoshow van BNR.

Mercedes-Benz E300 de AMG Line (W213) '19

Het is een onderwerp van gesprek dat steeds vaker voorkomt: de dieselmotor. Heeft dit onding niet voldoende ellende veroorzaakt? Of bestaat er anno 2019 nog steeds een toekomst voor de zelfontbrander? Wouter Karssen Autoblog en Meinder Schut gingen met specialisten in gesprek tijdens de Nationale Autoshow op BNR.

Verkoop diesels
Gerard Heijnk van VWE Automotive geeft aan dat de verkopen van auto’s met dieselmotor rap dalende is. Dat begon rond 2016, sindsdien is het gehalveerd. Toen waren de Polo Bluemotion (en soortgelijke kornuiten) minder aantrekkelijk qua bijtelling, waardoor de belangstelling ook kelderde. Opmerkelijk genoeg is er wel een stijging wat betreft diesel importauto’s. Dat heeft ook te maken met welke diesels er in Nederland te koop staan. De overbekende 14%-diesels zijn niet in trek.

Grafiek dieselverkopen

De diesels die men wel graag heeft (met sterkere motoren), zal men moeten importeren. Het aanbod van de diesels matcht niet met de vraag naar diesels. Opmerkelijk, want het zijn juist deze diesels waardoor mensen gingen ‘scheef rijden’.

Volkswagen Polo BlueMotion (6R) '10

Daadwerkelijke vervuiling dieselmotoren
De tweede gast bij de Nationale Autoshow is Norbert Ligterink. Hij doet onderzoek voor het TNO omtrent dieselmotoren. De vraag die centraal staat is hoe vervuilend een auto met dieselmotor nu daadwerkelijk is. Volgens Ligterink wordt de diesel alsmaar schoner, maar loopt die verbetering absoluut niet in de pas met de grenzen die worden opgegeven door de overheden.

Nederland is voorloper als het gaat om het aanpakken van problemen omtrent NOx. Veel landen hebben lange tijd de dieselmotor gestimuleerd en staan nu voor enorme uitdagingen. In Nederland valt dat relatief mee, zeker ook omdat de overheid de NOx uitstoot in de gaten houdt. Met name de oudere diesels zijn erg slecht voor het milieu én de volksgezondheid. Er zijn wel een paar grote sprongen voorwaarts gemaakt, zoals met het roetfilter. Diesels zijn wel degelijk een gevaar, daar ze vaak rijden waar ook de mensen zijn. Mobiele werktuigen en schepen bevinden zich veelal buiten de bebouwde kom.

BMW 840d xDrive (G15) '19

Uiteraard komt het dieselgate schandaal, geïnstigeerd door VAG, ter sprake.
Mede door dieselgate is het anti-diesel sentiment in een stroomversnelling geraakt.
Het probleem met de NOx uitstoot van dieselauto’s, die in de praktijk veel hoger blijkt dan in de NEDC testen gemeten, zou kunnen worden opgelost met praktijk metingen door onafhankelijke instituten en partijen. Fabrikanten zelf zijn er natuurlijk in bedreven om zo goed mogelijk aan de eisen te voldoen, zonder dat het klauwen met geld voor ze kost. Opmerkelijk: moderne dieselauto’s zijn dermate schoon (ook qua NOx-uitstoot) dat heel veel problemen opgelost zouden zijn als het enkel om moderne diesels zou gaan.

Restwaarde occasionmarkt
Heeft dan invloed op de occasionmarkt? Dat werd gevraagd aan Gerard ten Buuren van Autotelex. Ten Buuren is restwaarde specialist en ziet veel interessante ontwikkelingen in de markt. Wat duidelijk is, is dat alle lease-lievelingen massaal gedumpt gaan worden. Met name auto’s als de Peugeot 308, Renault Mégane, Skoda Octavia en Volvo V40 zullen en masse op de tweedehands markt verschijnen. Ze zijn dan de maximale periode gebruikt (60 maanden) om zo veel mogelijk gebruik te kunnen maken van de gunstige voorwaarden qua wegenbelasting en met name de bijtelling.

Peugeot 308 SW

Net als eerder al werd vermeld, gaat het erom dat de (diesel)-auto’s waar wel behoefte aan is, minder worden aangeboden en vice versa. Ook hier zijn het de grotere en luxe auto’s die als diesel nog altijd populair zijn.

Doordat minder mensen nieuw geen diesel meer (durven) te verkopen, bestaat er zelfs kans op schaarste. De kostprijs per kilometer is bij veel dieselauto’s zeer interessant. Met name bij grotere auto’s is een dieselmotor nog altijd aantrekkelijk. Wellicht dat dat een reden dat Audi alsnog vól inzet op een range voor sportieve topmodellen met een dieselmotor?



73 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
De diesel is gewoon (imo) de ideale reisgenoot. Ik vind het daarom ook heerlijk dat de Duitsers nog gewoon volop met nieuwe zelfontbranders op de proppen komen. Anderzijds juich ik innovatieve alternatieven voor dieselmotoren, zoals Mazda met de SkyActive-X, hard toe, zolang elektrisch rijden nog lastig blijft voor velen.

Ik ben alleen benieuwd naar cijfers. Hoeveel méér narigheid stoot een moderne diesel nou nog uit tov een moderne benzinemotor?
@rynnus: In de nieuwe diesels valt het wel mee. Maar een Euro 5 diesel stootte meer uit dan een Euro 3 benzine om maar aan te geven hoe krom er geredeneerd werd.
@rynnus: ach, Schiphol mag in 2021 weer uitbreiden van Rutte, dus het zal wel enorm goed gaan met de CO2 uitstoot, dus lekker blijven dieselen
@lekkerlinksrijden: Schiphol moet wel uitbreiden anders is Lelystad airport nergens voor nodig.
Als je rationeel zou denken zou je Schiphol niet verder laten groeien maar zelfs een langzame krimp inzetten, Lelystad geen vluchten laten overnemen en op Schiphol een beweging van kwantiteit naar kwaliteit maken. Minder vluchten, daardoor een vlottere verwerking van passagiers, de bij piloten en passagiers gehate Polderbaan dicht, slechts 2 uur voor de vlucht er hoeven zijn, minder lang op de bagage hoeven wachten, etc.
@mashell: en wie moet dat dan betalen..
Turkije is bezig met een gigantisch vliegveld waardoor Schiphol er straks een grote concurrent bij krijgt, lijkt mij niet de prioriteit om Henk en Ingrids jaarlijkse wachttijd te verkorten, zodat ze hun all-in subweb vakantie in Turkije 10 minuten eerder kunnen vieren?

Of denk jij dat Schiphol kan leven van ‘kwaliteit’? Je stapt daarna in je Transavia toestel waarbij je je reet niet kan keren..
@lekkaah: dat vliegveld in Turkije is geen concurrent voor Schiphol, dat ligt er alleen maar ter meerdere glorie van Erdogan (waar ze door de rust wel de vlotte afhandeling zullen halen die ik op Schiphol mis). Dubai is een grotere bedreiging. Schiphol heeft met Frankfurt en Heathrow al grote concurrentie dichtbij, dus concurrentie is niet eens een groot probleem. Juist door meer kwaliteit te bieden kan het zich onderscheiden. Als vluchten via Dubai naar Azië goedkoper worden dan directe vanaf Schiphol heeft Schiphol iets nodig om toch de directe vluchten te verkopen, service kan dat zijn. Schiphol kan de huidige stroom passagiers maar ook vliegtuigen op het veld eigenlijk niet goed aan, uitbreiden om maar de grootste te willen zijn is dan geen slimme optie.
@mashell: een ‘VIP’ gedeelte zou opzich niet verkeerd zijn (tegen meerprijs)
@lekkerlinksrijden: maar het draait niet om de uitstoot van co2. Als je t artikel leest lees je dat t vooral draait om stikstof en fijnstof. De uitstoot van co2 is voor de gezondheid van de mens geen grote issue.
@maotje: ik reageerde op @rynnus, dus vandaar de CO2 kwestie. Maar indirect is het wel een probleem voor de mens. Als we moeten geloven wat ze zeggen over de opwarming door CO2 van de aarde hebben we straks geen Randstad meer
@lekkerlinksrijden: dan moeten de dijken opgehoogd worden. Simpel.
Dat is niet t grootste probleem van opwarming. Maar het gehele ecosysteem incl oceaanleven veranderd daardoor tevens zullen er leefgebieden onleefbaar worden door verhoging van temperatuur. Die dingen hebben meer impact dan stijging van de zeespiegel.
@maotje: Wat er over co2 wordt gezeged wordt al 30 jaar verteld aan de mensen… https://youtu.be/J2u_TIWPupw
@alexepstein: Je bent een schrijnend voorbeeld van radicalisering. Dat je ondanks alle bewijzen gelooft dat klimaatverandering veroorzaakt door de mensheid een hoax is.
@lekkerlinksrijden: Ja maar de co2 uitstoot mag niet omhoog dus ze gaan niks extra uitstoten met de uitbreiding (ofwel zuinigere vliegtuigen)
@rynnus: doe voor mij maar de trillingloze elektro motor als ideale reisgenoot. Mocht ik meer dan 400 km in één keer moeten rijden dan neem ik wel een half uurtje pauze.
@flutterby: Als ik meer dan 700km moet rijden wil ik echt niet halverwege stoppen. Op een vakantie van 2 weken maakt dat half uur laden geen snars uit inderdaad, maar ik wacht nog even tot het iets vlotter gaat.
@fmgarcia: voordat jij je vette hamburger besteld en opgegeten hebt zit de accu al volg genoeg
@rynnus: de systemen die de diesel van nu schoon maken werken niet als het systeem koud is. Dat is ook zo bij benzine motoren trouwens, maar die zijn koud een stuk schoner dan een koude diesel.

Voor auto’s die bijna altijd warm zijn zoals taxi’s, bezorgbusjes en de extreme veelrijder is een diesel nog steeds de beste oplossing. Niet alleen in prijs maar ook voor het milieu. Zodra de systemen goed werken is een diesel namelijk heel erg schoon.
Ik rijd nu een diesel, mijn volgende auto wordt een diesel en die daarna waarschijnlijk ook. Leuk dat elektrisch rijden bla bla bla, maar ik denk echt niet dat (productieprocessen etc. erbij opgeteld) het zo’n groot verschil maakt. Voor iemand die dan veel kilometers maakt is de keuze voor de hand liggend. Dat diesel bashen is ook erg irritant moet ik eerlijk zeggen.
@571ay: Ik rij nu diesel en waarschijnlijk tot aan de dood van de diesel. Electrisch rijden en volgepakt naar Kroatië gaat bij mij niet gebeuren.
-edit: nutteloze bijdrage-
@571ay: tuurlijk maat t een groot verschil. Als je in je leefomgeving alle diesels vervangt door elektrisch kun je zelf toch ook invullen dat je schonere lucht inademt?
@571ay: ben het helemaal met je eens. Zelf vorig jaar serieus gekeken naar een elektrische. Maar dan komt de range van de accu om de hoek, de razendsnelle ontwikkeling hiervan en het waterstof alternatief. Ik rij nu nog benzine maar overweeg nu serieus een diesel.
@potjak: potjakdorie
@571ay: stoppen met denken moet jij…. uit je bubbel en zelf ervaren is het devies!
Grappig om te lezen dat ik bij de stijgende import diesels hoor. Met benzine elke keer weer 20 euro tanken voor een retourtje naar Amsterdam, 30-40 euro tanken voor retourtje naar Rotterdam. Maandagavond vol tanken en donderdag alweer leeg. Om gek van te worden. Sinds een maandje eigenaar van een 530dirk uit 2009 met m pakket en luxe dingetjes zoals softclose en keyless go. De reden was simpel grote luxe auto’s met grote motoren en vermogen voor een schappelijke prijs aan de pomp.
Op de korte termijn vast nog wel. Op de lange termijn zit er überhaupt geen toekomst in fossiele brandstoffen.
Tenzij er een efficiëntere manier komt om biodiesel te produceren zal de dieselmotor zonder de brandstof uiteindelijkook uitsterven.
Het is dat ik naar 42km (heen en terug samen) van mijn werk woon. Diesel is niet interessant voor me. Maar een guilliette benzine sta ik voor open om mijn 159 3.2 in te ruilen. Alleen verbouwing huis gaat voor dus geen geld. Iemand ruilen? 😝
Doordat minder mensen nieuw geen diesel meer (durven) te verkopen, bestaat er zelfs kans op schaarste


Schaarste van benzineauto’s?

@alfalfa: schaarste van gebruikte diesel auto’s voor mensen die een gebruikte diesel willen kopen. Een probleem dat zich natuurlijk vrij snel opheft, als de vraag groter is dan het aanbod stijgen de prijzen. Daarmee dalen de leaseprijzen die immers voor een groot deel door de restwaarde bepaald worden en wordt het leasen van een diesel weer aantrekkelijker en dus populairder.
@mashell: Heldere redenatie, dank daarvoor.

Taalnazi modus aan: Willem schrijft, onbewust, het tegenovergestelde.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Ik heb een dikke 12 jaar diesel gereden, daarvoor vooral lpg. Vanwege het aantal kilometers ben ik sinds 2 jaar weer over op benzine. Ik zou voor de C klasse diesel bijna 90 euro aan vaste lasten meer kwijt zijn geweest, wat je alleen met veel kilometers per jaar terug zou verdienen.

Toch mis ik wel het lekkere lui rijden op bergen koppel van een fijne diesel. Ik had hiervoor de 2.4 jtdm 5 cylinder in de 159. De 2 liter benzine is met 184pk geen stakker en verbazend zuinig. Gemiddeld ruim onder wat ik met de 159 deed. Maar een fijne diesel rijdt wel erg fijn.
Waarom kunnen de leasers prima met een 14% bijtelling kleine zuinige diesel uit de voeten en willen de mensen gebruikt een dikke diesels. Zijn dat de caravan slepers? Wat een 14% diesel is voor de Nederlandse maar ook de Duitse snelweg vlot zat, dat kan het niet zijn.
@mashell: Waarschijnlijk hebben die 14%-ers in hun 60 lease-maanden al een beste boodschap gedaan en wil de particulier daar zijn vingers liever niet aan branden.
@vaakbenjetebang: 5 jaar 40.000 per jaar maakt twee ton. Zou geen probleem mogen zijn maar vaak zijn de particuliere auto kopers te bang 😉
@mashell: terwijl zo’n 308 nu begint bij 5000 euro! Voor een 5 jaar oude praktische csegmenter echt geen geld!
@mashell: kunnen of willen? Ik snap heel goed dat een particulier een wat zwaardere motor wil en vooral een prettigere auto.

Want bij die schraapdiesels komt vaak een bak die geoptimaliseerd is voor de nedc i.p.v. voor op de weg. 30 rijden met een jankende diesel in de twee of een bijna stotterende in de 3. Geen 80 in de 5 kunnen rijden omdat die te lang is. Geen 6 versnellingen omdat 5 beter was voor de nedc (ja echt), terwijl een 6 in de praktijk schoner is. Etc etc. Persoonlijk vind ik die schraapdiesels vreselijk, en dat komt echt niet alleen door de motor.
Kijk, ik ben dus net overgestapt van diesel naar benzine, ik wilde graag een Peugeot 5008 2.0hdi, maar die was 200 euro per maand duurder in de lease dan de 180pk benzine. Dit omdat de leasemaatschappij (Peugeot lease) geen idee heeft wat de restwaarde is van die diesel en ze dus het afschrijvingsrisico op de klant afwentelen. Ik had liever de diesel gehad ivm het comfort, maar ja 200 piek extra in de maand is mij toch wat te gortig. Dit aspect miste ik in de uitzending maar volgens mij is dit precies de afweging van heel veel andere potentiële dieselkopers.
-edit: nutteloze bijdrage-
Met biodiesel is een oude dieselauto prima schoon te krijgen.
Waarom het niet meer aan de brandstofkant zoeken vraag ik me af.
In Friesland word al veel met blauwe diesel gedaan maar dat zou eigenlijk juist in stedelijke gebieden moeten gebeuren.
@kobus1967: met biodiesel is een diesel precies net zo vervuilend als met aardolie diesel. De CO2 is het minst schadelijke wat uitstoot betreft en dat is het enige wat je compenseert bij biodiesel (compenseren ja, want hij stoot dat nog wel uit). Juist een oude diesel stoot een hele boel andere meuk uit waar biodiesel geen invloed op heeft. Het verschil tussen oud en nieuw is net datgene waar biodiesel geen verschil maakt. Ook is de uitstoot uit de uitlaat dus identiek, maar is de CO2 bij biodiesel eerst opgenomen door de plantjes.
Stiekem is dieselen al best snel aantrekkelijk. Ik heb even gerekend met een V40, als je 1.000km per maand rijd en in Noord-Brabant woont, kost dat je met een benzine auto 172euro en met diesel 179euro (voor wegenbelasting+ de benodigde brandstof met het gemiddelde gebruik van verbruiksmonitor).
Bij 2.000km zit je met benzine op 290euro en met een diesel op 246euro.

Uiteraard zal het aantal occasions hard dalen in de toekomst als ze niet aantrekkelijk zijn om te leasen.
@reistje: Qua onderhoud was een diesel echter ook altijd duurder. Gaat die vlieger niet meer op tegenwoordig?
@reistje: onderhoud, aanschaf, mbr en verzekering is allemaal hoger met een diesel, je zit als snel op 70 euro verschil per maand aan alleen vaste lasten. Plus dat benzine tegenwoordig redelijk zuinig is, dus zul je heel wat kilometers per jaar moeten maken voordat je het omslag punt bereikt. Voor bijvoorbeeld een C Klasse zit je al snel op 30k km per jaar en pas daarna wordt diesel goedkoper. Lease maatschappijen houden meestal 40.000 km aan als omslagpunt.
@eelco74: gebruikt ligt dat geregeld wel veel lager
@f31bmw320d: jazeker, maar je moet toch echt veel kilometers maken wil je het verschil in vaste lasten goed maken.
Natuurlijk heeft de dieselmotor toekomst. Onze beschaving loopt op dat spul. Landbouw, industrie en transport kunnen niet zonder en ook het overgrote deel van de back-up generatoren loopt op dat spul (die dingen doen het echt verrekte slecht op elektriciteit). Juist daarom ontwikkeld de diesel nog flink, zowel aan de motor kant als aan de brandstof kant, we kunnen het ons niet veroorloven om op eens geen diesel meer te (kunnen) gebruiken. Van die ontwikkeling profiteert de personenauto weer. De diesel zal binnenkort wel uit de wat kleinere auto’s verdwijnen maar echt helemaal weg, dat zal nog lang duren.
@robert110: diesel van nu is vergelijkbaar met kolen 120 jaar geleden. De hele wereld draaide destijds op kolen en kon echt niet zonder. Het alternatief kwam net om de hoek kijken maar was eigenlijk helemaal geen serieus alternatief. Dat was destijds diesel dus.

Geloof mij, diesel gaat eruit. Voor zaken zoals backup zullen er wel accu’s met waterstof komen (waterstof kan niet zoals diesel acuut vermogen leveren, accu’s moeten dat overbruggen). Op de weg verwacht ik dat alles elektrisch gaat worden en scheepvaart en luchtvaart zal overgaan op een andere brandstof (waterstof of iets heel anders).

Maar hoe dan ook gaat de diesel eruit. Niet opeens, niet morgen of volgend jaar. Maar het zal de komende decennia steeds minder worden tot het op een gegeven moment weg is en achterhaald is. Net zoals kolen dus, waar we vroeger echt niet zonder konden…
@lekbak: We kunnen nog steeds niet zonder kolen. De meeste accu aangedreven auto’s en huishoudens/industrie draaien op kolenstroom.
Hoe zit het met die nox uitstoot als de motor nog niet warm is?
In mijn geval kon ik kiezen tussen 2.500 toeren met een diesel of 4.000 toeren met een benzine. Met mijn kilometrage kom ik met een diesel net niet uit maar voor 30 euro per maand extra rijd ik nu wel een stuk relaxter door een bergje extra koppel.
@bakboord1: mijn turbo benzine blok loopt andere rustiger dan mijn vorige diesel…
nu 250nm bij 1450rpm vs 200nm bij 3400rpm toen. In mijn ogen is koppel helemaal geen argument meer om te dieselen.
@tjorque: wat voor een antieke diesel was dat dan?
@lekbak: een onverwoestbare 1.9 turboD die toen ik er afscheid van nam 365k gelopen had en nu waarschijnlijk nog steeds in oost Europa of Afrika zijn ding doet.
Zet bijvoorbeeld de huidige VAG 1.6d naast een 1.5t benzine en je ziet qua koppel quasi geen verschil meer. Dus tenzij je gigantisch veel km’s aflegt op jaarbasis is er weinig redenen tot dieselen owv schakellui rijden enz.
@tjorque: 200nm bij 2000rpm (1.5 tsi130pk) vs 250nm bij 1500rpm (1.6 TDI 115pk) is een groot verschil. Vooral omdat de diesel dan 115pk heeft tegenover 130 van de benzine. Trek je de vermogens gelijk dan is het verschil in koppel (en de toeren waarbij) nog groter. Maar het is dus niet eerlijk om een benzine van nu te vergelijken met een diesel van 25 jaar oud.

Wel ben ik met je eens dat huidige geblazen benzinemotoren goed koppel hebben. Helaas zijn die benzinemotoren krachtig OF zuinig. Spreek je dat koppel aan dan begint die gelijk te zuipen. Die extra benzine is nodig om dat hele kleine opgefokte motortje heel te houden als die vermogen moet leveren. Gebruik je dat koppel niet dan heb je een klein zuinig motortje, maar dat doet niemand natuurlijk. Die diesels echter worden niet minder efficiënt als je gebruikt. Gasgeven met de diesel kost alleen de extra brandstof van het gasgeven en er staat niet een boete op omdat je dat doet met een veel te klein opgefokt turbomotortje.
@lekbak: misschien vergelijk ik dan verkeerd, maar ik heb nu een 150pk 1.4 tsi die al bij 1450rpm 250Nm levert. Die zou ik nooit voor een 1.6 TDI inleveren
@tjorque: dat zijn wel goede waardes ja. Ik kan me echter goed voorstellen dat zoiets nooit lang heel blijft (die 1.4 is niet het toppunt van betrouwbaarheid) en dat Volkswagen er daarom vanaf is gestapt.
@lekbak: ik denk dat de kinderziektes er nu wel uit zijn ik heb een hele late gekocht. We zullen zien 🤞🤞
Als dagelijkse metgezel is een diesel gewoon fijner. Ongeacht de kilometers.
Ik geniet elke dag van mijn V8 Diesel met 370pk en 560nm en ook nog eens 1 op 10! 1000km op een tank is geen probleem!
Ik heb onlangs zo’n voormalig leaselieveling gekocht. Een 308 SW BlueHDi. Voor een appel en een ei. Ding heeft in 4,5 jaar 20 mille afgeschreven. Ongelooflijk, maar ik zit voor een duppie op de eerste rang. Met benzinemotor had ik met mijn budget nooit zo’n auto uit 2014 kunnen kopen.
-edit: nutteloze bijdrage-
Ik zal nooit een diesel kopen.
Heren, de overheden en de EU zullen beslissen in wat we rijden, punt einde discussie.De rest is toogpraat !
@dwfc: ja helemaal met je eens! Het maakt ze geen klap uit wat het schoonst is, als het maar geld oplevert voor de hoge heren.
Het is heel erg jammer dat de diesel zo gedemoniseerd wordt. Uiteindelijk produceert een diesel minder CO2 en fijnstof dan een benzine. Moesten ze een roetfilter op benzines verplichten dan zouden ze het fijnstof al ietsje kunnen rechttrekken. Diesels stoten dan weer veel meer stikstofoxides uit en daar word je ook niet blij van. Maar vanaf euro 5 is een diesel eigenlijk properder dan de meeste benzines omdat de uitlaatgassen nabehandeling worden. Je verbruikt ook een pak minder. De simpele ziel die ik dan ben redeneert dan; als je minder brandstof te verbranden hebt zal het ook wel beter zijn voor de lucht.
Rij voor het eerst in mijn leven diesel, min of meer noodgedwongen. Wilde graag een Citroën C6, en die zijn er bijna niet met V6 benzinemotor, en de zeldzame die te koop staan zijn enorm duur.

Ondanks de forse wegenbelasting bevalt diesel rijden me meer dan goed. Stukken minder vaak tanken, lekker veel koppel onderin en je merkt bijna niet dat het een diesel is. Mag er zelfs nog het centrum van Arnhem in, dat één van de strengste milieuzones heeft. Voor zolang het duurt. Maar dan zien we wel weer.
Gezien het verschil in accijns op benzine en diesel, voorlopig wel ja.
Volgens mij was Toyota een tijd terug in de show. En die zei dat de toekomst diesel en waterstof was. Diesel is sterker en voor vrachtverkeer etc onmisbaar. En diesel wordt schoner. Al dan niet met hybride techniek.
Verbazingwekkend land is dit toch.
Iedereen, inclusief de overheid, weet dat de issue zit in de oude diesels. Euro6 AdBlue 2e generatie en verder zijn de aller schoonste auto’s qua NO2 en ook de CO2 uitstoot is veel lager dan welke auto ook, incl EV, craddle to craddle.
2 maatregelen die je morgen kunt nemen, neemt onze overheid echter gewoon niet:
– je verbiedt de import van alle diesels Euro5 en lager ipv het prima te vinden dat de ene na de andere stinkende, rokende, afgereden roetfabriek op NL kenteken komt;
– ipv dat je miljarden stopt in EV, stop je eerst het gat in de dijk: je geeft inruilpremies voor iedereen die zijn diesel inruilt voor een Euro6. Inclusief afkoop leasecontracten.

Maatregel 1 doen we niet omdat EU regels voorschrijven dat er vrije registratie van auto’s is, maar da’s natuurlijk onzin. Dit is NL, wij maken de regels, we kunnen echt wel een regel verzinnen die import blokkeert en anders zet je er 20k per auto registratie fee op, is het ook klaar.
Maatregel 2 is de enige maatregel die al in diverse landen is toegepast en die onmiddellijk leidt tot significant resultaat.
je hebt helemaal geen diesel nodig om de CO2 emissie te drukken. Een goede hybride als van Toyota oef Lexus doet dat even goed zonder NOx en fijnstof. En rijdt heerlijk met heel veel power onderin. En een grote actieradius natuurlijk.

Diesel is no go, met dank aan VW AUDI overigens.
@gasterplancke: Ik zag jouw reactie net te laat, maar ben het van harte met je eens. Zie mijn reactie hieronder.
Rij zelf GS450h -340pk en 350Nm – en dat ding sleurt max twee ton aan de haak mee als het moet. Dat alles bij relatief gunstige brandstofverbruik en – vooral – lage wegenbelasting.

Wat nou diesel.
Nooit in m’n leven diesel gereden. Gaat niet gebeuren ook. Voor mij gewoon hybride all the way.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).